Læsetid: 5 min.

Kvinden i billedet

Verden bliver næppe mere afsindig, end den var i renæssancen – og alligevel malede Domenico Ghirlandaio sit underfuldt skønne portræt af Giovanna Tornabuoni, der døde 20 år gammel i 1488. I mange år hang hun i mit køkken. Nu har jeg hende som køleskabsmagnet
8. juli 2017

Domenico di Tommaso Bigordi kaldte sig Ghirlandaio, ’rankemaleren’. Han nedstammede fra en familie af fremtrædende florentinske kunstnere og håndværkere. For mig er han en af de største. Som sin næsten-samtidige, Rafael (1483-1520), maler han mennesker, så man føler, man kender dem.

Selv blev Ghirlandaio kun 45 år (1449-1494). Den kvinde, han portrætterer på mit yndlingsværk, blev kun 20 år. Årstallene antyder, at selv velstillede mennesker i renæssancens Italien ikke kunne se frem til en høj levealder. Mange af dem huskede sikkert også, at en tredjedel af Europas befolkning døde under Den sorte Død 1346–1353.

Alligevel skabte renæssancens kunstnere harmoni og skønhed af det kaos, der omgav dem. Ikke fordi de flygtede fra virkeligheden, men snarere fordi de alt for godt vidste, hvordan virkeligheden kunne finde på at opføre sig.

Midt i al forgængeligheden gav kunsten mulighed for at fastholde øjeblikket. Som Inger Christensen skriver i Alfabet (1981): »Abrikostræerne findes, abrikostræerne findes.«

Skønhed findes. Den giver hjernen ro. Det har vi brug for.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Se om du er enig…

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Chr. Mondrup
Chr. Mondrup anbefalede denne artikel

Kommentarer

Chr. Mondrup

Fremragende beskrevet billedanalyse og -oplevelse. Jeg genkender den associative oplevelse af kunstværker. Marie Louise Kjølbyes billedlæsning vil påvirke min fremtidige oplevelse af dette og tilsvarende værker - vi bader ikke i den samme flod to gange. Den tyske musikhistoriker Georg Knepler (1906-2003) benyttede også associationer som en vigtig parameter i analysen af 1800-tallets musik. Ved at italesætte (musik)værkets relationer udvikler vi oplevelsen af det.