Læsetid: 1 min.

En moderne gangster går ikke i jakkesæt – han er ’gorpcore’

En vred ung mand i sort strikhue, termojakke fra Canada Goose og fleece-halsedise fra outdoor-mærket McKinley

Ritzau Foto

14. oktober 2017

Det hårde efterårslys ligner næsten en blitz. Men vil han mon tæske fotografen?

Billedet – som er taget foran Københavns Byret, hvor LTF-banden mandag var samlet for at støtte den trusselstiltalte boss Shuaib Khan – kunne nærmest være en tøjreklame: En vred ung mand i sort strikhue, termojakke fra Canada Goose og fleece-halsedise fra outdoor-mærket McKinley.

Den moderne gangster går hverken i jakkesæt eller guldkæder – han er gorpcore.

Ordet stammer fra den blanding af nødder og rosiner, som outdoor-typer i USA tager med på vandretur: Good Old Raisins and Peanuts, som amerikanerne siger.

Gorpcore er praktisk tøj – The North Face, Patagonia, Fjeld og Fritid. Sådan noget, man kan overnatte i skovbunden og bestige bjerge med.

Modsat den glade hipster rummer gorpcore en dunkel samfundskritik. Gorpcore er altid forberedt på civilisationernes undergang, og det praktiske overlevelsestøj kan hurtigt blive nødvendigt, når samfundets institutioner kollapser under vægten af klimakrise, Trump og finanskapitalisme. En konstant krisebevidsthed.

»Gorpcoremennesket tror ikke længere på hverken meritokratiet eller kapitalismen,« som webmagasinet Kommunikationsforum har skrevet.

Gaden er hans tundra

Det passer perfekt til gadebanderne. De vrede unge LTF-mænd er »modborgere«, som sociolog Aydin Soei har formuleret det. Samfundet har aldrig givet dem en fair chance, føler de, så nu fører de en tilværelse uden for landets lov og ret.

Gorpcoremanden foran Københavns Byret viser både samfundets fejl og bandernes styrke: Han er modborger, for samfundet har aldrig inkluderet ham. Men det er samtidig det, der giver ham og hans bandebrødre en identitet og et fællesskab.

Man kan se det i hans blik: Han er ikke en af os, og vi er ikke som ham. Han er den sortklædte outsider med sænkede bryn. Han tror ikke på samfundet. Han er en forbudt fantasi for jyske universitetspiger og et idol for ghettoens lillebrorgeneration. Og han ved det. Det er det, hans tøj signalerer: Gaden er hans tundra, og han klarer sig selv. Med nødder og rosiner. Og hash og pistoler.

Serie

Billedsprog

Hver uge skriver medlemmer af Moderne Tider-redaktionen en personlig klumme, som tager udgangspunkt i et aktuelt billede. 

Seneste artikler

  • Udflugt til virkeligheden

    3. marts 2018
    Lars Løkke Rasmussens blik er vendt mod en murstensfarvet boligblok i en af Danmarks berømte ghettoer. Bag ham står en del af det hold af ministre, han har taget med sig på dagens ekskursion til det, som blandt politikere og journalister indimellem bliver kaldt ’virkelighedens verden’
  • De ligger ned for at kunne rejse sig sammen

    24. februar 2018
    Mandagens ’lie down’ er kun en af flere protester, som den nystiftede Teens for Gun Reform-gruppe har stået bag, siden den 19-årige tidligere elev Nikolas Cruz i sidste uge mejede 14 elever og tre voksne ned på skolen med en semiautomatisk riffel, han lovligt havde købt i en nærliggende våbenbutik
  • Billedsprog: Major Tom to Ground Control

    10. februar 2018
    Elon Musk, der både ejer firmaerne SpaceX og Tesla, sendte i denne uge en rød Tesla ud i rummet. Bilen sad i toppen af SpaceX’s nyeste løfteraket Falcon Heavy og roterer nu rundt om solen i en bane tæt på Mars’. I den åbne Tesla sidder en dukke, mens David Bowies »Space Oddity« kører på fuld styrke ud i det lydløse rum
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Brian W. Andersen
Brian W. Andersen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Christian Lucas

Det er en tragedie at kriminal - og narkopolitik har skabt muilighed for at disse bander opstår. Så slemt at vi ny bruger overbågningsfly - hvis ikke det er et tegn på at "tingene ikke virker", så ved jeg ikke hvad gør. Måske en fact finding tour til Sinaloa Cartel Country på Yucatan ville hjælpe Pape og Co tilbage til virkeligheden? Eller måske ville de bonede gulve i på Cancun's hoteller være et vedre sted at "drøfte, perspekrtivere og DJØFicere prolemet"?

Beklager den tykke sarkasme. Men jeg brækker mig over at så mange menneske skal dø for at en opretholde narkokrig der har været fortabt siden Bush Snr var i Det Hvide Hus.

Torben Bruhn Andersen, søren ploug, Claus Nielsen, Trond Meiring og Egon Stich anbefalede denne kommentar
Morten Balling

Det var først midt i et afsnit af Breaking Bad at det gik op for mig hvad det vil sige at være gangster, og det har ikke noget med jakkesæt at gøre. Der er bare en slags mennesker som tænker "fint nok med jeres regler, men det er jeres regler og ikke mine". De bliver typisk gangstere, politkere, bankdirektører eller advokater. Nogen af dem klarer den ikke og de havner i fængsel, fordi os med reglerne bilder os selv ind at vi alle har underskrevet en form for social kontrakt. Det sjove er at det har vi egentlig aldrig fået taget os sammen til at gøre; skrive og underskrive kontrakten.

Torben Bruhn Andersen, Brian W. Andersen, søren ploug, Jens Teglhus Møller, Torsten Jacobsen, Søren Dahl, Jan Nielsen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Jørn-Erik Rasmussen

Altså stort set ethvert menneske ved inderst inde godt, hvad man bør og ikke bør.
Alle ved at man ikke bør gøre andre ondt. Man gør naturligvis andre ondt, hvis man truer, udfører vold, stjæler osv.
Dette kan så åbenbart omskrives til at handle om en vred ung mand med strikhue: En moderne gangster som rummer samfundskritik og krisebevidsthed. Den vrede unge mand er blot en »modborger«, og det er samfundet skyld, som aldrig har givet en fair chance, føler han, så nu fører han en tilværelse uden for landets lov og ret.
Han er den, som samfundet aldrig har inkluderet. Hvilket giver giver ham og hans bandebrødre en identitet og et fællesskab, og så klarer han sig selv.
Med nødder og rosiner. Og OK – der er lige det hash og pistoler

Brian W. Andersen

@ Morten Balling

Har du så også overvejet og måske endda gennemskuet hvilke forhold, der får mennesker til at tænke; "fint nok med jeres regler, men det er jeres regler og ikke mine"? Hvor kommer "den slags mennesker" egentlig fra?

Der er to primære tilførselsveje, hvoraf Aydin Soei nogenlunde har dækket den ene. Begge har noget med samfundets regler at gøre og de har samtidigt et større overordnet slægtskab. Der er ikke nogen, der bliver født som et af "den slags mennesker". Dog kan gener godt give nogen variation i enkeltpersoners sårbarhed for senere at blive en af disse, men i bund og grund er "den slags mennesker" nogle vi kollektivt skaber og jeg kunne virkeligt godt tænke mig at vi holder op med at skabe så mange som vi gør nu.

Morten Balling

@Brian W. Andersen

Da jeg var barn i 70'erne var et af de helt store debatemner, hvorvidt det var arv eller miljø som formede os som mennesker. På den ene side var det tydeligt at æblet sjældent faldt langt fra stammen. På den anden side var det også tydeligt at hvis man voksede op i et fattigt miljø, så påvirkede det ens personlighed.

Siden dengang har videnskaben udviklet sig betragteligt, og ny viden om gener, samt langt nemmere (billigere) metoder til at sekventiere DNA, har gjort os klogere på hvor stor andel henholdsvis arv og miljø repræsenterer.

Det ser ud til at arv er langt mere betydende end man troede i gamle dage. Nogle undersøgelser viser at arv står for op mod 80-90% af vores personlighed. Andre tillægger arv mindre betydning, men jeg har endnu ikke set nogen undersøgelser som tillægger miljø større betydning end den information som ligger kodet ind i vores DNA.

Dog har jeg heller ikke set nogen undersøgelser som tilskriver 100% til arv. Der er altid en lille andel som skyldes miljø. Vi kan ikke ændre på arv, men i teorien burde vi kunne ændre på miljø, og i og med at miljøets betydning stadig ikke er bevist som værende nul, så er det stadig værd at satse på.