Læsetid: 3 min.

’Knaldets væsentligste element er dilemmaet’

Ingen erotisk kærlighed uden forbud og modsætninger, siger skuespiller og forfatter Hassan Preisler. Vivi Flindts behårede 70’er-kusse glemmer han aldrig, eller en dag i Beirut, foroverbøjet henover en stoleryg
Ingen erotisk kærlighed uden forbud og modsætninger, siger skuespiller og forfatter Hassan Preisler. Vivi Flindts behårede 70’er-kusse glemmer han aldrig, eller en dag i Beirut, foroverbøjet henover en stoleryg

Polfoto

4. juli 2015

– Hassan Preisler, hvad er verdens frækkeste kulturprodukt?

»Flamenco! Min ekskæreste dansede, så jeg var rystet i den seksuelle grundvold. Dyrisk konfrontation og fjerlet hengivelse på samme tid. Alt det, forelskelsen og sex indeholder: Modstand og invitation; overgivelse og konflikt. I det hele taget er der ikke noget mere sexet end dans. Jeg elsker dansere! Ballet, rumba, standard. Svedende, fleksible, vovede, stærke, bløde dansere.«

– Hvilket stykke kultur har haft størst betydning for dit syn på sex?

»I slut-70’erne trak mine hippieforældre mig med ind i og se Dødens Triumf i Cirkusbygningen i København. Vi sad godt oppe i salen. De fortalte mig om anti-krigsballettens politiske væsentlighed, mens jeg sad os så på Vivi Flindts bare bryster og behårede kusse. Hun bøjede og strakte sin krop og smurte den ind i farvelade. Og jeg tabte kæben, så den slog hårdt mod bulen i mine pre-teenagejeans.«

– Hvilken seksuel oplevelse husker du tydeligst?

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Se om du er enig…

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Peter Nørgaard
  • Torben Arendal
Peter Nørgaard og Torben Arendal anbefalede denne artikel

Kommentarer

Peter Nørgaard

Tak, Hassan Preisler ...

Kan I huske verdens bedste pressefotografi i 1987 (?) fra et bombet Beirut, hvor vi ser et brudepar løbe imellem de bombede bygninger..?

Make lot´s of love not wars. Måske også i den nedlagte Irak kommision ...

Henrik Brøndum

Klam artikel.

Det var Salome og ikke Dødens Triumf der blev opført i Cirkusbygningen - bevares uvidenhed eller dårlig hukommelse - ingen er forpligtigt ud over deres evner. Men nedladende (skønt faktuelt korrekt) omtale af en stor dansk kunstner der med mod og personlige omkostninger (sammen med en række andre scenekunstnere i den tid) viste erotikken på en ny måde - er under det niveau der forventes.

Og dog - måske blot at være trofast over for sine rødder? Informations anmelder indledte i sin tid sin artikel med: "Når man træder ind i cirkusbygningen lugter der af hest - eller er det Vivi?"

Grethe Preisler

Klam artikel, yes!

Det er en kold tid, som vi lever i, alle går rundt og fryser. men vi har det da nogenlunde her - her på Østre Ga-a-a-s-værk - 'Dødens triumf ' blev genopført på Østre Gasværk i 2002 eller deromkring. Men hva' fa'n - den ene rotunde ligner jo den anden til forveksling, når man ser det hele sådan lidt fra oven. Lige som name-dropping i en god sags tjeneste af den ene event kan være lige så god som den anden for en kulturpersonlighed af Hassan Preislers format og betydning ;-)