Læsetid: 4 min.

Informations sommerrevy: En ny regnemodel i Finansministeriet

Den globale #MeToo-bevægelse har sat fokus på seksualiserede magthierarkier, ikke mindst på arbejdspladsen. Og i Finansministeriet sidder embedsmænd og arbejder på en ny økonomisk regnemodel. Begge dele tages under behandling i den klassiske revygenre: forvekslingssketchen
Den globale #MeToo-bevægelse har sat fokus på seksualiserede magthierarkier, ikke mindst på arbejdspladsen. Og i Finansministeriet sidder embedsmænd og arbejder på en ny økonomisk regnemodel. Begge dele tages under behandling i den klassiske revygenre: forvekslingssketchen

iBureauet

28. juli 2018

Medvirkende:

Praktikant: Olivia Joof Lewerissa

Kontorchef: Niels Olsen

Regnedreng: Rasmus Krogsgaard

***

En ung kvindelig økonomistuderende af anden etnisk herkomst er til jobsamtale i Finansministeriet angående et studiejob i forbindelse med udviklingen af en ny økonomisk regnemodel til erstatning for DREAM og ADAM.

En meget ordentlig og velklædt kontorchef afholder samtalen, som er lige ved at være slut.

Praktikant: ... og derfor er jeg overbevist om, at tiden er rindet ud for den neoklassiske udbuds- og BNP-teori.

Kontorchef rejser sig og rækker hånden frem, tydeligt imponeret.

Kontorchef: Jamen, tillykke så: Studiejobbet er dit!

Praktikant: Tusind tak, det vil du ikke fortryde.

Kontorchef: Jeg fremsender en kontrakt snarest og ser frem til samarbejdet. Faktisk vil jeg skynde mig at notere nogle af dine betragtninger til en ny økonomisk regnemodel ned med det samme. Du finder selv ud, ikke?

Han vender sig om mod sit whiteboard og begynder at tegne to opadvendte parabelkurver i et koordinatsystem.

Praktikanten bøjer sig ned for at tage sin taske på gulvet. I samme nu træder en af afdelingens smarte regnedrenge med tilbagestrøget hår ind ad døren. Han stopper op og glor demonstrativt på den unge praktikants røv, spærrer øjnene op og skyder underlæben frem, mens han ryster imponeret med sin højre hånd. 

Praktikanten forlader scenen.

Regnedreng: Hold da kæft, hva’?

Kontorchefen stopper med at notere på whiteboardet og vender sig mod regnedrengen.

Kontorchef (stolt): Ja, det er ikke nogen helt dum model.

Regnedreng: Nej, det skal jeg satme da love for. Hvad hedder sådan en?

Kontorchef: Vi har jo allerede haft DREAM og ADAM. Den nye her kalder vi JOY.

Regnedreng: JOY.. (han smager på ordet). Det lyder dejlig eksotisk. Udenlandsk?

Kontorchef: Ja, du ved, vi prøver jo at skabe et mere pluralistisk modelmiljø. Det er helt i tråd med ministerens ønske.

Regnedreng: Hva, si’r du?! Har du talt med ministeren om det?

Kontorchef: Ja, han sagde, at nye tider kræver nye modeller.

Regnedreng: Det må jeg sige. Der er stadig liv i den gamle ronkedor, hva’? (griner)

Kontorchef: Ja, ministeren går også ind for fornyelse. Han faldt for JOY ved første blik.

Regnedreng: Jeg må sige, at jeg deler ministerens smag så. Vi var sgu også ved at have slidt de gamle modeller op, hvis du spørger mig ...

Kontorchef: Ja, de var afgjort forældede, ikke fleksible nok.

Regnedreng: Nej, de var sgu blevet lidt tunge at danse med, det har du ret i. Jeg havde en, der strittede gevaldigt imod her i efteråret. Men det lykkedes selvfølgelig til sidst, det er klart (smiler selvtilfreds).

Kontorchef: Hvad lykkedes?

Regnedreng: Ja, hvad tror du? 

Kontorchef: At få skabt en solid empirisk forankring i den åbne modelstruktur?

Regnedreng: Det kan vi godt kalde det. Der var i hvert fald godt med potensvækst ... Hvis du forstår, hvad jeg mener?

Kontorchef (forundret): Ja, hvorfor skulle jeg ikke forstå, hvad du mener? Det er jo modellens vigtigste funktion – at skabe potensvækst.

Regnedreng: Ha, ja, det kan du have ret i. Jeg er sgu glad for, at du ser sådan på det. Jeg var ellers begyndt at blive lidt bange for, at sådan en som mig slet ikke ville få adgang til JOY. Du ved – i de her tider.

Kontorchef: Nej nej, vi regner bestemt med, at du skal arbejde helt intensivt med den ny model. Så du lærer den at kende og bliver fortrolig med dens ... ja, dynamiske effekter.

Regnedreng (kan næsten ikke tro sit eget held): Haha, det er jeg fanme glad for at høre. Jeg skal nok sørge for, at der kommer ’dynamiske effekter’ ud af JOY. Input og output, du ved. Ind og ud. Haha ...

Han kigger ud på publikum, løfter øjenbrynene og nikker selvsikkert. Kontorchefen kigger lidt indifferent på ham.

Kontorchef: Øh, jaja. Input og output.

Regnedreng: Nå, men arbejdet kalder vel også så småt. JOY er jo ikke den eneste model, jeg arbejder på, som du ved ...

Kontorchef: Ja, det ved jeg. 

Kontorchefen gnægger for sig selv og vender sig igen mod whiteboardet. Han tegner to højdepunkter på parablerne og ser tilfreds på sit værk. Så drejer han med et snuptag whiteboardet rundt, så de to opadvendte parabler pludselig ligner to nedadvendte bryster.

Han læner hovedet ind imellem dem og pruster som en hest, mens han ryster hovedet fra side til side.

Kontorchef: Åh JOY!

Anmelderens dom

Anmelder:

  • Leif Maibom (f. 1951). Revydirektør siden 1982 for Sønderborg Sommer Revy, der i dag er Danmarks tredjestørste. Begyndte at skrive professionel revy i 1978, dengang for Holstebrorevyen. Har vundet ’Årets Revyforfatter’ to gange og ’Årets Mandlige Kunstner’ ved TV Charlies Revy-Galla. Denne sommer har han 26 numre med i diverse revyer og shows. I øvrigt fynbo med sønderjysk i ascendanten og golfspiller med højt handicap.

Anmeldelse: ‘En ny model’

‘En ny model’ er bygget på den klassiske forvekslingssketch. Publikum orienteres om emnet, mens de medvirkende taler om to forskellige emner. Ofte har det seksuelle undertoner, som vi kender fra den berømte ‘Babs og Nutte’-sketch. Op på det niveau kommer denne ikke. Dertil er den for søgt.

Emnet er en ny økonomisk regnemodel til erstatning for DREAM og ADAM. Allerede her er det halve af publikum steget af. Også selv om der medvirker en vellignende ung, kvindelig praktikant af anden etnisk herkomst. Det er hende, der forveksles med regnemodellen. Det kunne være sjovt, men bliver det ikke. Tværtimod er det for gumpetungt og konstrueret.

Og da nummeret rent faktisk kun bliver smålummert – helt uden den satiriske tone, man kunne forvente, når det er henlagt til Finansministeriet, kan jeg ikke svinge mig op på mere end tre i’er. Og jeg skriver ikke med stort.

 

Serie

Informations Sommerrevy

Revyen er på én gang elsket og hadet, hyldet og latterliggjort – og bliver ved med at overleve rygterne om sin egen død. På Information har vi som en hyldest til den 170 år gamle tradition sat os for at lave vores helt egen sommerrevy. Over fem weekender skriver avisens egne journalister nye revyviser og -sketches, mens to revydirektører på skift fælder dom over forsøget

Seneste artikler

  • Informations sommerrevy: Michel Foucault kommer ind til slagteren

    11. august 2018
    I Informations spalter har en større debat udspillet sig om filosoffen Michel Foucault det seneste år. Det skete efter et gammelt interview dukkede op, hvor filosoffen taler om sit forhold til det spirituelle. Det er kontroversielt i lyset af hans tilsyneladende begejstrede holdning til revolutionen i Iran
  • Informations sommerrevy: En helhedsvurdering

    4. august 2018
    Et bud på tre små sketches – såkaldte shorties – der fordeles ud over revyen, mens der foretages sceneskift bag tæppet. Vi følger i alle tre sketches de kvindelige DR-direktører, som oven på de mange beskyldninger, DR har været udsat for, skal kvalitetssikre fremtidige programmer. Ud fra ’en helhedsvurdering’
  • Informations sommerrevy: Lars Løkke Rasmussens duet

    28. juli 2018
    Lars Løkke Rasmussen (V) har historisk haft svært ved at skelne mellem sit privatliv på den ene side og sit offentlige virke på den anden. Senest illustreret i sagen om kvotekongens sommerhus. I denne skizofrene duet, der er en del af Informations sommerrevy, optræder hans to personligheder, statsminister-Lars og privat-Lars, med en sang om ulemperne – og fordelene – ved at være to i én
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Trond Meiring
Trond Meiring anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu