Læsetid: 2 min.

Det hele burde være perfekt, men ak, så er der det med hunden

Det er svært for Dansk Folkeparti at lave annoncer med ægte familieidyl uden at blive beskyldt for at snyde

Jakob Dall

14. maj 2016

Det er svært for Dansk Folkeparti at lave annoncer med ægte familieidyl uden at bliver beskyldt for at snyde. Denne gang var det hunden på billedet, der fik Facebook til at koge af hånlige kommentarer fra politiske modstandere og andet godtfolk.

Den glade hund, som bliver klappet så fint af drengen, er klippet ind i annoncen. Fotomanipulationen er ikke videre elegant udført, så selv den tidligere LA-politiker Rasmus Brygger har fanget den: »Det eneste, jeg kan tænke på, er, hvor akavet den stakkels mini-DF’er holder om sin photoshoppede golden retriever,« skrev han på Facebook.

Lige lovlig udansk

I 2015 gik det også galt for Dansk Folkeparti, da partiet under mottoet »Tryghed og Tillid« bragte et billede af en kernefamilie med en lille nyfødt baby. Men det viste sig, at der i hvert fald ikke var grund til at have tillid til billedet, for kernefamilien var et såkaldt stock photo – et genrebillede fra et fotobureau. Familien var ingenlunde dansk, og billedet optræder også i en reklame for amerikansk vaskepulver.

Denne gang havde Dansk Folkeparti lært af fejlen fra sidst: »Menneskerne er glade danskere, medlemmer af DF,« understreger partiets pressechef Søren Søndergaard over for BT. Bemærk at to af dem er en lille smule brune i huden. Ikke for meget – det er godt tænkt. Det hele burde være perfekt, men ak, så er der det med hunden.

Søndergaard indrømmer manipulationen: »Det er en supersød hund! Men ja, en fotomodel, og ja, den er fotoshoppet ind.« For som han siger: »Enhver ved, at hunde er vældig svære at få til at sidde stille til fotografering.«

Løgn og løgn

Når det er en annonce, der bliver manipuleret, giver det blot anledning til almindelig hån. Værre er det, når det er et pressefoto, og i denne uge blev den berømte fotograf Steve McCurry – ham med det ikoniske billede af den afghanske kvinde med de grønne øjne – også beskyldt for billedmanipulation i mindst tre billeder: »Det svarer til at lyve,« sagde en ekspert til Politiken, men det gør Dansk Folkepartis manipulation jo sådan set også, selv om det er mere fjollet.

Men vi har da lært, at billedet af den perfekte familieidyl er svær at skabe uden en form for manipulation, måske fordi idyllen aldrig helt er der. Måske findes den slet ikke. På den måde er det fint med lidt manipulation i Dansk Folkepartis annoncer: De bliver til billeder af drømmen om den perfekte, danske idyl.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Tue Juncker-Løndal
  • Niels Duus Nielsen
Tue Juncker-Løndal og Niels Duus Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Bill Atkins

Ingen hund bryder sig om at blive klappet oven på hovedet...
Forstil dig nogen gjorde det ved dig. Men det falder naturligvis i god jord hos den arrogante og nedladende partitop i Dansk Folkeparti.

Kirsten Kathrin, Vibeke Hansen, Sup Aya Laya og Benjamin Bach anbefalede denne kommentar
Torben R. Jensen

Billedet var nok blevet bedre, hvis fotografen havde byttet om på de to damer på bænkene, så kunne der også være mere at skrive om i artiklen og måske en chance for at se hele hunden, som det åbenbart drejer sig om.

Anne Eriksen

Er det ikke børn, man klapper på hovedet?
Forøvrigt har vi set en del grædende børn i den senere tid...

Anna Sørensen

Manipulation er bare så dumt...;o) Mon ikke også de DF-vælgere I på den her måde taler ned til, kan gennemskue det forlorne og falske? "Man kan narre alle i nogen tid. Man kan narre nogen altid. Men man kan ikke narre alle altid". Jeg elsker det citat og tror det er meget rigtigt ;o)
De siger i USA at den populære Fox-tvkanal taber til CNN, når folk ønsker at få nyheder de kan stole på om noget der er meget vigtigt for dem...;o)
Trump og DF skal passe på den dag deres mange vælgere også hellere vil høre sandheden ;o)

Bill Atkins

...næh, men undertonen i reklameteksten er da helt klart fobisk og nedladende, og beregnet til at fremkalde tidligere plantede skræmmebilleder. Egentlig til grin, når man ved, at kun ca. 20 pct af befolkningen lider af denne angst for, at de "sorte" skal overtager vores liv. Reklamen er et primitivt forsøg på tankestyring af en lille del af befolkningen.

Vibeke Hansen

DF begynder at fremstå som et parti, der fornyr deres politik ud fra devisen "næh, sådan en skal vi også have".
Først brugte Pia Kjærsgaard en del år på at prøve at stjæle socialdemokraternes partislogan. Det syntes hun nemlig passede meget bedre til DF. Hun indrømmede ærligt, at forsøget mislykkedes, så hvad var det næstbedste? Selvfølgelig at lægge sig så tæt op af deres slogan, at vælgerne nok hoppede på den.
To gange er de røget uklar med musikere, fordi de føler sig misbrugt i DF reklamer. Og ingen kan vel være i tvivl om, hvor inspirationen til "der er så meget, man skal passe på", kommer fra.
En kernefamilie og en nuttet hund burde være muligt at få lavet selv. Jeg vil da mene, at i deres medlemsskare var der masser, de kunne få til at stille op. Og så er hunde altså ikke så vanskelige at fotografere, hvis man gider følge hundens natur.

Carsten Wienholtz, Benjamin Bach og Bill Atkins anbefalede denne kommentar