Læsetid: 10 min.

Berlin bygger og bygger og bygger en lufthavn. Men måske bliver Europas største byggeskandale aldrig færdig

BER-lufthavnen i Berlin skulle være åbnet i 2012, men i dag er det stadig en skandaleramt byggeplads, hvor der synker millioner af kroner i jorden hver dag. Hvis lufthavnen nogensinde bliver færdig, vil den være alt for lille. Information har besøgt skandalebygningen, der gør ondt langt ind i den tyske ingeniørsjæl
Udstyr for milliarder står og forfalder i den ubrugte lufthavn. Således er 7.000 fladskærme netop blevet skiftet ud, fordi de efter syv år er udtjente.

Udstyr for milliarder står og forfalder i den ubrugte lufthavn. Således er 7.000 fladskærme netop blevet skiftet ud, fordi de efter syv år er udtjente.

Emmanuele Contini

12. maj 2018

»Jo, jo, vi skal nok blive færdige. Det er kun lidt kosmetik, der mangler.«

Kosmetik?

Alle de inviterede journalister kigger måbende rundt i terminalen i Berlins kommende lufthavn Berlin Brandenburg International Airport – eller på kort formel: BER. Ud af væggene hænger der kabler, alle loftdæksler står åbne, og selv om man godt kan ane retningen, ligner det mere en byggeplads end en lufthavn.

Det er svært at tro, at her snart skal være almindelig lufthavnshverdag med billig parfume, dyr mad og forfløjne folk på langfart.

Der er noget ret usædvanligt ved denne scene. Den har nemlig fundet sted flere gange.

Første gang var i foråret 2012, godt en måned før den planlagte festlige åbning af lufthavnen i maj 2012. Og sidste gange scenen udspillede sig i en ret tro kopi, var her i foråret 2018, hvor Information atter var inviteret ind for at se byggepladsen, der ligger ved siden af den fungerende østberlinske lufthavn Schönefeld.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Alvin Jensen
  • David Zennaro
  • Steffen Gliese
  • Torben K L Jensen
Alvin Jensen, David Zennaro, Steffen Gliese og Torben K L Jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

niels astrup

". Andre eksperter sætter det til op mod 100 mio. danske kroner om måneden.".

Imens forfalder mine ungers skoler, og den offentlige trafik smuldrer. Børnene i vores kiez kan ikke gå i lokale skoler, fordi der, fysisk, ikke er plads nok. Berlinerne må kæmpe for hver eneste meter cykelsti og hver eneste kvadratmeter park.

Tak for lort.

Karsten Lundsby, Niki Dan Berthelsen, Bettina Jensen, Bjarne Bisgaard Jensen, Alvin Jensen, Steffen Gliese og Britta Hansen anbefalede denne kommentar

Blot et forslag, der nok ikke vinder gehør: Hvis nu den samme liberalistiske nidkærhed, der lægges for dagen, når det gælder om at tjekke de off. ansatte i hoved og røv, blev brugt ved store anlægsprojekter som dette, IC4, Fehmern Bælt, de nye signaler, hospitalsbyggeriet og meget mere, mon der så ikke snart kom lidt styr på alle skandalerne?
I øvrigt må det være yderst frustrerende for int. forskningskapaciteter som Bent Flyvbjerg, der har brugt et helt liv på at lære beslutningstagerne, hvordan de skal styre deres anlægsbudgetter, at se, at de pågældende ikke gider høre efter.

Blot et forslag, der nok ikke vinder gehør: Hvis nu den samme liberalistiske nidkærhed, der lægges for dagen, når det gælder om at tjekke de off. ansatte i hoved og røv, blev brugt ved store anlægsprojekter som dette, IC4, Fehmern Bælt, de nye signaler, hospitalsbyggeriet og meget mere, mon der så ikke snart kom lidt styr på alle skandalerne?
I øvrigt må det være yderst frustrerende for int. forskningskapaciteter som Bent Flyvbjerg, der har brugt et helt liv på at lære beslutningstagerne, hvordan de skal styre deres anlægsbudgetter, at se, at de pågældende ikke gider høre efter.