Læsetid: 6 min.

Den næste Amager Fælled-sag: Red Bispeengbuen!

Bispeengbuen i København er grim og grå. En rigtig ’øjenbæ’, mener politikerne, der lige nu står i kø for at rive den sekssporede betonvej ned. Men det skal være løgn, mener andre. En storby har brug for brutal beton og dunkle kroge, for mennesket kan ikke leve af parkourbaner alene. Lige nu står kampen om det gode byliv under 'Buen' – måske er det ligefrem en ny Amager Fælled-sag
De fleste på Københavns Rådhus er enige: Bispeengbuen er ’et støjhelvede’ og ’uden sammenligning det grimmeste sted i København’. Men langtfra alle deler den holdning. ’I denne stadig mere konforme udørk af ensartethed er Bispebuen et åndehul,’ skrev debatredaktør på Weekendavisen Søren K. Villemoes i sidste uge på Facebook.

De fleste på Københavns Rådhus er enige: Bispeengbuen er ’et støjhelvede’ og ’uden sammenligning det grimmeste sted i København’. Men langtfra alle deler den holdning. ’I denne stadig mere konforme udørk af ensartethed er Bispebuen et åndehul,’ skrev debatredaktør på Weekendavisen Søren K. Villemoes i sidste uge på Facebook.

Martin Lehmann

21. oktober 2017

Hver dag svæver 46.000 biler ind og ud af København på en å af beton. I hovedstadens nordvestlige hjørne bugter en sekssporet betonvej sig i tredje sals høje og driver Hillerødmotorvejens summende trafik direkte ind mellem byens lejligheder.

Bispeengbuen ligner intet andet i byen.

Her er ingen cykler og motionsløbere, caféer eller legepladser. Her er ikke grønt og hyggeligt. Tværtimod. Her er biler, biler, biler og mindet om en tabt epoke, hvor cigarrygende ingeniører drømte armerede ståldrømme om monumentale superbyer.

Under ’Buen’, som den slet og ret hedder i folkemunde, er der fedtede brosten og gadebander, der sælger hash og futter knallerter af. Det er her, byens filmfolk søger hen, når de skal bruge et stykke rå asfaltjungle– et skummelt mødested i en tv-serie eller en musikvideo med Nik og Jay. Her er gratis parkering, for ingen ved helt, hvem det har jurisdiktionen i ingenmandslandet mellem Frederiksberg og København.

Buen er noget særligt – og netop derfor udspiller værdikampen om byen sig her.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Flemming Berger
  • Ervin Lazar
  • Anker Nielsen
Flemming Berger, Ervin Lazar og Anker Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Kim Houmøller

Vi skal have buen væk, og skabe det totale trafikkaos i København. Spørg Morten Babel; det må være hans absolut højeste ønske?

Niels Duus Nielsen

Søren Willemoes' svada må være sarkastisk ment. Humor, og ikke engang på særlig højt plan! Hvis ikke, er det da pinligt for ham, ligesom det er pinligt for alle dem, der ikke fattede joken - "sjældne padder", lol!

Og Kim Houmøller, hvordan kan en tunnel skabe trafikkaos? Jeg går ud fra at den mindst vil have samme kapacitet som Buen, så hvad er egentlig problemet?

Morten Nielsen, Janus Agerbo, Steffen Gliese, Michael Kongstad Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Kim Houmøller

@Niels Nielsen - Du har måske glemt der er kommunalvalg lige om lidt? Der vil slet ikke være midler til at grave en tunnel i overskuelig fremtid! Hvis og når det sker, vil det skabe kaos i et omfang, vi ikke har set før.

Maj-Britt Kent Hansen

Jo, nærmest hele året.

Kom en tur ud på Amagerbrogade og oplev graveriet, der pågår p.t. Gaden skal omdannes til en strøggade, hvor vi skal sidde på caféer i fremtiden. Butiksdød er der i forvejen nok af. Og den vil fortsætte. Oveni kommer, at Amager Centret senere skal ombygges for at få plads til flere butikker. Flere butikker! Er det dem fra Amagerbrogade, der skal flyttes derind?

Per Torbensen, jens peter hansen, Kasper Kjær, Eva Schwanenflügel og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Kim Houmøller

@Maj-Britt Kent Hansen - Helt enig. Denne før så stolte forretningsgade er ikke værd at spilde sin tid på. Men hvor i byen er der ordentlige forretninger? Tror årsagen ligger i huslejerne der er for høje, samt vi alle efterhånden køber det vi behøver på nettet.

Eva Schwanenflügel og Maj-Britt Kent Hansen anbefalede denne kommentar
Johnny Winther Ronnenberg

Hvis man river den ned, så får man da først problemer på de underdimensionerede veje i København og en tunnel som erstatning vil vel koste det samme som metroen???

Randi Christiansen

I tider, hvor vitale omsorgsområder forsømmes, har man andet at bruge mia på end at fjerne nogens øjebæer. Det må være muligt, at gøre trafikken på buen og dens omgivelser mere bæredygtig, grøn og menneskelig og samtidig bevare den som det frirum, nogen har her. Fx at kunne spille musik i disse åbenbart særligt velegnede omgivelser, som ikke generer nogen naboer. Distortion på nørrebro er en PLAGE af grim musik, som man, hvis man har sin atomare cellestruktur kær, må flygte langt væk fra. Hvilket nogen så har det privilegium, at kunne gøre.

En åbning af åen under åboulevarden ville give byen en stor herlighedsværdi, men forudsætter ligesom ved bisbeengbuen en tiltrængt og markant ændring af københavns trafikpolitik. Væk fra stinkende privatbilisme og henimod fodgængere, cyklister og kollektiv trafik. Det ville der være perspektiv i og så lad dog søren ulrik, musikere, filmfolk og andre beholde deres nedslidte storbyromantik.

Niels Duus Nielsen

"...en plage af grim musik..." - siden hvornår har smagsdommeri været et våben i din retoriske værktøjskasse, Randi? Du plejer da at være saglig i din argumentation, hvorfor dette pludselig anfald af rindalisme? Du synes måske, Distortion er støj, jeg synes, at det er skøn musik.

Hmm dejligt med endnu en afledningsmanøvre, så vi kan glemme samfundets virkelige udfordringer for en stund. Vores skoler bliver beskåret så kvaliteten forringes, det samme sker på vores uddannelsesinstitutioner, på sygehusene hvor ansatte rammes af stres og de fattige i vores samfund får stadig færre midler. Godt vi kan bruge penge og tid på at diskuttere nedrivning. Få nu styr på de basale ting i vores velfærdssamfund først!

Randi Christiansen

Hej niels - konceptet 'smagsdommeri' er en skamredet opløsning af begreberne. Mht opfattelse af skønhed er der stadig større forståelse for, at skønhed er harmoni, som igen signalerer sundhed. Alt vokser i phi, det gyldne snit, 1,618, som indeholder i sig den lille afvigelse, der tillader skabelse.

Og fra ordnet :

"Fra græsk harmonia 'sammenføjning, rette proportion', af harmos 'fuge, sammenføjning'
Betydninger
1.
overensstemmelse og ligevægt mellem en helheds forskellige bestanddele
SE OGSÅ balance
GRAMMATIK i harmoni (med NOGEN/NOGET) harmoni mellem NOGET og NOGET ; harmoni mellem nogle
'Også tragedien har sin plads i Vorherres altomfattende harmoni'"

Distortion derimod betyder forvrængning, og hvis det er, hvad man finder behag i så værsgo, bare jeg kan blive fri. Men det er jo med det auditive rum som med lugtesansen, her har vi et ansvar for at respektere hinanden, idet man jo hverken kan eller skal lukke ned for disse sanser.

Niels Duus Nielsen

Beauty is in the eye of the beholder, som de siger på udenlandsk, så hvad du finder grimt, finder jeg måske smukt.

At udnævne en hel musikgenre til at være "uskøn" er din idiosynkratiske opfattelse af virkeligheden, som du selvfølgelig er i din gode ret til at have, ligesom jeg har ret til min. Og uanset hvor mange statistikker, du disker op med, som taler om flertallets forkvaklede musiksmag, vil jeg forbeholde mig retten til som gammel guitarist at synes, at forvrænget musik lyder godt. Og at ligesom jeg finder mig i at min by bliver afspærret fordi nogle sundhedsfreaks skal løbe marathon, må de finde sig i, at vi larmer lidt en gang imellem.

På helt samme måde ser jeg gerne at alle bilerne forsvinder ud af byen, og hvis det ikke kan lade sig gøre, så ned under jorden, hvor vi andre slipper for dem. At det koster penge ser jeg ikke som et problem, da jeg ikke abonnerer på den forældede opfattelse af, at statskassen er at sammenligne med et husholdningsbudget. Skulle det blive for dyrt, kan vi jo bare opsige finanspagten og trykke nogle flere penge.

Når jeg virkelig er stresset og trænger til at slappe af, lytter jeg til dette album af Lou Reed - du skulle prøve det engang, der er intet mere beroligende her i verden end tusind forvrængede guitarer, i hvert fald hvis man er mig:

https://www.youtube.com/watch?v=XIMSbKU2oZM

Jeg synes at de skal lave den grimme, effektive vej om til park i 2 sals højde. De 45.000 biler i døgnet kan nabovejene sagtens klare.

Niels Duus Nielsen

Ja, Niels Bøjden, jeg er helt med på en park, men det kræver vist en Cityring eller noget i den stil, for jeg er ikke så sikker på at der er plads til 45.000 biler hverken i Rantzausgade eller på Borups Alle.

Og når man hører bilisterne klage sig over lange køer og exorbitante parkeringsafgifter undrer jeg mig altid over, hvorfor de ikke bruger de offentlige transportmidler.

Hans Larsen, Flemming Berger og Randi Christiansen anbefalede denne kommentar
Randi Christiansen

Ok, min grænse går nok ved miles davis, som jeg til gengæld nyder meget.

Jeg mener ikke, at du kan sammenligne marathonløb med en sanseinvasion, du ikke kan lukke af for.

Og jeg henviser ikke til statistikker men til forskning, der afdækker vores skønhedsopfattelse - senest i et p1 program, som jeg vil prøve at finde frem. Der er et mønster i henholdsvis vores tiltrækning og frastødning af skabelsens fremtrædelsesformer, der hænger sammen med overlevelse. Er man tiltrukket af disharmoni, kan det hænge sammen med en genkendelse af og spejling i eget univers, som måske ligefrem ophæver den indre disharmoni. Og det er rigtig udmærket, sålænge man ikke tvangsindlægger andre til at deltage i sine egne støjsymfoniske fornøjelser.

" for jeg er ikke så sikker på at der er plads til 45.000 biler hverken i Rantzausgade eller på Borups Alle. "

Ok jo. Der er flere m2 på Hillerødgade der ikke er brugt

Søren Kristensen

Veje fyldes op af biler. Fjern vejene og du fjerner bilerne.

Randi Christiansen, Niels Duus Nielsen, Flemming Berger og Hans Larsen anbefalede denne kommentar