Læsetid: 6 min.

I skæringspunktet mellem to tider

Anna Anchers maleri ’I middagsstunden’ – plus mindet om en elsket far – trak forleden skribenten til Sorø. Her befinder han sig i kunstværkets mellemrum, en smal zone for fordybelsen og den opmærksomme ro
Anna Ancher: I middagsstunden, Olie på lærred ca 1914, 61,2 x 50,4 cm, Sorø Kunstmuseum. 

Anna Ancher: I middagsstunden, Olie på lærred ca 1914, 61,2 x 50,4 cm, Sorø Kunstmuseum. 

Anders Sune Berg

29. juli 2017

Det er sommer, midt på dagen, i et hjørne mellem danske malerier. Jeg er tilbage i Sorø, få hundrede meter fra Akademiet, på byens kunstmuseum, stiftet 1943 og siden 1963 beliggende i Storgade 9, fra 2011 udvidet til mere end dobbelt areal.

Her foran mig hænger Anna Anchers I middagsstunden (1914), som forestiller en døråbning og fremstiller et møde mellem to rum og mellem skyggen og lyset. Nærmest inden for døren er der blåt, lyserødt, grønt og brunt. Udenfor er der også blåt, en sart, grålignende blå, men fremfor alt lysende gult. Det er sommer og midt på dagen.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Se om du er enig…

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Information.dk

Forsiden lige nu

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu