Interview
Læsetid: 3 min.

At blive sig selv gennem en anden

’Jeg, Unica’ er en litterær fantasi om en historisk person. En roman om kunstner og forfatter Unica Zürn, et nødvendigt stof, fortæller debutanten Kirstine Reffstrup
Moderne Tider
4. december 2015
’Jeg, Unica’ er en litterær fantasi om en historisk person. En roman om kunstner og forfatter Unica Zürn, et nødvendigt stof, fortæller debutanten Kirstine Reffstrup

Agneta Ekman

»For nogle år siden boede jeg i Berlin. Jeg gik rundt en sommerdag og kiggede i boghandlere og faldt over et sort/hvidfotografi af en kvinde, der var klædt som høvding. Jeg blev meget betaget af fotografiet og begyndte at læse om kvinden.«

Kvinden var den tyske forfatter og kunstner Unica Zürn (1916-1970), der sammen med Hans Bellmer (1902-1975) udgjorde et avantgardistisk kunstnerpar i datidens Paris og Berlin.

»Unica Zürn voksede op i Berlin, og hendes liv følger Tysklands historie; det er delt i to af krigen. Hun arbejdede og gik hjemme med to børn, efter krigen blev hun skilt og levede som kunstner. Hendes liv rummer både kvindernes, kunstens og krigens historie.«

Kirstine Reffstrup begyndte at oversætte Unica Zürn og fandt gennem arbejdet med hendes værker en stemme, hun blev inspireret til at skrive ud fra.

»Jeg skrev dengang på et andet manuskript, jeg aldrig blev tilfreds med. At skrive om Unica og det stof, hun bragte med, havde en anden nødvendighed.«

Nødvendigheden havde to spor. Et litterært slægtskab med den på mange måder glemte kunstner og en lyst til at genindskrive Unica Zürn i den kunst- og litteraturhistorie, hun var blevet skrevet ud af.

»Det er ikke bare hendes stemme, men et kor af kvindestemmer, der er blevet slettet fra arkiver og skrevet ud af historien. Dem vil jeg med romanen og igennem nedslag i hendes liv gerne give en stemme på ny.«

Uddrag fra 'Jeg, Unica'

’Jeg finder mine egne veje gennem Berlin. Berlins bjerge. Bunkerne af sten, der når flere etager op mod himlen, danner en slugt, jeg går igennem. Sneen falder langsomt over byen, over stenene. Husene står åbne og afklædte. Hele vægge revet ned. Man kan se ind gennem stuerne. Der er ingen hjemme. En stol. Et bord. Ravnsort nedtrampet tøj. Sneblomster på jasmingrenen, jeg ser sodroser, knust glas, en række af træer, de blomstrer i vinteren.’

Medusas blik

Fra at Kirstine Reffstrup begyndte at skrive på romanen for godt tre år siden og til i dag, oplever hun, at verden har forandret sig. Den eksiltilstand og krigserfaring, Unica Zürn havde med sig fra et sønderbombet Berlin, er rykket tættere på under selve skriveprocessen.

»Mennesket i tiden er én af de ting, romanen kredser om. Den tyske forfatter W.G. Sebald (1944-2001) taler om, at hvis man skal beskrive historien og dens begivenheder, kan man ikke gøre det ved at kigge direkte ind i Medusas blik. Man må dreje blikket lidt væk og beskrive dem ud fra et menneskeligt og partikulært perspektiv. Det har jeg forsøgt.«

Som at tage afsked med en søster

Det føles som at stå på en tærskel, siger hun om tiden mellem det sidste punktum og udgivelsen. Eufori, nervøsitet, lykke og rastløshed afløser hinanden, og hun har ikke sovet så meget på det seneste.

»Jeg har haft svært ved at give manuskriptet fra mig. Min redaktør mente allerede i foråret, at det var færdigt, men jeg fik udskudt udgivelsen, da jeg ikke selv havde den følelse.«

Nu, hvor det er gjort, er det på én gang en lettelse og en sorgfuld handling. Fra at være en hemmelighed bliver det nu et fysisk objekt, der kan gå fra hånd til hånd.

»Jeg har været så tæt på Unica Zürn i de her år, at det næsten føles som at skulle tage afsked med en søster. Man siger, at litteraturen taler med de døde, og den fornemmelse har jeg haft, fordi hendes stemme har været så tydelig for mig.«

Brev fra en ukendt læser

På spørgsmålet om, hvad hun glæder sig mest til i forbindelse med sin kommende romandebut, svarer Kirstine Reffstrup efter kort stilhed:

»Jeg har to drømme. At Unica Zürn med romanen bliver set og læst, for det fortjener hun. Og at jeg en dag vil modtage et brev fra en ukendt læser, billedligt eller endda bogstaveligt talt … i selve skriveakten ligger der en henvendelse til et du, en læser, ja, at skrive og at få et svar tilbage.«

Vinterbøger 2015

Store forlag og etablerede forfattere dominerer det litterære marked, men vi har vendt blikket den modsatte vej. En underskov af mindre forlag vokser frem, drevet af entusiasme og udgivertrang mere end af kalkule og profit, og talentfulde forfattere debuterer med det, der kan blive begyndelsen til store forfatterskaber.

Vi stiller også skarpt på bogens fysiske udtryk, dens indbinding og design. Det taktile og materielle er det første, der møder læseren, men hvilke tanker ligger der bag? Vi har været med en tur i værkstedet hos de håndværkere, der formgiver værkerne.

Mød forfatterne Dorthe Nors fra Herning, Neel Mukherjee fra Indien og Maxim Biller fra Tyskland. Med Vinterbøger vender vi lygten mod litteraturens randområde og tænder små lys i mørket.

Læs mere i Informations særtillæg om vinterbøger.

Andre artikler i dette tillæg

  • ’En indisk forfatter er altid en politisk forfatter’

    4. december 2015
    Den indiske forfatter Neel Mukherjee bor i London og skriver om storpolitiske spændinger, som de folder sig ud i 1960’ernes Calcutta. ’The Lives of Others’, der udkommer på dansk til foråret, handler om en rig indisk familie, der mister alt. Bogen bærer mindelser om ’Huset Buddenbrook’ og var indstillet til Man Booker-prisen i 2014
  • Klasseforræderi

    4. december 2015
    Forfatteren Dorthe Nors styrer i livet såvel som i litteraturen helst uden om konsensusmiljøer. Måske derfor er hun flyttet tilbage til det Jylland, hun kommer fra, selvom alle hendes venner advarede hende mod det. Hendes nye romanhovedperson Sonja gør det samme – hvis hun da ellers nogensinde får lært at skifte gear
  • Følelsernes erindring

    4. december 2015
    Joachim Lykke er gået kompromisløst efter at nå ind til det, der er allermest smertefuldt. I sin debutroman graver han i følelserne fra en barndom, der blev præget af en psykisk syg søster
Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her