Læsetid: 6 min.

Kvinder er en kampplads

Slagsmålet om de muslimske kvinders burkinier i Frankrig var ikke første gang, en værdikamp udspillede sig hen over kvinders, ofte migrant-kvinders, kroppe. Faktisk er det en figur, der gentager sig
Skal kvinder have lov at sælge sex og på hvilke vilkår? Skal  sexarbejderne reddes ved at mænd forbydes at købe sex? Hvor og hvornår må muslimske kvinder bære tørklæde? Må de bade i burkini? Må de arbejde med burka på? Kan sexsalg eller tørklæde være frivilligt, eller er det altid tvang?

Skal kvinder have lov at sælge sex og på hvilke vilkår? Skal  sexarbejderne reddes ved at mænd forbydes at købe sex? Hvor og hvornår må muslimske kvinder bære tørklæde? Må de bade i burkini? Må de arbejde med burka på? Kan sexsalg eller tørklæde være frivilligt, eller er det altid tvang?

AP Photo

10. september 2016

Hvordan ser moral ud? Et umuligt spørgsmål. Måske af den grund udspiller slagsmål om moral sig ofte omkring noget, der kan give abstrakt moral konkret krop: Kvinden. Og mere præcist: Kvindens krop og dens af- og tilsløring.

Sammenstiller man to grupper af kvinder, typisk migrantkvinder, som ellers ikke ofte betragtes under ét i debatten, træder nogle mønstre frem.

Udenlandske sexarbejdere og tildækkede muslimske kvinder har ikke umiddelbart meget tilfælles. De kan endda ligne hinandens modsætninger: Mens den muslimske kvinde tildækker sig og reserverer sin krop, tjener sexarbejderen penge på at blotte sin krop og stille den til rådighed.

Men politikere, debattører og organisationer flokkes om at regulere og redde begge grupper. Mange har en rødglødende mening om dem.

Skal kvinder have lov at sælge sex og på hvilke vilkår? Skal  sexarbejderne reddes ved at mænd forbydes at købe sex? Hvor og hvornår må muslimske kvinder bære tørklæde? Må de bade i burkini? Må de arbejde med burka på? Kan sexsalg eller tørklæde være frivilligt, eller er det altid tvang?

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Niels Duus Nielsen
  • ulrik mortensen
Niels Duus Nielsen og ulrik mortensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Som Sine Plambech skriver, så er problematikkerne omkring hhv. burkini og prostitution vidt forskellige, men det er nok lidt forsimplet, nogle vil måske kalde det for manipulerende, at reducere det til et spørgsmål om, at der er nogen der vil redde nogle andre. Men okay, sådan ser det ud i Plambechs optil og nu vil hun så selv redde burkiniklædte kvinder og prostituerede fra, at blive reddet. Gad vide om Plambech selv kan se ironien i det? Sikkert ikke.
Forstår forøvrigt ikke Elisabeth Badinters ide om, at prostitution skulle være et udtryk for seksuel frihed. Hvis man skal tjene penge som prostitueret er man vel nærmest nødt til, at opgive sin seksuelle frihed. Man kan stort set ikke længere bestemme hvem man skal dyrke sex med og det er kunderne, der bestemmer hvad der skal foregå rent seksuelt. Hvordan det kan tolkes som seksuel frihed skal man sikkert være fransk filosof for at forstå. Tanja Rahm, som i modsætning til Badinter, er en af dem, der har væreti den branche har nogle lidt mere intelligente betragtninger om, forholdet mellem prostitution og seksuel frihed:

http://tanjarahm.dk/19-er-prostitution-seksuelt-frigorende/

Niels Duus Nielsen

Søren Rehhoff, frihed er et meget stort ord. At du tror, at din fortolkning af friheden er det sidste ord i den århundredlange debat om, hvad frihed er, siger mere om dig og dit frihedsbegreb, end det siger noget om frihed.

Ser du for øvrigt ironien i, at du harcelerer over Sine Plambechs trang til at redde andre mennesker ved åbenlyst i dit indlæg at forsøge at redde hende fra, hvad du betragter som en fejlopfattelse af frihedens begreb?

Ligesom jeg nu forsøger at redde dig fra at tro, at din snævre frihedsforståelse er universelt gyldig og deles af alle?

@ Niels Nielsen

"Søren Rehhoff, frihed er et meget stort ord. At du tror, at din fortolkning af friheden er det sidste ord i den århundredlange debat om, hvad frihed er, siger mere om dig og dit frihedsbegreb, end det siger noget om frihed."

Hvor har jeg sagt noget om, at det jeg skrev, er det sidste ord om frihed? Det eneste jeg jeg gjorde var, at kritisere Elisabeth Bardinters opfattelse af prostitution som et udtryk for seksuel frihed, forudsat at Sine Plambech refererer hende rigtigt. Og så linkede jeg til et blogindlæg af Tanja Rahm, som har været i den branche og som af gode grunde ikke oplevede særlig meget seksuel frihed, mens hun var der.

Niels Duus Nielsen

"Hvis man skal tjene penge som prostitueret er man vel nærmest nødt til, at opgive sin seksuelle frihed." skrev du, og belagde det med en række eksempler, som du åbenbart mener er ufri.

Jeg bor i opgang med en hel del prostituerede (mindst fire) fra de varme lande og Fjernøsten, og de, jeg har talt med, giver udtryk for stor glæde ved den frihed, de oplever i det danske samfund. Så Tanja Rahms "gode grunde" vil jeg vælge at opfatte som subjektive. Hun brød sig ikke om at være prostitueret, fred være med det. De piger, jeg kender, synes det er et godt liv, fred være med det. Jeg tror ikke vi kan konkludere noget om hverken sexuel frihed eller individuel frihed på det grundlag.

Et par af mine luderveninder har endda en kæreste - ikke en alfons, men en kæreste, som de går i seng med uden at det koster ham noget. Så selv i ufriheden, hvis det da er det, der er tale om, er der frihed.