Baggrund
Læsetid: 8 min.

En charmerende og brutal netværker

Rebekah Brooks stod i spidsen for den mest rå tabloidavis i Nordeuropa, da hun blev anklaget for aflytning, bestikkelse og bedrageri. Hun blev frifundet, og i denne måned tiltræder den tidligere chefredaktør for News of The World og Sun stillingen som Rupert Murdochs topboss i Storbritannien – et spektakulært comeback
Med skandalesagen lagt bag sig rykker Rebekah Brooks nu tilbage til A-listen i den britiske medie- og dermed samfundselite. Til en vis overraskelse internationalt, men ikke for britiske journalister eller politikere.

Med skandalesagen lagt bag sig rykker Rebekah Brooks nu tilbage til A-listen i den britiske medie- og dermed samfundselite. Til en vis overraskelse internationalt, men ikke for britiske journalister eller politikere.

Dan Kitwood

Moderne Tider
5. september 2015

Berigtigelse

»Information er blevet bekendt med, at store dele af denne artikels indhold er sammenfaldende med artiklen »Rebekah Brooks: A ruthless, charming super-schmoozer« bragt i Guardian 8. juli 2011. Det burde som minimum være tydeligt angivet i artiklen. 

Andre dele af artiklen har sammenfald med artiklen »Untangling Rebekah Brooks« i Vanity Fair 31. januar 2012. Det drejer sig om væsentlige dele af levnedsbeskrivelsen, hvor kilden ikke er tilstrækkeligt tydeligt angivet.

Selv hvis dette var sket, er der tale om så stor gengivelse af indhold fra de to medier, at dette er kritisabelt.

Information beklager fejlene.«

---

 

Der findes en kendt, sand anekdote fra starten på Rebekah Brooks kometkarriere. I 1997, da den dengang 29-årige Rebekah Wade arbejdede på tabloid-ugeavisen News of the World, tog hun ind til det britiske parlament i Westminster, for at tale med det konservative medlem af Underhuset Jerry Hayes.

Den kendte politiker var gift, men havde en affære med en ung mand på 18 – hvilket avisen agtede at afsløre følgende søndag, meddelte Wade.

Overskriften blev hårdtslående: »Konservativt parlamentsmedlem bedrager konen med homoelsker under den seksuelle lavalder,« udbasunerede skandaleavisen, der på det tidspunkt var Storbritanniens største avis. Altid først med det mest brutale og de mest nærgående nyheder om de kendte og de kongelige. Men også om almindelige mennesker, hvis blot historierne, der blev skrevet var vilde, triste, rystende eller modbydelige nok. Publikum rev bladet ned fra hylderne hver søndag. Jerry Hayes’ liv lå i ruiner efter afsløringen, men ikke desto mindre var han alligevel – til sin egen overraskelse har han tilstået – så charmeret af den unge kvinde med det ildrøde hår, der havde besøgt ham på hans kontor, at han noget tid efter telefonerede avisens ledelse for at takke dem for Wades besøg og den »sympatiske måde«, hun havde afleveret beskeden om nyheden til ham på.

Tre år senere overtog Wade posten som chefredaktør. Lidt under 10 år senere var hun administrerende direktør og øverste chef for Storbritanniens mest magtfulde mediehus – News International; nu som dengang ejet af Rupert Murdoch, den australske mediemogul, der siges at elske Brooks som en datter. Portrætterne af Rebekah Wade ved udnævnelsen hæftede sig stort set alle ved en »usædvanlig cocktail af ligefrem hensynsløshed og en helt overvældende, næsten overnaturligt lammende charme,« som det britiske dagblad The Guardian formulerede det.

Faldet og frifindelsen

I 2011 tog tingene imidlertid en drejning, da såvel Brooks som flere af hendes medarbejdere blev anklaget for at have stået bag Storbritanniens mest omfattende og alvorligste presseskandale nogen sinde: Beskyldningerne inkluderede bl.a. aflytning, ulovlig overvågning, hacking, bestikkelse og bedrageri, og det er blot toppen af isbjerget. Murdoch lukkede News of the World som følge af anklagerne.

Synderegisteret var alenlangt og får anklagerne mod danske Se og Hør til at se aldeles uskyldige ud. De alvorligste inkluderede bestikkelse af politiet og en sag, hvor avisen hackede sig ind i telefonsvareren på en forsvunden 13-årig skolepige Milly Dowlers mobiltelefon. Journalisterne slettede beskeder på telefonsvareren, så politi og forældre troede, hun var i live, selv om den 13årige allerede var myrdet. Historien fældede ikke bare Brooks men også medredaktør Andy Coulson, der imens var tiltrådt som premierminister David Camerons pressechef i Downing Street.

Da sagen blev afgjort for lidt under to år siden, blev Brooks imidlertid frifundet, mens Coulson blev dømt. Og nu tiltræder hun så igen en topstilling i den britiske medieverden. I sidste uge bekræftede News Corp, at Brooks vender tilbage som chef for den britiske afdeling af Murdoch-imperiet.

Venner i den øverste samfundstop

Men hvem er Rebekah Brooks? Og var det virkelig blot hendes charmerende personlighed, som fik hende katapulteret op i en stilling, hvor hun ikke blot var Storbritanniens mest magtfulde mediekvinde, men hvor hun også med ynde og lethed omgikkes hele den britiske politiske, økonomiske og kulturelle elite, som tilsyneladende elskede hende?

Det er i hvert fald en del af forklaringen, siger kilder, der har været tæt på hende. Kombineret med en anden evne nemlig »et magisk talent for at netværke.«

»Hun har en overjordisk evne, når det gælder kunsten at få andre til at føle sig godt tilpas. Jeg vil sige, at hun slår Bill Clinton,« siger en tidligere britisk efterretningschef, der selv har nydt at være tæt på den karismatiske tidligere redaktør, hvis stil er så varm og personlig, at nogen nok ville kalde den flirtende. Dertil er hun nærmest umenneskelig flittig. Tidligere kolleger fortæller, at hun aldrig arbejdede under 60, og ofte omkring 100, timer om ugen da hun var mediechef.

Hendes indercirkel tæller en imponerende liste af A-celebrities fra den britiske samfundselite, herunder premierminister David Cameron – som hun bor tæt på i Oxfordshire – men også dennes to forgængere fra den modsatte side af det politiske plankeværk, Labours ledere Gordon Brown og Tony Blair. Lige som Brooks også formåede at blive veninder med alle tre førstedamer. At hun også har haft Murdochs datter Elizabeth og dennes indflydelsesrige PR-mand, Matthew Freud blandt sine nærmeste, er en selvfølge. Brooks har selv i et upåagtet øjeblik udtalt, at det slet ikke var nødvendigt for hende at aflægge jævnlige besøg i Downing Street, som andre redaktører, fordi hun så premierministeren så tit privat.

Den mest brugte personlige manager og PR-guru for de britiske kendte og rige, Max Clifford, har udtalt, at hendes personlighed er »loyal, generøs og ægte. Jeg har altid ment, at hun var et ligetil og ærligt menneske. Og det er særdeles sjældent i medieverdenen.«

Meget tynd og meget, meget, meget ambitiøs

Der var ellers ikke meget i Wades opvækst, der pegede på, at hun skulle ende i den celebre medieverden. Hun er født i 1968 den engelske landsby Daresbury i Cheshiremellem Liverpool og Manchester i det nordlige England og fik sin studentereksamen fra den lokale Grammar School i byen Warrington. Hun var enebarn og besluttede sig allerede som 14-årig for at ville være journalist. Hun tog kurser ved London College of Printing, og læste også fransk, men fik ingen videregående uddannelse. På et tidspunkt flyttede hun til Paris og gik på Sorbonne, men afsluttede aldrig sine studier.

Efter en kort periode som skribent for et boligmagasin i Paris startede hun med at arbejde som sekretær på avisen The Post – en nu lukket tabloidavis – selv om den daværende artikelredaktør, Graham Ball, fortalte hende, at der ingen ledige stillinger var, og at han selv var på vej til London den følgende uge. »Da jeg kom ind på mit nye kontor i London, sad hun der alligevel. Hun mødte simpelt hen bare op,« har Ball fortalt BBC. Den daværende chefredaktør Tim Minogue fra samme avis husker hende som en »meget tynd lille pige, der virkede meget, meget, meget ambitiøs«.

Sladderhistorier i spandevis

Da The Post lukkede i 1989, fik Brooks en stilling som sekretær for tv-redaktionen på News of the World, hvor hendes første redaktør, Piers Morgan, fik øje på hendes talent »stort set øjeblikkeligt«, har han fortalt. I Morgans bog fra 2005, The Insider, beretter Morgan om, hvordan hun med »stor entusiasme« arrangerede aflytningen af et hotelværelse, hvor avisens redaktører mødtes med Prinsesse Dianas hemmelige elsker, James Hewitt. Morgan forfremmede hende efter kort tid, så da han selv forlod avisen for at blive chefredaktør for konkurrenten, Daily Mirror, blev den blot 27-årige Wade udnævnt til medredaktør af News of the World.

Efter to år blev hun, som 29-årig, gjort til medredaktør for en anden stor tabloidavis, The Sun, og få år efter – i 2000 – gjorde Murdoch hende så til chefredaktør for News of the World. Her stod hun i spidsen for en række solide sladder-afsløringer f.eks., at Prince Harry havde eksperimenteret med stoffer, og hun stod fadder til den kontroversielle Sarah’s Law- kampagne – opkaldt til ære for Sarah Payne, en otteårig pige, der blev offer for en pædofil morder. I en periode offentliggjorde avisen navnene på mistænkte i sexsager, der involverede mindreårige. Avisen stoppede kampagnen, efter at uskyldige mænd blev fysisk forulempet på baggrund af avisens billeder, adresse- og navnelister.

Satte sit eget ægteskab på forsiden

I 2003 blev Brooks så chefredaktør for the Sun, hvilket var hendes gamle drøm. Her blev hun set som en rå chef og »uden særlig stor humoristisk sans«, lyder det fra en journalist, der arbejdede for hende dengang. Journalisten tilføjer, at »mange også var bange for hende. Barren var sat virkelig højt, og med det mener jeg ikke journalistisk, men med hensyn til, hvad der blev forventet, når det gjaldt evnen til at kunne hive afslørende historier hjem.«

Brooks tog dog kegler hos sine ansatte, da politiet arresterede hende – på anklager om vold mod den daværende ægtemand, skuespilleren Ross Kemp, der fik smadret læben i et skænderi mellem de to – og efter løsladelsen vandrede direkte fra arresten og åbnede dagens redaktionsmøde på avisen med bemærkningen »sker der egentlig noget i dag? The Sun satte historien om den voldelige redaktør og den skadede tv-stjerne på sin egen forside. Avisen nævnte dog ikke de mange rygter om Kemps utroskab, ægteskabet endte i 2009 med skilsmisse.

I 2009 blev Brooks også gift med sin nuværende mand, Charlie Brooks, en kendt jockey og hestetræner af adelig familie, tæt på ledelsen af det engelske konservative parti. Hun blev samme år forfremmet til øverste chef – administrerende direktør – for News International af Rupert Murdoch. Og den magtulde australier er nøglen til en forståelse af Brooks’ karriere, siger hendes venner til de britiske medier. For godt nok har Murdoch selv fire døtre, men han har i årevis betragtet Brooks som en femte af slagsen. Da Brooks blev varetægtsfængslet for mistanken om vold mod Ross Kemp, fik Murdoch fluks sendt et nyt designerjakkesæt til fængslet, så »hun kunne se ud som om hun var på toppen, når hun forlod cellen«.

Øverst på Murdochs liste

Mange har i tidens løb spekuleret over, hvad det tætte forhold til den aldrende mediemogul bunder i. Selv har Brooks aldrig udtalt sig til medierne om ham eller deres relation. At båndet er tæt, kan der næppe være tvivl om. Den dag, da News International besluttede sig for at lukke den 168 år gamle News of the World, og sendte 280 mennesker ind i arbejdsløshedskøen, blev Murdoch under en spadseretur med Brooks i Mayfair i London eksempelvis spurgt på TV om, hvad hans førsteprioritet nu var.

»Det er hende her,« svarede Murdoch uden tøven med et hengivent sideblik til Brooks. En bemærkning, der fik de omkringværende til at måbe, men fra Brooks kom der ingen reaktion. Hun smilede til kameraet »på Mona Lisa-måden«, som en journalist siden bemærkede til Vanity Fair.

»Som om hun ved noget, hun ikke har tænkt sig at rykke ud med.«

Det gør hun jo nok. Og nu rykker hun så tilbage til A-listen i den britiske medie- og dermed samfundselite. Til en vis overraskelse internationalt, men ikke for britiske journalister eller politikere, hvor Labour allerede har beklaget sig voldsomt over udnævnelsen, men naturligvis forgæves. Murdoch gør, hvad der passer ham. Også i denne omgang.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Troels Brøgger

Arghh!!

Mediemogulem Murdoch og hans Statholder Brooks har efter min mening begået den mest modbydelige handling der nogensinde er udført i pressens tjeneste ved at give den myrdede piges forældre håb om at hun var i live - ved at slette beskederne på hendes telefonsvarer. Völkischer Beobachter er det rene søndagsskoleblad i sammenligning.

For offentligheden er det vigtigt at vide at Murdoch og Brooks er der. De er meget dygtige og de er meget magtfulde. Men smalltalk om Brooks karriereforløb er lige så relevant og interessant som at vide om Anders Breivik foretrak karameller eller bolscher da han var 3 år gammel.

Morten Pedersen, Flemming Berger, Niels Duus Nielsen og Grethe Preisler anbefalede denne kommentar

En levnedsskildring af en rødhåret, charmerende psykopat!

Ak ja. Det bister køn...

Finn Årup Nielsen

"Information trækkes ind i sag om journalist Annegrethe Rasmussen" https://politiken.dk/kultur/medier/ECE2982399/information-traekkes-ind-i...

"Weekendavisen nævner i sin artikel som det nyeste eksempel en artikel af Annegrethe Rasmussen, der blev bragt i Information 5. september i år. Den handler om den fyrede chefredaktør fra ..."

"Rebekah Brooks: A ruthless, charming super-schmoozer"
http://www.theguardian.com/media/2011/jul/08/rebekah-brooks-profile-phon...