Baggrund
Læsetid: 7 min.

FN understøtter falsk slavemyte

Præsidenter og internationale kendisser valfarter til en lille ø i Vestafrika, der med historieforfalskning og systematisk vildledning fra UNESCO er forvandlet til en turistmagnet i slaveskibenes kølvand
Indtryk. Barack Obamas besøg på Gorée i Senegal fik ham med egne ord »til fulde at begribe slavehandlens enorme omfang«. Men ubehaget var malplaceret. Det UNESCO-sanktionerede mindesmærke over slavehandlen var ikke som hævdet det største udskibningssted for slaver, men ’blot’ for godt 33.000 af slagsen.

Pete Souza

Moderne Tider
19. juli 2014

Obama var her. Paven, George Bush, Stevie Wonder og Bill Clinton med frue og datter blev ligeledes foreviget her. Og Nelson Mandela med tårer i øjnene, så hvad er problemet?

Ikke andet end, at de alle blev taget ved næsen og ligesom UNESCO har lagt navn til et gevaldigt bluffnummer i historien om slavehandlen over Atlanterhavet.

Da jeg første gang landede på øen Gorée i 1977, var den en forfalden historisk kulisse, et lille tilsandet øsamfund på 300 gange 900 meter, med afpillede katte, et liv i slow motion og kun få besøgende.

Siden da har den lille bilfrie ø et par sømil ud for Senegals hovedstad Dakar overtaget rollen som en slags mekka for rejsende, der søger tilbage til slavehandlens arnesteder i Afrika.

Turistmekka

Jeg er i Afrika på invitation af University of York og tilbringer nogle seminardage på Gorée sammen med slaveforskere og ph.d-kandidater fra Europa, Caribien, Amerika og Afrika. Blandt dem er den senegalesiske professor Ibrahima Thiaw, der har forestået arkæologiske udgravninger på Gorée.

Forandringen fra tidligere besøg er slående. Nu er nymalede stenhuse indrettet som hoteller, restauranter og cafeer med plastikstole under de svajende palmer og parasoller. Fra stranden ved landingsmolen stævner fiskere ud i spraglede kanoer forbi en luksusyacht, der sætter en håndfuld hippe fotomodeller i land til en spadseretur ledsaget af en bevæbnet bodyguard.

De mange celebre besøg med tilhørende massiv mediedækning har forvandlet den maleriske ø med de charmerende kolonihuse til Senegals største turistattraktion. Gorée er blevet en veritabel pengemaskine med pågående og vimse smykkesælgere og souvenirboder på række.

Hver time lander færgen fra Dakar med pengestærke dollarturister. De drages mod det berømte ‘slavehus’ Maison des Esclaves for ligesom berømthederne at stå i ’The Door of No Return’, hvor så mange slaver angiveligt fik deres sidste blik af Afrika, inden de med lænker om hænder og ankler blev ført ned i slaveskibenes mørke.

Men den ubekvemme sandhed er, at Gorée ifølge førende historikere spillede en minimal rolle i slavehandlen. I kolonitiden var øen først og fremmest udskibningssted for jordnødder, elfenben og gummi arabicum.

FN’s falskneri

Af de cirka 12,5 millioner slavegjorte afrikanere, der havnede i den nye verden, kom blot 33.562 fra hele Gorée, noterer den bedst dokumenterede oversigt, The Trans-Atlantic Slave Trade Database, udarbejdet af 46 historikere med den kendte professor David Eltis i spidsen. Langt flere afrikanere blev deporteret fra Senegals kyster på fastlandet, og mange gange flere via Luanda i Angola og de store slaveforter i Ghana.

Alligevel blev Gorée i 1978 udnævnt til ’World Heritage Site’ af FN-organisationen UNESCO, anført af den senegalesiske politiker Amadou-Mahtar M’Bow, der var FN-organets generaldirektør i årene 1974-87. Uanfægtet af historikernes indvendinger fortsatte han med at markedsføre Gorée som den vestlige slavehandels epicenter, og denne arv har FNs fremmeste organ for videnskab, kultur og medier taget til sig.

Endnu i dag hævder UNESCO på sin officielle hjemmeside, at Gorée fra det 15. til det 19. århundred »var det største center for slavehandel på Afrikas kyst« og nu tjener som »et fredhelligt sted for forsoning«.

Slavehusets celler

På samme måde får familien Obama og de 200.000 årlige besøgende serveret en dramatiseret og voldsomt overdrevet historie om ’Slavehuset’, når de i selskab med kurator Eloi Coly går rundt i de stenbeklædte rum, der ifølge Coly og et skilt på væggen har huset intet mindre end ’millioner’ af slaver.

På et messende engelsk fører guiden sine gæster gennem de hvælvede rum, som vender ud mod havet. Det ligner kældre, men er husets stueetage. De få vinduer er forsynet med trælister, der gør det ud for tremmer.

Her på gulvets kampesten var de mandlige slaver stuvet sammen, forklarer Eloi Coly. Her kvinder og børn, og her i den snævre celle under en trappe blev de opsætsige slaver sat ind som straf. »Cellule de recalcitrants« står der på et skilt over indgangen. Det var fra denne celle Mandela året efter sin løsladelse fra Robben Island kom ud med tårer i øjnene, oplyser Coly.

Stedets største attraktion er den rå døråbning til havet udenfor – kaldet »The Door of No Return«. Her er alle de kendte og magtfulde gæster blevet foreviget, mens deres tanker er gået tilbage til den gru, som slaverne må have oplevet.

»Et meget stærkt øjeblik«, sagde Barack Obama til reporterne efter hans ensomme stund i døråbningen i juni 2013. Det fik ham »til fulde at begribe slavehandlens enorme omfang«.

Historikernes kritik

Efter rundvisningen sælger kurator Coly en lille bog, der er sponsoreret af Dakars havnevæsen og skrevet af hans forgænger, Boubacar Joseph Ndiaye – hovedkraften bag UNESCO’s blåstempling af Gorée og restaureringen af ’Slavehuset’.

Bogen er spækket med forbløffende oplysninger, blandt andet at »Gennem tre århundreder kom 15 til 20 millioner negre fra hele Vestafrika gennem Gorée på vej til Amerika, mens seks millioner af dem døde af forskellige lidelser og mishandling«.

Ingen seriøse historikere vil bekræfte disse tal eller myter, tværtimod.

Allerede tilbage i 1959 afviste Raymond Mauny – Sorbonnes første professor i afrikansk historie – enhver tanke om, at det såkaldte ’slavehus’ har været brugt til udskibning af slaver.

Siden har generationer af historikere gentaget og uddybet Maunys kritik, blandt andre Philip Curtin fra Johns Hopkins University i Baltimore. Han kaldte slet og ret brugen af ’Slavehuset’ for svindel.

Den rosafarvede bygning med de to svungne stentrapper har aldrig været et slavecenter. Det har næppe huset andre slaver end de tidligere ejeres eget tyende, fastslår historieprofessor Ralph Austen fra University of Chicago. »For os handler debatten om, hvor kraftigt vi skal sige fra,« siger han.

Forelagt mine indtryk fra stedet tilføjer han: »Det skuffer mig ærlig talt, eftersom jeg troede, guiderne var holdt op med at nævne antal for i stedet at bruge deres energi på at angribe ikke-afrikanske historikere«.

Fakta og følelser

Andre kritikere har peget på de skarpe klipper i vandet uden for bygningen. »Husets ’Door of No Return’ fører ud til klipper, hvilket gør det svært at forestille sig, hvordan man herfra kunne udskibe slaver,« siger professor Ana Lucia Araujo fra Howard University i Washington.

Desuden har den tidligere leder af Gorées historiske museum, Abdoulaye Camara, henvist til de oprindelige tegninger af kysten. Her fremgår det, at der allerede før ’Slavehusets’ opførelse i slutningen af 1700-tallet var anlagt en fæstningsvold mod havet, som fra starten har udelukket besejling til og fra huset.

Men det anfægter ikke den lokale rundviser. Uden dokumentation for deres vidtløftige påstande om husets rolle i slavehistorien har Eloi Coly og hans forgænger B.J. Ndiaye i heftige diskussioner sammenlignet de kritiserende historikere med Holocaust-fornægtere, »der hverken har respekt for sorte eller for vort folks hukommelse«.

Dermed har husets fortalere gjort diskussionen om fakta til et spørgsmål om følelser: Er man imod ’Slavehuset’, må man være ufølsom over for slaveriet. Det har erstattet tvivlen om husets historie med en moralsk legitimitet, sågar med FN’s officielle velsignelse og indforstået accept fra de mange VIP-gæster.

»Vi har en del turister fra USA, der rejser til Gorée, fordi vi ikke selv har noget sted at mindes den atlantiske slavehandel,« fortæller Ana Lucia Araujo, der forsker i mindesmærker om slaveriet (’memorialization’) på det overvejende afroamerikanske Howard.

Ifølge professor Araujo har ’Slavehuset’ på Gorée de elementer, der kan inkarnere en oplevelse af slavehandlen: beliggenheden, de kælderlignende rum og en døråbning til havet.

»Men bygningen alene gør det ikke,« siger hun. »Oplevelsen af slaveriet bliver først nærværende, når en person som Ndiaye spiller rollen som mediator, ved at blive en agent, der formidler oplevelserne fra de vidner, som ikke længere lever. Uanset om Ndiaye’s fortælling er korrekt eller ej, var han i stand til at levendegøre slavernes liv ved at skildre og detaljeret gestalte smerten og lidelserne hos de mænd, kvinder og børn, der blev deporteret.«

Derfor lykkedes det den tidligere typograf og krigsveteran Boubacar Joseph Ndiaye at lancere sin barndomsø som slavehandlens center og globale skriftestol.

»Han gjorde ikke blot det kontroversielle ’Slavehus’ til en turistattraktion, men også til et sted for anger og fortrydelse, som har tiltrukket betydelige politiske, religiøse og kunstneriske personligheder,« siger Ana Lucia Araujo.

Undskyldninger

Således var det under sit besøg i ’Slavehuset’, at den polske pave Johannes Paul II i 1992 bad om undskyldning for katolske missionærers medvirken i slavehandel.

Det var også i ’Slavehuset’, Brasiliens præsident Lula i 2005 holdt sin tale, hvor han bad om »jeres tilgivelse for, hvad vi har gjort mod sorte mennesker«.

Brasilien er det sted i verden, der modtog flest slaver – helt frem til 1888, så næsten halvdelen af de 205 millioner brasilianere i dag har afrikanske rødder.

Berømthedernes mange besøg er i sig selv blevet en motor for turiststrømmen til Gorée. Derfor kan kurator Eloi Coly troligt messe videre på sine skrøner i sikker forvisning om, at når Obama, Mandela og paven allerede har sat deres fødder og tørret deres tårer her, så er det nok til at lokke nye turister til de næste mange år.

Og B.J. Ndiaye kan i sin lille bog om ’Slavehuset’ give det sidste ord til Senegals afdøde præsident Leopold Sédar Senghor med denne hilsen til forfatteren: »Tak, hr. kurator, for din veltalenhed og dit effektive bidrag til Senegals turistmæssige og kulturelle udvikling!«

Alex Frank Larsen er journalist, TV-producent og forfatter, senest af ’Legenden om Danmark. Den danske slave, der ændrede USA’s historie’.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Symboler kommer ind imellem til at være vigtigere end sandhed. Både der og her.

Jørn Stjerneklar

Fedt at Goree har fået en opblomstring. Selvom det så 'kun' er 33.000 mennesker der blev udskibet derfra - who cares? Fantastisk sted som jeg besøgte i 1988 og som på det tidspunkt var slidt ned. Men med masser af rastafarier der røg store joints og sorte amerikanske turister som var totalt fremmegjorte overfor de lokale. Dejlig oplevelse og skønt, at der er blevet brugt penge på at få bygningerne sat i stand. Smukt må det være, for allerede dengang var byen eventyragtig. Fred være med at historierne de fortæller så ikke er sande. Folk vil jo helst ikke høre sandheden alligevel, de vil hellere have en myte som passer til deres verdensbillede. Godt set af Senegal!

Jette M. Abildgaard, Nic Pedersen, Niels Mosbak, Karsten Aaen og Per Jongberg anbefalede denne kommentar
Peter Ole Kvint

Verden vil bedrages. Dette er der ingen nyhed i. Det sjove kunne være at journalisten gjorde sig den umage at fortælle sandheden. Der må være en los, en guide for skibene eller søkort, som fortæller sandheden.

Preben Haagensen, Jette M. Abildgaard og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Peter Ole Kvint:

Artiklen nævner The Tran-Atlantic Slave Trade Database , som er et fantastisk stykke arbejde baseret netop på sådanne kilder. Siden er gratis og tilgengængelig for alle, og den kan stærkt anbefales til alle. Man kan f.eks. blive oplyst om Danmarks ikke helt lille bidrag til den internationale slavehandel (Danmark er desværre slået sammen med alle baltiske lande i databsen, men da de andre lande i området kun stod for en brøkdel af sejladsen, betyder det ikke så meget).

Jette M. Abildgaard, Nic Pedersen, Lars R. Hansen, Karsten Aaen og Jesper Frandsen anbefalede denne kommentar
Peter Ole Kvint

Luanda er en moderne by. og sådan er de fleste steder totalt forandret i løbet af de sidste 200 år. Så Gorée er måske ikke et dårligt gæt på et sted, som kan ligne sig selv lidt for 200 år siden.

Frank Hansen

Det burde måske også nævnes, at historikere, der beskæftiger sig med slavehandlen, vurderer, at ca. 12 millioner slaver blev solgt i vesten medens 17 millioner slaver blev solgt til de arabiske lande, herunder til Sudan som havde slavemarkeder langt oppe i det tyvende århundrede. Det er bemærkelsesværdigt, at kun en lille brøkdel af de i vesten solgte slaver gik til det nuværende USA, der så vidt jeg husker artiklen i Den Store Danske Encyklopedi, ikke tog flere slaver end Guadelupe. Brasilien alene tog fire af de tolv millioner slaver solgt i vesten.

Selve slavehandlen var ikke nær så dramatisk, som man ser på film. De fleste slaver blev købt af muslimske slavehandlere, som betalte de lokale afrikanske konger med varer. Slaverne blev derefter ført ud til kysten og solgt videre.

Lars R. Hansen

De her historikere skulle tage at slappe lidt af, det en turistfælde, ikke faghistorisk formidling af den seneste forskning. Og når noget udråbes til 'world heritage' af UNESCO sker det selvfølgelig på baggrund af en politisk vurdering, helt arbitrært, sådan er det.

Næh, de skulle hellere give et piv, når afrikanske politikere, der tillige er stammeledere fra stammer, der fangede og solgte slaver i stort tal, kræver undskyldninger og erstatninger fra vestlige stater for deres slavehandel, ikke mindst stammer, der førte krig mod UK, efter UK havde vedtaget og forsøgte at håndhæve et internationalt forbud mod slavehandel, for at kunne fortsætte med slavehandlen.

Lars R. Hansen

Sune, det kan ydeligere tilføjes, at det helt overvejende var tyske handelsmænd, der tegnede sig for tvillingerigets andel af den transatlantisk slavehandel.

Philip B. Johnsen

Fra artiklen.
»Et meget stærkt øjeblik«, sagde Barack Obama til reporterne efter hans ensomme stund i døråbningen i juni 2013. Det fik ham »til fulde at begribe slavehandlens enorme omfang«.

Efter 251 år under Dannebrog blev Sankt Thomas, Sankt Croix og Sankt Jan solgt til USA for 25.000.000 $ alle bygninger og alle mennesker SOLGT.

I dag 97 år senere, skal det lokale parlement på Sankt Thomas, Sankt Croix og Sankt Jan stadigvæk spørge kongressen i USA om lov, i en række beslutninger, men ingen mennesker på øerne, har stemmeret i USA.

»til fulde at begribe slavehandlens enorme omfang« indbefatter også imperialisme nu engang er imperialisme, også selvom der udbetales løn for arbejde, til alle i dag.

torben - nielsen

Hvis man ser tingene lidt fra oven, i et lidt større perspektiv kan man konstatere, at der i al historisk tid har foregået en transport af mennesker fra Vestafrika og til henholdsvis Europa, Mellemøsten og Amerika.

Indtil for et par hundrede år siden blev transporten kaldt for slavehandel. I dag bliver transporten kaldt for emigration, men der er nok tale om den samme transport af befolkningsoverskud. I gamle dage blev den, som organiserede transporten, kaldt for en slavehandler, - i dag bliver de kaldt for menneskesmuglere.

Men i bund og grund, er det det samme som foregår i dag, som for mere end 500 år siden.

Lars R. Hansen

Philip,

menneskene blev altså ikke solgt, og kun statsejede ejendomme overgik til USA.
Og så har amerikanske statsborgere med bopæl på øerne ikke stemmeret til amerikanske valg, da øerne ikke er indlemmet i den amerikanske føderation, de svarer heller ikke skatter til føderationen som staterne gør, da den amerikanske føderation er en føderation mellem staterne, fx har de amerikanske statsborgere i Washington D.C., et føderalt distrikt, heller ikke stemmeret til Kongressen, da det kun tilkommer staterne at vælge deres lovgivende forsamling.

Steffen Gliese

Jeg må sige, jeg er forarget over den lethed, kommentatorerne på sandheden med!

Philip B. Johnsen

Danmark under Dannebrog, holdt slaver på Sankt Thomas, Sankt Croix og Sankt Jan i 175 år.

Danmark drev slaver og avlede slaver, som muligvis den værste af alle slave holdene lande, på den mest hårdhændede måde, som verden nogensinde har set, kopieret og beundret af andre slave holdene lande.

Man kunne godt mistænke, at det tilsyneladende ligger i blodet hos mange danskere, frihed til den, der har råd, til egen frihed.

Men sådan er det jo.

Danmark solgte Sankt Thomas, Sankt Croix og Sankt Jan til USA for 25.000.000 $ alle bygninger og alle mennesker SOLGT og flertallet føler sig ikke rigtig frie, den dag i dag, lev med det Lasse Johansen, det må vi alle.

Brian Pietersen, Jette M. Abildgaard og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Lars R. Hansen

All right, jeg troede du, at du forsøgte at befatte dig med virkelighedens fortid, og ikke et personligt fantasiunivers, Philip, hvad jeg selvfølgelig udmærket kan leve med.

Philip B. Johnsen

@Lasse Johansen

Independent Citizens Movement of the Virgin Islands (ICM Party).

"The people of the Virgin Islands have a right to choose their own destiny. This includes, but is not limited to, their own constitution and laws regulating the relationship with their neighbors in the areas of trade, culture, and technology."

Link: http://www.icmparty.org/

https://www.facebook.com/pages/Independent-Citizens-Movement-of-the-Virg...

Lars R. Hansen

Og hvormange stemmer få de så ved valgene på øerne, Philip?

Lars R. Hansen

Nå, men så må jeg jo selv finde svaret, de sidder på 1/15 af sæderne i øernes lovgivende forsamling.

Lars R. Hansen

Hvad ,som det passer sig for et demokrati, nok er en væsentlig årsag til partiets politik ikke er gennemført...

Lars R. Hansen

Og som det ikke er galt nok, så vil IMCP ikke engang have fuld selvstændighed, men bare mere selvstyre. Sådan nogle imperialistlakajer!

Preben Haagensen

Den atlantiske slavehandel med trekantshandelen, er jo en kendt sag, som der er undersøgt på kryds og tværs. Det var jo netop handel med mennesker, altså køb og salg, ingen europæisk magt havde midlerne til at indfange slaver på det afrikanske kontinent, nej de blev købt af lokale høvdinge.
Der kom et godt trebindsværk for en del år siden om netop Danmarks rolle i dette - Slavernes kyst, Slavernes skibe og Slavernes øer.
Slaverne der blev transporteret til Amerika fik nu en bedre skæbne, end de mange gange flere millioner som muslimerne selv indfangede. Slaverne i Amerika fik jo efterkommere, bare se på befolkningen på hele det amerikanske kontinent, både nord og syd. De mange millioner muslimske slaver, fik aldrig efterkommere, da muslimerne konsekvent steriliserede deres slaver, men det er tys tys, det må der ikke snakkes om, men det er en historisk sandhed, så heller som sædvanlig skyde på de "onde" europæere.

Philip B. Johnsen

Preben Haagensen
Danske slaver blev som oftes voldtaget af bombaen, det kunne være af andre, det bestemte ejeren, i avlsarbejdet på gratis nye slaver.

I selve markarbejdet blev slavernes arbejdshold ledet af en såkaldt ’bomba’, der er et afrikansk ord. Bombaere var de mest pålidelige og tit de største slaver.

Philip B. Johnsen

Preben Haagensen
Den danske kolonitid i Dansk Vestindien er veldokumenteret, gennem omhyggeligt førte slavelister og andre optegnelser.

Bombaere var også dem der stod for afstraffelse, af de danske slaver, en af deres egne, det var et frygtregime, hvor der ikke fødes børn til slavedommen frivilligt.

Bombaere kunne piske de danske slaver for flugtforsøg, med den "nihalet kat pisk", af tovværk eller læder med ni ender, læderstrimler med blylodder brugt som strafferedskab.

Brian Pietersen

Frank Hansen . . ikke nær så dramatisk som film viser det. . . må jeg ikke godt sælge dig... hvis der er nogle der vil gi noget for dig ??? Der findes ikke ord der kan beskrive hvor slemt det er at andre har total magt over en...

Frank Hansen

Det har du naturligvis ret i. Man skal blot huske at slaverne allerede var slaver i Afrika, hvor den lokale høvding eller konge havde total magt over dem. Vi skal passe på med at italesætte slaveriet som en imperialistisk foranstaltning udtænkt af onde hvide mænd. Romerriget ville ikke have kunnet fungere uden slaver.

Som nævnt ovenfor blev de transatlatiske slaver behandlet bedre end de 17 millioner afrikanske slaver, som blev solgt i de arabiske lande med Sudan som en hovedmodtager. De fik nemlig ikke lov til at få børn og har derfor ikke efterkommere, som kan begræde deres skæbne.

Philip B. Johnsen

Europæisk våbenhandel var drivkraften bag slavehandlen.

Afrikanske krigere og krigsfanger, der ellers ville blive dræbt, afrikansk kultur og forretning, hvor pengene fra handlen med slaver, kom tilbage til Europa, fordi krige kæmpes med våben, hvor Europære, som en imperialistisk foranstaltning udtænkt af onde hvide mænd, kunne holde tilgangen af slaver oppe ved, at sælge våben til afrikanske indsamlere af nye slaver.

Brian Pietersen

Frank.. jamen vi har opført os ganske skrækkeligt... og selvom de slaver som kom til de arabiske lande har haft det lidt værre end dem vi slæbte til det amerikanske kontinent, ser jeg tilbage med afsky på mine forfædres handlinger og kan på ingen måder undskylde hva de sindsyge mennesker har foretaget sig.

Jan Kauffmann

Har været på den lille Ø i 1997. Der var ikke mange turister, mest af alt en masse Senegalesiske Rasta fyre, alle totalt skæve. Men en hyggelig lille Ø er det da. Der er også rester af forsvars befæstninger fra 2 verdenskrig.
Syntes det er underordnet om antallet af slaver ikke passer, det giver en god historie og penge i kassen fra turister.

Frank Hansen

@Philip B. Johnson

Dine betragtninger hænger ikke sammen. Slavehandlen i Afrika var sat i system længe inden den hvide mand begyndte at købe slaver og krævede ikke våben, som man ikke havde i forvejen. Hovedforretningen var at forsyne de arabiske lande med afrikanske slaver og havde ikke noget med krig at gøre. Slaverne blev brugt i landbruget og til andet forefaldende hårdt arbejde. Slaverne blev i øvrigt ikke indfanget, men beordret til slaveri af den lokale høvding eller konge.

Den transatlatiske slavehandel var blot en udvidelse af den lukrative forretning, som de muslimske slavehandlere og de afrikanske høvdinge havde kørt sammen i århundreder. Du anskuer situationen fra et etnocentrisk europæisk synspunkt.

Philip B. Johnsen

Frank Hansen

Jeg kan ikke indlede en fornuftig debat, så længe det nægtes, at forholde sig til historisk fakta.
Imperialisme er en vigtig del af Danmark og vestens historie, udtænkt af onde hvide mænd.

Philip B. Johnsen

Den danske imperialisme.
1700 tallet var storkøbmændenes tid i Danmark. De var hovedrige, havde store ejendomme i København og godser på landet.

Disse mænd grundlagde deres formue på slaveri, opiumssmugling og hvidvaskning af penge.

De danske storkøbmænd organiserede eksporten og salget af slaver til sukkerplantagerne på de Vestindiske Øer. De satte også opiumssmuglingen fra Bengalen til Kina i system, og de sørgede for hvidvaskningen af penge for blandt andet franske forretningsfolk, der ville undgå fransk beskatning.

Frank Hansen

Slavehandlen i Afrika er mere end 2.500 år gammel og kan alene af den grund ikke være forårsaget af imperialismen eller den hvide mand. Den transatlantiske slavehandel var beklageligvis blot en udvidelse af en forretning udtænkt og eksekveret i århundreder af andre folkeslag.

Lars R. Hansen

Det er noget historieforfalskende nonsens, at slaveri eller imperialisme skulle være udtænkt af hvide mænd. Slaveri og imperialisme er kendt fra alle store civilisationer, det er ikke her den europæiske skille sig ud fra verdenshistoriens øvrige store civilisationer, nej, der hvor den europæiske civilisation skiller sig ud, er, at det var den første store civilisation, som af egen drift forbød slavehandel og siden slaveri samt følte det som et etisk imperativ, at humanismens civilisation gjorde forbuddet internationalt og påtog sig at håndhæve det så vidt som muligt.

Til eksempel blev de afrikanske, osmanniske og arabiske slaveri og slavehandel afskaffet (eller i hvert fald kraftigt reduceret) som direkte følge af den europæiske magt og vilje til at håndhæve slaveforbuddet.

Altså den europæiske civilisation opfandt ikke slaveriet, men afskaffede det, hvad blot er et historisk faktum, som det ikke kan nytte noget af benægte.

Philip B. Johnsen

FN’s verdenskonference mod racisme, Nkosazana Zuma kunne erklære konferencens slutdokument for enstemmigt vedtaget.

Fra link:
"I slaveri-spørgsmålet blev der langt om længe også enighed. Her besluttede konferencen bl.a. at erklære den transatlantiske slavehandel for en forbrydelse mod menneskeheden, som synderne – heriblandt Danmark – burde sige undskyld for. Hertil kommer, at vestlige lande vil støtte og samarbejde med Afrika om at udvikle sig i en positiv økonomisk retning i fremtiden – det indebærer bl.a., at det internationale samfund skal overveje gældsslettelse."

Link: http://www.information.dk/58502

Jette M. Abildgaard og Brian Pietersen anbefalede denne kommentar
Brian Pietersen

Fra den store danske : http://www.denstoredanske.dk/Geografi_og_historie/Afrika/Vestafrika/slaveri

Som eksempler på slaveejende samfund i Asien kan nævnes Japan og Korea, der havde store slavebefolkninger indtil nyere tid, Indien, hvor slavebefolkningen i 1800-t. udgjorde 5-15%, samt Kina, hvor fx under Handynastiet (202 f.Kr.- 220 e.Kr.) ca. 5% af befolkningen var slaver. I Mesopotamien vidner Hammurapis Lov om, at slaveri var udbredt ca. 1750 f.Kr., ligesom slaveri omtales flere steder i Det Gamle Testamente.

Brian Pietersen

Det med at have slaver ligger ik ret dybt i os, her tænker jeg på arbejdsløse, kontanthjælpsmodtagere og syge, der kan man se der er kommet nogle grimme ting op til overfladen hos danskerne... med hva de skal for at kunne eksistere her til lands.

Philip B. Johnsen

Brian Pietersen
Følg pengene!

Frihed, demokrati og TISA
Eller
"Magt rigdom og straffrihed."

Link: http://www.information.dk/504034

Lars R. Hansen

Når en zulu, bemærk zuluerne var en af Afrikas mest ekspansive imperier, der erobrede og slavebandt deres afrikanske naboer med stor iver og succes, og ikke selv har været udsat for europæisk slavehandel, kan erklære slaveri for en forbrydelse mod menneskeligheden, så skyldes det nok ikke i uvæsentlig grad, at de europæiske moralværdier om den menneskelige værdighed og ligeværd har sat sig igennem med den tidligere europæiske verdensdominans.

Når verdenskonferencen ikke forholdt sig på samme måde til det interne afrikanske slaveri eller det arabiske slaveri, så skyldes det nok, at flertallet i FN, som består af tredjeverdenslande med autokratiske regimer, ikke helt har internaliseret de europæiske ideer om menneskelige værdighed og ligeværd, men bruger den transatlantiske slavehandel som et politisk våben mod nutidens europæiske og amerikanske lande.

Og med tidens historieløshed og udbredte europæiske selvhad virker det ikke som noget helt usandsynligt, at efterkommerne af datidens købere vil sige undskyld og betale erstatning til efterkommerne af datidens sælgere, der vidt omfang med europæisk våbenmagt måtte tvinges til at nedlægge slaveinstitutionen i deres samfund.

Ja, efterkommere og efterkommere, de fleste af os nedstammer jo ikke fra den lille overklasse, som befattede sig med slavehandel, men fæstebønder og tyende, der ikke blev taget med på råd i slige sager eller i det hele taget.

Frank Hansen, Nic Pedersen og Preben Haagensen anbefalede denne kommentar
Peter Ole Kvint

I tidlig middelalder er der en franskmand, som beklager sig over tidernes ugunst, blandt andet er slave-priserne på tovet helt i bund, på grund af de mange danske slaver som venderne har fanget.

Henrik Leffers

Slaver har altid været en meget vigtig vare for "danskerne" og det var drivkraften bag etableringen af vikingernes handelsimperium (http://en.natmus.dk/historical-knowledge/denmark/prehistoric-period-unti...)! -Og det blev ved helt op i det 20 århunderde: De sidste rester af stavnbåndet blev først ophævet i 1920! -Vi har altid hold en stor del af befolkningen som slaver...