Læsetid: 3 min.

Brevkassen: Min søn lærer vrøvledansk i vuggestuen

Pædagogerne er søde, rare og omsorgsfulde, men mængden af dårlige dansktalere er overvældende. Hvad skal jeg gøre?

Melissa Kühn Hjerrild

19. august 2017

Jeg har en lille søn på to år, som kæmper for at lære at tale. Sagen er imidlertid den, at han går på en vuggestuestue, hvor ingen af de voksne har dansk som modersmål.

De ledende pædagoger på stuen taler med så stærk accent, at selv de mest banale beskeder fra deres kant ofte misforstås af forældrene. Og deres sproglige mærkværdigheder dukker op i børnenes sprog. Min søn insisterer f.eks. på at kalde ’en mand’ for ’en mad’ – kun hvis man kender pædagogen, kan man knække koden.

Jeg er lidt klemt ved situationen. På den ene side synes jeg, det er urimeligt, at den sproglige udvikling foregår på vrøvledansk. På den anden side kan jeg ikke få mig selv til at påtale det, for det lyder hurtigt racistisk. Og det vil jeg for alt i verden ikke være. Pædagogerne er søde, rare og omsorgsfulde, men mængden af dårlige dansktalere er overvældende. Hvad skal jeg gøre?

Svar I:

Tak for et af de bedste spørgsmål i brevkassens historie. Det går ind i noget helt centralt, nemlig forholdet mellem vores idealer og vores handlinger.

Havde jeg fået samme spørgsmål inden den 1. maj 2010, havde jeg svaret, at du skulle tage det roligt, at din søn nok skulle lære alle ord med tiden, og at du skulle bakke op om en institution, som ansætter pædagoger med anden etnisk baggrund end dansk og hjælper med integrationen i samfundet.

Men der sker bare noget, når man bliver forælder. Pludselig er ens eget barns behov det vigtigste. Det kan lyde usympatisk, men faktisk er det meget godt, at de fleste af os er indrettet sådan. Børn, som konsekvent føler, at deres forældre har noget andet i deres liv, som er vigtigere end dem, har det i hvert fald med at mistrives.

Derfor er mit svar nu – efter den 1. maj 2010, hvor min ældste søn blev født – at du bliver nødt til at gøre noget. Også selv om det går på kompromis med dine idealer. Der sker meget i børns hoveder i vuggestuealderen. Fra intelligensforskningen ved man, at det er her, din søns hjerne bliver udviklet. Det er nu, hele grundlaget bliver skabt. Skidt med om han kan sige ’mand’, men generel sproglig stimulation er vigtigt.

Du kan prøve at snakke med ledelsen, men det kommer der næppe noget ud af, før din søn går ud af vuggestuen, så jeg tror faktisk, at jeg ville flytte ham, hvis jeg var dig. Asocialt, bevares. Men også kærligt.

– Kristian Villesen

Svar II:

Med fare for at lyde meget tilbagelænet er mit råd at tage det ganske roligt. Altså ikke med det faktum, at din søn kæmper med at lære at tale. Men med den indflydelse, som pædagogernes sproglige udgangspunkt har på dette. Hvis han vitterligt har brug for ekstra støtte, skal du naturligvis tage det op med institutionen, og så skal han have den rette talepædagogiske hjælp. Det ville jeg gøre med det samme.

Men at han skulle blive sat sprogligt tilbage på længere sigt i mødet med pædagogernes udtale, ville jeg personligt ikke være bange for, medmindre han kom fra et hjem, hvor han også blev mødt med vrøvledansk. Jeg er overbevist om, at du er en forælder, der taler med, læser højt for og på alle mulige måder selv stimulerer din søn sprogligt resten at hans vågne timer.

Så glæd dig over de søde, rare omsorgsfulde vuggestuepædagoger – indtil din søn lige om lidt bliver flyttet over i en børnehave.

– Line Vaaben

Serie

Brevkassen

Hver weekend besvarer Brevkassen to spørgsmål med to svar til hver. Det kan være alt fra personlige dilemmaer som kærester, der vil være sæddonorer, til etiske overvejelser om, hvorvidt man bør sælge sine Danske Bank-aktier efter hvidvaskskandalen.

Hvis Brevkassen ikke får nok spørgsmål, låner redaktionen andre menneskers dilemmaer og skriver dem om til spørgsmål.

Skriv – gerne anonymt – til: brevkassen@information.dk

Seneste artikler

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Henning Kjær

Der er da vist ingen der er så intolerante overfor dialekt som danskere der tror de selv taler rigsdansk.
Det er vist godt du ikke bor i Sønderjylland eller i en anden del af landet hvor nogle taler en dialekt der kan være vanskeligt at forstå for nytilflyttere.

David Zennaro, Baya Remaoun, Christel Gruner-Olesen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

Det er meget interessant at se Kristian Villesen ærligt indrømme, at han uvilkårligt med alderen bliver lidt reaktionær og skrotter sine principper, når de går ud over ham og hans nærmeste. Gad vide, om Line Vaaben har børn?

Mon ikke løsningen er bare at tale med sine børn? Eller det er måske for tidskrævende?

Majbritt Nielsen, Nanna Wulff M., Christel Gruner-Olesen, Hans Ingolfsdottir og Bjarne Bisgaard Jensen anbefalede denne kommentar
Bjarne Bisgaard Jensen

En vuggestuepædagogs primære opgave er at sikre tryghed og omsorg for børnene og dermed tryghed for forældrene. At lære barnet det danske sprog må være en del af den almindelige opdragelse i eget hjem

Morten Balling

@Bjarne

Det var en pædagog, som lærte mig at bande på fransk, og en anden, som lærte mig at spille poker om penge. En tredie lærte mig at se på en vædeløbshest om den kan rende, og en fjerde lærte mig at tune en knallert. Hvis ens opdragelse, inkl. læring af sprog, kun foregik derhjemme, ville barndommen være fattigere.

Charlotte Svensgaard

Med det fokus der er på sprogscreening i institutionerne fordi man ved hvor vigtig et ordentlig sprogligt fundament er for børnene i deres fremtidige skole gang og når man ser hvor mange timer personalet omgås børnene og der med påvirker barnets sproglige udvikling, er det da et helt rimeligt krav at personalet taler et forståeligt og (mere eller mindre) korrekt dansk. Det er ikke en urimelig bekymring som bliver luftet her hvis det virkelig står så grelt til.
Og hvad hvis der er mange børn i institutionen med en anden sproglig baggrund og som derfor netop kan have behov for at blive ekstra understøttet i at udvikle sig i dansk - de kommer da så for alvor bagud på point...

Majbritt Nielsen, Christian De Thurah, Christel Larsen og Jakob Silberbrandt anbefalede denne kommentar

Når man er udenlandsdansker, er der oftest slet ikke mulighed for dansktalende vuggestuer - det forhindrer nu ikke vores børn i at lære sproget, så mon det ikke nok skal gå alt sammen...

Henning Kjær, Martin Madsen og Viggo Okholm anbefalede denne kommentar
Annemette Due

Eksisterer der virkelig kommunale børnehaver, der slet ikke har ansatte med dansk som modersmål?
Eller er der måske tale om, at barnet går i en privat institution? Tænkt situation?
Først og fremmest kan man overraskes over, at personalet overhovedet har tid til at tale med børnene i en grad, så de små kan opnå mere end nødtørftige sproglige færdigheder.
Der tages også en sprogscreening når barnet er mellem 2 år og 10 måneder og 3 år og 6 måneder, og den tages af en af pædagogerne i institutionen. Det kan jo blive en del op ad bakken her ...

Søren Kristensen

Jeg går med Line. Det sproglige retter sig så længe vrøvlet ikke fortsætter ind i selve skoleforløbet, så din søn havner ikke i lavindkomstgruppen af den grund. Det vigtigste er at han oplever tryghed, omsorg og udfordringer der matcher aldersgruppen og her spiller de fysiske og sociale aktiviteter i vuggestuen en væsentlig rolle. Er det en glad omend træt dreng du henter, kan du være helt rolig.

Christian De Thurah

Jeg må give Michael Konstad Nielsen ret i, at brevet virker konstrueret, men nogle gange overgår virkeligheden fiktionen, så måske er der virkelig vuggestuer, der drives så håbløst uprofessionelt?