Læsetid: 3 min.

Et liv er forbi: Troldmanden fra Søndersø

’Motorer er mit liv,’ sagde Robert Rasmussen, der længe havde leget med tanken om at installere en lille dynamomotor under sin lyseblå Bugatti 29-kiste, så den selv kunne trille ud ad kirkeporten
’Motorer er mit liv,’ sagde Robert Rasmussen, der længe havde leget med tanken om at installere en lille dynamomotor under sin lyseblå Bugatti 29-kiste, så den selv kunne trille ud ad kirkeporten

Privatfoto

11. november 2017

Over døren til Robert Rasmussens mekanikerværksted hang et skilt. »Troldmandens værksted«, stod der.

Der var ikke den ting, han ikke kunne bygge eller fikse for indbyggerne i Søndersø. Dagligt fik han besøg af naboer med græsslåmaskiner, der ikke længere ville slå, eller sølvlysekroner, der ikke længere ville lyse.

Det ville de, når troldmanden var færdig med dem.

Som ung var Robert Rasmussen en af Nordens bedste speedwaykørere, men en skade under et løb i Holbæk i 1952 tvang ham på tidlig pension. Han solgte sin Norton-motorcykel og byggede sit værksted for pengene. Først senere byggede han huset til. De første år boede han på en madras omgivet af sine motorer.

Enmandsfly til Paris

Alle i Søndersø vidste, hvem Robert Rasmussen var. Enten havde de været forbi værkstedet til en kop stærk kaffe, eller de havde mødt ham i Brugsen, hvor han var maskinansvarlig og havde egen parkeringsplads til sin hjemmebyggede Bugatti-kopi. Og hvis ikke, de var stødt på ham, havde de uden tvivl hørt ham – for trods nænsom pleje larmede 2CV-motoren i Bugattien grusomt.

Bilen var ikke det eneste, Robert Rasmussen byggede.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer