Læsetid 8 min.

Tupac var ikke verdens bedste rapper eller tekstforfatter, men hans budskaber er desværre stadig aktuelle

I 1996 døde rapperen Tupac Shakur efter et drive-by-skyderi. Mordet er aldrig blevet opklaret, men siden da har han været et af hiphoppens største ikoner. 20 år efter sin død er han nu aktuel i Hollywood-filmen ’All Eyez On Me’
Selv om Tupac hverken var verdens bedste rapper eller tekstforfatter, er hans 20 år gamle budskaber angående raceulighed og undertrykkelse desværre stadig aktuelle i en tid, hvor 30 procent af USA’s sorte unge mænd sidder i fængsel. Mange mener, at rapperens budskaber lever videre i Black Lives Matter-bevægelsen.

Selv om Tupac hverken var verdens bedste rapper eller tekstforfatter, er hans 20 år gamle budskaber angående raceulighed og undertrykkelse desværre stadig aktuelle i en tid, hvor 30 procent af USA’s sorte unge mænd sidder i fængsel. Mange mener, at rapperens budskaber lever videre i Black Lives Matter-bevægelsen.

Ritzau Foto
17. juni 2017

Det virkede nærmest for profetisk. Tre dage efter, at Tupac Shakur var død af de skudsår, han havde fået i et dramatisk drive-by-skyderi i Las Vegas, modtog MTV’s daværende vicepræsident, Andy Schuon, musikvideoen til rapperens nye single »I Ain't Mad At Cha«.

I videoen bliver den 25-årige rapper skudt ned og dør i ambulancen på vej til hospitalet. I virkelighedens verden blev Tupac skudt i den 7. september 1996 – dvs. tre måneder efter at musikvideoen var optaget.

»Det var som kunst, der imiterer livet. I den virkelige verden blev Shakur skudt fire gange i en BMW Sedan, som pladeselskabsbossen Suge Knight førte. I videoen, der blev filmet i juni, bliver Shakur skudt seks gange, og dør så i en ambulance. Senere ser man hans ånd køre rundt i en limousine, der ligner Knights bil,« har Andy Schoen sagt i et interview.

Myten Tupac

Det er detaljer som denne, der har været med til at gøre Tupac Shakur til en legende, der for nylig blev optaget i Rock and Roll Hall of Fame. Og det kan undre, at det tog Hollywood 21 år at lave en storladen biografi om ham – All Eyez On Me havde premiere torsdag – for hans relativt korte livshistorie er så spækket med action, kriminalitet og rivalisering, men også grundfølelser som loyalitet og stolthed, at den til forveksling minder om et episk Shakespearedrama.

Og selv om Tupac hverken var verdens bedste rapper eller tekstforfatter, er hans 20 år gamle budskaber angående raceulighed og undertrykkelse desværre stadig aktuelle i en tid, hvor 30 procent af USA’s sorte unge mænd sidder i fængsel. Mange mener, at rapperens budskaber lever videre i Black Lives Matter-bevægelsen.

Glorificeringen af Tupac hænger dels sammen med hans poetiske tekster og nærmest maniske produktivitet – han indspillede efter sigende mere end 1.000 sange, og udover hans fem studiealbum er der efter hans død udkommet fem album af meget svingende kvalitet. Men myten om ham er kun vokset siden 1996. For som musikjournalist Niels Pedersen, der har fulgt Tupac siden starten af 1990’erne, formulerer det:

»Han har den fordel, at han dør ung og er enormt talentfuld. Og så bliver man automatisk kanoniseret. Han er blevet et ikon for en hel musikgenre – lidt på samme måde som man har set det med Bob Marley eller Kurt Cobain. Tupac var et stort talent, men det er hans tidlige død og dramatiske livshistorie, der har skabt den myte, der gør, at han sælger musik og filmbilletter 21 år efter sin død.«

Født ind i Black Panthers

Tupac blev født i 1971 i East Harlem med oprør i blodet. Både hans mor, Afeni Shakur, og stedfar, Mtulu Shakur, var aktive medlemmer af Black Panther-bevægelsen. Stedfaren, der var en slags mentor for ham, blev fængslet for bankrøveri og mord i 1986. Tupac voksede op i et dysfunktionelt barndomshjem, der ofte blev endevendt af FBI. Fra barnsben havde han en bevidsthed om USA’s indbyggede raceulighed, og mantraet var, at politiet var nogle, man kæmpede imod til sidste blodsdråbe.

»Han var en soldat fra barnsben af. Han havde det med fra sin opdragelse. Når man så ham, kunne man se, at hans øjne brændte,« siger rapperen Trech fra hiphopgruppen Naughty By Nature i dokumentarfilmen Thug Angel.

Kendrick Lamar har med ’DAMN.’ leveret endnu en intellektbombe og en følelsesudladning. Ikke på højde med hans bedste, men igen i stand til at rumme det rådvilde, modsætningerne, paradokserne, dilemmaerne, alt det billige skidt, enhver person og ethvert samfund nosser rundt i.
Læs også

Som teenager flyttede Tupac med sin mor til Marin City i Californien, hvor han boede i et barsk kvarter side om side med pushere, narkomaner og alfonser. Han begyndte i gymnasiet i Mill Valley, hvor han mødte læreren Leila Steinberg, der senere blev hans første manager, da han blev tilbudt en kontrakt som danser for hiphopgruppen Digital Underground.

I dokumentarfilmen Thug Angel beskriver hun den unge Tupac som en klassisk teenager, der røg hash og aldrig ryddede op efter sig selv, men også som en videbegærlig ung mand, der læste bøger om religion, filosofi og borgerrettighedsbevægelsen.

»Han kunne læse en tung bog om f.eks. kulturelle færdigheder og bagefter sætte spørgsmålstegn ved, hvilket perspektiv den var skrevet udfra. Han sugede viden til sig. Når man studerer hans raptekster, begynder man at lægge mærke til, hvor meget han refererer til bøger.«

Det hvide USA’s mareridt

Tupac kom på turné med Digital Underground i 1989, men havde ikke tænkt sig at blive i baggrunden. I 1991 udsendte han debutalbummet 2Pacalypse Now, der strøg ind som nr. 64 på Billboardhitlisten.

Teksterne beskrev virkeligheden i den sorte underklasse, han var opvokset i, og handlede om fattigdom, racisme, social ulighed og politibrutalitet. Men de hårdkogte raptekster blev båret frem af tungt svingende westcoast-produktioner, der samplede med løs hånd fra pionerer som Funkadelic, James Brown, Stevie Wonder og Herbie Hancock.

En af dem, der blev ramt af Tupacs tekstunivers herhjemme, var rapperen USO. Han opdagede ham i begyndelsen af 1990’erne og har været fan lige siden.

»Han havde sin helt egen stil, men samtidig med det rå ydre var hans tekster bevidste og ofte politiske. Og så lavede han samtidig et nummer som ’Dear Mama’. Det ramte mig med det samme – at man kunne være hardcore og samtidig turde rappe om følelser,« siger USO.

Også rapper og tidligere bandemedlem Sleiman identificerede sig med Tupacs univers ligesom tusindvis af andre unge nydanskere.

»Han fik os til at tro på, at vi havde en stemme. At vi kunne sætte ord på vores liv – og at man kan blive til noget, selv om man kommer fra den baggrund, som han gjorde. Hvis han kommer fra ghettoen og kan tale om vores problemer og samtidig løfte moralen og være de undertryktes stemme, så kan vi måske også gøre det.«

Gennembruddet fik Tupac med albummet Stricly 4 My N.I.G.G.A.Z. i 1993. Han trak overskrifter i medierne fra begyndelsen og posede på pressebilleder med bandana om hovedet, tatoveringer over hele kroppen og don’t fuck with me-attitude. Tupac blev personificeringen af alt det, som det hvide USA frygtede: en vred sort mand, der poserede med skydevåben i sine musikvideoer og rappede om ulighed, korruption og politibrutalitet. Og ikke mindst: solgte tusindvis af albums til unge.

Samtidig var der hans charmerende og poetiske side. Det var den, der kom til udtryk på hits som »Dear Mama« – en hyldest til Afeni Shakur – »Can't C Me« og »Me Against The World«, hvor Tupac lyder mere som en profet end som en rapper.

The message I stress: to make it stop study your lessons/Don’t settle for less – even the genius asks his questions/Be grateful for blessings/Don't ever change, keep your essence/The power is in the people and politics we address.

Medierne var ikke sene til at fokusere på Tupacs flotte udseende. Og med sit bad boy-image, en veltrænet krop hugget i granit og et par intense brune øjne blev han en af hiphoppens første mandlige sexsymboler.

Bandekrig

Dramaet i Tupacs liv eskalerede proportionelt med hans stjernestatus. I 1993 var han involveret i et skyderi mod to betjente i civil, efter at de var ved at køre ham og nogle venner ned. Anklagerne blev droppet, men i 1995 blev han dømt ni måneders fængsel for seksuelt overgreb imod en kvinde. Han blev også selv beskudt flere gange, uden at det blev opklaret, hvem der stod bag.

Shakur forsøgte dog også at gøre noget for at stoppe volden og skyderierne i Los Angeles’ gader, og ifølge Ben Westfalls bog Original Gangstas var Tupac involveret i flere forhandlinger mellem banderne Bloodz og Crips i L.A.

I 1995 dannede han Outlawz og skiftede til det berygtede Death Row Records med gangsterbossen Suge Knight i spidsen. Herefter blev Tupacs tekster mere voldelige og kompromisløse, og han ragede uklar med flere af sine gamle venner – bl.a. produceren Dr. Dre og The Notorious B.I.G. (Biggie Smalls).

I juni samme år satte Tupac trumf på og udgav nummeret »Hit ’Em Up«, hvor han fortalte om, hvordan han var utro med Biggies kone, sangerinden Faith Evans – en territorieafpisning og fornærmelse, der skabte chokbølger på hiphopscenen.

Tre måneder senere blev Tupac skudt i Las Vegas efter at have overværet en boksekamp med Mike Tyson. Fordi mordet på Tupac (og seks måneder senere også The Notorious B.I.G.) aldrig er blevet opklaret, er der skrevet stakkevis af bøger og artikler om, hvad der skete den aften i krydset mellem Flamingo Road og Koval Lane i Las Vegas.

Nogle teorier siger, at FBI orkestrererede mordet på den populære rapper, fordi han blev for indflydelsesrig i L.A.s bandemiljø. Andre mener, at det var et medlem fra Crips-banden, der stod bag. Og ligesom med Elvis findes der også konspirationsteoretikere, der mener, at Tupac stadig lever og måske kommer tilbage en dag.

Legenden om 'Pac

Selv om Tupac har været væk i 21 år, lever myten om ham videre. Både i form af hans musikalske bagkatalog og i kraft af den lange liste af film, bøger og dokumentarfilm, der er udkommet om ham. For ifølge journalisten og forfatteren Ben Westfall er rapperen i dag større end sin musik:

»Tupac er en sjælden musiker, hvis indflydelse rækker ud over musikken, ja, endda ud over forskellige kulturer. Han er nærmest en slags politisk profet. Folk er meget interesserede – ikke kun i hans sange og hits, men også i det, han sagde og troede på. Folk køber bøger med hans digte og ser videoer med ham. Han er stadig inspirerende i dag. Og det hænger sammen med hans budskaber.«

Superprivat og grænseløs. Megaloman og rablende selvdestruktiv. Historien om Kayne West er historien om det dødbringende vanvid, der omgiver USA’s superstjerner
Læs også

Med All Eyez On Me får vi den første spillefilm baseret på Tupacs liv. Og for nylig kom det frem, at Steve McQueen, der vandt tre Oscars for 12 Years A Slave, arbejder på en dokumentarfilm med Tupacs families velsignelse.

Rent musikalsk er rapperen stadig en inspirationskilde for en lang række kunstnere. Herhjemme er  L.O.C, Marwan, Sleiman, Burhan G, Sivas og nytilkomne kunstnere som Fouli og Jamaika blandt hans erklærede fans.

For USO er Tupac et symbol på det at være dedikeret som kunstner:

»I mine øjne er han en af de største. Han er ikke den mest tekniske rapper, men ingen leverer tingene som ham. Han har givet mig inspiration til at tage mere udgangspunkt i mig selv i mine tekster. Han er større end sin musik, og for mig står han for, at man godt kan gøre en forskel, hvis man gerne vil.« 

En anden dansk musiker, der formet af Tupac, er produceren Reza Forghani, som bl.a. producerer for Sivas. Han har endda fået lavet en tatovering af den egyptiske dronning Nefertiti, præcis som hans idol havde det.

»Jeg har lært sindssygt meget af hans budskaber. F.eks. at det nogle gange er bedre at være på tværs. Han viste de grimme sider i samfundet i sin musik. Og på en måde døde han også på grund af et fucked up samfund, hvor sorte mennesker har dårligere muligheder. Når man ser på USA i dag, er hans tekster jo stadig aktuelle. Han havde jo ret!«

Kilder: Tupac Shakur: The rose that grew from concrete – collected poems (1999), Michael Eric Dyson: Holler If You Hear Me – searching for Tupac Shakur (2006), Ben Westfall: Original Gangstas: The Untold Story of Dr. Dre, Eazy-E, Ice Cube, Tupac Shakur, and the Birth of West Coast Rap (2016), NPR: All Songs Considered – why we're still obsessed with Tupac. Thug Angel og Tupac: Ressurection (dokumentarfilm)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Du kan godt slippe for annoncerne på information.dk

Det koster 20 kr. pr. måned

Køb

Er du abonnent? Så slipper du allerede for annoncer. Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu