Brevkassen: Er det småborgerligt at have noget imod utroskab?

12. august 2017

Mange af mine veninder kysser og knalder af og til med mænd, der er i forhold. Nogle gange mænd på deres egen alder, men ofte mænd, der er 10-15 år ældre, som er gift, og som har små børn derhjemme. Nogle gange er der kærlighed indblandet, men ofte er det eftersigende bare sex. Nogle gange er det slipsefyre, men for det meste er det kreative og intellektuelle mænd.

Jeg synes ikke, at jeg dømmer mine veninder (måske lidt de gifte mænd), men hver gang, jeg hører om en ny episode af utroskab, tror jeg en lille smule mindre på kærligheden. Få gange har jeg da selv haft lyst til at være utro, men jeg har aldrig gjort det. Jeg anerkender, at man kan få lyst til at kysse på andre, men jeg synes grundlæggende, at det er amoralsk at gøre det i langt de fleste tilfælde.

Når jeg så tænker sådan, føler jeg mig pludselig lidt gammeldags og småborgerlig, hvilket fører mig til mit spørgsmål: Er det småborgerligt at have noget imod utroskab?

Kvinde, 35

 

Få adgang til hele artiklen og uafhængig kvalitetsjournalistik.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Information.dk

Forsiden lige nu

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Odin Rasmussen
Odin Rasmussen

Den etik, som mennesker spontant udviser i mellemmenneskelige forhold. Er grundlaget for al etik overhovedet, og det er denne etik , der er forklaringen på, at der er mange fælles træk mellem de etiske normer i samfund, der i øvrigt kulturelt er helt forskellige. Etik stemmer ikke godt overens med Martin Luthers menneskesyn, hvor det naturlige ikke ses som værende godt i sig selv.

Brugerbillede for Odin Rasmussen
Odin Rasmussen

Kant var en tysk protestantisk oplysningsfilosof, der mente at mennesket har ingen erkendelsesmæssig adgang til "tingene i sig selv" , og at al viden derfor må være subjektiv , vi ved aldrig om det vi sanser og tror er sandt. Vi ved intet om guds eksistens, og fornuften gør derfor mennesket til agnostiker. Du vi intet ved om Gud, kan man ikke indrette etikken efter religøs forestilling, men må udlede de etiske empiretiver ud fra forstanden. De kategoriske imperativer er uforanerlige lovsætninger, som mennesket aldrig må overtræde. De vigtigste imperativer er " at man kun må handle som man ønsker at andre skal handle mod en" , eller man må " kun handle således, at det kan danne udgangspunkt for en almen adfærdsregel". Den kristne tro er ikke "sand" men den er alligevel god at opretholde, fordi at troen på sjælens udødelighed, er forudsætningen for at mennesket kan tåle livets ulykker og vælger at handle moralsk. Den moralske handling er den, der gøres af uløst, alene fordi det kategoriske impeativ kræver det. Det bedste opdragelsesmiddel er derfor pligten.

Brugerbillede for Trond Meiring
Trond Meiring

"Det kategoriske imperativ" er jo også kompatibelt med Jesu' "gør imod andre, som du vil at andre skal gøre imod dig." Meget af biblens moral er faktisk værd at opretholde. Noget er taget andre steder fra, og andet går igen i andre sammenhænge.

Brugerbillede for Odin Rasmussen
Odin Rasmussen

Kant mente, at den viden der ikke kommer fra sanseerfaringen eller forstandsmæssig overvejelse kan kaldes for " a priorisk" , og den , som mennesket lærer at kende gennem erfaring, kaldes " posteriori" . For Kant var de grundlæggende etiske normer - imperitiverne - givet a priori, og behøvede derfor ikke at blive begrundet i guddommelig åbenbaring eller i filosofiske spekulationer.

Brugerbillede for Odin Rasmussen
Odin Rasmussen

Sandhed: For Aristoteles og videnskabsfilosofien er sandhed udtryk for identitet mellem et sprogligt udsagn og egenarten af et fysisk fænomen i den ydre verden. Om det sproglige udsagn beskriver fænomenet rigtigt, ses af teoriens evne til at forudsige hændelser i fremtiden. Kan dette lade sig gøre , siges teorien at være "sand".
religiøs trossandhed og videnskabeligt konstateret empirisk sandhed udtaler sig lejlighedsvis om det samme, men ser det fra forskellige synsvinkler. Troen søger altså en mening i menneskets liv, og den spørger derfor hvorfor, medens videnskaben forsøger at forudsige dette liv, og spørger derfor hvornår?. Da mennesket ikke kan leve uden at stille begge spørgsmål vil videnskab og tro altid kunne berige hinanden. Men de vil formentlig også altid strides om hvor grænserne går for deres indbyrdes gyldighed.

Brugerbillede for Johnny Winther Ronnenberg
Johnny Winther Ronnenberg

Det er vist kun på Information at et spørgsmål om yngre kvinders seksual moral eller mangel på samme, at Kant bliver indraget i svaret og starter en eksistentiel debat mellem læserne ;-)

Men det er nu meget godt, at få lidt at grine af ;-)

Vibeke Rasmussen, Egon Stich, Carsten Wienholtz, Niels Nielsen, Trond Meiring og Grethe Preisler anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Bjørn Pedersen
Bjørn Pedersen

Narcissisistisk mangel på respekt for andet end ens egne behov, koblet med et neurotisk behov for at fremstå som en "progressiv" verdensborger overfor hattedamerne nede i kaffeklubben. Hvis det skulle forestille at være modsvaret på småborgerlighed, så giv mig en verden af småborgere.

Brugerbillede for Henrik Brøndum
Henrik Brøndum

For os småborgere er det dog en velsignelse med disse udlægninger af vores typiske personlighed:

"At være småborgerlig er at leve og tænke i overensstemmelse med etablerede værdier på en lidt smålig eller snæversynet måde. Så ja, det er småborgerligt."

Men bør der ikke følges op med analyserer af pjalteproletaren, finanskapitalisterne, husmændene, bandemedlemmerne etc? Hvad er deres syn på utroskab?

Brugerbillede for Niels Nielsen
Niels Nielsen

Henrik Brøndum, vi pjalteproletarer er en sammensat gruppe, men jeg tror godt, jeg på min klasses vegne kan erklære, at utroskab også er udbredt blandt pjalteproletarer, og at vi kan blive både vrede og jaloux, når det er os, det bliver gjort til hanrej, men at vi er meget, meget mere large, når det vi selv praktiserer utroskaben.

En god ven anbefaler følgende løsning på problemet:

https://www.youtube.com/watch?v=4pmBC_CrQS4

Brugerbillede for Trond Meiring
Trond Meiring

Der findes et afrikansk folk, hvor alle voksne og gifte stammemedlemmer, til en bestemt tid på året, har lov til at praktisere utroskab, i nogle dage. Det kan faktisk være ret fornuftig, og måske styrke forhold, eller føre til bytte ved umage matcher etc. Man får således, på legalt vis, udlevet sin eventuelle trang til udenomekteskabelig samkvem. Og så tilbage på konen igen.

Brugerbillede for Michael Kongstad Nielsen
Michael Kongstad Nielsen

Først og fremmest synes jeg det er småborgerligt at have en Brevkasse som denne. I en intellektuel avis. Dagens spørgsmål om den anonyme brevskrivers veninder, der kysser og knalder til højre og venstre, får mig til at tvivle på, om brevet er ægte. Men velestimerede journalister svarer gerne på det det tildels pirrende og halvlumre spørgsmål uden at være incognito.

Tine Byrckel benytter så lejligheden til at lufte sit generelt afmålte behag ved mænd, er en anden ting, de kan nemlig selv være utro (på fransk), men tillader under ingen omstændigheder kvindens ret til det samme (på dansk), At den kære Tine også får blandet Immanuel Kant ind i svaret viser jo bare, at små-grumsede brevkasser intet har at gøre i det højintellektuelle dagblad, Information

Brugerbillede for Grethe Preisler
Grethe Preisler

Så ta'r vi den én gang til for prins Knud:

"Hanrejen eller den bedragne ægtemand. Et tema hvis potentielle tragik mennesker til alle tider har forsøgt at holde sig fra livet ved aldrig at forsømme nogen lejlighed til at gøre sig sig lystig derover." (Kritikeren Kai Friis Møller i anledning af nok en opførelse af Molieres uopslidelige komedie "Fruentimmerskolen")

ulrik mortensen, Niels Nielsen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Grethe Preisler
Grethe Preisler

P.S. Bare for at drille Michael Kongstad Nielsen:

Det er forøvrigt børnelærdom for seniorer, at det er Kai Friis Møller, som har stået model til figuren "Arne Vuldum" i Hans Scherfigs efterkrigsroman "Frydenholm".

Brugerbillede for Michael Kongstad Nielsen
Michael Kongstad Nielsen

Jeg viste ikke prins Knud blev bedraget.
Utroskab er efter min mening utåleligt.
Der er ingen forskel på, om det udføres af mænd eller kvinder.
Akten er udtryk for den største foragt og afstandtagen mellem mennesker, man kan forestille sig.
At drille mændene med, at de er specielt følsomme overfor dette svigt, er ikke rigtigt, Ingen forhold mellem kærester eller ægtefæller kan overleve det på en god måde.

Brugerbillede for Trond Meiring
Trond Meiring

Måske kunne vor frue Grethe prøve på at lokke unge Weiss ud ifra buskadset ved nudiststranden, eller hvor nu han har gemt sig henne.
Vi er ihvertfald et par stykker, der besynderlig nok, har kommet til at savne Weiss' sofistisk-kyniske, høfligt nedladende herremandspoesi, i bestemte, afgrænsede debatt-tråde.

Brugerbillede for Grethe Preisler
Grethe Preisler

@Øv Ulrik Mortensen - der kom du Kongstad i forkøbet .. ;o)

@Michael Kongstad
- hvis prins Knud blev snydt og bedraget for noget af nogen (og det blev han jo faktisk i 1953) var det ikke hans kone, der bedrog ham, men hans svigerinde, som ikke kunne se en fremtid for sig selv, sine døtre og kommende børnebørn, hvis prins Knud og hans sønner skulle arve retten til tronen efter Frederik IX .. ;o)

@Trond Meiring
- jeg ved lige så lidt som du, hvor "unge Weis" har gemt sig og slår sine sofistisk-kyniske folder for tiden. Måske er han bare blevet træt af selskabet i nærværende organ for den højere oplysning og har fundet noget bedre at fordrive tiden med i sit sønderjyske otium end at ærgre sig over alle de 'gratister', der er kommet huse i kommentariatet efter udvidelsen af adgangen til slyngelstuen gennem bagdøren på Facebok- og Twitter.

Trond Meiring, Niels Nielsen, ulrik mortensen og Johnny Winther Ronnenberg anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Michael Kongstad Nielsen
Michael Kongstad Nielsen

Ja, prins Knud kommer jo bare ind i debatten, fordi Grethe benytter det gamle smædeord : Så ta’r vi den én gang til for prins Knud, hvilket handler om, at Knud ikke blev anset for at være for klog.

Brugerbillede for Odin Rasmussen
Odin Rasmussen

Går man ud fra , at det højeste mål for menneskers handlinger er at gøre så mange tilfredse som muligt - afviser man at en handling kan være umoralsk, selvom den gør mange mennesker tilfredse - og man ser bort fra at de der har mest brug for hjælp, ofte er meget dårlige til at udtrykke deres behov.

Brugerbillede for Grethe Preisler
Grethe Preisler

Nej, Michael K.N.
det handlede om, at staklen var faldet i søvn under opførelsen af balletten 'Dødens Triumf' på det kongelige teater og bad om at få gentaget den 'uartige' scene med de nøgne dansere, før han udtalte sig offentligt om, hvorvidt han fandt forestillingen anstødelig. Det kom der en revyvise ud af med omkvædet: "Så ta'r vi den en gang til for prins Knud" .... ;o)

Brugerbillede for Grethe Preisler
Grethe Preisler

Rettelse: det var ikke på det kongelige, men på Falkoner Centerets scene, prins Knud overvar balletten Dødens Triumf, og ikke havde fået det hele med, før han blev bedt om at udtale sig om, hvad han mente om forestillingen.

Brugerbillede for Grethe Preisler
Grethe Preisler

Fortsættelse:
Og det var ikke 'Dødens Triumf', men balletten 'Det forsinkede stævnemøde', der blev opført, den aften, hvor prins Knud for gud ved hvilken gang gav stof til en revyvise om, hvor kejtet han var i forhold til sin musikalske storebror med den kønne kone og de yndige små prinsesser ;o)

Brugerbillede for Maj-Britt Kent Hansen
Maj-Britt Kent Hansen

At det skulle være Dødens Triumf lyder usandsynligt. Det må være langt tidligere.

Hvis Kristeligt Dagblad har ret, er der tale om: CITB Den 24. november 1958 var der premiere på
bal[l]etten Det forsinkede stævnemøde, og blandt gæsterne var arveprins Knud og arveprinsesse Caroline Mathilde. CITS

Tjek selv Kristeligt Dagblad: https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/hvorfor-tar-vi-den-%C3%A9n-gan...

Brugerbillede for Odin Rasmussen
Odin Rasmussen

Trods prins Henrik er klog (taler mindst 5 sprog) - skriver digte på fransk og oversat til dansk. Er tilhænger af emancipation dvs. lige rettigheder mellem mænd og kvinder. Musikalsk og på mange måder har været et aktiv for det danske monarki så ser det ud som om at han i nogen grad har overtaget arveprins Knuds rolle i medierne.