Læsetid: 2 min.

Bevæbnet med symboler

Mændene på billedet er klar til kamp i Charlottesville. De er ikke kun rustet med skjold og bat, men også med højreekstremistiske symboler

Evelyn Hockstein

19. august 2017

Mændene på billedet er klar til kamp i Charlottesville. De er ikke kun rustet med skjold og bat, men også med højreekstremistiske symboler.

Tag eksempelvis tallene 14 og 88 på frontfigurens hjelm og skjold: 14 er antallet af ord i et slogan for ’hvidt overdømme’: We must secure the existence of our people and a future for white children. 88 står for ’Heil Hitler’ – bogstavet H er det ottende i alfabetet.

På mændenes skjold er sydstatsflaget forenklet til sorte kryds, mens soltegnet pryder flaget i forgrunden.

Men selv hvis man fjernede symbolerne på billedet, ville man stadig kunne læse hadet i mændenes ansigter og næver. For det er følelserne, der knytter sig til symbolerne, det handler om – og som er den konkrete anledning til begivenhederne i Charlottesville.

Flere steder i USA presser racedebatten sig igen på. Mange ønsker sig en præsident, der tager afstand fra de højreekstreme grupper, men Donald Trumps reaktion viser, at han har bygget sin politiske bevægelse på en fortælling om, at den hvide mand er truede part - og her han henter sin popularitet og sine stemmer.
Læs også

I Sydstaterne har man de senere år fjernet en række konføderale monumenter og symboler, som borgere finder krænkende. Sydstatsflaget er blevet strøget over flere officielle bygninger, og efter en årelang debat vedtog et flertal i bystyret i Charlottesville at flytte en statue af sydstatshelten Robert E. Lee fra en central park i byen.

Statuen blev rejst i 1924 som en hyldest til generalen, der kæmpede for de hvides ret til at holde slaver. For støtterne er det et monument over en tid, de er stolte af. For andre et mindesmærke over en mørk historisk periode. Beslutningen er endt i retten, og statuen står der stadig.

Under Den Franske Revolution fjernede folket statuer af Ludvig den 14. Russiske borgere rev statuen af KGB-chefen Felix E. Dzerzhinsky ned i 1991 i kølvandet på Sovjetunionens sammenbrud. Og de fleste husker billederne af borgere, der i Irak i 2003 væltede statuen af Saddam Hussein efter invasionen. At rejse og fjerne statuer er en magtdemonstration med en betydning, der rækker langt ud over det enkelte monuments værdi.

Kristin Szakos, medlem af bystyret i Charlottesville, som i sin tid foreslog generalstatuen fjernet, har til The New York Times sagt, at hun mener, urolighederne er med til at understrege statuens undertrykkende betydning.

I Charlottesville i USA har hvide nationalister demonstreret mod flytningen af en General Lee-statue fra en park i byen. General Robert E. Lee var en prominent figur i Sydstaternes kamp mod Nordstaterne under Den Amerikanske Borgerkrig. En historisk figur, ja, men også en virkelig person, der kæmpede for retten til at slavegøre mennesker og fortaler for den antagelse, at hvide er hævet over andre.
Læs også

Men selv om man godt kan forstå ønsket om at styrte symboler på hvidt overherredømme i grus, fjerner det ikke de følelser, der ligger til grund for problemerne. Derfor kan der være god grund at lade monumenter som General Lee stå. Ikke som en hyldest, men som en anledning til at reflektere over deres betydning.

For selv om man stryger flag, fjerner statuer eller forbyder nazistiske symboler, vil hadet bestå. Det kræver mere end en bulldozer eller en politisk beslutning at komme det til livs.

Serie

Billedsprog

Hver uge skriver medlemmer af Moderne Tider-redaktionen en personlig klumme, som tager udgangspunkt i et aktuelt billede. 

Seneste artikler

  • Udflugt til virkeligheden

    3. marts 2018
    Lars Løkke Rasmussens blik er vendt mod en murstensfarvet boligblok i en af Danmarks berømte ghettoer. Bag ham står en del af det hold af ministre, han har taget med sig på dagens ekskursion til det, som blandt politikere og journalister indimellem bliver kaldt ’virkelighedens verden’
  • De ligger ned for at kunne rejse sig sammen

    24. februar 2018
    Mandagens ’lie down’ er kun en af flere protester, som den nystiftede Teens for Gun Reform-gruppe har stået bag, siden den 19-årige tidligere elev Nikolas Cruz i sidste uge mejede 14 elever og tre voksne ned på skolen med en semiautomatisk riffel, han lovligt havde købt i en nærliggende våbenbutik
  • Billedsprog: Major Tom to Ground Control

    10. februar 2018
    Elon Musk, der både ejer firmaerne SpaceX og Tesla, sendte i denne uge en rød Tesla ud i rummet. Bilen sad i toppen af SpaceX’s nyeste løfteraket Falcon Heavy og roterer nu rundt om solen i en bane tæt på Mars’. I den åbne Tesla sidder en dukke, mens David Bowies »Space Oddity« kører på fuld styrke ud i det lydløse rum
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • ingemaje lange
ingemaje lange anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jens Østergaard Petersen

Der er også "The Goyim know". Goyim (hebraisk) er ikke-jøderne (altså, en som ham, der holder holder skiltet) og det goyim ved, er at jøderne har gang i en altomfattende konspiration. Man ser det ofte sammen med "Shut it down" (it = konspirationen) i forbindelse med et billede af en jøde, der taler (konspirativt) i mobil. Har jeg læst mig til ....

Jens Østergaard Petersen

Ja, det skal nok forstås på den måde, at jøde-konspiratorerne er panikslagne, fordi deres komplot er afsløret, og de fortæller nu hinanden, at de hellere må lukke ned for komplottet, at de er blevet afsløret. - Man kommer sandelig nogle nye steder hen, når man sådan forfølger et sådant udsagn på internettet!

Vibeke Rasmussen

Artikel om demonstranter i en helt anden form for symbolsk udrustning: Who were the armed, camouflaged men in Charlottesville who have nothing to do with the military?

En af disse militser kalder sig "Three Percenters" og er i øvrigt nævnt i afsnittet "The Punisher" i den glimrende gennemgang af symboler og slogans, som Jens Østergaard Petersen linker til ovenfor.

Jeg husker endnu, hvor chokerende en oplevelse det var for nogle år siden for første gang at se maskingevær-bevæbnet dansk politi uden for Østre Landsret i København, og kan kun forsøge at forestille mig, hvor skræmmende det må være at leve i stater, hvor det ikke kun er lovligt, "Open Carry", men også helt almindeligt at borgerne synligt bærer skydevåben. Noget jeg har svært ved at forestille mig, at man nogensinde vænner sig til at tage afslappet.