Læsetid 3 min.

’Knaldets væsentligste element er dilemmaet’

Ingen erotisk kærlighed uden forbud og modsætninger, siger skuespiller og forfatter Hassan Preisler. Vivi Flindts behårede 70’er-kusse glemmer han aldrig, eller en dag i Beirut, foroverbøjet henover en stoleryg
Ingen erotisk kærlighed uden forbud og modsætninger, siger skuespiller og forfatter Hassan Preisler. Vivi Flindts behårede 70’er-kusse glemmer han aldrig, eller en dag i Beirut, foroverbøjet henover en stoleryg

Polfoto

4. juli 2015

– Hassan Preisler, hvad er verdens frækkeste kulturprodukt?

»Flamenco! Min ekskæreste dansede, så jeg var rystet i den seksuelle grundvold. Dyrisk konfrontation og fjerlet hengivelse på samme tid. Alt det, forelskelsen og sex indeholder: Modstand og invitation; overgivelse og konflikt. I det hele taget er der ikke noget mere sexet end dans. Jeg elsker dansere! Ballet, rumba, standard. Svedende, fleksible, vovede, stærke, bløde dansere.«

– Hvilket stykke kultur har haft størst betydning for dit syn på sex?

»I slut-70’erne trak mine hippieforældre mig med ind i og se Dødens Triumf i Cirkusbygningen i København. Vi sad godt oppe i salen. De fortalte mig om anti-krigsballettens politiske væsentlighed, mens jeg sad os så på Vivi Flindts bare bryster og behårede kusse. Hun bøjede og strakte sin krop og smurte den ind i farvelade. Og jeg tabte kæben, så den slog hårdt mod bulen i mine pre-teenagejeans.«

– Hvilken seksuel oplevelse husker du tydeligst?

»Beirut 2004: Hun ledte mig om bag stolen og stillede sig bag mig. Hun bukkede mig ned over stolen. Jeg hvilede underarmene på ryglænet, og hun trådte et skridt ud på siden af mig. Støvlehælene klikkede. Hun spredte sine ben, førte langefingeren op i sig og fugtede den. Så lagde hun håndroden på mit haleben med langefingeren mellem mine balder. Hun masserede min åbning. Forsigtigt. Hun spredte mine balder med pege- og ringfinger og pressede langefingeren ind i mig, mens hun trak forhuden helt i tilbage med den anden hånd. Jeg tog en dyb indånding. Lukkede øjnene. Inde i mig trykkede hun først fingeren mod min ryg så mod mellemkødet. Med fingerens overside masserede hun mig indefra, til jeg kom.«

– Hvad er det mest usexede, du kan komme i tanker om?

»Bebrejdelser.«

– Hvilken person symboliserer moderne seksualitet?

»Den unge muslimske kvinde, der trodser livsfaren og stiller sig op og siger: ’Jeg er et menneske med en levende seksualitet, og jeg bestemmer selv, hvem jeg knalder og hvornår.’ Hun går foran os alle sammen og viser vejen mod en moderne erotisk selvstændighed og selvbestemmelse, som få af os i virkeligheden er i nærheden af at opnå, og hun er den mest tiltrækkende af dem alle: Hendes uendelige mod og usædvanlige styrke tænder mig. Hende ville jeg følge i tykt og tyndt.«

– Hvad er dit bedste knald?

»Der er ikke noget, der kan sammenlignes med det forbudte knald. Tænk bare på alle tiders erotiske moderfortælling om Romeo og Julie: To fjendtligt sindede familier, hvorimellem kærligheden er forbud og det seksuelle møde bliver en overtrædelse. Der findes ingen bevægelse uden et modsætningsforhold, og der findes ingen erotisk kærlighed uden overtrædelsen af et modsætningsforhold. Knaldets væsentligste element er dilemmaet. Til teaterskolens førsteårs afslutningsforestilling spillede jeg netop Romeo og forelskede mig i smukke Eva, der spillede Julie. Men hun foragtede mig, og jeg havde allerede en kæreste. Og sådan var scenen sat til perfektion: Vi knaldede, til strengen sprak, og jeg måtte til plastikkirurg og få den genetableret.«

– Er det okay, at en stilladsarbejder pifter efter en dame på gaden?

»Man skal vide om stilladsarbejdere, at der er to typer af dem. Altid. Topmanden er kreativ, spændstig og lynhurtig. Bundmanden er organisatorisk, tung og bundsolid. Topmanden styrer, når stilladset rejses; bundmanden når det fældes. Hvis en stilladsarbejder pifter efter en kvinde, må hun se på, om det var topmanden eller bundmanden, der gjorde det, og om stilladset var på vej op eller ned. Man skal ikke generalisere!«

Dit bedste knald

Henover sommeren vil en række ublufærdige kulturpersonligheder fortæller om deres syn på seksuallivet. Både i kulturen og i privaten.

Seneste artikler

  • Store, fede kager er sexede

    8. august 2015
    Forfatteren Susanne Staun er vild med kager, Terminator og Charlize Theron med én arm. Og så burde landets stilladsarbejdere have pligt til at pifte efter Inger Støjberg, synes hun
  • ’Modernitet og seksualitet er hinandens modsætninger’

    1. august 2015
    Få ting er mere usexede end de konservative, mener partiets tidligere folketingskandidat, debattør og radiovært, Mads Holger. Måske håndbold. Eller Woody Allen
  • ’Kvinder bør dyrke mere onani’

    25. juli 2015
    Chefredaktør på det feministiske magasin HYSTERIA, Bjørk Grue Lidin, synes p-pillen er kolonialistisk og symboliserer illusionen om hvide, heteroseksuelle kvinders frigørelse. Hun kan godt lide queer hiphop, bondage og onani
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritiske, seriøse og troværdige.

Se om du er enig - første måned er gratis

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Brugerbillede for Peter  Nørgaard
    Peter Nørgaard
  • Brugerbillede for Torben Arendal
    Torben Arendal
Peter Nørgaard og Torben Arendal anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Peter  Nørgaard
Peter Nørgaard

Tak, Hassan Preisler ...

Kan I huske verdens bedste pressefotografi i 1987 (?) fra et bombet Beirut, hvor vi ser et brudepar løbe imellem de bombede bygninger..?

Make lot´s of love not wars. Måske også i den nedlagte Irak kommision ...

Brugerbillede for Henrik Brøndum
Henrik Brøndum

Klam artikel.

Det var Salome og ikke Dødens Triumf der blev opført i Cirkusbygningen - bevares uvidenhed eller dårlig hukommelse - ingen er forpligtigt ud over deres evner. Men nedladende (skønt faktuelt korrekt) omtale af en stor dansk kunstner der med mod og personlige omkostninger (sammen med en række andre scenekunstnere i den tid) viste erotikken på en ny måde - er under det niveau der forventes.

Og dog - måske blot at være trofast over for sine rødder? Informations anmelder indledte i sin tid sin artikel med: "Når man træder ind i cirkusbygningen lugter der af hest - eller er det Vivi?"

Brugerbillede for Grethe Preisler
Grethe Preisler

Klam artikel, yes!

Det er en kold tid, som vi lever i, alle går rundt og fryser. men vi har det da nogenlunde her - her på Østre Ga-a-a-s-værk - 'Dødens triumf ' blev genopført på Østre Gasværk i 2002 eller deromkring. Men hva' fa'n - den ene rotunde ligner jo den anden til forveksling, når man ser det hele sådan lidt fra oven. Lige som name-dropping i en god sags tjeneste af den ene event kan være lige så god som den anden for en kulturpersonlighed af Hassan Preislers format og betydning ;-)