Læsetid: 5 min.

3.U forklarer

De danske skoleelever tog i mandags hul på år 2 af den store folkeskolereform, men store dele af befolkningen er stadig i tvivl om, hvad den går ud på. Moderne Tider har bedt elever fra 3. U på Skolen i Sydhavnen om hjælp til at oversætte en række af reformens centrale begreber
Fra venstre: Muskan Asim, 9 år, Alfred Sebastian Kragh, 9 år, Oskar Hovmand Petersson, 8 år, Yoko Froholdt, 8 år, Alexander Gjørtsvang Andersen, 8 år og Linus Bruun Hansen, 9 år

Fra venstre: Muskan Asim, 9 år, Alfred Sebastian Kragh, 9 år, Oskar Hovmand Petersson, 8 år, Yoko Froholdt, 8 år, Alexander Gjørtsvang Andersen, 8 år og Linus Bruun Hansen, 9 år

Ulrik Hasemann

15. august 2015

Chancelighed [ˈɕɑŋsəˈliːˌheðˀ]

Alexander: »Det er, når det kan blive lige. Altså at der er en chance for det, men det er ikke sikkert.«

Muskan: »Jeg tror, det er, hvis der for eksempel er et hjul, så skal der være chance for, at man kan vinde.«

Yoko: »Ja sådan et lykkehjul!«

Den åbne skole [dən ˈɔːbnə ˈsgoːlə]

Oskar: »Det er en skole, der er åben.«

— Altså hvor dørene er åbne?

Oskar: »Nej, jeg tror det er mere sådan, hvor den er åben for alle. Hvor alle kan komme til at gå der. Ligesom den klub jeg spiller i, den er også for alle. Alle kan komme. Hvis der er plads i hvert fald.«

Linus: »Jeg tror, det er sådan en skole, hvor der ikke er nogen, der skal føle sig kede det af eller sådan noget.«

Yoko: »Det er, hvor alle kan komme til at gå der.«

Muskan: »Ligesom folkeskolen.«

Fagblok [ˈfæˀjˈblʌg]

Linus: »Det kunne godt være en bog man havde til at skrive en masse fakta om noget.«

Oskar: »Eller noget med farver.«

Muskan: »Det er en blok, der farver. I en eller anden farve.«

Yoko: »Eller det kunne være, når man har en hel masse ord at sige måske?«

Fordybelse [fʌˈdyˀbəlsə]

Linus: »Det kan være, at man er blevet lidt forskrækket eller lidt ked af det måske. Og så fordyber man sig lidt bagefter, når man sidder for sig selv.«

Alexander: »Det er når man uddyber sig lidt, altså fortæller lidt mere om noget, end det man har skrevet.«

Yoko: » ... altså at man ligesom …«

Muskan: »... fordyber et eller andet.«

Yoko: »Nej, at man ligesom ser lidt mere på tingene. Hvis man nu lige har lavet et regnestykke, så kan man se på, hvordan man har regnet det ud eller sådan noget.«

Færdighedsmål [ˈfæɐ̯diˌheðˀsˈmɔˀl]

Alexander: »Altså, hvis du nu har et mål, om at …«

Alfred: »Man har et mål om at blive færdig, så er målet at blive færdig.«

Alexander: »Altså hvis dit mål nu var at blive verdens bedste journalist, så handler det bare for dig om at blive færdig med det mål, så hurtigt som muligt. Så du ikke rigtig tænker på andet.«

Muskan: »Det er, at man er færdig med nogle mål. Altså ikke sådan nogle fodboldmål, men …«

Yoko: »Jeg tror, det er, at man sætter sig et mål for at blive færdig med det mål … Det forstod jeg ikke engang selv.«

Muskan: »Altså, hvis nu man, ligesom vi har haft et mål for læsning, så kunne man sige, at man bliver færdig. Så er man færdig med det.«

Inklusion [enkluˈɕoˀn]

Yoko: »Det er måske, når man blander et eller andet sammen?«

— Hvad for eksempel?

Muskan: »Klude.«

Yoko: »Nej.«

Muskan: »Eller ord eller sådan noget?«

Yoko: »Eller hvis man nu har en matematiktime, så putter man det sammen med en idrætstime. Så kan man spille bold, men man kan alligevel gøre det med tabellerne.«

Linus: »Jeg synes, jeg har hørt det før. Jeg tror, det er sådan noget med, at man bestemmer lidt. Ligesom en politiker.«

Kompetenceudviklingsindsats [kɔmbəˈtɑŋsəuðvegleŋsˈenˌsads]

Alfred: »En kompletence?«

Alexander: »I don’t know.«

Alfred: »Nej det ved jeg heller ikke.«

Yoko: »What? Jeg ville ønske, man kunne sige det ord i slowmotion.«

— Kompetence, hvad betyder det?

Yoko: »Et eller andet med …«

Muskan: »En karton eller et eller andet?«

Yoko: »Nej … At man håber på, at man ligesom udvikler sig selv.«

Linus: »Det kunne være for eksempel, at man begyndte at gå med aviser.«

— Hvordan det?

Linus: »Det lyder bare lidt sådan, fordi …«

Oskar: »Fordi en indsats er jo, når man gør noget godt eller sådan noget.«

Lektiehjælp [ˈlεgɕəˈjεlˀb]

Linus: »Det er, når man har lidt brug for hjælp til sine lektier.«

Muskan: »Hvis man aldrig får hjælp lave lektier, så kan man sige det til sin lærer, så får man hjælp til at lave dem.«

Yoko: »Det betyder, at der skal være nogen til at hjælpe en.«

Muskan: »Det er næsten det samme, Yoko.«

Læringsmiljø [ˈlεːɐ̯eŋsmilˈjø]

Alexander: »Jeg tror, det er, når hele skolen mødes og lærer noget fælles.«

Alfred: »Et læringsmiljø er et sted, hvor mange lærer noget, for et miljø er noget, hvor der er en masse, der laver det samme sammen.«

Alexander: »For eksempel hvis man er i skoven, så er det et skovmiljø. Eller hvis der er nogle sten, så ...«

Alfred: »... så har man et stenmiljø.«

Yoko: »Det er et sted, hvor man kan lære ting.«

Læringsmål [ˈlεːɐ̯eŋsˈmɔˀl]

Linus: »Det er noget, man skal nå at lære inden for en tid.«

— Indenfor hvor lang tid?

Linus: »Måske et år eller to. Eller tre dage eller sådan noget.«

Muskan: »Det er et mål, man skal lære noget om.«

Yoko: »Altså at man har et mål for at lære noget.«

Motivation [motivaˈɕoˀn]

Alfred: »Altså måske noget med, nej … måske noget med motion?«

Alexander: »Nej det tror jeg ikke.«

Muskan: »Et motionsløb eller sådan noget?«

Yoko: »Motivation? Altså at man er klar på at gøre det.«

Oskar: »Det betyder, at man får sådan noget opbakning.«

Linus: »Det er det samme, jeg tror.«

Obligatorisk [obligaˈtoˀɐ̯isg]

Linus: »Jeg tror, det betyder, at der er noget, man ikke helt ved.«

Yoko: »Jeg ved ikke rigtig. Jeg tror måske, det er …«

Muskan: »Måske er det, når en blære springer i luften?«

Yoko: »Eller når noget ligesom bliver længereeee …«

Muskan: »Når noget bliver længere eller noget springer i luften. Det er vores svar.«

Reform [ʁεˈfɒˀm]

Alexander: »Det er, at vi skal gå længere i skole og have lektiecafe.«

Alfred: »Tvungen lektiecafé.«

Alexander: »Nå, ja. Men altså det er en ny skole eller en ny ting. En ny måde man går i skole, som politikerne har bestemt, fordi de synes, det er bedre. Så det vil sige, at Lars Løkke har bestemt det.«

Muskan: »Er det ikke sådan ligesom, at der …«

Yoko: »Er det ikke sådan, at der ligesom bliver ændret noget? Så der kommer noget andet end normalt.«

Muskan: »Eller nogle ting man skal eller nogle regler eller sådan noget.«

Linus: »Det er noget, man bestemmer, der skal være.«

Trivsel [ˈtʁiwˀsəl]

Alexander: »Jeg tror, det er, når man bare går rundt og ikke laver noget. Man går bare rundt.«

Yoko: »Måske er det at være sammen og arbejde sammen?«

Oskar: »Jeg har i hvert fald hørt om det, jeg kan bare ikke helt huske det …«

Linus: »Det betyder nok, at man er lidt i tvivl måske.«

Understøttende undervisning

[ˈɔnʌˈsdødənə ˈɔnʌˌviˀsneŋ]

Alfred: »Uh UU!«

Alexander: »Altså hvis nu man har fået nogle ekstra timer for at hjælpe børnene med noget og ikke har for eksempel matematik eller sådan noget, så kan man måske have UU, det vil sige understøttende undervisning. Vi har i hvert fald understøttende undervisning inde i vores klasse, hvor vi laver alle mulige ting.«

— Hvad laver I for eksempel?

Alexander: »Nogle gange laver vi bare noget helt tilfældigt. Noget sjovt, som ikke skal være helt skole og alt det der. Men i nogle af timerne er det forudbestemt, at vi skal lave noget specielt om et fag. Hvad med dig Alfred, hvad vil du sige til det?«

Alfred: »Øhh … nogenlunde det samme, tror jeg.«

Yoko: »Det betyder, at man støtter et andet fag, ved at der kommer noget mere, som man har brug for, at der kommer.«

Muskan: »Ligesom legetime.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu