Læsetid: 8 min.

Nu skal helvedesringen brydes

Midt i revolution og militærkup spørger egyptiske mænd sig selv, hvad det vil sige at være mand – om det behøver gå hånd i hånd med forsørgerrolle, potens og sexchikane
Det var glædesscenerne og samhørigheden, der gik verden rundt med billederne fra Tahrir-pladsen under den egyptiske revolution. Men hurtigt fulgte beretningerne om voldtægt og overgreb på pladsen, de og udstillede det egyptiske samfund som ekstremt sexistisk og kvindeundertrykende. Foto: Mohammed Abed

Det var glædesscenerne og samhørigheden, der gik verden rundt med billederne fra Tahrir-pladsen under den egyptiske revolution. Men hurtigt fulgte beretningerne om voldtægt og overgreb på pladsen, de og udstillede det egyptiske samfund som ekstremt sexistisk og kvindeundertrykende. Foto: Mohammed Abed

4. januar 2014

Den egyptiske revolution blev til at begynde med fortalt som en kærlighedshistorie. På Tahrir-pladsen dannede kristne en beskyttelsesring om muslimer, så de kunne bede i sikkerhed. Konservative mænd og unge kvinder protesterede side om side. Smukke billeder gik verden rundt. De stod i kontrast til de senere års fortællinger fra diktaturstaten, om voldsomme Muhammed-tegning-protester og religiøs fanatisme. Pludselig fremstod egypterne som forkæmpere for demokrati, sekularisme og opløsning af gamle fjendskaber.

Inden længe fik kærlighedshistorien følgeskab af grufulde fortællinger. I Vesten var det nyheden om voldtægten af CBS-stjernereporteren Lara Logan, der først vakte opsigt. Logan blev overfaldet og massevoldtaget af hundredvis af demonstranter på Tahrirpladsen, hvor hun rapporterede fra præsident Mubaraks fald. Lokalt spredte talrige egyptiske kvinders beretninger om overgreb fra meddemonstranter sig. Flere oplevede at blive fanget i såkaldte helvedesringe bestående af flere hundrede mennesker, der råbte, skubbede, slog og sparkede til dem, flåede alt tøjet af dem, befamlede dem og stak fingre ind i alle tænkelige kropsåbninger.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Kalle Nielsen
  • Torben Selch
  • Jørn Vilvig
Kalle Nielsen, Torben Selch og Jørn Vilvig anbefalede denne artikel

Kommentarer

Bjørn Pedersen

"Midt i revolution og militærkup spørger egyptiske mænd sig selv, hvad det vil sige at være mand – om det behøver gå hånd i hånd med forsørgerrolle, potens og sexchikane."

En god regel for alle journalister: Når man skriver at "egyptiske mænd", eller "danske mænd", eller "mænd i Hvidovre", o.lign. gør det og det, eller tænker det og det, er det som regel underforstået at man mener "mænd generelt" (fra Egypten, Danmark, etc.). Det var derfor lidt af en skuffelse at læse at det netop ikke var de egyptiske mænd, men blot to egyptiske mænd fra den sekulariserede overklasse der stiller sig selv spørgsmålet om hvad det vil sige at være mand.

Jeg håber dog det er et emne Information vil vende tilbage til, gerne med et lidt bredere socialt perspektiv end lige overklassesegmentet. Jeg fik ikke nogen ide om hvor meget håb man bør have til at hr. Awadalla og hr. Wagih's moralske udsyn "trickler down" til det segment af den egyptiske befolkning, der ikke ser noget problem i dæmoniseringen og nedgørelsen af kvinder.

Morten Pedersen, Torben Nielsen og Anne Eriksen anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Det er enormt meget skam og stigma forbundet med seksuelle overgreb mod kvinder. Især for kvinderne.

Jamen det står der!!

Bjørn Pedersen

@jens peter hansen

Hvad prøver du at sige?

Du undlod jo at citere hvad der kom lige bagefter: "Mange bebrejder ofrene". Hvis du prøver at fremføre dit citat som om at Awadalla siger noget håbløst selvindlysende, er det en rimelig central udeladelse. Der er også skam forbundet hos/med voldtægt at danske kvinder, men da ikke i en grad at de danske kvinder som regel selv bebrejdes og vurderes at have kastet skam over deres familier ved at blive voldtaget. Den skam egyptiske kvinder derfor må føle over at blive voldtaget, har altså ikke "blot" skammen over selve voldtægtshandligen hængende over deres hoveder.

Torben Nielsen, Hanne Ribens, Anne Eriksen, Lise Lotte Rahbek og Anders Feder anbefalede denne kommentar

Heldigvis har vi andre forhold - men i årenes løb har jeg nogen gange funderet over tendensen til mistænkeliggørelse fra politi og "folk", når en kvinde i Danmark anmelder en voldtægt.
Men det er jo en anden problematik...

Jørn Andersen

Aldrig har jeg mødt så mange skvattede mænd som på en rejse i Egypten , ikke sært at de føler deres status truet.

jens peter hansen

Det ændrer aldeles ikke meningen at man undlader: Mange bebrejder ofrene, når der i det næstfølgende afsnit står: kvinder bidrager 100 procent til deres voldtægt ved at bringe sig selv i sådanne omstændigheder.
Da kvinder skal være jomfruer når de finder den beskyttende mand (hjælp) så er de i denne syge tankegang naturligvis selv ude om det.
Det selvindlysende bliver kun forstærket af et samfund der udstøder ofrene.
Når man skriver, at overgrebene især er skamfulde og stigmatiserende for kvinder, så må det jo betyde at det er det også for mændene, bare ikke i så høj grad.
Det er her jeg står af. Vejen til helvede er brolagt med dårlige undskyldninger.

Jeg forstår ikke helt grundlaget for artiklen, selvom jeg faktisk synes den er ganske rentabel. Det kommer da også frem til sidst, at dialogen midt i kaos, måske ikke har de bedste betingelser. Tusindvis af mænd sidder fængslet, eller er blevet dræbt i processen, det understreger betydningen af solide institutioner.

Det spørgsmål jeg sidder med hele tiden er; Ville vi håndtere situationen anderledes, eller ville hysteri og frustrationer komme under huden. Jeg vil ikke negligere problemstillingen, men synes måske ikke det giver mening, at tale om rettigheder i et land, hvor eliten i landet, ikke kan blive enige om en forfatning.

Samtidig må man have med, at der er fremmede magter der spekulerer i Egypten, dels fordi de er muslimer, og dels p.g.a Suez.

Josephine Lehaff

@ Jesper Wendt

Med et land i oprør nytter det ikke noget at lade halvdelen af befolkningen intimideres og straffes til at blive hjemme. Seksuel vold imod kvinder i Egypten, og særlig systematisk vold, må konfronteres konstant og omgående således at egyptens kvinder kan komme med i protester og debatter og være med til at skabe et nyt Egypten. Skadeligt kønssyn skal netop konfronteres inden forfatningen skrives, så kvindens fundamentale rettighed til selvbestemmelse over egen krop og skæbne inkluderes i forfatningen (på lige fod med mandens).

Kalle Nielsen, Sabine Behrmann og Søren Rehhoff anbefalede denne kommentar
Bjarne Riisgaard

Fagtidsskriftet MERIP´s oktobernummer sidste år (MER268) var et temanummer med analyser af sexisme og kønsrollernes betydning som repressivt instrument i de aktuelle mellemøstlige "revolutioner". En af de mest interessante artikler var en beskrivelse af Claire Moruzzi, der omhandlede hvordan noget kunne tyde på, at sexchikane og massevoldtægter i Egypten, udover at være et symptom på et kulturelt og socialt kønsrolleproblem, også var blevet systematisk organiseret af den militære efterretningstjeneste som intimideringsredskab under de aktuelle uroligheder.

http://www.merip.org/mer/mer268/gender-revolutions