Læsetid: 2 min.

Brevkassen: Kan mænd håndtere en kvindes lyst

Jeg har et problem i forhold til som kvinde at date mænd. Altså ideen om det feminint passive og det maskulint aktive
9. december 2017

Jeg har et problem i forhold til som kvinde at date mænd. Altså ideen om det feminint passive og det maskulint aktive. Jeg er snart ude af mine 20’ere og er træt af at vente på, at manden skal tage ansvar for min seksuelle nydelse. Jeg vil gerne kunne give udtryk for mine ønsker og lyster og turde at udleve dem med en partner.

Men jeg ligger under for en forestilling om, at jeg skal være passiv, at mit begær kan skræmme mændene væk, og at de ikke kan håndtere en kvinde, som står ved sig selv som seksuelt væsen, fordi de er bange for, at deres eget maskuline selvbillede forsvinder.

På en måde er det jo at kastrere dem på forhånd, inden jeg overhovedet har testet, om de kan rumme det kvindelige begær i fuld udfoldelse. Selv om jeg ikke er religiøs, tænker jeg, at det kan have noget at gøre med myten om Eva, der rækker ud efter æblet, hvorefter der virkeligt bliver ballade. Hvad er der på spil her, og hvordan kommer jeg ud over det?

— Eva

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Niels Duus Nielsen
Niels Duus Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben Lindegaard

@Tine Byrckel

"For ude i voksenlivet, det forsikrer jeg dig for, findes masser af voksne mænd, som sagtens kan magte en kvindes begær."
citat fra artiklen

Bevares; men kan nu være ret voldsomt.

kvinder er ikke svage - Sund fornuft. (jeg er mand) Ender det mon beklageligvis i en ny politisk-korrektheds-tornado. Vi må hellere lige se i Information for at se, hvad der er in og out.

Nogle overvejelser for mig selv?
Der er historiske årsagsforklaringer og måske flere forklaringerdyrepsykologiske, samfundsmæssige, religiøse? næste skridt er at prioritere og forbinde de forskellige forklaringer...? Netop fordi det er et historisk felt, er der måske begrænsninger for hvor generelt, generaliserende, man kan tale om fx kønsforskel(le)? Generaliseringerne står lidt bombastisk - hos mange måske ?
Der den anonyme kvinde skriver at der er noget dæmonisk over den kvindelige seksualitet i Kristendommen. I tidligere samfund hvor mennesker ikke levede så længe var reproduktion det vigtigt at have styr på - kønssygdomme, arv ., familie og slægt skulle bevares og opretholdes (beskyttes mod pirateri). Derfor var det også vigtigt at have tjek på hvem kvinderne fik
børn med - husk på at ægteskab ligesom i øvrigt moral (godt og ondt) eksisterede før kristendommen. Kvinden blev skabt for at underholde manden ifølge skabelsesberretningen vil jeg også godt sætte spørgsmålstegn ved. Der er en anden kvinde Lilith, der bliver skabt før Eva og som ikke vil samarbejde med Adam og forlader ham.
Prøv at iagtag hvordan mænd opfører sig når der er kvinder tilstede og hvordan de er når de er alene. Kvinder sætter mange ting igang hos mænd. At være ren er så kulturelt og historisk forbundet med jomfruelighed fordi at det største m/k kan beskæftige sig med er den åndelige verden - at ære gud. Det er også derfor at katolske præster den dag idag ikke må blive gift eller have elskerinder. Der er nok alligevel et fjendskab generelt overfor kvindelig seksualitet i samfundet - forbrug og marked. Hvordan kvinden "produceres" i alle mulige industrier og varefetichisme - vi er "genstande" objekter for hinanden : En kvinde, en lejlighed, en dildo, et arbejde og en mand. manolo blahnik sandaler osv.

Hvad med at starte foroven som i 'gamle' dage, flirt etc. og slutte forneden.
En kold krop, der smider sig i en kold seng kan jo ikke ophidse nogen.

Jeg synes det lyder som et problem alle har. Man har nogle private præferencer, så generaliserer man og mener at det er de andre som har et problem med at acceptere en, mens det i virkeligheden løser sig ved at finde en som har de samme præferencer som en selv. Når først forfatteren har fundet en som vil det samme som hun, så er der jo ikke længere noget problem.