
Ask Hasselbalch. Filminstruktør, født 1979. Uddannet på Den Danske Filmskole og Det Kongelige Danske Kunstakademi. Spillefilmdebuterede i 2013 med superheltefilmen ’Antboy’, der er solgt til 35 lande og i 2014, modtog en Robert for bedste børne/ungdomsfilm. Antboy II fik premiere i julen 2014 og tredje film i serien er under udarbejdelse. Ask Hasselbalch har instrueret en række kortfilm og blev i 2013 udvalgt til Nordic Film Lab.
Hvor tit sker det lige, at en to’er er bedre end etteren?
Det sker ikke så tit. Jeg tror, det vigtigste, en toer kan gøre, er at gå nye veje, men beholde karaktererne, som de var i den første film. Hvis man begynder at ændre dem for meget, går det galt. Publikum vil se noget nyt og ikke bare det samme, og derfor skal man huske at ryste posen så meget, man nu kan. Så længe man er tro imod sine hovedpersoner og deres personlighed, skal det nok gå.
Hvilken film har haft størst betydning for dig?
Paul Verhoevens RoboCop (1987) og John Carpenters The Thing (1982)
Hvad er din største bedrift? Og største fiasko?
Min største bedrift må være at have lavet to spillefilm så hurtigt efter hinanden, det har virkelig været en kæmpe læringsproces, og det er et sjovt arbejde. Største fiasko må nok være, at jeg mistede min kæreste undervejs, svært at forene faglig ambition med det private, når man arbejder med 1.000 km i timen.
Hvilket tema er evigt interessant at lave film om, og du må ikke sige kærlighed?
Venskab og sammenhold.
Hvor mange Antboy-film kommer der?
Planen er jeg laver den sidste Antboy-film til sommer og stopper serien derefter.
Hvorfor er handlingen i filmen så anderledes end i bøgerne?
Det var meget svært at skulle lægge sig tæt op ad bøgerne. Hvis vi havde lavet filmen én til én med dem, var den ikke blevet særlig god. Der er nogen andre mekanismer på spil, når man skal fortælle noget visuelt og derfor var vi nødt til at gå en anden vej med karaktereren Antboy og historien for at få det til at fungere.
Hvem er din yndlingssuperhelt?
Superman eller Hellboy.
Hvad ville du spørge dig selv om hvis du var journalist?
Hvilken film ville du helst remake?
Mit svar: Donald Cammells Demon Seed (1977)
Hvordan har det været at lave en to’er?
Virkelig sjovt og meget anderledes end den første film, som var meget hård at instruere, da jeg ikke var ligeså erfaren, som jeg er nu. Det har også været sjovt at udvide Antboys univers og arbejde med de samme børn igen.
Vil du gerne til USA og lave film?
Ja, det er planen på længere sigt. Men det rigtige projekt skal lige dukke op. Jeg har en agent derovre og har læst en masse manuskripter det sidste år. Jeg kommer til at lave film i udlandet. Det kommer til at ske, det skal bare være den rigtige film og ikke bare sådan en, der bare kommer på dvd eller vod.
Skal du lave voksenfilm nu?
Ja, jeg arbejder på to ’Voksenfilm’, jeg skal lave efter Antboy 3. Men jeg lover, at de ikke bliver alt for alvorlige, og jeg kan afsløre, at begge film bliver 100 procent genrefilm.
Er der nogen helte i dit liv ?
Min far er en helt for mig. En rolig mand med et stort overblik og overskud.
Hvad er din yndlingsfilm?
Robocop, Poltergeist, West Side Story ... listen er for lang.
Hvem er din yndlingssuperskurk og hvorfor?
Jeg tror, min yndlingsskurk må være Dennis Hopper i Blue Velvet eller Alan Rickman i Die Hard. Der er så mange seje skurke i filmhistorien, og de er tit mere interessante end heltene. Men når vi taler superskurke, er der ingen som slår Jack Nicholsons Joker i Batman (1989).
Hvem er din favoritinstruktør ?
Svært at sige. Men jeg er vild med Paul Verhoeven, Brian De Palma og Robert Zemeckis.
Hvis du selv kunne vælge, hvilken film ville du så lave lige nu?
Jeg glæder mig super meget til Antboy 3 til sommer, men tror jeg ville lave en Haunted House-film eller måske en musical med dukker, hvis jeg bare sådan kunne vælge frit.
Hvad er ingredienserne i en god genrefilm, det være sig en komedie, gyser, superheltefilm etc.?
Det sjove ved at lave genrefilm er, at man kan bruge hele det filmiske apparat til at udtrykke sig og fortælle historier meget visuelt.
En ting er at kunne gøre det og få det filmiske til at virke, men det er også meget vigtigt, at man har nogle karakterer, publikum gider følge.
Uden dem eller en god historie kan det hele være lige meget.
Hvorfor er Danmark kommet så sent i gang med at lave genrefilm? Hvad er det, vi har været bange for?
Jeg er ikke enige i, at der er en frygt for at lave genrefilm herhjemme. Når man kigger på de film, som bliver lavet under Det Danske Filminstitut, er der mange forskellige genrer, som får støtte. Men der er nok en del danske instruktører, som er gået uden om at lave rene genrefilm, fordi de tror, de er ekstra dyre at producerer. Men det behøver de jo slet ikke at være.
Hvad er hemmeligheden bag en god film for børn og unge?
Tal aldrig ned til dit publikum.
Er du bange for noget?
Ikke i mit job, men privat ville jeg ikke synes, det ville være særlig fedt at styrte ned med et fly eller blive levende begravet.
Er det med vilje, at Antboys dragt er sådan lidt sølle i det?
Den er kikset i bogen, men jeg synes nu Antboys dragt er super sej i filmen. Det var meget vigtigt for mig at gå all in på kostumerne, lave dem seje og ikke ende med noget som var ’for pattet’.
Hvilke overvejelser gør du dig om vold. Altså hvor meget tror du, børn kan klare osv?
Nu er Antboy jo ikke en voldelig superhelt, han er en superhelt, som løser problemerne på en sjov og tegneserieagtig måde, så jeg har ikke gjort mig de store tanker om vold. Men jeg kan godt lide vold på film, det er bare ikke en del af Antboys univers.