Læsetid: 5 min.

3.U forklarer

De danske skoleelever tog i mandags hul på år 2 af den store folkeskolereform, men store dele af befolkningen er stadig i tvivl om, hvad den går ud på. Moderne Tider har bedt elever fra 3. U på Skolen i Sydhavnen om hjælp til at oversætte en række af reformens centrale begreber
Fra venstre: Muskan Asim, 9 år, Alfred Sebastian Kragh, 9 år, Oskar Hovmand Petersson, 8 år, Yoko Froholdt, 8 år, Alexander Gjørtsvang Andersen, 8 år og Linus Bruun Hansen, 9 år

Fra venstre: Muskan Asim, 9 år, Alfred Sebastian Kragh, 9 år, Oskar Hovmand Petersson, 8 år, Yoko Froholdt, 8 år, Alexander Gjørtsvang Andersen, 8 år og Linus Bruun Hansen, 9 år

Ulrik Hasemann

15. august 2015

Chancelighed [ˈɕɑŋsəˈliːˌheðˀ]

Alexander: »Det er, når det kan blive lige. Altså at der er en chance for det, men det er ikke sikkert.«

Muskan: »Jeg tror, det er, hvis der for eksempel er et hjul, så skal der være chance for, at man kan vinde.«

Yoko: »Ja sådan et lykkehjul!«

Den åbne skole [dən ˈɔːbnə ˈsgoːlə]

Oskar: »Det er en skole, der er åben.«

— Altså hvor dørene er åbne?

Oskar: »Nej, jeg tror det er mere sådan, hvor den er åben for alle. Hvor alle kan komme til at gå der. Ligesom den klub jeg spiller i, den er også for alle. Alle kan komme. Hvis der er plads i hvert fald.«

Linus: »Jeg tror, det er sådan en skole, hvor der ikke er nogen, der skal føle sig kede det af eller sådan noget.«

Yoko: »Det er, hvor alle kan komme til at gå der.«

Muskan: »Ligesom folkeskolen.«

Fagblok [ˈfæˀjˈblʌg]

Linus: »Det kunne godt være en bog man havde til at skrive en masse fakta om noget.«

Oskar: »Eller noget med farver.«

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu