Læsetid: 2 min.

Billedsprog: Pirellis vilde valg

Moderne Tider
5. december 2015
I år forstyrres forventningen om den ypperste skønhed i billedet af Schumer. I højre hånd har komikeren en papkop købekaffe. Mere markant er modellens krop mest af alt proportioneret som en kvindestatue fra oldtiden

Annie Leibovitz

Smuk, kolossal, stærk, tynd, fed, køn, grim, sexet, frastødende, fejlfri, kvinde.« Med de ord gik fotoet af den amerikanske komiker Amy Schumer sin sejrsgang i både de sociale og konventionelle medier denne uge.

Det var Schumers egne ord, der ledsagede billedet af komikeren i små trusser, høje hæle og med langt, blondt hår ned ad ryggen.

Schumer poserer for den eksklusive Pirelli-kalender, der er kendt for at have toppen af model-poppen som objekt i de 12 årlige kalenderbilleder.

Men i år forstyrres forventningen om den ypperste skønhed i billedet af Schumer. I højre hånd har komikeren en papkop købekaffe. Mere markant er modellens krop mest af alt proportioneret som en kvindestatue fra oldtiden, det vil sige med mindst 15 kilo mere kød og flapset hud end f.eks. Helena Christensen eller Kate Moss, der tidligere har poseret for Pirelli.

Thi i år har Pirelli valgt kvinder, der er nogen i kraft af deres bedrifter fremfor af deres udseende, og det er netop opgøret med den stiliserede skønhed, verden nu elsker dem for:

»Vær sød at fortælle min kone, at sådan her ser smukke kvinder ud,« skriver f.eks. en mand på Facebook i en kommentar med mere end 17.000 likes.

Den virkelige sensation

I kalenderen optræder blandt andre også den muskuløse tennisstjerne Serena Williams og sangeren Patti Smith, der med fødselsdag i 1946 og viltert heksehår ligeledes placerer sig milelangt fra den gængse pin up.

Men indvarsler Pirelli virkelig det opgør med kvinden som objekt, som Schumers foto i denne uge er ikonet for?

Vi har jo set det hele før; konceptet med ’andre kvinder’ kører som et slags tilbagevendende aflad for den industri, der mest af alt reproducerer idealet. I 2004 lavede sæbegiganten Dove sin kampagne med ’normale kvinder’. I 2012 skabte Pixar filmen om pigen Modig, en hunkøns-karakter der for en gangs skyld var mere sej end storøjet og ikke sekunderet af en prins. Og i år havde Alt for Damerne for første gang i 20 år en mørk model på en forside – »Super!« råbte de sociale medier.

Men de regelmæssige cirkelspark mod den polerede skønhed bekræfter mest af alt de idealer, de foregiver at gøre oprør mod.

Tænk, hvis vi i stedet så billedet af Schumer og alle kvinderne i Pirellis kalender og slet ikke blev forbavsede over komikerens få deller eller Pirellis »vilde« valg af power-kvinder over supermodeller. Se, dét ville være en sensation.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her