Læsetid: 7 min.

Musik er noget, vi drikker

Festivalsæsonen er i gang og det er højsæson for øldrikning i det fri. Danskernes druk er så omsiggribende, at vi omtaler det som en naturlig og vigtig del af vores kultur. Ølreklamer har altid sat direkte lighedstegn mellem hygge og øl, så ve den, der ikke kan nyde en pilsner
Øl er let at sælge til musik, fordi publikum er vant til at musikoplevelser og alkohol hænger sammen. Her tager en ung mand en lur mellem koncerterne på sidste års Roskilde Festival

Øl er let at sælge til musik, fordi publikum er vant til at musikoplevelser og alkohol hænger sammen. Her tager en ung mand en lur mellem koncerterne på sidste års Roskilde Festival

Kirsten Bille

28. juni 2014

Sommer! Festival! Øl!

Når unge skal lære at drikke sig fulde, kan de bare tage på festival. Ikke alene bliver der drukket rigtig meget øl, men stort set alle sommerens mange populære musikfestivaler har et bryggeri som hovedsponsor. På sin officielle hjemmeside skriver Roskilde Festival med slet skjult stolthed, at der bliver konsumeret en million liter øl i løbet af en festival. Det er er næsten otte liter øl pr. person, hvis man også indregner alt, hvad der kan krybe og gå af frivillige hjælpere og medarbejdere foruden festivalens betalende gæster. Og hertil kommer så desuden 40.000 liter vin, samt alt det, som publikum selv medbringer.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Georgij Alexandrov
  • Jens H. C. Andersen
  • Carsten Mortensen
  • Jakob Lilliendahl
Georgij Alexandrov, Jens H. C. Andersen, Carsten Mortensen og Jakob Lilliendahl anbefalede denne artikel

Kommentarer

Ernst Petersen

Du tager fejl. For blandt andet handelshøjskolerne underviser deres elever i, at formålet med reklamer kun er at gøre det muligt at sælge varerne til en højere pris. Så dette er jo nok også tilfældet her :)

Rasmus Kongshøj, Rune Petersen og Johan Gaunitz anbefalede denne kommentar
Peter Jensen

Øl er let at sælge til musik - og musik er let at sælge til øl. Mennesker kan som bekendt knaldes fra mange sider - i flere huller. Og dét bliver de. Igen og igen. Mens øllen bliver tyndere, musikken ringere og indtjeningen højere.

odd bjertnes

Ernst, jeg talte ikke om det kriminelle indhold.
Det lærer man utvivlsomt på 'handels'-højskoler.
Men det er en sag for bedrageriafdelingen :-)
Det klan stadig trækkes fra i skat. Det er drivmidlet.

Fatter ikke at unge på 15-16 får lov at drikke løs i Danmark. Hvorfor får vi ikke et opgør med dette? I USA og mange andre lande kan man godt vente til man er 18 eller 21.

Herhjemme er der nærmest ingen forældre der har lyst til at sætte bremsen i men er også oppe imod et uvæsen af en kultur som er meget ekskluderende for en 16årig der ikke må drikke hjernen ud for forældrene.

Misforstå mig ikke - hvad voksne gør må folk selv ligge og rode med, men unge under 18 burde holdes fra alkohol. Og det burde være en meget skammelig forseeelse når unge under 16 kan ses i nattelivet. Det hører bare ingen steder hjemme.

Merete von Eyben, Tino Rozzo, Joen Elmbak og Kristoffer Larsen anbefalede denne kommentar
Jens H. C. Andersen

"Fatter ikke at unge på 15-16 får lov at drikke løs i Danmark. Hvorfor får vi ikke et opgør med dette?"
Anders den tror jeg godt jeg lige kan svare på.
Det er fordi det på ingen måde handler om ansvarlig, desværre, det handler om politik, som i dag ikke er ansvarlig, det handler om at dem der bestemmer i politik, er gode venner med dem der bestemmer hos ølproducenten, der jo skaber vigtige arbejdspladser...
Der skal kæmpes mod en indgraveret drukkultur. I en anden tråd om stoffer blev jeg upopulær, fordi jeg ikke skulle blande mig i hvad andre gør, det er bedre bare at lukke øjnene.
Misbrugere bliver oftest sure når andre blander sig, og først lang tid efter kan de se og anerkende at det var godt at der blev gjort noget "udefra".

Så to ting, altså politik og venner, og så en lad dansk la' stå til holdning.

Kristoffer Larsen, Joen Elmbak og Jette M. Abildgaard anbefalede denne kommentar
Bjørn Pedersen

Om man er 18, 21 eller 16 gør ingen forskel på lydniveauet, eventuelle aggressive episoder, anfald af spontan lyst til at kramme alt og alle, hvor lækker man tror man er, dumhed, bravado, og på hvor irriterende man eventuelt måtte være for ens omgivelser pga. alle førnævnte ting. Hellere se fokus på at unge lærer at drikke ansvarligt i en tidligere alder, mens de stadig bor hos deres forældre, end at de skal til at lære det efter de er flyttet hjemmefra.

Georgij Alexandrov

Tak for:
At være ædru, clean, nikotinfri og dramafri. At være i live. Min Højere Magt, AA Programmet, min sponsor og mine AA venner. At Bøn og Meditation virker i alt i mit liv. En vellykket og smertefuld åreknude operation. Min kærestes omsorg, støtte og hjælp før, under og efter operationen. Sindsro, Tolerance af smerte, Forståelse, Omsorg, Medfølelse, Kærlighed og Åndelig Helbredelse igennem smerten og sorgen. <3

Ernst Petersen

Odd Bjertnes, du tager stadig fejl. For mange firmaer betaler slet ikke skat. Alligevel overdænger de os stadig med reklamer.

Mange hævder stadig, at ikke bliver påvirket af reklamerne. Men firmaernes markedsundersøgelser viser det modsatte: At de ikke kan afsætte deres varer med stor fortjeneste uden at reklamere, samt at deres overskud stort set vokser i takt med antallet af de reklamer, som de udsender. Så antallet af reklamer, der rammer os, bliver derfor bare ved med at vokse overalt.

Rasmus Kongshøj

Øl hører nu en gang sammen med musik og fest. Det ville ikke være lige så sjovt, hvis man byttede bajerne ud med kildevand uden brus. Det er irriterende når der konstant skal moraliseres over de sidste øl-reservater. Lad dog folk tage på festival og få nogle bajere en gang om året i fred. - Og lad os så i stedet bruge krudtet på at finde ud af hvorfor så mange føler det nødvendigt at bedøve sig i hverdagen med alkohol, hash og lykkepiller.

Noget helt andet er så at bryggeriernes kommercialicering af musiklivet er usmagelig. Men det er jo også usmageligt når andre virksomhmheder koloniserer vores kulturliv.

odd bjertnes

Ernst - naturligvis betaler de ikke skat, når der modregnes med reklamer. Tror du at Coca-Cola forærer supermarkedernes køleskabe (til egne produkter) for deres blå øjnes skyld, eksempelvis.
Sådan foregik trafikken i mange år. Det er muligvis ændret, for det er herfra hvor jeg står 'en anden verden' - omfattet med foragt og iagttaget rygvendt med vilje. .
Men, ok, 'Et spillested' er som bekendt en platform for enden og en række drikke-ankre ved siden, og så lukker vi dørene for folk og deres pengepunge i en række timer. Anker-indholdet sælger vitterligt sig selv til nærmest en hvilken som helst pris efter en times piktråds-sved uden reklamer nødvendige overhovedet.

Alt imens det til sammenligning uskyldige rusmiddel hash er udsat for en absurd hetz og dæmonisering, som kriminalisere halvdelen af befolkningen...

Hvad skete der med det frie valg?

Ernst Petersen

Odd, årsagen til, at de ikke betaler skat, er langt mere kompliceret, men har ikke rigtigt noget med reklamerne at gøre. For selvfølgelig smider de da ikke penge væk ved at give dem ud til virkningsløse reklamer, selvom de får nogle få procent af reklameudgifterne dækket via skattebesparelser. For dette ville jo stadig give stort underskud!

Når store firmaer ikke betaler skat (eller kun meget lidt), så skyldes det skattelovene:

1. Selskabsbeskatning er meget mildere end beskatningen af lønindtægter.

2. Store firmaer er delt op i en masse aktieselskaber, der har forskudt regnskabsår i forhold til hinanden. Pengene kan derfor med skattemæssig fordel flyttes rundt mellem aktieselskaberne.

3. Ofte er det en fond, der ejer aktierne i de forskellige aktieselskaber, og fonde betaler ikke skat. (Ejerne betaler kun skat af de penge, som de eventuelt trækker ud af fonden til deres eget privatforbrug.)

4. Store firmaer er oftest multinationale, hvilket gør det muligt at flytte overskud til lande, hvor selskabsbeskatningen er meget lav eller ikke-eksisterende.

Det mest utrolige ved kapitalismen - her bryggerierne og reklameindustrien - er at den har haft held til at trænge ind overalt. Også i de miljøer, der engang kom til verden med det erklærede formål, at bekæmpe kapitalismen. Den kamp har de opgivet forlængst, nu handler det blot om at hygge sig med vennerne, skrue op for lyden og ellers drikke sig i hegnet.
Eller ryge sig vind og skæv. Eller æde nogle piller. Kort sagt: finde et-eller-andet til at dope sig på, for livet - det satans liv - er sq da ikke til at holde ud, vel?
Bajernes fællesskab, tjaldens fællesskab - verdens lykkeligste folk. Rend og hop!

I øvrigt så passer Tuborg Classic ikke til Copenhagen Jazzfestival, eller til nogen anden lejlighed. Tyndt sprøjt uden "krop" og substans - opgraderet fadøl til opskruede priser. Støt de små kvalitetsbryggerier i stedet.