Baggrund
Læsetid: 7 min.

Her er ingen pligt til at føle skyld

Delilah Fawkes er del af en litterær trend, der på få år har fået et kæmpe marked: Paranormal porno, hvor husmødre og andre helt almindelige kvinder hjemsøges af veludstyrede monstre. Boomet afslører et behov for skyldfri lyst i en puritansk verden, siger forfatteren. Men nu bliver genren indhentet af skammen, og Amazon er begyndt at censurere den
Delilah Fawkes er del af en litterær trend, der på få år har fået et kæmpe marked: Paranormal porno, hvor husmødre og andre helt almindelige kvinder hjemsøges af veludstyrede monstre. Boomet afslører et behov for skyldfri lyst i en puritansk verden, siger forfatteren. Men nu bliver genren indhentet af skammen, og Amazon er begyndt at censurere den

iBureauet/Mia Mottelson

Moderne Tider
8. marts 2014

Afskyelige snemænd, behårede varulve og umælende mumier, der tiltvinger sig adgang til almindelige kvinders underliv og påfører dem endeløse antal skælvende orgasmer.

Der er ikke tale om en gal mands fantasi, men om succesopskriften i den litterære erotiske genre monsterporno, der ifølge genrens egne forfattere henvender sig til yngre og midaldrende kvinder, der ikke kan få tilfredsstillet deres begær efter erotisk materiale i den traditionelle mandsdominerede pornografi.

Monsterporno har derfor været en indbringende og ikke mindst underholdende forretning for den amerikanske forfatter, der under pseudonymet Delilah Fawkes publicerer pornografiske historier om seksuelle skæbnemøder mellem underdanige kvinder og overnaturlige – og overnaturligt veludstyrede – monstre.

»Jeg har altid haft en lidt sort humor, så hvis jeg nu kunne leve af at skrive uhyggelig og fjollet erotisk litteratur om overnaturlige skabninger, så tænkte jeg, at jeg kunne blive verdens mest lykkelige kvinde«, fortæller Delilah Fawkes i et e-mail-interview med Information fra sit hjem i Portland i delstaten Oregon i det vestlige USA.

Inspirationen henter hun i de klassiske skrækfilm, hendes far viste for hende som barn.

»Jeg har skrevet en serie, som jeg kaldte Attack of the Monster Cocks, (Monsterpikkene angriber) med titler som I Fucked the Swamp Creature (Jeg kneppede moseuhyret) siger Delilah Fawkes, der også er leveringsdygtig i fantasier om nordiske mænd i Bound by the Viking (Bundet af vikingen).

»Da den genfødte kristne Sally tager på en romantisk skovtur med Harry, kæmper hun imod fristelsen til at bolle hans hjerne ud. Men da det bliver fuldmåne og Harry forvandles til en virkelig, levende varulv, indser hun, at hun er i langt større vanskeligheder end hidtil antaget. Kan det liderlige bæst, der ikke accepterer et nej, forløse hendes dyriske drifter?«

Sådan lyder teaseren for Fawkes’ I fucked the Wolfman (Jeg kneppede ulvemanden), der på internettet sælges med advarslen: »Denne 3.000 ord lange historie indeholder tvivlsom gensidig sex, blod, hugtænder og en monsterpik så stor, at du kommer til at gå mærkeligt bare af at læse om den!«

Måske var en boggenre, der sælges på den slags tekster, ikke blevet så stor uden internettet. I hvert fald er monsterpornoen et af de fænomener, der er blevet store, parallelt med at internetboghandler med Amazon i spidsen i de seneste år har gjort bogindkøb til noget, man foretager fra sit hjem i stedet for i det offentlige rum. Hvad enten det er fordi, den har ramt en skamfuld lyst hos bogkøbere, eller fordi nethandel giver plads til genrer, som den gammeldags boghandlers kvalitetsfilter ville forkaste som underlødig, er der penge i skidtet. For to år siden opsagde den 31-årige Delilah Fawkes ligesom flere af sine kolleger i monsterpornogenren sit daværende job og begyndte at arbejde fuldtid som forfatter efter flere år som ansat i forskellige private virksomheder.

Ifølge Fawkes, der som selverklæret nørd også skriver science fiction og horrorromaner under et andet pseudonym, har hun altid været »fortaler for kvinders seksuelle frihed, frihed for alle, når det kommer an på, hvad folk bedriver i deres soveværelser.« Med en bachelorgrad i litteratur, som hun selv beskriver som »totalt nytteløs i det private erhvervsliv«, var det derfor nærliggende at kaste sig over produktionen af erotisk litteratur. I dag er hun del af den bølge af primært kvindelige monsterpornoforfattere, der under pseudonymer som Trisha Dane og Virginia Wade udgiver titler som Demons love ass (Dæmoner elsker røv) og Cum for Bigfoot.

»For at sige det ærligt blev jeg først inspireret til at skrive monsterporno, da en af mine forfattervenner, Virginia Wade, fik succes med en novelle med titlen Cum for Bigfoot,« forklarer Fawkes.

»Det var sådan en vidunderligt bizar idé i første omgang, og da folk begyndte at reagere på den og købe den i stor stil, blev jeg rigtigt tændt på det«, siger Delilah Fawkes. Hun, der er stolt af sit litterære håndværk og henviser til sin uddannelse i litteraturvidenskab som nyttig i den sammenhæng.

Der er et historisk fortilfælde: Allerede i 1977 udkom den obskure Nights with Sasquatch, hvor videnskabskvinden Judith Frankle fortæller om sine angivelige seksuelle møder med Bigfoot. Den moderne monsterporno-genre blev dog først født i 2011, da amerikanske Virginia Wade (endnu et pseudonym) udgav Cum for Bigfoot. En gruppe kvinder tager på udflugt i et øde skovområde i staten Oregon, hvor de uforvarende løber ind i en særdeles viril udgave af monsteret med de store fødder. Turen ender med at blive mere end mindeværdig for de friluftsbegejstrede damer.

Novellen om Bigfoot, som Virginia Wade skrev efter en tilfældig indskydelse og selv gjorde tilgængelig via uafhængige ebogsforhandlere, blev i 2012 downloadet mere end 100.000 gange på Amazons website. Siden har Wade udgivet opfølgere som Pregnant with Bigfoot. Wade fortalte for nylig nyhedsportalen Business Insider, at hun i perioder har tjent omkring 30.000 dollars om måneden på Bigfoot-serien.

»Jeg begyndte at spytte dem ud«, siger hun. »Hvis der var et marked for monstersex, så ville jeg give dem, hvad de ønskede.«

Skyldfrit begær

Delilah Fawkes’ til dato mest populære bog involverer dog ikke kønslig omgang mellem kvinder og monstre.

»Det er endnu en fantasi, der går rent hjem hos mange kvinder,« siger hun om romanen Billionaire’s Beck and Call, der som s/m-bestselleren 50 Shades of Grey fortæller om en rig, magtfuld, men emotionelt distanceret mand, der pludselig materialiserer sig og begynder at vise interesse for en kvinde, der ikke betragter sig selv som noget særligt.

Den stærke appel, siger hun, handler om følelser, der ofte er forbundet med skyld.

»Det er en kombination af at føle sig taget hånd om og sørget for uden at føle sig skyldig over at ville have netop det, men også en måde at give noget tilbage på og dermed opdage sit eget selvværd: Du er den eneste kvinde, der forstår denne uperfekte og plagede mand, så I redder hinanden.«

Kritikere og kulturanalytikere som eksempelvis den amerikanske kunsthistoriker Camille Paglia ser salgstallene bag 50 Shades of Grey som udtryk for, at forførelsen er så godt som forsvundet fra det moderne forhold mellem kønnene. Delilah Fawkes er imidlertid overbevist om, at monsterporno også kan have en seksuelt frigørende virkning i et kulturelt klima som det amerikanske, hvor kvinders lyst stadig kædes sammen med puritanske skyldfornemmelser.

»Jeg har fået post fra kvinder, der fortæller, hvorfor de tænder på monsterporno. For det meste kan det koges ned til en fantasi, hvor de ikke behøver føle skyld, fordi det er så langt ude. Fra en ung alder får kvinder, især i Amerika, at vide, at de skal skamme sig over deres seksuelle begær, og at de er tøjter eller ludere, hvis de søger at leve det ud,« siger Delilah Fawkes og peger noget kontroversielt på det frigørende i at lade sig betvinge af et monster.

»Hvis de er ’tvunget’ til at gøre noget eller simpelthen overvindes af et sexet udyr, kan de nyde fantasien og samtidig føle sig skyldfri,« siger hun. »I sidste ende kan man jo ikke snakke fornuft med en minotaur, vel? Derfor er man heller ikke en tøjte, hvis man nyder at blive taget af den.«

Netop derfor er det er et marked for erotisk litteratur, der henvender sig til et kvindeligt publikum.

»Vi udfylder et hul i markedet,« siger Fawkes. »Og ærligt talt – hvis porno var lavet til den gennemsnitlige kvinde, ville der være langt flere attraktive mænd og langt flere gennemsnitligt udseende kvinder, og alle ville se ud, som om de rent faktisk havde lyst til at være med, i stedet for bare at knalde derudaf, indtil viagraen holder op med at virke.«

Incest og dyresex

Noget tyder dog på, at monsterpornoen er blevet indhentet af den skyld og skam, som Fawkes har set den som et frirum fra. I oktober sidste år begyndte monsterpornoforfatternes problemer, da det britiske netmedie Kernel i en hidsig artikel med overskriften ’En epidemi af smuds’ berettede om salget af usædelig litteratur hos en række større internetboghandler. Artiklen råbte vagt i gevær mod det omfattende salg af »degenereret« »amatørlitteratur der glorificerer voldtægt, incest, dyresex og tvungen sex med unge piger« og påpegede, at boghandlerne »Amazon og Barnes & Noble har de største smudskataloger.«

Kernel-artiklen handlede ikke direkte om monsterporno, men mediernes fokus fik imagebevidste virksomheder som Amazon til at rense ud i af en stor del af den selvpublicerede erotiske litteratur. I den ombæring gik det ud over monsterpornoforfattere som Virgina Wade og Delilah Fawkes, der pludselig blev afskåret fra deres publikum.

»Okay, der var helt sikkert en masse historier derude med ting, der er ulovlige og utilstedelige i det virkelige liv, såsom incest og dyresex med familiens hund«, siger Delilah Fawkes. »Men der var også historier om at blive taget af et sexet moster, om collegestuderende i 20’erne, der elsker med deres stedfædre eller stedbrødre og den slags kinky ting, der er tabubelagt, men som ophidser og morer fansene.«

Et angreb på læserne

Da monsterpornofans ikke længere kunne søge efter de bizarre historier på internettets største website for e-litteratur, begyndte indtægterne naturligvis at falde, hvilket dog ikke fik Delilah Fawkes til at give op.

»Nogle af os skabte omveje for at undgå filteret, tammere forsideillustrationer, mindre eksplicitte titler, eksempelvis, men det gjorde det også sværere for læserne at finde frem til os.«

I dag skriver Delilah Fawkes primært traditionel romantisk litteratur, der trods alt henvender sig til et større kvindeligt publikum og derfor også har et anderledes kommercielt potentiale end monsterporno.

»Det meste af min indtægt kommer nu fra de serier, men jeg er stadig skuffet over, at nogle af mine favorithistorier, som jeg har haft det virkelig sjovt med at skrive, og som folk virkelig har nydt, aldrig vil blive sat til salg på det site igen. Og af ingen anden grund end panik hos Amazon,« siger Delilah Fawkes.

»Det er virkelig en skam og et tab for alle.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Jens Thaarup Nyberg

Mosekonen, elverpigen, havfruen, kalypso, Hillary C ....

Whatever gets you through the day.

Thorsten Lind

Monsterporno?
Ha ha, det slår sgu´da lægeromaner med flere `længder´.
I samme bollegade, hvis jeg må være så fri, huserer:
http://www.youtube.com/watch?=cmixe-Dii0y

Thorsten Lind

Æv!...mit link til "King Kong" gik i fisk...? Beklager.
( Åndsvage computer!!...:-) Th

Der er jo osse Robert Crumb: Whiteman meets Bigfoot.
Det er vist noget ældre, og iøvrigt skrevet af en mand for , sikkert mest, mænd, men deter da en sød historie