Læsetid: 4 min.

Glem Kylle Kylle. Her er syv nye sæson-øl fra Carlsberg

1. april 2017

Hvem kan tage en øl, som hedder Kylle Kylle, alvorligt? Når den så tilmed er alt for stærk og direkte vammel i smagen, så tror da pokker, at det altid er flaskerne med Tuborg Påskebryg, der står uåbnede tilbage, når påskefrokosten er slut. Påskeøllen har for længst udspillet sin rolle, og det er på tide at tænke nyt.

Moderne Tider Breweries har i samarbejde med en autodidakt brygger med stort fuldskæg udarbejdet syv træfsikre sæson-øl, som vil skabe ny glæde i befolkningen og booste Carlsbergs pressede årsregnskaber.

Kvindekampsøllen

Erik Pontoppidan
Hvornår: Øllen sendes på markedet hvert år op til den 8. marts.

Hvorfor: Kvindesagen er i vækst, og det er på høje tid, at der bliver tjent penge på kampen for kvinders rettigheder.

Smag: De tidligere mislykkede forsøg på en ’kvindeøl’ har været af lavet af hvede og haft en spag og blomsteragtig smag. Kvindekampsøllen skal være præcis det modsatte: skarp, stærk og med en solid mængde humle, som sikrer bitterheden. Kvindekampsøllen kommer i fire ’bølger’. De fire øl kan være svære at skilne fra hinanden, men feinschmeckere vil måske kunne fornemme, at andengenerationsøllen er en smule mere syrlig i eftersmagen. Tanken er, at man gennem sit valg af øl viser, hvor man hører til på den feministiske fløj.

Design: De fire bølger kommer i hvert sit design. Fra tilknappet spadseredragt over røde strømper til hængebryster og spændstige numser.

Landsholdsøllen – eller bare Klaphatten

Erik Pontoppidan
Hvornår: Landsholdsøllen skal kun sælges i dagene op til de danske kvalifikationskampe. Skulle Danmark mod forventning kvalificere sig til en slutrunde, kan der gøres en undtagelse.

Hvorfor: Der er brug for en øl, der matcher landsholdets niveau.

Smag: Med en alkoholprocent som en nisseøl (1,7 procent) er landsholdsøllen i den lette ende af skalaen. Den har ikke en egentlig karakteristisk smag, men kan minde lidt om en almindelig pilsner, bare tyndere, lettere og helt uden kant eller særtræk. Den skummer ikke ret meget, har et moderat niveau af kulsyre og gør ikke det store væsen af sig.

Design: Etiketten skal være i samme design som de nye landsholdsdragter og have billeder af forskellige spillere, man ikke kan huske navnene på. Det giver et quiz-element, som man kan underholde sig med, når kampen bliver langtrukken: »Er det Jannik Vestergaard?«

November Rain

Erik Pontoppidan
Hvornår: Øllen lanceres i efterårsferien og skal være på hylderne frem til juleøllen tager over.

Hvorfor: Fordi der er brug for den.

Smag: November Rain er en øl, som sender dig direkte i seng, når efteråret sætter ind med sin mørkeste, vådeste og mest dystre natur. November Rain er voldsom som en efterårsstorm: mørk, ufiltreret, kraftig, lavet på kartofler og knoldselleri og med en alkoholprocent på hele 11,5. Hvis du er heldig, vågner du først op til april.

Design: Flasken prydes af et billedet af guitaristen Slash, der spiller en solo foran en øde trækirke.

Carlsberg Blackface

Erik Pontoppidan
Hvornår: Øllen lanceres nu - på 100-årsdagen for salget af Dansk Vestindien. Den skal være på markedet året ud.

Hvorfor: Inspireret af succesen med Kims Chokoladekugler, hvor figuren ’Jørgen’ malede sig sort i hovedet, skal Carlsberg naturligvis have sin egen negerslaveøl. Den vil få solid omtale og sikre stor omsætning.

Smag: Carlsberg Blackface er en mørk og fyldig øl af stout-typen med klare toner af lakrids og chokolade. Den kan være svær at synke – men har man blot drukket en enkelt Blackface, bliver man konstant mindet om det gennem den karakteristiske, bitre eftersmag, den efterlader i munden. Undskyldninger er på mode, og man får lyst til at sige undskyld, hver eneste gang man drikker eller serverer en Blackface.

Design: Etiketten skal være sort som natten med to lysende hvide øjne og et par store, røde læber.

Carlsberg Gaypride

Erik Pontoppidan
Hvornår: Øllen sælges i forbindelse med den årlige Copenhagen Pride.

Hvorfor: Homoseksuelle er relativt velhavende og glade for alkohol – et oplagt marked at gå ind i.

Smag: Med Carlsberg Gaypride får den i forvejen farverige parade et sjovt og elegant ekstraelement. Øllen er nemlig tilført så store mængder kulsyre, at den bruser voldsomt op og kan sprøjte helt oppe fra paradevognen og ned på publikum, hver gang der åbnes en ny. Smagen er sødlig og cideragtig med et strejf af avocado.

Design: Etiketten skal være regnbuefarvet og med tydelige – men ikke alt for vulgære – billeder af forskellige, berømte fallos-symboler. Carlsberg Gaypride skal kunne fås i en særlig magnumudgave med 1,5-liter øl og korkprop.

Eksamenspilsner

Erik Pontoppidan
Hvornår: Hvert år i maj og juni.

Hvorfor: De unge mennesker er stressede og pressede som aldrig før - det giver markedsmuligheder.

Smag: Eksamenspilsneren har en lav alkoholprocent, men indeholder både ritalin og koffein. Den kan holde selv den mest slatne og ugidelige studerende vågen og skarp, når det virkelig gælder. Den egentlige målgruppe er dog det stigende antal ambitiøse og pligtopfyldende 12-talspiger og -drenge, som er klar til at presse sig selv til det yderste for at leve op til forældrenes og samfundets forventninger. Øllen bliver i sagens natur receptpligtig, men det forventes blot at styrke hypen omkring eksamenspilsneren og gøre den ekstra attraktiv for de unge at få fat i – evt. på det sorte marked.

Design: Et kunstværk i skarpe orange nuancer – evt. Kristian von Hornsleth.

Ramadan-øl

Erik Pontoppidan
Hvornår: Under ramadanen og ved eidfesten

Hvorfor: Det kan lyde som en dårlig businesscase, men i et svindende dansk marked er det vigtigt, at vi får lært vores muslimske medborgere, at øl er godt – og en naturlig del af enhver højtid her i Danmark. Ramadan-øllen skal således ses som en langsigtet investering snarere end en øjeblikkelig salgssucces.

Smag: Rig på kalorier og mineraler og med en høj alkoholprocent. Denne øl skal være det første, man knapper op og tager en ordentlig tår af efter en lang dags faste. Faktisk skal man kunne klare sig igennem en hel ramadan uden at indtage andet. Eftersmagen er eksotisk med klare toner af kanel, koriander og et strejf af safran.

Design: Etiketten skal være udformet som en niqap - med en lille sprække til øjnene.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu