Læsetid: 5 min.

Læserne spørger: Regner Grasten

»Dansk film mangler mod til at gå planken ud. Der er for meget rygklapperi, og filmstøtten minder mere om socialhjælp til skrantende firmaer og filmfolk end om støtte til film«
31. januar 2015

Når du bliver gammel og skal se tilbage, vil du så se din deltagelse i ’Læserne spørger’ som den højeste anerkendelse, du som kunstner har opnået?

Jeg mener helt klart, det er omvendt. Det vil stå som én af Informations højeste anerkendelser som medie, at Regner Grasten har deltaget i ’Læserne spørger’.

Hvad vil du betegne som din største succes? Ikke kommercielt, men kreativt.

Det er flere, men jeg vil fremhæve Det Forsømte Forår, Familien Gregersen og Hvidstengruppen. Vi gjorde Scherfigs stærke univers tilgængeligt for alle generationer i fremtiden og skabte Fritz Helmuths bedste filmrolle. Med Familien Gregersen lavede vi en film, der både var tro mod Kampmanns ånd, men også viste de nye generationer en vej ud. Hvidstengruppen har haft stor betydning for mange mennesker og er blevet citeret både af politikere og præster. Vi viste også generationer, at de aldrig skal tage demokratiet og friheden for givet. Det er en film, der virkelig har betydet noget.

I hvilken konkret retning vil du gerne føre Det Danske Filminstitut?

Jeg vil gerne, at det får mod til at udvikle filmkunsten, så den skaber debat både politisk og socialt. Film er det stærkeste våben i vores samfund, men som udviklingen har været i dansk film, har det mistet den betydning. Det er blevet for ligegyldigt.

Tre kriterier du vil følge som filmkonsulent?

Kunstnerisk integritet, mod og retfærdighed.

Oplever du at blive set ned på af det mere auteur-agtige parnas?

Nej. tværtimod. Jeg møder kun respekt.

Hvad er den kunstneriske nødvendighed i et overfladighedshorn som ’Anja og Victor’-filmene?

Deres styrke er, at de handler om værdier. Om unge mennesker, der respekterer hinanden og hjælper hinanden. Om, at selv om du møder modstand, er det vigtigt, at man holder sammen og elsker hinanden. Det er fortalt på en underholdende og sjov måde, men det er disse værdier, der er afgørende. Kan man ikke kan se det, er det, fordi man ikke selv respekterer de værdier.

Hvad er en god film?

Det er helt klart en film, som kan ses af flere generationer og skaber en værdisnak.

Hvad er en god filmkritiker?

Som ikke er snobbet, og som forstår at anmelde ud fra filmens præmisser.

Hvilken anmeldelse har gjort mest ondt?

Ingen. Anmelderen er en del af vores demokratiske samfund. Så i vores branche må man vende sig til både ros og ris.

Tre ting, man ikke skal lave film om?

Heste, cirkus og film.

Hvornår føler du dig mest misforstået?

Jeg føler mig ikke misforstået, men fordomsbrillerne ødelægger alt for tit synet på mine meninger.

Hvis du skal se tilbage, hvad er det vigtigste aftryk, du har sat på dansk film?

Respekten for publikum uanset konsekvenserne. Det har gjort, at de fleste af vores film altid vil være klassikere på tv eller i digitale medier, mens mange andre ’mesterværker’ er gået bort i total glemsel.

Hvad er der galt med dansk film?

Manglen på mod til at gå planken ud. Der er for meget rygklapperi, og filmstøtten minder mere om socialhjælp til skrantende firmaer og filmfolk, end om støtte til film.

Har du nogensinde fortrudt en film?

Hver gang, vi taber penge og er ved at gå fra hus og hjem, men i bakspejlet er vi altid glade for vores film.

Hvad vil du gøre for at hjælpe dansk film som filmkonsulent?

Jeg vil skabe kunstnerisk integritet, mod og retfærdighed. Jeg vil f.eks. ikke acceptere, at Lars von Trier laver et mesterværk som Nymphomania på fem timer, og så sender en nedklippet udgave ud, som han ikke selv kan acceptere, og endda skriver det på forteksten. Zentropa havde mistet støtten, hvis jeg havde været filmkonsulent.

Hvad gør en god filmkonsulent?

Du skal have mod til at tage chancer, du skal være opsøgende, du skal være klar til at hjælpe konstruktivt, så de kunstneriske visioner kan gennemføres inden for økonomien, og du skal være synlig i offentligheden, så alle ved hvad du står for. Og du skal først og fremmest være ligeglad med, hvad der sker, når du tager beslutninger – både under og efter din tid som konsulent.

Dine film får sjældent gode anmeldelser. Hvorfor tror du, at du kan gøre det bedre, end det allerede bliver gjort?

Min tro på, at publikum er modige. Jeg laver ikke film for anmelderne. Ingmar Bergman fik også nogle gigantiske tæsk, men holdt fast på sine visioner.

Du er kendt for at blande dig meget, når du producerer film med andre i instruktørstolen. Som konsulent skal man også blande sig, men kun til et vist punkt. Kan du holde dig selv tilbage?

Hvis jeg går ind for et projekt som filmkonsulent, vil det 100 procent være på kunstnerens præmisser. Det gør jeg også som producent, da det er et teamwork at lave film. Det forventer jeg også, det er, når en producer, instruktør og manuskriptforfatter kommer med et projekt. Men jeg vil ikke gå på kompromis med det kunstneriske, når det først er sat i søen. Det gør jeg heller ikke som producent.

Karen Blixen skrev under pseudonym i en tid, hvor det var svært at slå igennem som kvinde. Hvorfor skriver du under navnet Torvald Lervad?

Samme grund. Hun var både udsat for snobberi og for chauvinisme. Jeg er dog kun udsat for snobberi.

Hvad vil du helst spørges om?

Læserens spørgsmål dækker fint.

Hvad kan gøre dig vred?

Uærlighed. Det gør mig rasende

Hvorfor vil du være filmkonsulent?

Konsulentsystemet ligger i ruiner. Der er ikke sket en forandring af dansk film siden Dogme. Det vil jeg ændre på.

Vil du stoppe med at lave film, hvis du får jobbet som konsulent?

Nej, men jeg vil kun søge filmstøtte under markedsordningen. Det sætter mig i samme situation som filminstruktøren Michael Noer, der er nyt medlem af redaktionen på markedsordningen. Jeg går ud fra, at han ikke søger markedsordningen, men fortsætter som instruktør. Hvis man vil have kvalificerede folk, må man respektere, at vi også arbejder i branchen.

Hvilken film ville du ønske, at du havde været med til at lave?

Festen og Dancer In The Dark. Begge var nyskabende og skabte international opmærksomhed.

Hvem er din yndlingsanmelder?

Weekendavisens Bo Green Jensen. Han har en usnobbet evne til at give publikum et ærligt indtryk af filmen og er ikke påvirket af Zentropas swimmingpool i Cannes.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Er det første gang du skal stemme til et folketingsvalg?
Vi giver alle førstegangsvælgere gratis digitalt abonnement under valget.

Tilmeld dig

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu