Der var engang, hvor man talte om ligusterfascisme. Det gør man ikke mere. Forestillingen om den småborgerligt angste familie, der skjuler sig for omverdenen bag den både billige og hurtigtvoksende ligusterhæk, synes langsomt at have sneget sig ud af sproget.
En forklaring på det kunne være, at den bevægelse, som ordet ’ligusterfascisme’ beskriver, efterhånden har indtaget hele samfundet. Med Dansk Folkeparti som det tyngdepunkt, mange politiske diskussioner drejer sig om, og med lige dele angst for fremmede og dræbersnegle, kunne man mene, at ligusterfascismen har sat sig afgørende på den politiske dagsorden og den kulturelle bevidsthed.
Hækken går ikke kun rundt om ens egen matrikel, men langs den nationale grænse.
Men måske er ligusterfascismen snarere blevet overhalet og overdøvet af en ny tendens; en ny måde at værne om ens eget og markere afstand til alt det fremmede. Vi vil kalde denne tendens for hipsterfascismen.
Fascisme med kant
Ligusterfascismen var en stilfærdig form for fascisme. Den var en tålmodig udbygning af ’det tavse flertal’, der bare ville have lov og orden og en stærk leder. Den ville hævde sin ret til jorden, matriklen, men i øvrigt være i fred. (Og hvad der så foregik i kælderen, var ikke godt at vide).
Hipsterfascismen, derimod, er mere æstetisk stolt. Den viser sig frem og står ved sin identitet. Den markerer sig og er unik, men den er ikke så afhængig af sin egen indhegning som af sit tøj, sin krop og sin stil. Hvis parcelhuset var et tempel for ligusterfascismen, er kroppen det for hipsterfascismen.
Fra hipsterkulturen henter man ideen om at være på kant, udfordrende og egenartet. Hvad kunne være mere avantgarde end at synes, at det er godt nyt, at Jair Bolsonaro er blevet valgt til præsidentembedet i Brasilien? Fra fascismen henter man resten.
Det stramt noble tøj, frisuren og forestillingen om, at der skulle være sådan noget som en national identitet, der på metafysisk vis har eksisteret længere, end der både har eksisteret nationer og identiteter, og som er lige ved at blive ødelagt af postmodernisme, marxisme og indvandring. Hipsterfascismen er kæk og fræk, og på samme tid som er den melankolsk og autenticitetssøgende.
Hvad er det, der giver personer som Jair Bolsonaro, Donald Trump og Pernille Vermund så meget mere medieopmærksomhed, end de retteligen fortjener? Det har helt sikkert ikke noget at gøre med at ville skjule sig bag en ligusterhæk. Tværtimod. Men det vil netop også være en misforståelse at tro, at deres tilhængere holder af at skjule sig. De er snarere kommet ud fra deres gemmer og råber lige så højt som deres ledere. De har fået ytringsfrihed og selvtillid, og nu skal det være slut med al den mangfoldighed og ligestilling.
Som Gyldendal skrev i foromtalen af sin hyldest til hipsterfascisten Pernille Vermund: »Bogen er en beretning om en selvstændig arkitekt og enlig mor fra Nordsjælland, som en dag får nok og beslutter at udfordre de gamle partier.«
Hipsterfascismen forlader de trygge rammer og går på gaden og på nettet og siger fra. Den er effektiv på de sociale medier, og den finder hele tiden nye måder at markere sig på som vovet, energisk og stålsat. Selv skandaler, der ville fælde ’almindelige’ politikere, kan bruges som våben af hipsterfascisterne. Og Jonathan Spangs hipster-sjove tungekys med Vermund var netop dét: bekræftelsen af fascismens nye, cool og flamboyante stil. Tak for lort, Jonathan, som man siger.
Ikke populisme, hipsterfascisme
Det nytter ikke længere at blive ved med at omtale højredrejningen som ’populisme’. Det er for lidt, og det er for upræcist. Problemerne med begrebet populisme er, at det for det første er en neutral kategori, som lige så vel kunne have været venstreorienteret, og for det andet at det antyder, at populisterne taler på vegne af ’det sande folk’. Populismediagnosen accepterer på en måde forestillingen om ’den jævne dansker’, som Søren Krarup plejede at sige det. Det vil sige: ligusterfascisten.
Det, man overser her, er den helt igennem hipsteragtige nydelse, man kan få ud af at brænde excessivt for sin nation, sin kultur og sin identitet. Netop fordi det er blevet muligt at bilde sig ind, at dette er nyt og så avantgarde, at det næsten endnu ikke er blevet cool.
Der er ikke nødvendigvis tale om blindhed eller mangel på viden og forståelse af verdens gang. Der er snarere tale om en attitude, en bestemt subjektiv figur. Det kan være, at hipsterfascismen laver et forsvar for traditionelle familieværdier, ’naturlige’ kønskategorier og et små- eller storracistisk fødselsfællesskab. Men energien, man kan blive helt høj af, er avantgardistisk.
Center for Vild Analyse
Center for Vild Analyse har eksisteret som sted for tænkning siden august 2006. CVA analyserer kulturelle og politiske fænomener under parolen ’hvis du vil vide det modsatte’, ofte med inspiration fra psykoanalysen.
Seneste artikler
Vi må overvinde vores modstand mod sandheden om unges mistrivsel, før den kan adresseres
25. marts 2023Måske er vi lige nu i den særlige overgangsfase, hvor vi endnu ikke vil acceptere en sandhed, vi egentlig godt kenderGrusomhederne i Ukraine ligner en genopførelse af 1916. Hvad er det, der pludselig driver historien baglæns?
18. marts 2023Krigen i Ukraine drejer sig i høj grad om skyttegrave og artilleri og vækker dermed mindelser om Første Verdenskrig. Det er, som om historien er begyndt at gå baglænsTranspersoner lider den dobbelte kranke skæbne enten at blive udstødt eller udsat for forståelse
11. marts 2023Transpersoner lider den dobbelte kranke skæbne enten at blive udstødt eller at blive udsat for forståelse
Ismens katastrofe. Der er mange fine mennesker med en konservativ tilgang til livet, men konservatisme er skrækkelig. Liberale mennesker, har båret den humanistiske kultur frem, men librealisme er skrækkelig og humanisme i bedste fald eskluderende.
Sociale holdninger er et gode, mens socialisme har medført undertrykkelse og menneskehed.
Islam er fin, islamisme ikke så godt.
Hvad er det der sker, når holdninger og synspunkter bliver til ismer?
Menneske had og ikke menneskehed....
Sådan skal den ged barberes "entia non sunt multiplicanda praeter necessitatem". Nationalismen og facismen er hvad de altid har været, uanset forklædningen.
True love will never fade
(Gammel kærlighed ruster ikke ikke)
Man skal hore meget, før der falder et par øre af, som første-bølge-feministerne Nyhavns Rose og Den røde Pimpernelly betroede læserne i ATS - organet for den højere oplysning på rådhuspladsen i København i hipsterbevægelsens glansperiode i 1970'erne ... ;o)
Hvad betyder "hipster"? Hvem har lanceret ordet?
Runa skriver.
Pernille Vermund og Trump burde hellere kategoriseres som Ayan Rand rockere, end som hipstere.
Det er værd at nævne, at Ayan Rand, som Lars Seier Christensen fra Saxo Bank dyrker, døde i fattigdom og på offentlig forsørgelse. Det var godt, at der fandtes et offentligt system, der kunne støtte hende i alderdommen, idet hun ikke længere kunne forsørge sig selv. Hun skrev godt nok, at kun "den stærke overlever". Det mener mange rige mennesker, så længe de er rige. Jeg har skam læst hendes simple og fascistoide bøger/"kærlighedsromaner", f.eks. The Fountainhead.
Hvorfor de rige danskere bor i Schweiz? Det må være den sunde bjergluft, det er i hvert fald ikke på grund af skatten, der er meget lavere. Her kommer formanden til at bo med sin nye ældre kommende ægtefælle, så enlig og fattig bliver hun heldigvis ikke.
Komikeren legitimerede hendes fremmedfjendtlige politik med et meget dybt kys. Hvem vandt flest point? Det gjorde formanden, en "selvstændig" arkitekt med flere små lukkede firmaer bag sig, i henhold til Virk.dk. DR legitimerede derved også hendes politik ved at vise episoden. Hvorfor ikke at hjælpe hende frem, DR skabte også DF.
Som man nu siger, arkitekternes fejl er synlige, lægernes fejl begraves.
Runa skriver.
Pernille Vermund og Trump mm. burde måske hellere kaldes Ayan Rand supporters frem for rockere. Det andet er måske lidt hårdt i tonen.
Randrocker rimer bare godt. Der er noget rockeragtigt over Trump. Jeg kan godt ser ham for mig i en lædervest og til rodeo. Jeg ser hverken ham eller PV som hipstertyper.
Åhhhhh ja, de gode, gamle dage, da ligusterfascisterne sad bag deres hække og var tavse - og da kældermenneskene blev nede i deres lumre kældre - og ikke kæftede op i tide og utide.
Man kan blive helt nostalgisk ved tanken.
Søren Lystlund alias Runa: CFV forholder sig jo ikke til dét vi ser, men det vi ikke ser. Trump og alle de andre nævnte ser bestemt ikke hipster agtige ud, men mon ikke det er fordi du ikke se skoven for bare træer? Når jeg ser hipstere ser jeg med det samme den samme og styrende isolationisme som ovennævnte banditter. Der er sku ikke meget kollektivisme, rundkreds og kooperativ åndelig over de to segmenter.
"Mænd indlader sig gladeligt med de rædsomste kvindfolk, så længe deres egne koner bare sidder trygt derhjemme." (Agnes Henningsen)
@Lillian Larsen 12/11 21:50
Oprindelse: kendt fra 1959 ¤ fra amerikansk engelsk hipster afledt til hip 'moderne, smart' se hip ¤ begrebet opstod i 1940'ernes USA og fik en renæssance og delvis ny betydning i 1990'erne
https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=hipster&tab=for
Hvis man vil vide, hvad der bliver det næste 'sort', skal man bare tjekke, hvad der mangler - men jeg har stadig ikke forstået, hvad hipsters byder ind med? Altså udover at det vist er noget med skæg - vel som reaktion på alle glatnakkerne - og afslappet tøjstil?
Runa skriver.
Rettelse hun hedder Ayn Rand, men hed oprindelig Alisa Zinovyevna Rosenbaum og var fra Rusland.
Hvad betyder "hipster"? Hvem har lanceret ordet?
Det er resultatet Gavin McInnes (Vice) mode eksperimenter:
https://youtu.be/qSa4shXdDPM