Læsetid: 2 min.

Trump i fokus

ELN2016, DEMOCRATS, POLITICS, CAMPAIGN, STRATEGY, MEDIA, PRESIDENTIAL ELECTION, CLINTON, COVERAGE, NEWS, REPORTING, COMMUNICATIONS, LIBERAL

 

 

Todd Heisler/Ritzau Scanpix

Moderne Tider
24. september 2016

Her er et billede af to mænd, der har lavet en hel medieorganisation med det ene mål at give den amerikanske præsidentkandidat Hillary Clinton mere medvind i mediebilledet.

Bag dem, på intet mindre end to fladskærme, ser man så den mest fascinerende af USA’s to præsidentkandidater. Det er ikke Hillary Clinton.

Peter Daou og David Brock er portrætteret i en artikel i New York Times, der handler om, hvordan de med netmediet Shareblue vil give Donald Trump samme slags mediemodstand, som Fox News giver Hillary Clinton.

I denne uge kom der dokumentation for det, som de fleste journalister, redaktører og måske også borgere har på fornemmelsen.

Ifølge Washington Post har der i det seneste år været mere end dobbelt så mange overskrifter med Trumps navn i som med Hillarys.

Analysen bygger på knap 22.000 artikler i nogle af de største amerikanske medier. Samtidig er der omtrent en lige stor andel af positive og negative historier om de to kandidater – om end det veksler fra måned til måned og medie til medie.

Al omtale er selvsagt god, bare spørg Simon Spies, en af danmarkshistoriens største mediedarlings, og det er entydigt en fordel for Donald Trump, at han er genstand for opmærksomhed, også selv om han bliver kritiseret i pressen.

Men hvorfor er det, at journalister og redaktører verden over prioriterer Trump frem for Clinton? Måske kom hun selv med svaret, da hun onsdag holdt en tale om handicappedes værdi i det amerikanske samfund. Selv om emnet bestemt er væsentligt, var der ingen passion, ingen humor, intet swung, ingen X-faktor.

Det var ganske enkelt kedeligt. Ordentligt, men kedeligt. Trump er hverken ordentlig eller kedelig, og derfor løber han med opmærksomheden. Ingen kan huske navne på afdøde direktører og forretningsmænd, men alle kender Simon Spies.

Man kan sagtens argumentere for, at medierne burde være mere substantielle og prioritere væsentlighed over vanvittighed – til en vis grad er det sandt.

Men medierne lever af læsere, seere og lyttere, og de vil også gerne underholdes. Bare en lille smule. Og de vil gerne mærke et menneske bag de pæne ord.

Derfor skyldes skævvridningen ikke kun Trumps facon og en leflen for det outrerede. Den skyldes også den demokratiske præsidentkandidats mangel på fantasi.

Serie

Billedsprog

Hver uge skriver medlemmer af Moderne Tider-redaktionen en personlig klumme, som tager udgangspunkt i et aktuelt billede. 

Seneste artikler

  • Udflugt til virkeligheden

    3. marts 2018
    Lars Løkke Rasmussens blik er vendt mod en murstensfarvet boligblok i en af Danmarks berømte ghettoer. Bag ham står en del af det hold af ministre, han har taget med sig på dagens ekskursion til det, som blandt politikere og journalister indimellem bliver kaldt ’virkelighedens verden’
  • De ligger ned for at kunne rejse sig sammen

    24. februar 2018
    Mandagens ’lie down’ er kun en af flere protester, som den nystiftede Teens for Gun Reform-gruppe har stået bag, siden den 19-årige tidligere elev Nikolas Cruz i sidste uge mejede 14 elever og tre voksne ned på skolen med en semiautomatisk riffel, han lovligt havde købt i en nærliggende våbenbutik
  • Billedsprog: Major Tom to Ground Control

    10. februar 2018
    Elon Musk, der både ejer firmaerne SpaceX og Tesla, sendte i denne uge en rød Tesla ud i rummet. Bilen sad i toppen af SpaceX’s nyeste løfteraket Falcon Heavy og roterer nu rundt om solen i en bane tæt på Mars’. I den åbne Tesla sidder en dukke, mens David Bowies »Space Oddity« kører på fuld styrke ud i det lydløse rum
Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her