Kulturer, der hader kvinder

Der findes ikke én kultur for voldtægt i denne verden, men mange. Såvel kristne som buddhistiske og muslimske lande er alle repræsenteret i toppen af statistikkerne over seksuel vold mod kvinder
Forekomst af voldtægt og seksuelle overgreb mod kvinder sammenholdt med sanktioner mod disse overgreb Lysegrå: Voldtægt er sjældent ud fra en afvejning af forekomst, lovgivning og tabuerMørkegrå: Voldtægt er usædvanligt ud fra en afvejning af forekomst, lovgivning og tabuerBeige: Voldtægt er ikke usædvanligt ud fra en afvejning af forekomst, lovgivning og tabuerBrun: Voldtægt er almindeligt ud fra en afvejning af forekomst, lovgivning og tabuerRød: Voldtægt er karakteristisk for området ud fra en afvejning af forekomst, lovgivning og tabuerSort: Ingen data for områdetKilde: WomenStats-project. Data fra 2011.For mere information om databehandling bag kortet, se her

Forekomst af voldtægt og seksuelle overgreb mod kvinder sammenholdt med sanktioner mod disse overgreb

 

Lysegrå: Voldtægt er sjældent ud fra en afvejning af forekomst, lovgivning og tabuer

Mørkegrå: Voldtægt er usædvanligt ud fra en afvejning af forekomst, lovgivning og tabuer

Beige: Voldtægt er ikke usædvanligt ud fra en afvejning af forekomst, lovgivning og tabuer

Brun: Voldtægt er almindeligt ud fra en afvejning af forekomst, lovgivning og tabuer

Rød: Voldtægt er karakteristisk for området ud fra en afvejning af forekomst, lovgivning og tabuer

Sort: Ingen data for området

Kilde: WomenStats-project. Data fra 2011.

For mere information om databehandling bag kortet, se her

Johanne Sorgenfri/iBureauet
16. januar 2016
Delt 34 gange

De seksuelle overgreb i Köln har delt holdningerne. For hvordan skal man tolke overfaldene nytårsnat og problemets rod: Var de udtryk for en særlig muslimsk voldtægtskultur? Eller var de en overvældende og frygtindgydende manifestation af den seksuelle vold mod kvinder, der forekommer i alle kulturer – også i Danmark? Sidstnævnte analyse kan udfordres. For selv om seksuel vold mod kvinder finder sted i alle kulturer, finder det ikke sted på samme måde og i samme omfang:

»Voldtægter i Danmark har i hovedtræk en anden karakter, når de bliver begået af mænd med en ikkevestlig baggrund. De er mere ydmygende for kvindekønnet som sådan, hvor andre voldtægter handler om druk og misforståelser, umodenhed og manglende empati, men ikke repræsenterer en undertrykkelse af kvinder generelt,« siger sociolog Marie Bruvik Heinskou.

Hun udtaler sig på baggrund af sin ph.d. fra 2010, hvor hun undersøgte anmeldte voldtægter i Danmark. Hun fandt, at mænd med ikkevestlig baggrund oftere er involveret i sager, hvor det handler om magt, ære og om undertrykkelse af kvinden – fordi hun er kvinde – mens danske mænd voldtager af andre årsager.

Og dog er det ikke til debat, at misogyni og mangel på respekt udmønter sig i høje rater af seksuel kvindevold i langt flere kulturkredse end de muslimske.

Moderne Tider bringer her et verdenskort over lande, hvor raterne af seksuel vold mod kvinder er særligt høje, og beskriver fem eksempler på voldtægtskulturer i lande, der praktiserer mindst seks forskellige trosretninger: Katolicisme, buddhisme, folkereligioner og shamanisme, protestantisme samt islam.

Mexico

Hvad · I Mexico voldtages en kvinde hvert 9. minut, lyder ét estimat fra bogen Sexual Crime – a Reference Handbook fra 2009, der giver en oversigt over og analyserer seksualforbrydelser historisk og aktuelt. »I mange dele af Mexico er straffen for at stjæle en ko hårdere end for voldtægt,« skriver bogens forfatter, ph.d. Caryn Neumann.

Retsforfølgelse er som regel en vanskelig og ydmygende proces: »Efterforskere beder nogle gange kvinder bevise, at de var jomfruer før overfaldet. I retten bliver de ofte spurgt, om de nød voldtægten,« skriver Caryn Neumann.

I 19 ud af 31 mexicanske stater droppes voldtægtsanklagen, hvis voldtægtsmanden indvilger i at gifte sig med offeret.

En voldtægt · I 2002 blev de to døve søstre Antonia og Isabel Francisco Mendelez ifølge bogen voldtaget, da de var henholdsvis 13 og 16 år gamle. Begge blev gravide. Politiet efterforskede aldrig forbrydelsen. »Vi ønsker ikke retfærdighed. Vi ønsker ingen problemer,« var ifølge en reportage i Washington Post pigernes mors begrundelse for at undlade at anmelde voldtægterne.

Hvem · Katolicisme er Mexicos dominerende religion. Den udbredte maskulinitetskultur lærer ifølge Caryn Neumann mændene, at »de er højerestående end og ejer kvinder, og at tage en mødom er tegn på mandighed.«

Somalia

Hvad · Her er voldtægt normalt er navnet på en plan mod seksuel vold i Somalia fra Human Rights Watch fra 2014. FN rapporterede i følge NGO’en næsten 800 episoder med seksuel og kønsbaseret vold alene i hovedstaden Mogadishu i første halvår af 2013.

»Mange ofre anmelder ikke voldtægt og seksuelle overgreb på grund af manglende tillid til retssystemet, fordi de er uvidende om sundheds- og retshjælpstilbud eller er uden for rækkevidde af disse, og fordi de frygter repressalier og stigmatisering,« skriver Human Rights Watch.

Omkring en tredjedel af ofrene for seksuel vold er i følge UNICEF børn.

En voldtægt · En 37-årig enlig mor, Maryam, fortæller til Human Rights Watch, hvordan hun var gravid i femte måned første gang hun blev voldtaget af fire mænd i en lejr for internt fordrevne flygtninge i Mogadishu. Hun fortæller, at kvinderne i lejren hilser på hinanden ved at spørge: »Er du blevet voldtaget i dag?«

Hvem · Indbyggerne i Somalia er for 98 procents vedkommende muslimer, og flertallet af dem er sunnimuslimer. Borgerkrigen i Somalia har skabt et stort antal internt og eksternt fordrevne, der er sårbare over for seksuel vold: »Bevæbnede overfaldsmænd, inklusive personer i statens sikkerhedsstyrker, går helt fri af straf, mens de seksuelt forulemper, voldtager, banker, skyder og knivstikker kvinder og piger i lejrene,« skriver Human Rights Watch.

Myanmar

Hvad · I Myanmar udøves seksuel vold af militæret mod etniske minoritetskvinder. Hensigten er ifølge to rapporter fra paraplyorganisationen Women’s League of Burma at underlægge sig ressourcerige områder. I rapporten If They Had Hope, They Would Speak fra 2014 beskriver organisationen 118 sager om seksuel vold, der »kaster lys over dynamikkerne mellem investeringer og menneskerettighedskrænkelser i etniske områder« af Myanmar, som der står.

En voldtægt · Den 11. november 2013 blev en otteårig pige voldtaget, mens hun babysittede sin lillesøster, lyder beskrivelse af én sag:

»Soldaten tiltvang sig adgang til pigens værelse, smed hendes lillesøster på sengen og voldtog hende, mens han gentagne gange fortalte hende, at han ville dræbe hende, hvis hun fortalte det til nogen.«

Hvem · Soldaterne i Myanmars hær er ligesom resten af befolkningen overvejende buddhister. Militærets personel opfatter ifølge Women’s League of Burma voldtægt som en tilladt handling. F.eks. er »forekomsten af gruppevoldtægter et direkte resultat af den burmesiske forfatning, der placerer militæret over menneskerettigheder og international lov,« skriver organisationen.

Sydafrika

Hvad · I 2014-15 blev der registreret 53.617 seksualforbrydelser i Sydafrika ifølge den seneste nationale opgørelse.

»Jeg husker ikke, hvornår jeg første gang blev opmærksom på voldtægt som noget, der forekommer,« skriver professor Pumla Dineo Gqola i sin bog Rape: A South African Nightmare fra 2015.

En voldtægt · I april 2008 blev liget af den tidligere fodboldstjerne Eudy Simelane ifølge Gqula fundet halvt afklædt i en bæk i en park. Simelane var blevet gruppevoldtaget, tæsket og stukket 25 gange i ansigt, bryst og ben. Simelane var kvinderettighedsforkæmper og lesbisk.

Hvem · Voldtægt blev i udbredt grad praktiseret under det britiske kolonistyre bl.a. i form af tvungne graviditeter for slavekvinder, forklarer Gqola i et interview med the Guardian fra 2015. I det hele taget har en kolonihistorie fyldt med vold og undertrykkelse, avlet »en giftig maskulinitet i begge ender af det politiske spektrum« – fra den revolversvingende afrikaaner til den sorte oprørshelt, forklarer professoren i The Guardian og peger på, at manglende ligestilling, kønsstereotyper og utilstrækkelige ligestillingstiltag fra regeringens side stadig spiller en rolle i den sydafrikanske kultur for vold mod kvinder. 80 pct. af befolkningen er kristne.

Mongoliet

Hvad · Diskrimination mod kvinder er udbredt i Mongoliet trods adskillige former for lovgivning, der har til hensigt at sikre ligestilling. Der er ingen lov mod voldtægt inden for ægteskabet, men partnervold er udbredt og ramte i 2010 én ud af tre kvinder i følge Mongoliets Nationale Center mod Vold.

Voldtægt er blandt Mongoliets største kriminalitetsområder, men er generelt underrapporteret i følge det amerikanske Bureau for Diplomatisk Sikkerhed (OSAC) og NGO’en The Advocates for Human Rights.

Hvem · Folkereligion, shamanisme og buddhisme er fremherskende retninger i mongolsk religion, mens kristendom og islam spiller mindre roller.

I følge The Advocates for Human Rights er »seksuel chikane af mongolske kvinder et udbredt problem gjort værre af traditionelle indstillinger og risiko for arbejdsløshed.«

... og vi kunne blive ved: Afghanistan, Indien, Saudi-Arabien, Madagaskar, Marokko og mange, mange flere har også deres helt egne kulturer for vold og undertrykkelse af kvinder ...

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Kommentarer

Brugerbillede for Anders Jensen

Tror at fejlen er at anskue problemet fra et religiøst synspunkt. Dog medgiver jeg at der er problematiske fortolkninger og passager i de "hellige" tekster.
Jeg slår på kulturtrommen, det er i bl.a. mænd at problemet er at finde, især skal der kigges på gruppenormer og holdninger.
Til gengæld hjælper generaliseringerne ikke, derved skubbes de moderate og "korrekte" væk, da vi fortrækker når vi for 100. gang er blevet skud et eller andet latterligt usandt i skoene, derved er der ingen til at udfordre de grupper af mænd der har forskruet normer og holdninger.
Lidt ris til egen røv.
Den aggressive feminist frastøder os der burde være hendes allierede, tilbage har hun så afvigerne.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Torben Skov

Det er jeg helt uenig i. IS sælger sexslaver til rige personer i Kuwait, Emiraterne, SaudiArabien, etc. Køberne bruger sandelig religionen til at forsvare deres investering. Imamer tilråder det, for bevarelse af ægteskaber etc. Det er især vigtigt at slaven ikke er rettroende. Det er et faktum!

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Torben Skov

Jeg tænker forøvrigt på en nyere omtalt psykologisk eksperiment, der viste at børn og unge fra religiøse kredse mangler empati for andre. Især hvis disse tilhører andre religioner end de pågældende.
Det kan jeg forøvrigt underbygge med erfaringer fra danske børns grove mopperier! I dette tilfælde foranlediget af en yderliggående præst i folkekirken. Så fik I den!

Brugerbillede for Charlotte Primdal

hvor andre voldtægter handler om druk og misforståelser, umodenhed og manglende empati, men ikke repræsenterer en undertrykkelse af kvinder generelt,« siger sociolog Marie Bruvik Heinskou.

Hvad er det for noget sludder? Dansk kultur er dybt sexistisk og misogyn. Forskellen er bare at danskere ikke vil være ved det. Grunden til at det fortsætter er netop at ingen vil indrømme det. Det er ligesom alkoholisme. Hvis du ikke vil indrømme du har et problem, kan du aldrig blive ædru.

Brugerbillede for Helene Kristensen

Og husk så, når I undskylder nutidens vold og voldtægt af kvinder - at skrive at vikingerne fra Norden havde ry for at voldtage og hærge. Det giver selvfølgelig frikort til hvem som helst til at voldtage og hærge i nutiden. Hvor er man dog angste for at forholde sig til virkeligheden.

Nej jeg er stadig ikke DF'er, jeg er socialist og rødstrømpe. Min mening om usle mænd ændrer sig ikke efter 40 år, fordi der skal tages specielle hensyn til nogle mænd.

Brugerbillede for Erik Karlsen

Charlotte,
jeg er tilbøjelig til at give dig ret (derfor min anbefaling). Men på den anden side kan man jo ikke uden videre konkludere, at en person, der hævder ikke at have et alkoholproblem, er en alkoholiker, der ikke vil indrømme det. Det kuuuuunne jo være, at vedkommende var ædru. Det er altså sikkert heller ikke alle danskere, der er sexistiske.

Brugerbillede for Dennis Lydker

Artiklen er et næsten komisk eksempel på uvidenskabelig enøjethed.

Hvor mange mord begås i Mexico? Hvor mange mord og terror handlinger i Somalia? Kunne det tænkes at kulturer ikke specifikt HADER kvinder men blot har et enormt justits problem? Vi kunne med samme hjemmel i statistik henvise til mord raten i Caracas eller Mexico og postulerer: Kulturer der hader Mænd!

Et sådant perspektiv ødelægger selvfølgelig lidt den desparat elskede offerrolle som moderne feminister og minoriteter gladeligt påkalder sig.

Brugerbillede for Espen Bøgh

Vi kan nok ikke lægge det religiøse islæt fra os i forståelsen af de mandlige rettigheder kontra de kvindelige ikke rettigheders tilstedeværelse, for et eller andet skal trods alt berettige("retfærdiggøre for alle andre, men også samtidig frikende manden for nogen skyld") til denne forskels opfattelse mellem mænd og kvinders rettigheder.

Det nytter næppe meget at afholde kurser for flygtning / migranter om den vestlige seksual moral og samtidig frihed for kvinder, da de næppe forstår det ud fra al den lærdom de igennem deres opvækst har hørt, set og oplevet.

Heri er kvinden en genstand, en ejendom, som manden har fuld ejerskab til ganske som til æslet ude bagved, der heller ingen selvstændig ret har til sit frie liv.

Tag f.eks. bare situationen med manden der voldtager æslet i stalden kontra kvinden der bliver voldtaget af en fremmed mand, her bliver manden kendt skyldig i forulempelse af æslet, hvorimod kviden bliver kendt skyldig i selv at have opfordret til sex og straffet herfor.

- I eksemplet er æslet mere værd end kvinden!

En del af disse flygtninge / migranter kommer med en opdragelse i ord og handling omkring kvinder, som ikke gør dem i stand til at forstå disse kurser omkring kvinders ret i vesten, for hele deres liv har de kun oplevet det modsatte såvel overfor deres mor, søstre, tanter osv., osv., og så tror de også det er sådan over alt hvor de færdes, uagtet deres tidligere verdensbillede er ganske snævert og alene i og omkring hjemegnen, som er var "deres store verden tidligere".

Vi ser jo stadig det er sådan i Danmark i de parallel samfund vi har herhjemme!

Brugerbillede for Isabel K. Bishop

Altså helt ærlig. Det der kort hænger jo overhovedet ikke sammen med kvindehad.

Det er altså en forskel, om vi har en kultur, som sørger for ligeberettigelse, eller har en kultur, som ikke giver kvinder de samme rettigheder som mænd, og som ser kvinder some mindreværdige.

Eller råber forfatteren også op om mandehad, fordi mænd udgør 40% af ofrene ved vold i hjemmet, udgør de fleste ofre (i Tyskland) ved seksuelle overgreb på arbejdspladsen og fordi de udgør den største gruppe af voldtægtsofre i USA?

Man må være noget så snævresynet, hvis man ikke kan se forskel på en kultur og lovgivning som undertrykker kvinder, og enkelte overgreb i et civilsamfund. Og man må være helt snævresynet, hvis man kun ser på kvinderne, og ikke indser, at mænd udgør en stor mængde af ofrene i diverse statistiker. Her bør desuden nævnes, at mænd udgør den største gruppe af personer som udsættes for vold, den største gruppe af mennesker som bliver dræbt eller begår selvmord. Lad os kalde det mandehad, ikke sandt?

Brugerbillede for Flemming Bjerke

Isabel Bishop. Du har helt ret.

Tyskland, Sverige, UK, Spanien osv. er et lande hvor man hader kvinder, i moderat omfang ganske vist (= Voldtægt er ikke usædvanligt ud fra en afvejning af forekomst, lovgivning og tabuer).

Det skal godt dokumenteres meget grundigt før jeg tror på det!!! Og hvem er det der voldtager hvor? Voldtægterne i Køln og Hamborg nytårsnat, siger intet som helst om voldtægter i Tyskland i Bamberg. Ikke mindst fordi de så stærkt opreklamerede voldtægter i Køln m.m. efter alt at dømme er udført af kriminelle bander fra Nordamerika.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for kenny Viese

Jeg finder det dybt foruroligende at du Sanne Maja Funch bruger en overskrift som "Kulturer som hader kvinder" og dermed mere eller mindre dømmer flere lande og deres mænd over samme kam som misbrugere af kvinder.

Jeg bor i Mexico og selvom her uden tvivl sker meget triste ting, at sige at dette er en kultur som hader kvinder er en direkte løgn og overhovedet ikke hvad Mexico handler om. Macho kulturen er i den grad på vej ud og for hver mand som kunne tænkes at krænke en kvinde findes her rigtig mange som respekterer og behandler kvinder som vi gør det i vores samfund og endda i en meget højere grad..

Kunne godt tænke mig at vide om du selv har været her for at kunne underbygge den totalt overdrevne overskrift.. Men igen igen drama sælger mere end at tale om alt det fantastiske et land har at byde på.. Trist trist..

Brugerbillede for Grethe Preisler

Statistik er dog en herlig videnskab, ved hjælp af hvilken man kan slutte sig til mangt og meget - alt efter, hvilket (køns)politisk hensigt man har med at bruge indsamlede statistiske data til at 'bevise' sin teori.

Hvis tilnærmelsesvis lige mange mænd og kvinderi en givet population inden for en givet periode bliver udsat for voldtægt, kan det bruges som indikator for, at medlemmerne af det ene køn ikke har ret meget at lade medlemmerne af det andet høre i så henseende.

Det kræver kun, at man ser bort fra det beklagelige faktum, at offer og gerningsmand i tilfælde, hvor det er mænd, der bliver voldtaget, i reglen tilhører det samme køn.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Majbritt Nielsen

Isabel K. Bishop
16. januar, 2016 - 16:02

"og ikke indser, at mænd udgør en stor mængde af ofrene i diverse statistiker. Her bør desuden nævnes, at mænd udgør den største gruppe af personer som udsættes for vold, den største gruppe af mennesker som bliver dræbt eller begår selvmord. Lad os kalde det mandehad, ikke sandt?"
Mænd der hader mænd?

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Flemming Bjerke

Helge Andersen: Ja, det er dybt useriøst. Der står ved kortet:
"Kilde: WomenStats-project. Data fra 2011", og der linkes til: http://womanstats.org
Men hvordan kortet er lavet, og hvorfra det kommer, er der ingen angivelse af når man registrerer sig og logger ind på siden. Data skulle angiveligt stamme fra nævnte WomenStats-projekt, men det er en database som der kan laves mindst 117.000 forskellige udtræk fra.

Under kortet står der også nævnt et navn: "Johanne Sorgenfri/iBureauet". Gud ved hvad hun har bedrevet med den database?

Nu begynder jeg at forstå baggrunden for Informations komplet skøre politik om ikke at angive links. Læserne kunne jo finde på at kontrollere dem!!! Oh, fy, oh, føj ...

Brugerbillede for Rune Lund

Voldtægt er ikke kønsbetinget. Mænd voldtager mænd. Mænd voldtager kvinder. Kvinder voldtager kvinder. Og kvinder voldtager mænd.

Det føles fortøstningsfuldt at debatten tages op, men forstemmende at den reduceres til mandens voldtægt af kvinden i religionens (eller kulturens) navn.

Denne implicitte definition af et kønsdefineret magtforhold bryder ingenting- tværtimod. Den opstylter de strukturer der søges brudt.

På forhånd: stik jeres refleks-reaktioner skråt op. Jeg er blevet voldtaget mere end en gang [af kvinder] og finder informations behandling af temaet usmagelig.

mvh

Brugerbillede for Søren Rehhoff

@ Rune Lund

"På forhånd: stik jeres refleks-reaktioner skråt op. Jeg er blevet voldtaget mere end en gang [af kvinder] og finder informations behandling af temaet usmagelig."

Husk at købe dig noget peberspray til næste gang og så kan du ellers fortælle din voldtægtshistorie til Information, hvor din henvendelse vil blive behandlet fortroligt.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Claus E. Petersen

Hvad er voldtægt egentligt?
Er det når een eller flere personer tvinger een eller flere personer til at agere på en måde der opfattes som seksuel, eller er det når f.eks. en journalist føler sig tvunget til at skrive noget som vedkommende ikke kan stå på mål for eller er det når en person uden andre muligheder tager jobbet med at rense fiskekasser i Esbjerg havn fordi vedkommende ikke kan få kontanthjælp?
Giver det overhovedet mening at adskille vold med seksuelle motiver fra vold uden seksuelle motiver?

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Claus E. Petersen

@Flemming Bjerke

Er du sikker?

Udtrykket er efterhånden så udvandet og devalueret at jeg af og til er i tvivl når mennesker anvender det til at beskrive deres egne opfattelser af begivenheder i verden.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Flemming Bjerke

Jo mere man tænker over artiklen, des mere tåbelig bliver den. Giver det overhovedet mening at sige at en kultur hader kvinder? Selv i slyngelstat nr. 1, Saudi Arabien, er der helt sikkert masser af mænd der elsker deres kone(r). For ikke at tale om alle de unge mænd der er helt syge efter at komme tæt på en kvinde, men ikke kan få lov.

Videre: Kan man overhovedet konkludere at voldtægter betyder at der er et udbredt had til kvinder? Man kan måske nok sige at det tyder på ligegyldighed overfor kvinders fysiske sikkerhed og tryghed, men ligegyldighed er ikke det samme som had.

Kravet om at kvinder altid skal gå med en sæk over hovedet i det offentlige rum, er da et langt klarere indicium på en negativ vurdering af det kvindelige. Men selv det udelukker ikke at de fleste mænd elsker deres kvinder, også selvom en del af dem straffer deres kvinder (og børn) en gang i mellem!

Kort sagt: Kærlighed og had mellem kønnene ikke er det samme som ligestilling, og det er heller ikke det samme som fysisk tryghed.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Touhami Bennour

Espen Bøgh
Det er ren bagvaskelse det du skriver. Længe før vikinger, hvis kvinder fik deres "sex" lukket med nøgle mens mand rejste til udlandet, Var mange kvinder fra mellemøsten I højstilliger, dronninger ja sågar Faraon I Egypten. Du kan læse om Andalusien det tidligdere "arabisk" Spanien,det var samtidige med vinkinger, der du kans se forskellen.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Claus E. Petersen

@Touhami Bennour

"Længe før vikinger, hvis kvinder fik deres "sex" lukket med nøgle mens mand rejste til udlandet.."

Kyskhedsbælter er en del af historien, og i arabiske lande eksisterer de stadig omend i socialt kontrol, men vikingerne hverken brugte eller opfandt dem.

fra den danske wikipedia:
"Det første sted kyskhedsbæltet er nævnt i vestens historie er i Konrad Kyeser von Eichstätt's "Bellifortis" – en bog, der beskriver den militære teknologi i hans æra.. ..Der er ikke fundet anden omtale af sådanne bælter fra samme tid (slutningen af det 14. – begyndelsen af det 15. århundrede)... ...Det er dog nu omdiskuteret, i hvor høj grad dette har været brugt i virkelighedens verden eller om det ikke mest har været en litterær vittighed."

Bemærk venligst "litterær vittighed"

Brugerbillede for Lilli Wendt

Umiddelbart mener jeg, at voldtægt kan dreje sig om tre vidt forskellige tilgange til kvinder:

1) Kulturelt betinget, hvor manden fra barnsben har fået at vide at han er universets herre og kvinden kun er født som avlsdyr for at stå til rådighed for ham, og han kan bruge hende som han har lyst. F.eks. via den tilgang, som findes så "smukt" beskrevet i vejledninger i Det Gamle Testamente.....

De voldtægter, der fandt sted i Köln er så en lille særlig variation af dette, hvor der samtidig er tale om "mande teambuilding" med seksuel orientering, som helt sikkert må give disse mænd en særlig følelse af magt.

Samtidig er der en skærpet religiøs vinkel, da de vestlige kvinder jo pr. definition er betragtet som værende vantro og adfærdsmæssigt ikke udviser underkastelse, og der derfor er "endnu mere frit spil", så disse overfald betragtes som værende en "helt berettiget sport" og dermed noget man kan få anerkendelse for. "Så kan de lære det - de vestlige kvinder..."

2) Psykopat tilgangen, hvor det drejer sig om mænd, der ønsker at tage hævn over deres mors behandling af dem, deres søsters behandling af dem, deres tidligere kærestes behandling af dem, eller som projicerer egen oplevet manglende faderkærlighed ud til had mod alle kvinder.

3) Den sejrende i krigen tilgang, hvilket bl.a. kunne ses i Berlin efter 2. verdenskrig, og i stor stil i krigene i Bosnien m.m. Her drejer det sig om at udradere fjenden mest effektivt ved også at "så egen sæd" samtidig med at man ydmyger fjenden mest muligt.

Der kan naturligvis findes alverdens kombinationer af ovenstående.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Claus E. Petersen

@Lilli Wendt

Alle de 3 tilgange du beskriver ender i dit punkt 2

Mænd (og kvinder, tro det eller lad være) der begår voldtægt gør det aldrig for at få seksuel udløsning.
De gør det for at føle magt og kontrol over et menneske.
Det andet menneskes ydmygelse og angst giver psykopaten et "sus" over den totale kontrol, og mere er der såmænd ikke i "analysen" af en voldtægtsforbryder, det være sig mand eller kvinde.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Lilli Wendt

@Claus E. Petersen

Ja, magt og kontrol udgør helt sikkert en stor del af fornøjelsen, så langt er vi enige.

Men, hvis man tænker på hvordan mennesker tidligere holdt slaver, som en "helt naturlig ting", så er der også en stærk kulturel faktor.

Når mennesker bliver opdraget til, at de har "krav på og ret til" at andre mennesker eller det andet køn skal indordne sig, ja, så sker der noget psykologisk skelsættende i dem. De oplever at være på vej til eller "næsten guddommelige" i forhold til de undertvungne.

De mener faktisk at de både kan være gode mænd, barmhjertige og helt rimelige over for dem, samtidig med at de som en helt naturlig ting undertrykker dem og også kræver seksuelle ydelser af dem. De føler, at det er deres ret....!

Eksempler er de sorte kvindelige slaver, som måtte lægge krop til "herrens lyster" i Sydstaterne før borgerkrigen, herremænds krav om at tage jomfruens dyd før hun blev gift i middelalderen, eller de muslimske harem. Og så er der altså desværre stadig en del mænd i de muslimsk kulturbårne lande, der mener at de har denne ret til at undertrykke kvinder.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Tina Sommer

Isabel K. Bishop

Du glemte det med værnepligten! Den plejer du også at hive frem, hver gang du sætter pladen "Afsporing af Emnet Feat. Hvad Med Mændene?!" - Greatest Hits" på.

Det er utroligt, at HVER gang der er et emne, som omhandler kvinder eller problemer, som fortrinsvis kvinder oplever - så lyder der enten et brøl af IKKE ALLE MÆND eller også, så skal emnet afspores via HVAD MED MÆNDENE? Hvis de problemer som mænd oplever kun bringes på banen, når der diskuteres eks. voldtægt af kvinder, som et bevidst forsøg på at afspore emnet - så er det sgu en hån mod de mænd, som rent faktisk ER eks. voldtægtsofre. De mænd skal sgu ikke bruges som brikker til at forsøge at dreje en diskussion i en anden retning.

Der er intet, der forhindrer dig i at skrive en kronik her på Information eller i andre nyhedsmedier for den sags skyld, hvor du behandler eks. emnet om voldtægt af mænd i amerikanske fængsler og i militæret.( Jeg går ud fra, at det er disse mænd, som du hentyder til ....?)

Som Majbrith Nielsen også skriver, så er det i øvrigt fortrinsvis mænd, der begår vold mod andre mænd. Det er fortrinsvis mænd, der voldtager andre mænd. Det er fortrinsvis mænd, der myrder andre mænd. Så der eksisterer skam mandehad - åbenbart især mænd der hader mænd.

Brugerbillede for Claus E. Petersen

@Lilli Wendt

Du skriver om slaver og gode og onde mennesker.
Fakta, så vidt jeg ved, er at mennesker der begår voldtægt er psykopater med psykopaters indlejrede trang til at føle magt og kontrol over andre, rigtige, mennesker.
De fleste psykopater får afløb for deres trang til at kontrollere og dominere via deres stilling eller i deres parforhold, men nogle af dem kan kun få deres trang udløst ved vold og tortur.
Voldtægt er ekstremt ydmygende for offeret og tilfredsstiller psykopatens trang til at føle magt, og i Danmark er det tilmed relativt "billigt", rent strafmæssigt, i forhold til andre voldelige forbrydelser.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Lilli Wendt

@Claus E. Petersen

Den kulturelle opdragelse er meget vigtig. Hvis du skal være hersker opdrages du til at forvente andres underkastelse som naturlig og til at kunne kræve denne underkastelse. Der er så herskere, både i hjemmet og på toppen af samfundet, som fravælger dette.

Kulturelle normer er meget dominerende. Derfor er jeg ikke sikker på at alle voldtægtsforbrydere er psykopater. Det ville gøre de fleste mænd i Det Gamle Testamente til psykopater...

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Jakob Trägårdh

Artiklen peger på den vigtige pointe, at undertrykkelsen af kvinder ikke er religiøst isoleret til Islam eller islamiske samfund, men er udbredt i mange verdensdele og forskellige religioner. Det er en vigtig pointe i en tid, hvor islamo-fobien er fremherskende—ikke mindst i Europa og Danmark.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Jakob Trägårdh

Hvad var det egentlig der skete i Køln? Var det nogle tilfældige grupper af mænd, der løb amok i et beruset tyreløb eller var det skete organiseret og dermed en politisk provokation? I begge tilfælde rammer overgrebene lige ned i gødet jord, hvor xenofobien, angsten for det fremmede, allerede spirer lystigt. En angst der har sin rod i europæisk følelse af afmagt. Europa har mistet kontrollen med sit område, det handelspolitiske ‘boldværk‘ som EU havde i Nordafrika, hvor primært Libyen var transitland hersker der total kaos og opløsning. I tyrkiet har Merkel ‘bestukket‘ Erdogan til at holde på flygtningene. Ved fredssamtalerne i Wien fornylig og videre om nogle uger i Geneve bliver nærmeste europæiske repræsentant FNs (svensk/italienske) Staffan De Mistura, i wien sad han med som nummer atten i rækken af deltagere. Det på trods af en europæisk flygtningekrise, der splitter alt og alle på kryds og tværs, øst mod vest, nord mod syd, i Europa, Det er en omfattende og vidt udbredt følelse af afmagt, der nu får en feministisk, kvindepolitisk dimension, mere brænde til angstbålet, hvor muslimske mænd generelt mistænkes for at være voldtægtsmænd (i stil med den der Lars Hedegaard kom med i 2009: ‘De voldtager deres egne børn. Det hører man hele tiden. Piger i muslimske familier bliver voldtaget af deres onkler, deres fætre eller deres far‘).

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Claus E. Petersen

@Lilli Wendt

"Den kulturelle opdragelse er meget vigtig. .."

Psykopati skabes i barnets første leveår. Hvis barnet ikke opnår tryghed og tilknytning i den periode er løbet kørt.
barn - omsorg = psykopat.. med en smule omsorg bliver barnet mindre psykopat osv., men det er ikke kultur der afgør det.
Det handler om omsorg i barnets første leveår.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Claus E. Petersen

@Jakob Trägårdh

"Artiklen peger på den vigtige pointe, at undertrykkelsen af kvinder ikke er religiøst isoleret til Islam eller islamiske samfund, men er udbredt i mange verdensdele og forskellige religioner. Det er en vigtig pointe i en tid, hvor islamo-fobien er fremherskende—ikke mindst i Europa og Danmark."

Du relativiserer undertrykkelsen af kvinder til en norm som "er udbredt i mange verdensdele og forskellige religioner", men uden at tage afstand fra undertrykkelsen eller blot identificere kilden.

"Det er en vigtig pointe i en tid, hvor islamo-fobien er fremherskende"

Her fremfører du at der findes en "herskende" sygeligt betinget modstand mod islam.
Har du overvejet at islam overalt hvor troen har fået fodfæste har resulteret i konflikter, borgerkrige og krige?

Det ville glæde mig hvis du, eller en anden, kan give en sammenhængende forklaring på hvorfor muslimer fra mellemøsten, hvis kultur i 1400 år har været knyttet tæt sammen med islam, koranen og sharia, i den ene eller anden form, påviseligt ikke kan eksistere i fred med mennesker der ikke deler deres tro, mens det tilsyneladende ikke er et problem for mennesker af anden tro at indgå i fremmede kulturer.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Jakob Trägårdh

@Claus E. Petersen

"Du relativiserer undertrykkelsen af kvinder til en norm som "er udbredt i mange verdensdele og forskellige religioner", men uden at tage afstand fra undertrykkelsen eller blot identificere kilden."
Jeg kommenterer på artiklen, som jo har efterlyste.
Det andet du skriver er simpelthen ikke rigtigt. Vesten, USA/NATO, der primært består af kristne lande er da ligeledes konstant krigsførende og imperialistiske. Jeg kender ikke en religion, der ikke primært er et magtredskab (måske nogle former af buddhisme, der mere er en filosofi). Mennesker vil gerne tro, forklarer fænomener, som de ikke forstår—og det misbruges kloden rundt.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Claus E. Petersen

@Jakob Trägårdh

"Artiklen peger på den vigtige pointe, at undertrykkelsen af kvinder ikke er religiøst isoleret til Islam eller islamiske samfund, men er udbredt i mange verdensdele og forskellige religioner. Det er en vigtig pointe i en tid, hvor islamo-fobien er fremherskende—ikke mindst i Europa og Danmark."

Du relativiserer undertrykkelsen af kvinder til en norm som "er udbredt i mange verdensdele og forskellige religioner", men uden at tage afstand fra undertrykkelsen eller blot identificere kilden.

"Det er en vigtig pointe i en tid, hvor islamo-fobien er fremherskende"

Her fremfører du at der findes en "herskende" sygeligt betinget modstand mod islam.
Har du overvejet at islam overalt hvor troen har fået fodfæste har resulteret i konflikter, borgerkrige og krige?

Det ville glæde mig hvis du, eller en anden, kan give en sammenhængende forklaring på hvorfor muslimer fra mellemøsten, hvis kultur i 1400 år har været knyttet tæt sammen med islam, koranen og sharia, i den ene eller anden form, påviseligt ikke kan eksistere i fred med mennesker der ikke deler deres tro, mens det tilsyneladende ikke er et problem for mennesker af anden tro at indgå i fremmede kulturer.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Claus E. Petersen

@Jakob Trägårdh

"Artiklen peger på den vigtige pointe, at undertrykkelsen af kvinder ikke er religiøst isoleret til Islam eller islamiske samfund, men er udbredt i mange verdensdele og forskellige religioner. Det er en vigtig pointe i en tid, hvor islamo-fobien er fremherskende—ikke mindst i Europa og Danmark."

Du relativiserer undertrykkelsen af kvinder til en norm som "er udbredt i mange verdensdele og forskellige religioner", men uden at tage afstand fra undertrykkelsen eller blot identificere kilden.

"Det er en vigtig pointe i en tid, hvor islamo-fobien er fremherskende"

Her fremfører du at der findes en "herskende" sygeligt betinget modstand mod islam.
Har du overvejet at islam overalt hvor troen har fået fodfæste har resulteret i konflikter, borgerkrige og krige?

Det ville glæde mig hvis du, eller en anden, kan give en sammenhængende forklaring på hvorfor muslimer fra mellemøsten, hvis kultur i 1400 år har været knyttet tæt sammen med islam, koranen og sharia, i den ene eller anden form, påviseligt ikke kan eksistere i fred med mennesker der ikke deler deres tro, mens det tilsyneladende ikke er et problem for mennesker af anden tro at indgå i fremmede kulturer.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Anonym

Claus Petersen, i Gibraltar har protestanter, katolikker, jøder og muslimer levet dør om dør i århundreder. Endda på MEGET lidt plads...

Og hvis vi går 1400 år tilbage i kristendommens historie, kan jeg ærligt talt ikke se den store forskel, mht (kvinde)undertrykkelse, borgerkrig, krig og anden idioti, som enhver anden patriarkalsk/monoteistisk/etc. religion også gør sig skyldig i. Dette er ikke kun forbeholdt Islam.

Brugerbillede for Dennis Jacobsen

Og hvad kan vi så bruge den artikel til..??
Andet end at få noget information på hvor den er rygende gal henne i verden.
Feministerne vil gerne have at vi som mænd ska stå i år 2016 og kæmpe kvinders rettigheder,og egentlig på MANGE måder tage afstand fra vort eget køn i dagligdagen,for så er man nemmere at manipulere i en retning hvor de trækker i trådene som en marionet dukke..Det er ikke alle mænd der repræsentere en "kvinde hadene kultur" i verden...Men vi kan jo prøve at starte herhjemme... Jeg har fx ik tal på hvor nemt det er for danske kvinder generelt at tale dårligt om mænd herfra landet,MEN hvor omgangstonen så SANDELIG ændrer sig drastisk når en mand af anden etnisk herkomst er tilstede...

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Touhami Bennour

Claus E. Petersen
Islam og kvinder: jeg har I mit livsforløb og I min familie aldrig oplevet nogen krænkelser eller hørt om voldtægt af kvinder I oprindelsesland, som er arabisk. Min mor har deltaget I opdragelse og har hjulpet mig meget I teenager tid, som var vanskelig. jeg har aldrig mærket noget modstand fra min far, at hun(min mor) skulle ikke blande sig I min opdragelse. Med mine søster foholdene var udemærket, og min far gav mig lov, da jeg blev grandvoksen, til at blande mig I mine søstere liv. Jeg har den fornemelse at man begyndte at tale måske nedsættende på kvinder, da den moderne og den traditionelle begyndte at overlappe hinaden, det har skabt misfortåelse, og man skal tage med den rolle de autorirære og diktatoriske politiske systemer har udnyttet situation og skabte den confusion omkring kvindesliv. Jeg husker hvor jeg hørte om dårlig moral I fransk ægteskaber, for ex.: hvor hver fransk mand har en konkubine, altså en elsker. personligt jeg er meget åben meget mere en almindelig dansker kan tåle, og var derfor ligeglad, med sexmoral, jeg var også imod ægteskab, indil selvfølgelig jeg kendte en kvinde "og blev gift". Jeg tror (de blanding af den modern (konkubiner og kærester,) og den traditionelle) der har skabt confusion og ikke direct I Islam. Arabere har haft storhed tid, læs om" Arabisk Spanien" tid hvor de fleste var fra Marocco, også Hærføreren var maroccaner (Tarik Ibn Ziad) hvorfra kom navn Gibraltar (jebel Tariq), bare det er nemmer for dig at se det, da det er sket I Europa. Hvordan kan spanier tillader mellem 5000 og 6000 arabiske ord I deres sprog, de taler næsten arabisk som mig. Og Alhambra ikke at glemme.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Vibeke Rasmussen

Jamen, så skulle den ged vist være barberet:

Artiklen er uvidenskabelig og enøjet.

Feminister og minoriteter har ingen grund til at fremstille sig som ofre.

Det viste kort har intet med kvindehad at gøre.

Mænd udgør 40% af ofrene ved vold i hjemmet. I Tyskland udgør de den største procent af seksuelle overgreb på arbejdspladsen og i USA den største gruppe af voldtægtsofre.

Det er kultur og lovgivning, der undertrykker kvinder. Det burde man snarere se på end de få(!) overgreb, der foretages i civilsamfundet … medmindre selvfølgelig, der er tale om mænd! For mænd udgør jo hovedparten af ofre, hvadenten der er tale om vold, voldtægt, hustruvold, mord eller selvmord.

Der er i virkeligheden slet ikke tale om kvindehad men om mandehad.

Journalisten skulle skamme sig over rubrikken (selv om det er redaktionen og ikke hende, der har formuleret den), og over at dømme lande og hele deres mandlige befolkning, bare fordi nogle (få?) af dem misbruger kvinder. Hun kan faktisk slet ikke tillade sig skrive den overskrift, (hvad hun så heller ikke har gjort), medmindre hun har besøgt samtlige lande, der nævnes! I en undersøgelse som hun kun refererer fra.

"Voldtægt er ikke kønsbetinget. Mænd voldtager mænd. Mænd voldtager kvinder. Kvinder voldtager kvinder. Og kvinder voldtager mænd." Nok især det sidste. Som allerede nævnt og gentaget: Der er i virkeligheden tale om mandehad!

Voldtægt af kvinder er ikke udtryk for kvindehad, men snarere for ligegyldighed overfor kvinders fysiske sikkerhed.

Nej, der er afgjort snarere tale om misandri.

Og en voldtægtsforbryder kan akkurat lige så godt være en kvinde.

– Så er der også lidt om islamofobi. Den må vi jo ikke glemme, selv om flere religioner blive nævnt i artiklen, og der derfor ikke er tale om at udstille specielt islam. Men man må jo holde gryden i kog.

Så, Information, får vi snart de artikler, hvor vi alle kan begræde, hvor hårdt det er at være mand … så debattører ikke behøver at skifte emne bare for at kunne kommentere?

Brugerbillede for Lilli Wendt

For nogle år siden var der en udsendelsesrække i TV, hvor nogle ganske almindelige ikke-psykopatiske danske mænd skulle inddeles i henholdsvis fangevogtere og fanger. Fangevogterne måtte selv sætte reglerne. De første par dage gik alt stille og roligt og der var venskabelige omgangsformer. Men gradvist skete der noget med fangevogterne, som ændrede synet på fangerne, og til slut så var det alt andet end rart at se på. Fangevogterne var begyndt at blive til "herskere" og de var begyndt at behandle fangerne meget dårligt og "efter forgodtbefindende".

På samme måde var det under 2. verdenskrig, hvor helt almindelige mennesker pludselig under indflydelse af gruppepres og tildeling af magt kombineret med massiv propaganda langsomt forvandlede sig til bødler af værste karat men med personlig god samvittighed og ingen problemer med at se sig i spejlet - for der var jo ikke tale om ligeværdige mennesker, men kun om jøder, homoseksuelle, handicappede, kommunister, sigøjnere, etc. . Hannah Arendt har bl.a. skrevet om dette.

Min mormor fortalte om dengang hun var lille pige, hvor der i Tivoli blev udstillet tallerkennegre i bur...... man mente jo ikke dengang at der var tale om ligeværdige mennesker.

Når kulturen eller religionen foreskriver at kvinder og piger ikke er ligeværdige men kun til avl, fornøjelse og som arbejdskraft, og når kulturen eller religionen propaganderer at kvinder og piger ikke er intelligente, men på et lavere stade, ja, så kræver det ikke psykopati at undertrykke dem med god samvittighed.

Der er dog gudskelov alligevel rigtig mange mænd, der alligevel respekterer kvinder og piger - men dette er faktisk "på trods" af den kulturelle eller religiøse påvirkning. Disse mænd skal vi støtte op om.

Når kultur og religion viser sit grimmeste ansigt, så undertrykkes mennesker.

En afart af dette er så "magtens arrogance", som vi har set i så rigt et mål udvist af politikerne over for de svageste i samfundet gennem de seneste år efter finanskrisen. Den er her et udtryk for, at politikerne faktisk mener at de svageste i samfundet er laverestående individer, der blot skal tage sig sammen og være glade for deres sengepraktikker og muligheden for at få oprejsning efter 8-10 års klage men så ingen erstatning.

Brugerbillede for Torben Skov

Lige et øjeblik. Skal en artikel i Information være videnskabelig? Information er da ikke Nature og de færreste læsere er videnskabsmænd/-kvinder.

Mht. vikinger, udtaler min faglige datter, at de havde et ganske andet naturligt moralsæt, som moderne og forskruede mennesker kan have svært ved at forstå. F.eks. var det accepteret at voldtage mænd, men der var stor skam ved at være den voldtagne. Så det fortæller noget om, at voldtægt er et magtudtryk. Den voldtagne, også kvinder, udsættes altid for skam, med mindre vedkommende er slave. En skam der bør hævnes. Det moderne samfund forhindrer den mulighed.(my words)

Diverse fruer i Europa ville helst voldtages af Vikinger, da de i modsætning til resten af europas mænd fik et grundigt bad hver lørdag. Så de var faktisk ganske populære hos kvinderne.

anbefalede denne kommentar

Sider