Læsetid: 7 min.

Juventus har købt Christiano Ronaldo, men også hans 142 millioner Instagram-følgere

Hvis man vil forstå, hvorfor Juventus har betalt en lille milliard for en 33-årig frontløber, skal man ikke søge svaret på grønsværen, men på de sociale medier
Årets scoring kårede UEFA Cristiano Ronaldos saksespark til efter opgøret mod Juventus i april. Det var formentligt det mål, der gav Real Madrid-spilleren lyst til at rykke til den italienske klub.

Årets scoring kårede UEFA Cristiano Ronaldos saksespark til efter opgøret mod Juventus i april. Det var formentligt det mål, der gav Real Madrid-spilleren lyst til at rykke til den italienske klub.

Alberto Pizzoli

22. september 2018

Hvis man skal udpege det øjeblik, hvor Cristiano Ronaldo begyndte at forelske sig i tanken om at spille for de italienske mestre fra Juventus, så skete det paradoksalt nok i det moment, hvor han gjorde mest ondt på dem, nemlig et lille kvarter inde i anden halvleg af Champions League-kvartfinalen mellem Juventus og Real Madrid på Estadio Santiago Bernabéu i starten af april.

Her steg Ronaldo til vejrs med ryggen til mål inde i de zebrastribedes straffesparkfelt og svang sit muskuløse højreben i en fuldendt bue hen over sig selv i et perfekt udført saksespark, der sendte kuglen i kassen uden chance for italienernes målmand, Gianluigi Buffon.

Det var et drømmemål, der efterfølgende med fuld ret blev kåret som årets scoring af det europæiske fodboldforbund UEFA. Men reaktionen fra de tilrejsende juventusfans var lige så bemærkelsesværdig. På tv-billederne kan man nemlig se, hvordan de italienske tifosi spontant rejser sig fra deres sæder på stadion og applauderer deres banemand for hans flotte scoring.

Ikke for fansenes skyld

Hyldesten gjorde indtryk på den portugisiske verdensstjerne, hvis behov for at blive elsket som bekendt er lige så stor som hans ego. Han løb ud til sidelinjen og takkede med fagter og foldede håndflader juventustilhængerne for deres klapsalver, og det var tydeligt for den neutrale betragter, at der i det øjeblik blev dannet et særligt bånd mellem Ronaldo og tilhængerne af Den Gamle Dame fra Torino.

De tilrejsende fans fra Juventus fik demonstreret, at de i stand til at anerkende fodboldmæssig storhed, uanset under hvilke omstændigheder de møder den.

Og i Ronaldos bevidsthed blev der aflejret et budskab om, at han i Torino ville blive mødt med den uforbeholdne kærlighed og beundring, som det forvænte og überkritiske publikum fra den spanske hovedstad – trods hans bedrifter i den hvide trøje – altid har nægtet ham.

Og på den baggrund var det sådan set ikke nogen stor overraskelse, at Ronaldo valgte at skifte til netop Juventus, da han i samråd med sine rådgivere besluttede, at hans eventyr i Madrid var nået til vejs ende.

Hvis man ser det fra Torino-klubbens synspunkt, var det imidlertid ikke kun tilhængernes beundring for den portugisiske verdensstjerne, der fik dem til at betale transfersummen på 112 millioner euro.

Ja, hvis man skal sætte sagen på spidsen, kan man hævde, at Ronaldo slet ikke er hentet til Juventus på grund af de kvaliteter, han tilfører på grønsværen, men at indkøbet af ham i højere grad skal betragtes som en forretningsmæssig investering i det verdensomspændende brand, han gennem årene har bygget op omkring sig selv; et brand, som Juventus vil bruge som løftestang til at katapultere sig selv op blandt de allerstørste fodboldvirksomheder i verden.

Fra klub til brand

For at forstå dét må man først kende et tal – nemlig 318.300.000. Eller i kortere form: 318,3 millioner.

Det er antallet af Ronaldos følgere på de sociale medier. Dét gør ham til et af de mest berømte mennesker i verden og uden samenligning den sportsmand, der har den største fanskare i den virtuelle verden.

Alene på Instagram har han således godt 142 millioner følgere, hvilket placerer ham langt foran hans evige rival på fodboldbanen, Lionel Messi, der sovser rundt på knap 98 millioner følgere. Og til sammenligning kan det nævnes, at USA’s måske mest berømte sportsmand – basketballstjernen LeBron James – ligger helt nede på ’kun’ knap 42 millioner Instagram-følgere.

Denne enorme base af tilhængere på de sociale medier sikrer den portugisiske megastjerne en position som en af verdens mest betydningsfulde influencers – for nu at bruge et godt dansk ord – og den gør ham dermed ekstra attraktiv i øjnene på topcheferne fra en klub som Juventus.

Netop Juventus er nemlig en fodboldklub, som i disse år kæmper for at tage springet fra almindelig topklub til globalt sportsbrand.

På ledelsesgangen i den italienske storklub fra Torino arbejder man ud fra en langsigtet strategi, der handler om, at man vil op i samme liga som Manchester United, Real Madrid og Barcelona: klubber, der ikke længere blot er fodboldklubber, men som har transcenderet ud over grønsværen og er blevet til internationale sportsvirksomheder, der i højere grad identificeres med de værdier, der knytter sig til deres brand og varemærke, end med deres fodboldhold.

Den lille pige i Shanghai

For at komme derop – for at blive en af disse globale megaklubber – skal de zebrastribede imidlertid brede deres appel ud, så de ikke kun tiltrækker almindelige fodboldfans, men også opnår det, en marketingsekspert ville kalde for en dybere penetration blandt almindelige mennesker – altså folk, for hvem fodbolden ikke er faktor, der styrer deres interesser.

Eller som klubbens præsident, Andrea Agnelli, sagde det på klubbens generalforsamling sidste år:

»Vi bliver nødt til at blive mere mainstream, mere pop (…). Vores nye målgrupper er ikke klassiske fodboldfans: Det er de unge, der blev født i 00’erne, kvinder og børn. Vi bliver nødt til at spørge os selv: Hvad er den lille pige i Shanghai og teenageren i Mexico City optaget af?«

Ja, hvis man kigger på teenageren i Mexico City, så er der langt større chance for, at han/hun er optaget af Ronaldo end af en fodboldklub fra Torino. For som den britiske fodboldkommentator og italiensekspert James Horncastle påpegede i en overvejelse over Agnellis bemærkninger, så har Ronaldo 6,6 millioner følgere på de sociale medier i Mexico, mens Juventus kun har 1,1 million.

Derfor kan man hævde, at Juventus i virkeligheden har mere brug for Ronaldo end omvendt – i hvert fald når det kommer til bestræbelserne på at opbygge en magtposition i cyberspace. Og effekterne af klubbens beslutning om at koble sig på portugiserens megabrand har da heller ikke ladet vente på sig.

Siden Ronaldo i midten af juli landede i sin helikopter i Torino og gav thumbs up til de ventende journalister, har det virket, som om nogen har tilsluttet et stærkstrømskabel til de zebrastribedes sociale medier. Seks millioner nye følgere har klubben kunnet notere sig i den virtuelle verden hen over sommeren.

Alene klubbens Instagram-konto er steget med 3,5 millioner følgere. Og Ronaldos opslag på netop Instagram, hvor han annoncerede sit skifte til Juventus, blev med 12,1 millioner likes det femtemest likede opslag i mediets historie.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Cristiano Ronaldo (@cristiano) on

Eller sagt på en anden måde: Med et enkelt spillerkøb er Juventus pludselig kommet meget tættere på at være noget, som den lille pige i Shanghai og teenageren i Mexico City er optaget af.

Derudover har transferen også indbragt klubben gevinst i form af rigtige menneskepenge i kasseapparatet, for i de første døgn efter, at nyheden om Ronaldos klubskifte havde spredt sig ud over kloden, solgte Juventus en halv million ekstra spillertrøjer – hvilket svarer til en omsætning på omkring 380 millioner danske kroner.

Og på børsen er de sort-hvides aktier steget så meget, at klubben nu for første gang har en samlet værdi på over en milliard euro.

Et spørgsmål om omsætning

Disse tal har også betydning, for endemålet med Torino-klubbens strategi er ikke bare at få så mange virtuelle tilhængere som muligt.

Øvelsen ligger i at udnytte den større fanskare til at øge omsætningen, for kun på den måde kan klubben slippe ud af den finansielt set sårbare mellemposition, den føler sig fanget i lige nu, og komme op i fodboldverdens højeste luftlag, hvor de allerrigeste klubber befinder sig.

Eller som klubpræsident Agnelli selv formulerede det på generalforsamlingen sidste år:

»Der en gradvis polarisering på vej i den europæiske fodboldverden. Der er otte klubber, der har en omsætning på mere end 400 millioner euro om året. Vi omsætter for mellem 300 og 400 millioner euro ligesom for eksempel Liverpool. Fire klubber har en omsætning på mellem 200 og 300 millioner euro og to klubber en omsætning på mellem 150 og 200 millioner euro.«

»Vi befinder os altså i en slags ingenmandsland. Vi sidder delvist i den bageste vogn på første klasse, delvist i den forreste vogn på anden klasse. Der er en stor risiko forbundet med at være fanget i midten på den måde.«

Juventus vil helt ind i varmen til de bløde sæder på fodboldens første klasse. Og Ronaldo skal være dens adgangsbillet.

I den forbindelse gør det mindre, at den portugisiske frontløber er kommet lidt halvsløjt fra start i Serie A og måtte bruge fire kampe på at finde nettet for sin nye klub. I Torino har man tiltro til, at den rutinerede træner Allegri nok skal få Ronaldo integreret i sit system. Desuden er Juventus altdominerende i Serie A, så det går nok alt sammen alligevel.

Ronaldo skal først og fremmest få Juventus til at vokse på alle de andre platforme, der også er vigtige for en moderne fodboldklub i disse tider.

Og det er han godt i gang med.

Kilder: ESPN.co.uk/football/Italian-Serie-A 

Calcio e Finanza

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Steen Voigt
Steen Voigt anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu