Læsetid: 5 min.

Kvinder, der bruger N-ordet

Lad os prøve at lave danskertesten: Hvad sker der, hvis man skifter Chris Rock ud med Sanne Søndergaard?
Ib Kjeldsmark

Ib Kjeldsmark

18. januar 2014

Den amerikanske standupkomiker Chris Rock stillede i et show for nogle år siden spørgsmålet: »Kan hvide mennesker sige ’nigger’?« Og det korrekte svar på det spørgsmål var, som han sagde: »Ikke… rigtig …!« Der er ganske få undtagelser fra denne generelle observation (f.eks. hvis man rapper med på en Dr. Dre-sang, eller hvis man har sex med en sort mand (»fuck me harder, nigger!«)), men som tommelfingerregel er det bedst at gå ud fra, at man ikke bør bruge ordet, hvis man er hvid.

Én af de få hvide komikere, der ikke desto mindre benytter udtrykket, er Louis C.K. Ligesom sin kollega gør han det imidlertid for at undersøge, hvordan sproget fungerer, og for at skelne mellem forskellige rimelige og urimelige anvendelser af ordene. I en historie, han fortæller, er han f.eks. inde på et kaffehus, hvor en ung fyr laver ham en helt fantastisk kop kaffe på den mest rolige og cool måde, og da Louis går ud med sin kaffe, tænker han helt spontant: »That nigger made the shit out of my coffee!« – og kaffemagikeren var ikke engang sort … Kun gennem en sådan detaljeret opsætning lykkes det at skabe en brug af ordet, der ikke virker racistisk.

C.K. er en mester i at afkode ords betydningslag og lege med de mange forskellige udsigelsespositioner, der knytter sig til brugen af dem. Et af hans bedste eksperimenter med ’N-ordet’ er overvejelsen over, hvad det egentlig betyder at sige ’N-ordet’ – ikke ’nigger’, som han understreger, men helt bogstavelig sige ’N-ordet’. Det er det udtryk, han bliver mest vred over at høre, for hvad er det egentlig andet end hvide menneskers måde at slippe af sted med at sige ’nigger’ uden at sige det? Ved at sige ’N-ordet’ siger man jo i virkeligheden: »I ved nok, hvad jeg mener – nemlig nigger!« Det er endda værre endnu: Når en smuk, blond nyhedsværtinde på f.eks. CNN bruger udtrykket the N-word, får hun seeren til at tænke ordet ’nigger’, og det er det, der for alvor pisser Louis C.K. af: »Du får mig til at sige det i stedet for dig – inde i mit hoved. Hvorfor siger du det ikke selv og tager ansvar for de lorteord, du har lyst til at bruge!«

Negrenes historie

Det er selvfølgelig urimeligt at forvente, at den danske standupscene skal leve op til de standarder, som komikere som Chris Rock og Louis C.K. sætter. USA har en meget længere tradition for standup, og der er hele tiden en markant større talentmasse at vælge sine favoritter blandt. Alligevel var det måske symptomatisk, ikke bare for niveauet i den danske komik, men også for den generelt ubehjælpsomme omgang med etnicitet og racisme, der kendetegner den danske offentlige debat, da Sanne Søndergaard var i Deadline kort før nytår for at forsvare sin kronik i Politiken om kønsdiskrimination.

Søndergaard havde opfundet ’negertesten’ og udskiftet ordet ’kvinde’ med ordet ’neger’ i en række eksempler på nedsættende og essentialistisk tale om kvinder fra den offentlige debat for at vise, at man kan slippe af sted med utroligt nedsættende beskrivelser af kvinder, som aldrig ville være gået i debatter om etniske minoriteter. For så vidt en potentielt interessant øvelse, men interviewet i Deadline afslørede den racisme, der lå lige under overfladen. Efter først at have talt om ’personer af anden etnisk oprindelse’ og en enkelt gang have korrigeret sig selv (»negrene har … de sorte slaver i USA har en helt forfærdelig historie«), endte Søndergaard med gang på gang og helt uden at blinke at bruge ordet ’neger’, som om det helt neutralt omtalte en gruppe af mennesker. Både ’negrene’ og ’kvinderne’ kommer f.eks. med »en helt utrolig lidelseshistorie i ryggen«, og det er ifølge Søndergaard helt det samme at sige: »Der er så meget, kvinder ikke forstår«, som det ville være at sige: »Der er så meget, negre ikke forstår.« Enhver kan se, at det ville være nedladende at omtale ’negre’ på den måde, så hvorfor må man sige det om kvinder?

Det bizarre er, at komikeren ikke ser, at hun bruger et dybt racistisk ord til at betegne en gruppe mennesker, som om det uden videre kunne sammenlignes med ordet ’kvinder’. Hendes problem er nedsættende beskrivelser af kvinder (som dumme, følelsesfulde osv.) af typen: »Kvinder er X«, og ved at udskifte ’kvinder’ med ’negre’ vil hun vise, at det ville helt utilstedeligt at sige ’Negre er X’. Men problemet med ordet ’neger’ er jo lige præcis det omvendte: Det er selve betegnelsen ’neger’, der ekstremt sjældent kan bruges uden at være racistisk, og derfor kan X’et i sætningen ’X er dum’ ikke uskyldigt udskiftes med kvinder, hattemagere og ’negre’. Sætningen ’Negre er dygtige basketballspillere’ er præcis lige så racistisk som sætningen ’Negre er dumme’.

Negertesten

Det spøjse ved den danske standupscene er, at den over en årrække har fundet frem til en slags selvforståelse, der handler om at være dem, der siger det groveste eller mest upassende. Ikke fordi denne genre ikke findes i USA, tænk bare på den berømte vittighed om The Aristocrats, men her er det netop en genre blandt mange andre. De fremmeste komikere i Danmark, f.eks. Frank Hvem eller Christian Fuhlendorff, bestiller nærmest ikke andet end at øve sig i, hvordan man kan være mest direkte. Hvad Sanne Søndergaard forsøger med negertesten er for så vidt et friskt forsøg på at bruge ’grovheden’ til noget, dvs. ikke blot som provokatorisk virkemiddel, men som retorisk greb i kvindernes tjeneste.

Når hun går galt i byen med sin øvelse peger det dog netop på, at der er et eller andet mere grundlæggende galt. Det er, som om man bilder sig ind, at der er noget sjovt og frigørende i at kalde tingene ved deres ’rette navn’. Herhjemme har vi nu altid kaldt en spade for en spade, som man siger. Lad os derfor bringe ordet ’neger’ i spil – for at ruske op i debatten og underholdningen. Men tingene har ikke rette navne. De har kun de navne, som vi bruger om dem, og ethvert udtryk rummer en mængde associationer og konnotationer, der altid trækker talen, tanken og handlingen i bestemte retninger. I stedet for at undres og begejstres over dette, er det som om, den danske scene bare tramper derudad i en slags ræs mod komikkens lagkagebund. Eller som Frank Hvam sagde det om den jødiske standupper Sarah Silverman til mandebladet M! for et par år siden: »Hun er jøde, og jøder og negre er bare sjove!«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Inger Sundsvald
  • Vibeke Rasmussen
Inger Sundsvald og Vibeke Rasmussen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Grethe Preisler

Apropos Frank Hvam - var det ikke ham der under balladen med Jyllandspetters muhammed-stunt sagde, at det provokerede ham, at han ikke kunne tillade sig at pisse på Koranan?

Hvor sjovt er det lige at se en komiker stå og urinere på en bog?

Vibeke Rasmussen

Der er faktisk meget, jeg ikke forstår, bl.a. hvorfor Sanne Søndergaard insisterer på at kalde sig selv komiker. Men det er muligvis bare mig.

Hvad angår hendes 'test', er den efter min mening for overfladisk og uigennemtænkt. Og krænkende. Dels blander hun amerikanske og danske forhold sammen, for det er vist hverken danske sorte eller amerikanske kvinder, hun henviser til, hvilket ville have gjort sammenligningen en smule mere logisk. Dels benævner hun den ene gruppe, ovenikøbet en race, med et skældsord som ingen blot nogenlunde oplyste mennesker bruger, mens hun benævner den anden gruppe med et 'stuerent' udtryk. Hvis hun så, i stedet for kvinder, i det mindste havde brugt et udtryk som fx 'slut', havde der været lidt mere balance i tingene. Og krænkelserne havde været mere ligeligt fordelt.

Hvad angår reklamerne: "Der er så meget, kvinder ikke forstår", må jeg indrømme, at jeg synes, de er ret morsomt tænkt. Derimod ærgrer det mig, at de er redigeret så usmart. Man burde naturligvis til at begynde med kun se en kvinde, der lytter til en sportsreportage, og først dérefter skulle man så se, hvad hun forestiller sig, at der foregår. Nu ser man i stedet fodboldspillere, der virkelig render rundt og stempler hinanden på låret, eller dommere, der flytter rundt på en bænk osv, mens det bliver sagt, at det netop er, hvad de foretager sig. Hæ, så tror da pokker at det er dét, hun ser. Der er også meget, mænd ikke forstår. ;-)
(Idet jeg går ud fra, at reklamefolkene bag, er mænd.)

Det undrer fortsat knejten fra etterkrigstiden hva'for det nu er så slemt at være sort der ude i verden overalt. Hva'for dog den opstandelse. Sorte mennesker er negre fordi negro betyder sort og så kan alle forstå det ligesom esperanto.
Og brune mennesker e sgutte swot' !!!

Jacob Bro Knudsen

Der ligger en invollentær reaktion i de fleste som hører at de ikke må sige et ord eller udføre en 'uskyld dig handling'. Man leger med ideen om hvornår man har brugt ordet eller handlingen ...og om man skal udføre den... Og hvem støder den egentligt!?
Det nyeste skyd på stammen er isrealerne som vil forbyde ordet 'nazi' i Isreal.
Så min første tanke er at skrive.... Det var da en Nazi tilgang til det ikke eksisterende problem? Skal en stat bestemme hvad der er vabalt acceptabelt?

Jeg tror at den fornuftigste reaktion omkring N-ord er at forholde sig til hvem der er omkring en... Og så lade være med at være stødende som kun en NAZI kunne være.

... Meget forvirrende problemstilling!

Merete von Eyben

Nu handler det altså ikke om, hvad andre (læs:hvide) synes, afrikansk nedstammede personer skal kaldes, men hvordan de selv opfatter betegnelsen. Og for en sort amerikaner er "the other N-word," som Sanne Søndergaard og Odd Bjertness er så begejstret for at bruge, som der står i artiklen, utroligt racistisk. Især da sorte amerikanere jo kommer fra USA og ikke fra "Negerland." Sorte fra andre lande har jo også en nationalitet. Den der med, at "vi kalder dem negre, for det er de jo," som visse danskere kører frem med, kan gøre en temmelig flov over ens nationalitet ude i den store verden.

Lars Peter Simonsen og Inger Sundsvald anbefalede denne kommentar
Bjørn Pedersen

Jeg siger altid Person af sub-Saharansk afstamning med Mørk Pigmentation hvis jeg skal udpege øhmm...sub-saharanske personer med mørk pigmentation. Eller hvis de er fra USA, person af vestlige sub-saharansk afstamning med mørk pigmentation. Man er vel ikke racist ligesom spaniere der vover at sige negro om sort..øhm....PSSAMP'ere hele tiden.

Hvis man siger "neger" til en amerikaner, ville han ikke ane hvad man sagde. Det ville lyde som "Nay-yah". Han han ville tro at vi ikke kan sige ordet "måske" på engelsk.

Så at bekymre sig om at amerikanske sorte ville finde et dansk ord anstødeligt, er ganske enkelt latterligt. Det er som at kritisere brugen af det engelske ord "niggardly" (nærig) fordi det minder om ordet nigger. De to ord "nigger" og det danske "neger" er ikke det præcist samme ord. Det ene er en arkaisk fordanskning af det latinske negro, hvor "nigger" er et nedladende ord for samme. Det ville det samme som at kalde iranere for persere, hvad også er et arkaisk ord, men heller ikke er det samme som ordet "perker".

Hvis der er et par sorte i USA, der måtte gøre et nummer ud at et ord på dansk der minder om et nedsættende på engelsk, skal vi tage det lige så alvorligt som hvis en flok religiøse et eller andet sted i verden bad os om at ændre et andet af vores ord, fordi det minder om et fornærmende ord på deres eget sprog.

Hvad så kvinder og amerikanske sorte angår. Kvinder i DK er ligestillet med danske mænd i at de alle er ligeså latterlige at høre på, når de sammenligner sig selv med undertrykte mennesker andre steder i verden trods privilegier på linje med feudale tiders aristokrati.

Toke Andersen

VI ER IKKE HVAD ANDRE KALDER OS!

Sproget udvikler sig, historien går sin gang - altid fremad.
Alle begreber udvikler generiske kvaliteter eller ny mening, med tid og brug.

Sprog og begreber i konstant udvikling, i interferens om man vil, udsat for globalisering, indvandring/udvandring, etnisk og kulturel udveksling. kreativ brug af alt fra musikere, forfattere, stand-up og slanget på gaden der har sin helt egen logik. 30.000 mere eller mindre organiserede og potente interessegrupper med hver deres sproglige og sociale idiosynkrasi, etikette mv.

Der må være grænser for hvor lang tid vi kan tillade en sag at kapre sproget og dets brug.
Vi kan ikke tillade tabu, helligdomme eller lignende sproglige begrænsninger. Men i stedet acceptere, faktisk elske, at sproget i sit frie udtryk, i sin frie form, udgør en rigdom af indtryk, udtryk og nyttig information.

Henrik Strøm

Det danske ord neger skal oversættes til negro, ikke til nigger, som ganske rigtig er en racistisk og nedsættende betegnelse.

Negro betyder sort, så det er underligt at det er ok at sige sort men ikke neger på dansk.

Frem til 1960'erne var negro en almindelig betegnelse i USA, men black har siden været men mere accepteret derover.

Det racistiske ligger vel i at mene at neger skulle være racistisk - som om der skulle være noget galt i at være neger?

Sanne Søndergaards øvelse er ret fjollet - Vibeke Rasmussen rammer det rigtigt fint i sin kommentar.

En mere interessant øvelse ville være at kigge på forskellen mellem mænd og kvinder - hvorfor hedder det på den ene side mandschauvinisme, når vi anvender et langt mere positivt ord feminisme på den side?

Som voksen og uskyldig dansker fik jeg en god ven som, hvad det meget sent gik op for mig, var "sort". Ikke at det betød noget, men jeg husker min egen munterhed over netop at opleve, at denne detalje intet betød. Det skal så lige tilføjes, at jeg generelt har svært ved at huske om folk fx er rødhårede og den slags detaljer, for hvad rager det egentlig.

En anden tilflyttet bekendt fra de varme lande er blevet meget dansk, og nyder fx sangene fra "De små synger" med sin krøltop af et barn. Han er i besiddelse af et slidt eksemplar, hvor Elefantens Vuggevise står i sin ucensurerede udgave - og kunne slet ikke se problemet, så den skråler de fortsat gladeligt.

Thomas Andersen

Kan godt lide i lige får smidt et (skjult) diss efter Frank Hvam, eller som de siger i Aarhus, Frank Hvem?

...løber tasterne over med.

Og ja det er noget som danskere er slemme til, men det er bare svært når man kommer fra meget homogene forhold i Jylland, skulle jeg hilse og sige. Ikke noget som et postkolonialt kursus på universitetet til at give en dårlig samvittighed over tidligere opførsel og fremadrettet få styr på sagerne.

Vibeke Rasmussen

Ah, dér har vi forklaringen! Sanne Søndergaard prøver blot dilettantisk at plagiere, hvad John Lennon og Yoko Ono så brilliant lykkedes med. Måske skulle hun bare have nøjedes med at citere de to?

"Woman is the nigger of the world
Yes, she is, think about it
Woman is the nigger of the world
Think about it, do something about it

We make her paint her face and dance
If she won't be a slave, we say that she don't love us
If she's real, we say she's trying to be a man
While puttin' her down, we pretend that she's above us

You know, woman is the nigger of the world, yeah
If you don't believe me, take a look at the one you're with
Woman is the slave to the slave
Ah, yeah, if you believe me, scream about it

We make her bear and raise our children
And then we leave her flat for being a fat old mother hen
We tell her, home is the only place she should be
Then we complain that she's too unworldly to be our friend

Well, now, woman is the nigger of the world, yeah, she is
If you don't believe me, take a look at the one you're with
Woman is the slave to the slave
Yeah, if you believe me, you better scream

We insult her every day on TV
And wonder why she has no guts or confidence
When she's young we kill her will to be free
This is the one that I can never remember
But you get the message anyway

You know that woman is the nigger of the world
Yes, she is, if you don't believe me, take a look at the one you're with
Woman is the slave to the slave
Yeah, Connely was right, we scream it

We make her paint her face and dance
We make her paint her face and dance
We make her paint her face and dance

You know, we make her paint her face and dance
Dance, dance, dance, dance, dance, dance
We make her paint her face and dance"

Yoko Ono, John Lennon.

Thomas Østergaard

De kønsseparerede toiletter er vel en neger-test værd.

Ville det være groft racistisk, at have toiletter hvor der står "hvide" og "negre" på?
Det tror jeg da nok lige det vil.

Hvem vil have klart mest mod at denne kønslige apartheidpolitik ophører? Kvinderne naturligvis.

"Jamen mænds urin lugter grimt, og de tisser forbi kummerne. Desuden har vi særlige behov, og finder det generelt ubehageligt at have mænd så langt inde i vores intimsfære..."

Haha - good luck med negertesten på DEN.