Læsetid: 3 min.

Hvad i alverden ligger til grund for, at en figur som Bubber kan opstå?

Strukturerne går i gaderne
Strukturerne går i gaderne

iBureauet/Rasmus Fly Filbert

20. maj 2017

Senere på foråret lanceres et nyt tv-program på Kanal 5 med navnet ’Det stærkeste netværk’. Konceptet er, at en kendis kastes ud i en vild udfordring, f.eks. ud på et frådende hav, og vedkommende skal nu redde sig i land ved at bruge sit netværk. I reklamen for programmet ser vi den evigt unge Bubber i netop denne situation.

Som pressemeddelelsen siger det, er spørgsmålet »hvor meget deres mange facebookvenner og -følgere er værd, når det virkelig gælder«. Kan kendisserne omsætte deres kulturelle kapital til konkret hjælp i udsatte situationer?

Umiddelbart er programmet selvfølgelig blot endnu et i rækken af koncepter, hvor kendte mennesker delvist dyrkes og delvist ydmyges. Men måske er der mere i det. Man kunne få den tanke, at konceptet siger noget centralt om en udvikling i, hvordan vi forstår os selv og vores placering i samfundet. Mens man i 1960’erne meget ofte talte om samfundets strukturer, om at være ’underlagt en struktur’, taler man i dag alle steder om ’netværk’. ’Jeg er ikke underlagt en struktur, jeg er en del af et netværk’.

Hvad er der på spil?

Flydende netværk

Samfundsforskerne Jacob Torfing og Eva Sørensen omtaler i deres bog Netværksstyring overgangen fra struktur til netværk på en kondenseret måde: »Ud med stive strukturer og undertrykkende hierarkier og ind med løst koblede netværk og gensidig interaktion, lyder dagens parole.«

En struktur er stiv. Hvis man skal afbilde den, er en struktur noget med en masse lige linjer, som krydser hinanden og holder hinanden fast. Et netværk, derimod, har en blød og flydende karakter. Netværket giver, igen ifølge de to samfundsforskere, både »plads til selvstændig udfoldelse og til samarbejde baseret på gensidighed og fælles normer«.

Skåret helt ind til det filosofiske ben er der tale om to vidt forskellige opfattelser af mennesket.

En række filosoffer blev i 1960’erne lige præcis beskyldt for at være antihumanistiske, fordi de mente, at sociale og samfundsmæssige strukturer er det, som skaber mennesker. Familien er f.eks. en struktur, økonomien er en struktur, og det er disse strukturer, vi må komme til klarhed over. Selv den måde, vi tænker på, er koblet op på strukturer, mente filosofferne, idet vi altid forholder os til et forudgivet sæt af ideer og relationer mellem ideer, når vi tænker. Altså må vi gå til grunden og ændre på selve sproget og tanken først, hvis vi vil ændre noget.

Netværket har en helt anden karakter. Her er ingen grundlagsproblemer og ingen grund til nogen ’mistankens hermeneutik’ om bagvedliggende patriarkalske og udbyttende strukturer. Jeg er mig selv i netværket, og det er mig, der skaber de relationer, der skal skabes. Det er mine personlige kompetencer, jeg sætter i omløb og veksler til sociale kontakter, økonomiske fordele og så videre.

Ingen vil nogensinde sige ’jeg trækker lige på min struktur’, når man skal finde sig et nyt job eller løse en opgave. Det hedder: ’Jeg trækker på mit netværk’. Det er mit netværk. Det er mig, der er edderkoppen i midten og styrer slagets gang.

Struktur, nej tak. Netværk, åh ja, mere af det. Vi skal have flere netværksmøder, netværkscafeer, koblingspunkter, innovative hubs.

Bubber og struktur

Men begrebet om en struktur tillod faktisk en kritisk vinkel, som mere og mere synes at være forladt til fordel for netværkets fremvisning og dyrkelse af det åbenlyse. Der skulle en smule snilde og teori til for at lave en god strukturanalyse, men så var den til gengæld også yderst relevant til en forståelse af det væld af overleverede regler, koder, positioner og så videre, som altid omgiver os. Strukturer er jo ikke bare abstrakte; det er netop dem, som definerer det, som foregår i vores helt konkrete hverdag.

»Strukturerne går i gaderne,« som Jacques Lacan sagde det.

Fint nok med et show, der viser, hvad Bubber er for et menneske, og hvor langt han kan komme ved at bruge sit netværk. Men hvad i alverden er det for sociale, kulturelle og samfundsmæssige strukturer, der ligger til grund for, at en figur som Bubber kan opstå?

Serie

Center for Vild Analyse

Center for Vild Analyse har eksisteret som sted for tænkning siden august 2006.

CVA analyserer kulturelle og politiske fænomener under parolen ’hvis du vil vide det modsatte’, ofte med inspiration fra psykoanalysen

Seneste artikler

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer