Læsetid 4 min.

Center for Vild Analyse: Krampagtig komik

Eller om hvorfor det er så svært at elske Hollywood
Golden Globe-festen viste, at #MeToo har destabiliseret selv den mest selvfede politiske korrekthed – den vi finder i Hollywood.

Golden Globe-festen viste, at #MeToo har destabiliseret selv den mest selvfede politiske korrekthed – den vi finder i Hollywood.

Paul Drinkwater

13. januar 2018

Hvor meget godt der i øvrigt kan siges om omvæltningerne i kølvandet på #MeToo, var der noget næsten vammelt over at se komikeren Seth Meyers tale bevægelsen efter munden i sin åbningsmonolog til sidste weekends Golden Globe Awards. Måske var det, fordi hele scenariet, på trods af alle den seneste tids forandringer, så aldeles velkendt ud.

Det var stadig den samme glatte komik, det var stadig de samme jakkesæt, kjolerne var stadig dyre og flotte og især dyre (om end de alle var sorte i år), og det var ikke mindst den samme stolthed over egne moralske fortrin, som prægede aftenen. Kald det politisk korrekthed, moralisme eller selvfedme. Det flyder i stride strømme, når Hollywood byder op til dans.

Desperation

Selv om alt således på en måde var det samme, mærkede man dog en vis desperation, mens talen skred frem. Det var, som om opgaven med at være elegant, morsom og lidt fræk var vanskeligere at få til at gå op end normalt. For hvordan laver man charmerende, grænseoverskridende vittigheder, når det er selve det grænseoverskridende, alle er enige om at lægge bag sig?

 

Få adgang til hele artiklen og uafhængig kvalitetsjournalistik.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
  • Odin Rasmussen
  • Katrine Damm
  • Kurt Nielsen
  • David Zennaro
  • Grethe Preisler
Eva Schwanenflügel, Odin Rasmussen, Katrine Damm, Kurt Nielsen, David Zennaro og Grethe Preisler anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu