Læsetid: 3 min.

Ord bliver kød i topmodellens krop

Den trutmundede model legemliggør platoniske ideer om ungdom, kvindelighed og skønhed, forklarer den belgiske filosof Véronique Bergen i en bog, som behandler moden som et filosofisk fænomen
Moderne Tider
7. juni 2014

De har trekantede katteansigter, høje kindben, mandelformede øjne, skulpturelt mejslede amorbuer og hårlokker, der bølger overdådigt ned over skuldrene, disse ypperlige repræsentanter for den kvindekønnet: topmodellerne. Og deres skønhed er faktisk filosofisk. Det forklarer den belgiske filosof, romanforfatter og Deleuze-kender Véronique Bergen i bogen Le Corps glorieux de la top-modèle.

Det er ikke fordi, der mangler akademiske studier af moden. Men de mange cultural studies-inspirerede kortlægninger har ikke kunnet fralokke den stumme mannequin hendes metafysiske hemmeligheder, mener Bergen. De er nemlig tilfredse med at bekræfte moden som en overfladisk, materialistisk leg med kulturelle koder. Og dermed henviser de den fejlagtigt til fænomenernes verden uden at fange dens paradoksale idealisme.

Bogen modsiger den fremherskende opfattelse, at filosofien må række ud over sig selv for at rumme samtidskultur som sport, rock, mode og porno. I stedet kaster forfatteren sig over modens fascinerende similiverden ud fra den forskelsfilosofiske overbevisning, at marginalområderne ofte røber den uindrømmede sandhed om det normative centrum.

Sakral og blasfemisk

For pointen er ifølge Bergen, at vi ikke skal ’filosofisere’ moden, fordi den i sin natur allerede er filosofisk. Den er konstant hjemsøgt af motiver fra den græsk-kristne-jødiske tænkning: inkarnation, platonisme og temporalitet.

Den visuelle tilsynekomst af topmodellerne, disse tavse, overjordiske kvindevæsener med apatiske ansigtsudtryk, er nemlig ikke bare et kommercielt fænomen, som filosofien ikke behøver beskæftige sig med. Tværtimod er modens idealsfære en kompleks spejling af hele den vestlige kultur, eller som Bergen skriver:

»Som æstetisk og socialt fænomen er moden præget af ubevidste kulturelle aftryk, en slags engrammer eller reminiscens-lag, selv om den betragter sig selv som indlejret i et tænke- og handlingsregime, der er løsrevet fra et kristent grundlag.«

Hvis vi skal forstå topmodellen filosofisk, opnår vi derfor intet ved at påpege hendes menneskelige uperfekthed. Vi må modstå vores rationalistiske trang til at løfte mayas slør for at finde sandheden bagved. I stedet skal vi netop begribe topmodellen i egenskab af de platoniske omvendinger, hun hele tiden effektuerer. Topmodellen er både sakral og blasfemisk, både ekstrem idoldyrkelse og omstyrtning af afgudsbilleder.

For som Bergen forklarer, er det drama, som udspiller sig i haute couture-opvisningerne og på modemagasinernes glittede sider, en forvaltning af den vestlige metafysik: Den dualistiske tanketradition, der privilegerer dybden frem for overfladen, essensen frem for tilsynekomsten, det evige frem for det forgængelige.

Moden er et simulakrum, en kopi af en kopi, men den er også en umulig tilnærmelse til en platonisk idealsfære, når den hvileløst passerer igennem sine mange tilstande. For hvornår bliver moden nogensinde ’sig selv’? Hvornår bliver chikheden fuldt realiseret? Er det, når klæderne undfanges, når de fikseres fotografisk, når de hænger på modellens æteriske og serafiske knoglekrop, eller når de rammer gaden og forbrugerne?

Ikke så affortryllet

Med sin systematiske rejse gennem modens metafysik lader Bergen os forstå, at vi ikke lever i en postreligiøs og affortryllet verden. I lighed med den italienske filosof Giorgio Agamben – hvis gloria-begreb titlen refererer til – er Bergen interesseret i at kortlægge den moderne massekulturs forbindelser til kristent, præmoderne tankegods.

Stilistisk kan bogens deleuzianske jargon godt virke skabagtig i sin videreførelse af en akademisk modedille, som vel egentlig er so last year. Og teoretisk er det påfaldende, at man gennemfører en så detaljeret undersøgelse uden at nævne begrebet varefetichisme, som ufravigeligt oplyser det intime slægtskab mellem religion og økonomi. Den mangel gør, at Bergen ikke får vredet det fulde udbytte ud af sine analyser. Lige lovlig forblændet af blitzen fra kameraerne er der en tendens til, at hun lader sig indsuge i den samme idealisme, som hun vil dechifrere. Men nærstudiet af modellens herlige krop er blevet til en originalt udtænkt bog, der om ikke andet brillerer med sit vovemod.

Véronique Bergen

Le Corps glorieux de la top-modèle

137 sider. 14 euro.

Editions Lignes

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her