Interview
Læsetid: 5 min.

Læserne spørger: Michael Jeppesen

»Det er ret mærkeligt, men der er mange, der, efter at de har set en udstilling, spørger, om den er god eller dårlig. Det spørger man ikke andre om, når man har set en film. Eller spist et måltid mad ...«
Michael Jeppesen. Født 1975, journalist og forfatter. Har været kunstanmelder på Information siden 2008 og har skrevet i omegnen af 550 anmeldelser af fortrinsvis danske samtidskunstudstillinger. Har netop udgivet bogen ’67 x kunst’ om de danske kunstnere, han mener er de væsentligste lige nu. Er vært på radioprogrammet ’Forfra’ på Radio24syv og på tv-programmet ’Michael Jeppesen møder ...’ på DR2. Til hverdag driver han kommunikationsfirmaet New Deals sammen med Rasmus Jønsson.

Michael Jeppesen. Født 1975, journalist og forfatter. Har været kunstanmelder på Information siden 2008 og har skrevet i omegnen af 550 anmeldelser af fortrinsvis danske samtidskunstudstillinger. Har netop udgivet bogen ’67 x kunst’ om de danske kunstnere, han mener er de væsentligste lige nu. Er vært på radioprogrammet ’Forfra’ på Radio24syv og på tv-programmet ’Michael Jeppesen møder ...’ på DR2. Til hverdag driver han kommunikationsfirmaet New Deals sammen med Rasmus Jønsson.

Kristine Kiilerich

Moderne Tider
1. februar 2014

Tror du, Michael, at der findes en værre kunstanmelder end dig?

Det er svært at svare på, men verden er stor, og universet er uendeligt, så mon ikke. Og det er ikke ment passivt-aggressivt, jeg kan sagtens følge leden ved mig selv som kunstanmelder. Jeg forestiller mig, at jeg er typen, som man ikke kan stoppe med at hade, hvis man først er begyndt.

Hvem er efter din mening den mest interessante danske samtidskunstner?

Jeg har mange favoritter, rigtig mange. Morten Skrøder Lund, Rolf Nowotny, Tove Storch, Nina Beier, Uffe Isolotto, Danh Vo, Marie Lund og Henrik Olesen for lige at nævne dem, der først falder mig ind. A Kassen har jeg også taget til mig som personlig favorit efter deres udstilling lige nu på Den Frie. Goodiepal er sej. Olof Olsson er en stjerne. Ditte Gantriis er interessant. Jens Haaning er en helt.

Hvordan har du det med, at læserne til sidst begyndte at elske dig?

Man har ikke noget forhold til læsere eller seere eller lyttere, eller hvad man nu har i det medie, man arbejder med. Man skriver alene. Og had eller kærlighed rykker ikke rigtig ved noget. Det værste er, hvis man har læst et værk helt forkert eller overset noget oplagt. Og det bedste er, hvis man hører fra læsere, der kan arbejde videre med det, man har fundet på.

Hvordan er dit forhold til Naser Khader i dag?

Det har altid været fint. Tænker du på noget specielt?

Du må vide det: Hvad er kunst?

Min søn satte en sko på bordet i børnehaveklassen og sagde: Hvis jeg siger, det er kunst, så er det kunst. Det er mere relevant at spørge, hvad der er god kunst. Men eftersom kunst mest af alt blot er udgangspunkter for personlige rejser, er det også individuelt. Det, jeg giver seks stjerner, giver andre ikke altid en dyt for.

Hvad er det sværeste ved at anmelde kunst?

Man skal lige vænne sig til det, men så er det en ren fornøjelse. Stort set hver eneste udstilling, jeg har anmeldt, har været som at se en god film. Hver eneste gang er jeg blevet taget med et sted hen, hvor jeg ikke var før.

Opfatter du dig selv som en autoritet?

Nej. Men jeg oplever ofte, at andre gør. De spørger mig til råds om det ene og det andet. Og det er faktisk ret mærkeligt; eksempelvis er der mange, der, efter at de har set en udstilling, spørger, om den er god eller dårlig. Det spørger man ikke andre om, når man har set en film. Eller spist et måltid mad. Men folk ser nok bare flere film og spiser mere mad, end de ser på kunst.

Du er vidunderligt utilregnelig – men hvordan sikrer du dig som journalist den tillid, der vel skal til for at komme tæt på kilder?

Øjenkontakt. Det er hemmeligheden. Og så er det ligegyldigt, om det er en person eller et kunstværk, jeg er sammen med.

Hvad er din største fiasko? Din største succes?

Jeg arbejder på at få privatiseret DR2. Det kan gå begge veje.

Hvad er vigtigst for dig, når du skriver. Troværdighed eller underholdningsværdi?

Den ultimative troværdighed; noget, der bliver følt direkte på papiret uden om taster, regler og fine fornemmelser, vil altid være underholdende. Men det er svært, fordi ordene tit byder sig til med smashbolde og lumske finesser, der netop ikke er sande. Det kan være tre rigtige sætninger, der beskriver værket, og en fjerde, der trænger sig på, alene af den grund at den runder de tre foregående perfekt af. Men der må man være en hård chef og sige nej og holde sig til sine følelser og fornemmelser. Det er ikke ordene og sproget, der anmelder, men mig.

Kunsten bliver hele tiden pålagt opgaver. Senest har Sørine Gotfredsen i forbindelse med Lars von Triers ’Nymphomaniac’ gjort et stort nummer ud af, hvad kunsten i hvert fald ikke skal. Skal kunsten noget efter din menig?

Generelt ville det være dejligt med mere kunst, der åbner sig mod verden i stedet for at rotere om sig selv. Men det er lidt svært at opstille regler for noget, der bliver karakteriseret ved ikke at have nogen regler.

Hvilket museum er efter din mening det bedste i Danmark?

Den Frie Udstillingsbygning, Nikolaj Kirke og Overgaden er blandt de mest interessante. Efter en træt dag kan Louisiana dog også godt være med.

Hvad er din yndlingsfarve?

1. Blå. 2. Grå. 3. Grøn.

Hvilken dansk kunstkritiker vil du helst selv læse?

Der er mange gode, Jacob Lillemose, Maria Kjær Themsen, Pernille Albrechtsen, Lars Bang Larsen og Mikkel Bolt er toppen. Ferdinand Ahm Krag er også virkelig god. Det samme med Toke Lykkeberg.

Hvem gider du ikke læse?

Mig selv. Det er ligesom at læse en gammel dagbog. Puha.

Oplever du tit, at folk ikke ved, om du tager pis på dem eller er seriøs, og er det et problem for dig?

Det er et meget vigtigt spændingsfelt, hvor alt kan ske. Usikkerheden er det bedste og måske eneste, jeg har.

Du virker, som om du har et projekt, men det er lidt svært at gennemskue, hvad det går ud på. Vil du gerne redde verden, og i hvilken retning?

Når jeg laver radio, tv eller skriver anmeldelser, venter jeg altid til sidst med at lave indledningen. Det er først til sidst, at jeg ved, hvad det handler om. Og lige nu er jeg midt i artiklen, så spørg mig igen om 20 år.

Hvad er det mest grænseoverskridende, du har oplevet i journalistikkens tjeneste?

Journalister.

Har du selv overskredet nogle grænser, du bagefter selv har fortrudt?

Ja, jeg fortryder det meste af min tid på Ekstra Bladet og alle de tre gange, jeg var med i Smagsdommerne. Det der med at presse holdninger og meninger frem, man egentlig ikke har, gør én led og ked af det i længden.

Hvad er dit bedste råd til din afløser på Information?

Hvis du gør det for at få venner, så lad være. Hvis du gør det for at blive rig, så lad være. Hvis du tror, du kan få hjælp fra galleristen eller damen på museet, så lad være. Gør det for din egen skyld. (Og julefrokosten. Den er legendarisk på Information.)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Maj-Britt Kent Hansen

Et par yderligere spørgsmål:

Hvis nogen efter at have set en kunstudstilling spørger Michael Jeppesen, om den var god. Er der så ikke stor sandsynlighed for, at det er et polemisk spørgsmål?

Skal Michael Jeppesen afløses som kunstanmelder? Af hvem og hvornår?

Skal Michael Jeppesen deltage i Adrian Hughes' Kunstquiz på DRK?

Morten Balling

Amager respekt herfra :)

MJ's kunstrazziaer var noget af det mest underholdende jeg har set længe. Nogle gange var de mere tåkrummende pinlige end de "værste" afsnit af Klovn. Andre gange var de øjenåbnere ala dem i Clockwork Orange.

Og ja, Goodiepal er sej! Også selvom jeg ind imellem har ham mistænkt for at være lidt gak på den fede måde. Mange ting kan man beskylde ham for, men at være kedelig er ikke en af dem.

Michael Kongstad Nielsen

Hvorfor laver Information sådan noget kulørt ugebladsstof?

Det synes mig artiklen hinter af at MJ skal stoppe på Inf. ?
Trist, men så hermed en anbefaling af alle 500+ anmeldelser

Michael Kongstad Nielsen

Skal Kristian Thulesen Dahl så også stoppe, jf. næste uges "Læsere spørger"

Michael Kongstad Nielsen

Med hensyn til kunstanmeldere vil jeg foretrække én, der ikke går mere op i sig selv, end kunsten.

Torsten Jacobsen

Har du selv overskredet nogle grænser, du bagefter selv har fortrudt?

Ja, jeg fortryder det meste af min tid på Ekstra Bladet og alle de tre gange, jeg var med i Smagsdommerne. Det der med at presse holdninger og meninger frem, man egentlig ikke har, gør én led og ked af det i længden.

Og der røg mit sidste forbehold så!

Velkommen i min lille sorte bog, som rummer folk jeg oprigtigt respekterer. En skam hvis du forlader Informarion.