Læsetid: 9 min.

Essay: Antisemitismens væsen viser sig igen

Trods efterkrigstidens fine hensigtserklæringer om at sikre jødernes plads i Europa, er ’det jødiske spørgsmål’ igen begyndt at røre på sig blandt nye generationer af europæere. Heller ikke i Danmark slipper jøderne for den negative opmærksomhed
På mærkedage og ved festlige lejligheder demonstrerer jøder og ikkejøder den fælles samhørighed, som her i synagogen i København ved 75-året for redningen af de danske jøder under besættelsen. Men til hverdag skjuler stadigt flere jøder deres identitet af frygt for konsekvenserne.

På mærkedage og ved festlige lejligheder demonstrerer jøder og ikkejøder den fælles samhørighed, som her i synagogen i København ved 75-året for redningen af de danske jøder under besættelsen. Men til hverdag skjuler stadigt flere jøder deres identitet af frygt for konsekvenserne.

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

19. januar 2019

Det var hverken stolthed eller en antropologs nysgerrighed, der ramte mig, da jeg i forbindelse med mindehøjtideligheden for 75-året for redningen af de danske jøder den 11. oktober så kronprins Frederik, statsministeren – ja selv Enhedslistens Pelle Dragsted – sidde i synagogen i København med kalotter på hovederne og blive velsignet på hebraisk og dansk af den unge overrabbiner Jair Melchior.

Det, der ramte mig, var derimod en nervøs sitren i kroppen og en udefineret og urolig fornemmelse, der kom af ikke at vide, hvad ’de andre’ mon tænkte. For ’de andre’ – den øvrige ikke-jødiske danske befolkning – fulgte måske også med i den tv-transmitterede mindehøjtidelighed, der inviterede dem indenfor i et intimt jødisk rum fyldt med dansk-jødiske religiøse praksisser, symboler og mening.

Det var heller ikke skam eller frygt, der talte til mig, men snarere en nervøsitet over, hvordan kulturkristne, ateister, muslimer, nationalister, venstrefløjsaktivister og andet godtfolk mon ser, forstår og fortolker eksistensen af en levende jødisk kultur i dagens Danmark.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Kim Folke Knudsen
  • Maj-Britt Kent Hansen
  • Grethe Preisler
  • Trond Meiring
  • Mikael Aktor
  • Troels Ken Pedersen
Kim Folke Knudsen, Maj-Britt Kent Hansen, Grethe Preisler, Trond Meiring, Mikael Aktor og Troels Ken Pedersen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Meget fint essay, Maja, men burde du ikke konkretisere - eller i det mindste overveje mere udtrykkeligt - hvorfra den ydre antisemitisme i Danmark og Europa kommer fra? Hvem er det, der udtrykker sig og handler antisemitisk? Og hvorfor er jøders oplevelse af antisemitisme mindre i Polen og Ungarn end i Vesteuropa - mon? Er disse staters indskrænkning af ytringsfriheden den eneste og rigtigste forklaring? Det er svært at gøre noget ved antisemitismen, hvis man ikke evner eller ønsker at sætte navn på antisemitterne og den ny antisemitismes årsager.

Martin Kristensen og Henrik Peter Bentzen anbefalede denne kommentar

1) At enhedslisten var til stede i synagogen er vel ikke så underligt. Et parti, der har rødder tilbage i frihedskampen, har vel noget at markere.

2) Når Maja - og Sanne - "ikke har lyst til at træde frem " kan man vel også sige det samme om andre danskeres forhold til religion. Det er jo ikke noget vi taler meget om.

(For et par år siden læste jeg et interview med præsten Hanne Dahl, nu præst i Budolfi kirke. Hun blev spurgt om, hvad hendes mand troede på og hendes var - citeret efter hukommelsen - var: "Det ved jeg ikke. Men jeg håber da, at han er troende".)

Mon ikke det er sådan - for de fleste af os: Vi ved faktisk ikke hvad, om, vores venner eller kolleger har et forhold til ham ovenpå, eller til Buddha, eller Thor, eller Ram og Sita. Eller .....

Peter Andersen og Henrik Peter Bentzen anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

Se Sanne Cigale Benmouyals dokumentar 'Jøde' på DR-TV2, før den bliver taget af plakaten igen.
Den var jeg gået glip af, hvis af, hvis det ikke havde været for ovenstående essay, og den er virkelig værd at se!

jens christian jacobsen, Steffen Gliese og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Per Christiansen

Jeg forstår ikke det had mod jøder.
Er der ikke en eller anden der kan forklare det, det forekommer mig at fortabe sig i tågerne.
Jøde spørgsmålet, ? Jeg forstår det ikke.
Hvad er det jøderne har gjort, gør
Det er ikke fordi jeg ikke kan min historie.

Mogens Holme, jens christian jacobsen, Flemming Berger, Marianne Kjær, Steffen Gliese og Henrik Peter Bentzen anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

Per Christiansen, jøder spiser børn, ligesom finnerne går med kniv; det er noget "enhver" ved.

I stedet for at gnide albuer med Pia Kjærsgaard burde Dansk mosaisk Trossamfund alliere sig med de muslimske imamer og sammen forsøge at sætte en front op over for den galoperende racisme, vi ser i DF. Der er ingen grund til at tro, at DFs veneration over for jøder er begrundet i andet end strategisk tænkning: Først freder vi jøderne, mens vi smider muslimerne ud, derefter kommer turen til jøderne.

Xenofobi og racisme skal bekæmpes, overalt hvor de viser sig, også selv om man ikke lige selv umiddelbart er i farezonen, for det kan tids nok komme.

Jørgen Tryggestad, Khuram Bashir, Nils Lauritzen, Mogens Holme, Alvin Jensen, Raido Rafn, Eva Schwanenflügel, Kim Folke Knudsen, Flemming Berger, Trond Meiring, Hans Larsen, Torben K L Jensen, Marianne Kjær, Tino Rozzo, Steffen Gliese, Samuel Grønlund, Jakob Silberbrandt, Søren Bro, Ib Gram-Jensen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Bjørn Pedersen

Jeg har studeret med muslimer af forskellige kulturelle baggrunde og generationer. Mens der var ikke var nogen antisemitisme hos den 2. generations kurdiske pige, var den 2. generations marrokanske pige sikker på at jøder havde en særlig lugt og var en seperat race af mennesker. Værst var den 1. generations palæstinensiske pige som aflirerede flere af de klassisk europæiske antisemitiske ideer, heriblandt ideer om at jøder forsøger at udslette den muslimske verden (en muslimificering af Zions Vises Protokoller).

Antisemitisme blandt muslimer i Europe er mere udbredt end mange gider at erkende. Dermed ikke sagt at det ikke kan bekæmpes, og det er også vigtigt at påpege at selvom den muslimske antisemitisme er ekstremt udbredt i dag, så er den et langt mere moderne fænomen end hvad både mange europæere og muslimer (hvadenten de er antisemitter eller ej) går og tror. Udbredelsen af antisemitiske konspirationsteorier i den muslimske verden, f.eks. troen på at jøder dræber og ofrer muslimske drengebørn, går ikke længere tilbage end efter 1948. Hvordan skulle alle de jøder, der havde boet århundreder og årtusinder i Nordafrika, Mellemøsten, Iran eller Tyrkiet ellers have overlevet så længe, hvis graden af antisemitisme stødt havde været ligeså slem som den var i dag?

Og netop derfor bør det også være muligt, at målrette en kampagne eller flere kampagner, mod antisemitiske konspirationsteorier (og anden racisme) blandt muslimske indvandrere. F.eks. ved at tale om de mange TV stationer og andre medier, der udbreder og populariserer konspirationsteorier om jøder, og hvilke politiske motivationer de kunne have for at gøre dette? Det har altid været populært for tyranner, at aflede befolkningens opmærksomhed når de begår korruption, mord, tyveri og voldtægt på deres eget folk.

Mads Jakobsen, June Pedersen, søren jensen, Kim Folke Knudsen, Flemming Berger, Mette Poulsen, Tino Rozzo, Steffen Gliese og Jakob Silberbrandt anbefalede denne kommentar
Philip B. Johnsen

Squirrel Hill massakren i Pittsburgh er en vigtig påmindelse til danskerne om, hvordan vælgere indoktrineret af politisk propaganda, ved ubegrundet frygt og intolerence politik, kan ansporer voldsparate borgere i samfundet til handling på frygten.

Had og hetz spredende politikere med frygt skabende og politiske usande påstande om flygtninge i nød er til fare for stabiliteten i Danmark, kan skabe en lignende massakre i Danmark.

Pia Kjærsgaard Folketingets formand.
Tre eksempler på otte dage i 2010.

»Men islam i sin grundsubstans, og det er det, jeg synes, vi skal forholde os til, er en voldsforherligende religion.«
Citat Pia Kjærsgaard (DR2 Deadline, 3.2.2010).

»Vi har en religion i Danmark i det 1000-årige rige, som Danmark er, og det skal vi holde fat i. Og derfor er det væsentligt, at islam ikke vinder frem i Danmark.«
Citat Pia Kjærsgaard(Politiken.dk, 26.1.2010).

»Jeg bryder mig ikke om dem, der generaliserer muslimer. Men med selve islam, der må jeg sige, at jeg har sværere og sværere ved at skelne mellem islam og islamismen.«
Citat Pia Kjærsgaard (Information, 20.1.2010).

“Ny rapport slår fast, at der bliver begået langt flere hadforbrydelser end først antaget. Rapporten er resultatet af en udvidet gennemgang af politiets sager, og det får Rigspolitiet til at slå fast, at hadforbrydelser fortsat skal have høj prioritet.”
Citat Rigspolitiet.
https://www.dansk-politi.dk/artikler/2018/september/langt-flere-sager-me...

“Når jeg ser på, hvordan nogle borgere opildner til holdninger mod flygtninge, eller hvor nedsættende der tales om jøder, spørger jeg mig selv:
Hvor godt forankret er den menneskelige værdighed i folks hoveder?”
Citat Josef Schuster, formanden for det Jødiske Centralråd i Tyskland.

Link: https://www.dr.dk/nyheder/udland/merkel-vi-maa-aldrig-glemme-krigens-rae...

Ib Gram-Jensen, Mogens Holme, Alvin Jensen, Eva Schwanenflügel, Kim Folke Knudsen, Flemming Berger, Peter Andersen, Marianne Kjær, Niels Duus Nielsen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Jørn-Erik Rasmussen

Religion kan være det som skiller. Har ofte været det historisk. Men selvfølgelig er der andre veje at betræde end Kjærsgaards m.fl. måde at fodre og udnytte tilbøjeligheden til at lade andre/anderledes stå for skud. I Berlin er der f.eks. https://house-of-one.org/de/konzept - samt indførelsen af faget etik i skolen https://www.berlin.de/sen/bildung/unterricht/faecher-rahmenlehrplaene/et...
(et af argumenterne herfor var - lidt forenklet - at religion adskiller og etik forener/fællesgør)

Per Christiansen

Tak for de udmærket forsøg på forklaringer.
Jeg forstår de stadig ikke, det hele bunder i overtro og latterlige ideer.

Kim Folke Knudsen

Nationalismens bølger skyller ind over Europa. Ledsaget af den tøjlesløs nationalisme er den radikaliserende debat, hvor folkegrupper religioner og mennesker spilles ud mod hinanden. Det er den debat, som DF omtaler som et opgør med den politiske korrekthed. Jeg tror at mange velmene DF´ere ikke et helt klar over, hvad konsekvenserne af deres opgør kan blive. Mange finder det spændende og udfordrende, at det autoritære Sverige nu oplever en massiv fremgang til Sveriges Demokraterne. Det lyder som et uskyldigt og antiautoritært oprør mod svensk centralisme og mod socialdemokratiske forestillinger om den ideelle Velfærdsstat. Men hvad indeholder Sveriges Demokraterne, hvad er deres baggrund og hvad indeholder sandheden bag deres svenske nationalisme ? Undersøg det inden sympatien for partiet styres af falske forventninger.

I nationalismens karakter ligger ønsket om at fremhæve egne nationale og ofte ligeså racemæssige fortrin. Det stiver af, det fjerner fokus fra dybe sociale og økonomiske problemer, som et samfund i krise ikke er i stand til at løse uden videre og slet ikke med enkle og demagogiske budskaber.

Ledsaget af denne nationalistiske fortrinsstilling dette at ophæve sig selv som individ til noget særligt nationalt overlegen religiøst overlegen eller racemæssigt overlegen - er syndebukken den som udpeges til roden for alt ondt. Syndebukken bliver det objekt som hadet og den indestængte vrede rettes mod. Resultatet kan i nogle tilfælde være forfærdeligt og helt ødelæggende for en civilisation. Det ligger desværre dybt i os mennesker at lade os lede og manipulere af mopperne. Har vi ikke alle en historie fra skolegården, hvor en eller anden stak ud og dernæst skulle kanøfles. Unge år som blev til plagsomme år på grund af grusom mobning. Mennesket har brug for at være sin egen ondskab bevidst og tøjle denne konstant hele livet igennem.

Jeg synes alene sammenstillingen, at der er jøder og så er der tyskere i Tyskland er en rædselsfuld udtalelse. Jøder er statsborgere og nationalt forankrede i hver deres nation på lige fod med alle andre borgere i Tyskland og i andre lande. Det er der er afskyeligt i tysk historie er, at en generation af tyskere lod sig forlede til at deltage i et massemord på egne borgere på borgere med en tro, som er stamfaderen til den kristne tro og til andre religioner. Med Holocaust blev en del af europæisk kultur og europæisk historie udslettet på grusom vis. Tilbage blev skammen, sorgen og tabet af den jødiske kultur i mange af Europas samfund.

Jøderne måtte efter Holocaust drage den konklusion, at kun en stat for jøderne var det eneste sikre sted at være: Israel. Alle andre steder lurede risikoen for at blive udpeget til syndebuk og der på blive ekskluderet og lagt for had af det omgivende samfund.

Derfor er der grund til at være på vagt overfor den udgrænsning og xenofobi, som der pustes til overfor vores medborgere med islam som tro. Kritik ja men med mådehold og uden at stemple mennesker, fordi de har en tro, der er anderledes end vores egen. Jøderne er i dag Europas seismograf. De kan mærke forskydningerne i samfundet lang tid førend vi andre fornemmer optræk til et jordskælv ligesom at dyrene kan fornemme optakten til et jordskælv timer ja dage forinden. De mange episoder med spirende antisemitisme med hadefulde udtalelser mod vores jødiske medborgere og med det beskidte forsøg på, at gøre jødiske medborgere ansvarlige overfor den israelske Regerings handlinger over Palæstinenserne. De episoder bør vi alle være på vagt overfor. Tage afstand og markere fællesskab og solidaritet med vore jødiske medborgere.

Et liberalt demokrati er grundlagt på forestillingen om at vi alle er ligestillede borgere og ligeværdige borgere uanset religion, race, seksuelle præferencer, social baggrund og etnisk baggrund. Dette grundlag kan ikke gradbøjes gøres det så undergraves den frie Verdens fundament, som vi lærte at sætte pris på efter 1945.

Steffen Gliese, Trond Meiring og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Kim Folke Knudsen

Nationalismens bølger skyller ind over Europa. Ledsaget af den tøjlesløs nationalisme er den radikaliserende debat, hvor folkegrupper religioner og mennesker spilles ud mod hinanden. Det er den debat, som DF omtaler som et opgør med den politiske korrekthed. Jeg tror at mange velmene DF´ere ikke et helt klar over, hvad konsekvenserne af deres opgør kan blive. Mange finder det spændende og udfordrende, at det autoritære Sverige nu oplever en massiv fremgang til Sveriges Demokraterne. Det lyder som et uskyldigt og antiautoritært oprør mod svensk centralisme og mod socialdemokratiske forestillinger om den ideelle Velfærdsstat. Men hvad indeholder Sveriges Demokraterne, hvad er deres baggrund og hvad indeholder sandheden bag deres svenske nationalisme ? Undersøg det inden sympatien for partiet styres af falske forventninger.

I nationalismens karakter ligger ønsket om at fremhæve egne nationale og ofte ligeså racemæssige fortrin. Det stiver af, det fjerner fokus fra dybe sociale og økonomiske problemer, som et samfund i krise ikke er i stand til at løse uden videre og slet ikke med enkle og demagogiske budskaber.

Ledsaget af denne nationalistiske fortrinsstilling dette at ophæve sig selv som individ til noget særligt nationalt overlegen religiøst overlegen eller racemæssigt overlegen - er syndebukken den som udpeges til roden for alt ondt. Syndebukken bliver det objekt som hadet og den indestængte vrede rettes mod. Resultatet kan i nogle tilfælde være forfærdeligt og helt ødelæggende for en civilisation. Det ligger desværre dybt i os mennesker at lade os lede og manipulere af mopperne. Har vi ikke alle en historie fra skolegården, hvor en eller anden stak ud og dernæst skulle kanøfles. Unge år som blev til plagsomme år på grund af grusom mobning. Mennesket har brug for at være sin egen ondskab bevidst og tøjle denne konstant hele livet igennem.

Jeg synes alene sammenstillingen, at der er jøder og så er der tyskere i Tyskland er en rædselsfuld udtalelse. Jøder er statsborgere og nationalt forankrede i hver deres nation på lige fod med alle andre borgere i Tyskland og i andre lande. Det er der er afskyeligt i tysk historie er, at en generation af tyskere lod sig forlede til at deltage i et massemord på egne borgere på borgere med en tro, som er stamfaderen til den kristne tro og til andre religioner. Med Holocaust blev en del af europæisk kultur og europæisk historie udslettet på grusom vis. Tilbage blev skammen, sorgen og tabet af den jødiske kultur i mange af Europas samfund.

Jøderne måtte efter Holocaust drage den konklusion, at kun en stat for jøderne var det eneste sikre sted at være: Israel. Alle andre steder lurede risikoen for at blive udpeget til syndebuk og der på blive ekskluderet og lagt for had af det omgivende samfund.

Derfor er der grund til at være på vagt overfor den udgrænsning og xenofobi, som der pustes til overfor vores medborgere med islam som tro. Kritik ja men med mådehold og uden at stemple mennesker, fordi de har en tro, der er anderledes end vores egen. Jøderne er i dag Europas seismograf. De kan mærke forskydningerne i samfundet lang tid førend vi andre fornemmer optræk til et jordskælv ligesom at dyrene kan fornemme optakten til et jordskælv timer ja dage forinden. De mange episoder med spirende antisemitisme med hadefulde udtalelser mod vores jødiske medborgere og med det beskidte forsøg på, at gøre jødiske medborgere ansvarlige overfor den israelske Regerings handlinger over Palæstinenserne. De episoder bør vi alle være på vagt overfor. Tage afstand og markere fællesskab og solidaritet med vore jødiske medborgere.

Et liberalt demokrati er grundlagt på forestillingen om at vi alle er ligestillede borgere og ligeværdige borgere uanset religion, race, seksuelle præferencer, social baggrund og etnisk baggrund. Dette grundlag kan ikke gradbøjes gøres det så undergraves den frie Verdens fundament, som vi lærte at sætte pris på efter 1945.

Steffen Gliese, sven vangbæk, Trond Meiring og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Morten Pedersen

En forbudt forklaring kunne også være misundelse. Jøder er generelt klogere end andre befolkningsgrupper, ret meget. Det forklarer den fuldstændigt overvældende overrepræsentation af nobelprismodtagere, kunstnere og finansfolk fra denne meget lille gruppe mennesker. De har faktisk bidraget imponerende meget til menneskets samlede frembringelser. Dette forhindrer ikke Israel i at begå overgreb, arabere i Europa forfølges jo ikke grundet forbrydelser i Iran, Saudiarabien, Syrien etc. Jøderne er jagede af dele af venstrefløjen, højrefløjen og af gruppen af muslimer og er ved at forlade store dele af Europa. Malmø viser vejen efter der er tæt på muslimsk flertal, de fleste jøder er væk, resten er blevet usynlige og moskeen lukket.

June Pedersen, Trond Meiring og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Er det angsten for nogle nynazister der årsagen til at synagogen i Krystalgade er bevogtet med maskinpistoler ? eller hvad ..

Niels Duus Nielsen

jens peter hansen, maskinpistolerne i Krystalgade er udtryk for en panikreaktion. Ren symbolpolitik. Når en terrorist ser maskinpistolerne går han m/k bare et par hundrede meter op ad Nørregade og udløser bombevesten på Nørreport Station, for der er ingen maskinpistoler.

Det er ikke eksklusion og trusler, der forhindrer terror, tværtimod. Inklusion alene fjerner ikke problemet, men eksklusionen forstærker det. Mennesker, der kan imødese en fremtid som respekterede samfundsborgere, der har mulighed for at leve et anstændigt og materielt trygt liv, har ikke brug for radikale ideologier.

Steffen Gliese, Trond Meiring, Hans Larsen, Herdis Weins og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Tyskland tog jo først virkelig fat på fortidens forbrydelser da de fleste forbrydere var gamle eller døde. Indtil da sad de som dommere og embedsmænd fra 1950 og frem til pensionen. I 1960 havde langt over halvdelen af medlemmerne af landagen i Kiel en brun fortid. Ingen modstandere af nazisterne sad mere i landagen. I 1950 var langt de fleste medlemmer nogle der havde været forfulgt af nazisterne. Så meget for den tyske "udrensning". De sidste 20 år har rigtig nok været helt anderledes. Men også lidt sent.

søren jensen

Maja Gilden Zuckerman reflekterer i Moderne Tider, 19 januar over en stigende angst hos jøder i Danmark og øvrige Europa. Hun afviser at det er psykologisk betinget. Det er samfundsmæssige, sociologiske og historiske årsager vi skal være opmærksomme på. Det forbliver meget abstrakt hvad hun her mener gør sig gældende. Men hun nævner at den statslige kontrol med ytringsfriheden i Ungarn og Polen nok er forklaringen på at jøder i disse lande rapporterer mindst angst. Og at et ”rigt nationalt-historisk repertoire, som den dag i dag stadig spiller en aktiv rolle i at definere både danskheden og det ikkedanske, hvor det jødiske til tider bliver placeret” er en årsag til antisemitismen i Danmark.
Det er trist. At så mange jøder føler sig truet. Og at en skribent som vil tage det problem op ikke tjekker empirisk op på hvad hun siger. Som lærer for unge mennesker kan jeg sige at min første hypotese ville være at antisemitismen, udover hos højreradikale ekstremister er at finde hos i muslimske indvandrere. Ikke hos normalt kulturkonservative danskere. Zuckerman kan tjekke op på om den hypotese er værd at følge op på i hende post doc projekt ved at starte med at se på den procentvise andel af befolkningerne i Europa som er muslimer. Hun vil finde at netop Polen og Ungarn stort set ingen har – sammenlignet med dét Europa som netop nu oplever denne skræmmende tendens.

Susanne Schmidt

At nogle danske jøder vælger af stille op for DF og gå forest i den tiltagende muslim-bashing siger jo en del om splittelsen internt i det jødiske samfund i Danmark.

Nogle her hentyder meget tydeligt til at antisemitisme først og fremmest kommer fra muslimer men mon ikke de fleste muslimer i Danmark godt ved at hvis det ikke var for jøderne ville der pludselig ikke være nogen som helst berøringsangst overfor halalslagtning og drengeomskæring. Tværtimod. Det ville forbudt hurtigere end du kan skrive Støjberg på en "udlændingestramningskage".

Arne Albatros Olsen og Grethe Preisler anbefalede denne kommentar
Mads Jakobsen

Jøderne er i en unik dårlig strategisk position.

Som religiøst mindretal i vesten må de slå til lyd for at multikulturalisme er godt, religion en privatsag, og at alle skal ses som individer.

Som belejret flertal i Israel må de befæste deres grænser med bevæbnede soldater, teste alle immigranters DNA for at sikre deres racerenhed, og konstant være på vagt overfor demografien i befolkningsgrupperne.

Og som en befolkningsgruppe specifik nævnt i Koranen som havende andenrangs legal status, ved de godt at religion ikke er en privatsag under Islam, og at de ikke bliver set som individer i muslimsk rettroende lande.

Så de bliver nød til at lyde vage og velmenende, og så håbe at lytterne selv lægger to og to sammen og får syv en halv.

Susanne Schmidt

Mads Jakobsen du undskylder vel ikke tingenes tilstand i Israel med noget tekst i korsnen? Du er bekendt med at jødisk religion også skelner mellem jøder og ikke-jøder? Jøder er efter skrifterne udvalgte, det er vi andre ikke. Mon ikke Israels politik skal fibdes deri og ikke i koranen?

Mads Jakobsen

Jeg undskylder ikke Israels noget som helst. Hvorfor skulle jeg det? Og ja, jøderne har (også) særstatus i deres egne tekster. Men det der er min pointe her er, at de søger at sikre deres lands overlevelse gennem jernhård udlændingepolitik.

Susanne Schmidt

Det har vi hørt før? Er det stenkastene palæstinensere der er en trudsel mod atomstaten Israel med verdens bedste efterretningstjeneste?

Det du her nedskriver til "udlændinepolitik" er annektering, udresning og apartheid. Det er sku' en underdrivelse der burde gives priser for.

Mads Jakobsen

Det kan du alt sammen mene. Det eneste jeg pointere her er, at når jøder er i mindretal så går de ind for multikulturalisme, og når de er i flertal, går de ind for etnostater lige som langt de fleste andre. For det bliver de nød til.

Susanne Schmidt

Jeg kan ikke se at de bliver næd til at undertrykke nogen. Hvad er det der tvinger dem til apartheid andet end deres religiøse tekster?

Niels Duus Nielsen

Mads Jakobsen, jøderne er faktisk ikke i flertal i Stor-Israel (Israel plus de besatte områder). Det er derfor palæstinenserne ikke har stemmeret, for så ville de bare overtage regeringen i Israel.

Jeg kan forstå, at du er modstander af demokrati og tilhænger af apartheid, når du således hylder at et mindretal begår overgreb på flertallet.

Randi Christiansen

Det burde være indlysende, at nutidens antisemitisme skyldes israels overgreb på palæstina.

Susanne Schmidt, Samuel Grønlund, Niels Duus Nielsen og Arne Albatros Olsen anbefalede denne kommentar
Arne Albatros Olsen

Det ville nok hjælpe lidt hvis Det Jødiske Samfund i Danmark tog afstand fra Israels overgreb på palæstinenserne. ( Men det jeg tror jeg næppe vil ske)

Samuel Grønlund, Randi Christiansen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Susanne Schmidt

Arne det kommer nok ikke til at ske nej. Tværtimod løber konservative danske jøder Israels ærinde som da Movia fik et hav af emails (på engelsk) med friske beskyldninger om antisemitisme fra alle mulige steder i verden da deres busser i 2015 kørte med et budskab fra Dansk-Palæstinensisk Venskabsforening.

Samuel Grønlund, Randi Christiansen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Randi Christiansen

Holocaust traumet og historiens pogromer (i parentes bemærket blev jøderne omkring 1400 frataget retten til at eje jord og fokuserede derfor naturligt nok deres betydelige talenter mod andre områder herunder pengeudlån og andre forretningsaktiviteter, hvilket de jo tydeligvis og ligeledes indenfor kunst og videnskab har haft stor succes med) har skabt jødernes marginaliserede status i verdenssamfundet. Og vi ligger, som vi har redt - ligesom med fx versaillestraktaten, der gødede jorden for ww2 helvedet. Dumhed med dumhed på - igen igen.

Jeg finder denne sammenhæng indlysende, og hvis det ikke forstås og italesættes, fortsætter dumhederne bare.

En dumhed som nu betyder, at verdenssamfundet befinder sig i et rædsomt dilemma mellem jøder, der forståeligt nok og efter at have været udsat for ubeskrivelige lidelser i århundreder har behov for egen stat og palæstinensere, der bor lige netop der, hvor det traumatiserede jødiske folk vil bo. Begge folk har historisk tilknytning til området, men palæstinenserne boede der jo, da jøderne invaderede.

Og det er her, det bliver mærkeligt. Hvordan kan et jødisk folk med den historie, de har, udsætte et andet folk for de overgreb, vi ser? Det viser en kynisme, hjerteløshed og egoisme, som vækker stor vrede hos andre end palæstinenserne og dermed grobund for unuanceret antisemitisme.

Hvad bør jøderne da gøre? Ja, hvis jeg skal have respekt for dem, må de lade palæstinenserne få deres egen stat.

En freds og forsoningsproces mellem de to folk har desværre dystre udsigter men er nødvendig. Forudsætningen for at en sådan kan lykkes er, at verdenssamfundet forstår den historiske baggrund for det helvede, som det er havnet i. Nu må disse tåbeligheder høre op, og indtil det sker, må vi konstatere, at vi befinder os på det værste, mest modbydelige, primitive og underudviklede sted i menneskehedens udvikling.

Susanne Schmidt, Samuel Grønlund, Niels Duus Nielsen og Harald Strømberg anbefalede denne kommentar
Randi Christiansen

I øvrigt savner jeg, at nogen uddyber, hvorfor jøderne mener, at deres krav på israel - udover som verdenssamfundets kompensation for de historisk dårlige beslutninger, jøderne har lidt under - giver dem ret til, hvad der er palæstinensisk hjemland.

Som er et omstridt område med skiftende herskere, hvortil ingen af de nulevende jødiske efterkommere kan hævde større historisk ret end filistrenes efterkommere, som er palæstinensere.

Bør vi som verdenssamfund omsider være udviklede nok til ikke at acceptere evindelige stridigheder om land og jordisk gods og indse, at en mere civiliseret omgangsform her på vores fælles planet er at foretrække for alle - ikke mindst hvad det betyder i praksis. Hvilket ikke er nuværende modus : 'som brødre vi dele, jeg tar det hele'.

Randi Christiansen

Og jerusalem må man deles om. Der er ingen anden vej, hvis parterne fortsætter med at lade de ydre forhold, som repræsenteres af staten dominere de indre, som repræsenteres af kirken.

Torben - Nielsen

Jeg tror, at jøderne har gjort to erfaringer igennem historien.

Jøderne kan leve sammen med alle andre folkeslag.

Men ingen andre folkeslag, kan leve sammen med jøderne.

Derfor har jøderne også gjort den erfaring, at hvis de vil overleve, så skal de have deres eget land.

Og dette land skal være for jøderne og på jødernes betingelser.

Dette lyder nu om stunder ikke særligt demokratisk, men for jøderne drejer det sig ikke så meget om en teoretisk demokratiopfattelse, for dem drejer det sig om overlevelse.

Hvis der lever andre end jøder i deres hjemland, må de acceptere at leve der, efter jødernes regler.
Og hvis de ikke vil det, så må de finde et andet sted at være.

For jøderne har ikke andre muligheder end Israel, hvor de kan leve i fred.

Så hvis den historiske horisont kun er på de sidste 70 år, ja så kunne det godt se ud som om jøderne opfører sig som nogle bøller.

Men ser man på de sidste 700 år, så har jøderne ikke andre muligheder end at få sit eget hjemland, ellers vil de blive undertrykt, diskrimineret eller forsøgt udryddet.

Randi Christiansen

Torben - Nielsen@ - ja, men problemet er, at der boede nogen i forvejen i det land, jøderne ville have som deres eget. Dem kan man jo ikke bare smide ud.

Susanne Schmidt

"Hvis der lever andre end jøder i deres hjemland, må de acceptere at leve der, efter jødernes regler.
Og hvis de ikke vil det, så må de finde et andet sted at være."

Det er dog det mest usympatiske jeg længe har hørt. Der boede 60.000 jøder i Palæstina inden de europæiske jøder ankom.

Til orientering kan jeg lige tilføje at palæstinenserne hverken havde inviteret de europæiske jøder eller var skyld i at de forlod Europa.

Der er ingen andre steder de kan leve i fred? Lever de ikke i fred her i Danmark? I Sverige? I USA? Canada? Storbritannien? Tyskland? Holland? Jo der er masser af steder jøder lever i fred med andre mennesker.

Du burde skamme dig for at antyde at jøderne er "nød til" at undertrykke palæstinenserne. Højrefløjs-zionisterne der i øjeblikket styrer Israel er ikke et hak bedre end andre højrefløjs-regimer verden tidligere har kendt. Herrefolks-mentalitet og intet andet.

Randi Christiansen, Samuel Grønlund og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Det er jo mere speget end det, Randi Christiansen, for der boede også jøder i Palæstina - der jo ikke var en stat, men en del af det opløste osmanniske sultanat, der blev britisk mandatområde efter fredstraktaterne ovenpå 1. verdenskrig.

Susanne Schmidt

Steffen Gliese. At der boede jøder er korrekt. Hvordan gør det noget speget? Hvori ligger palæstinensernes skyld?

Torben - Nielsen

Engang i mellem har jeg lyst til at citere Holberg:
Alle siger, at Jeppe drikker, men ingen spørger, hvorfor Jeppe drikker!!

Det er lidt det samme her:

Alle siger, at jøderne opfører sig som brutale undertrykkere, men ingen spørger, hvorfor jøderne opfører sig som brutale undertrykkere!!

Men jeg påstår, at Israel opfører sig som de gør, som en konsekvens af århundreders jødeforfølgelser, i Europa, Mellemøsten og Nordafrika.

Jeg tror, at jøderne har lært på den helt hårde måde, at hvis de vil overleve som jøder, så skal de have deres eget land, helt for dem selv.
Og når jeg siger på det helt hårde måde, så mener jeg det helt bogstaveligt. Hvis jøderne i Israel tøver et øjeblik, bliver de udslettet.

Alle, der mener, at Israel skal dele deres land med palæstinenserne, viderefører i virkeligheden dermed århundredernes jødeforfølgelse.

Jøder og palæstinensere har absolut intet til fælles, andet end de begge gør krav på landet, og så hadet til hinanden.

Under første verdenskrig vælger det Osmanniske rige at deltage på tyskernes side.
Palæstina er på dette tidspunkt en del af det Osmanniske rige.

Ved fredsforhandlingerne efter krigen, beslutter englænderne, at en del af betingelserne for fred er, at der bliver oprette en jødisk stat, i det område som hedder Palæstina.

Udførelsen af denne beslutning trækker ud.

Op til, og under anden verdenskrig, forhandler muftien af Jerusalem med Hitler, som oprette en einsatzgruppe i Athen, som er parat til at rykke til Palæstina, så snart Rommel er kommet frem til Palæstina.

Efter anden verdenskrig tager jøderne så sagen i egen hånd.

Og skulle nogle være i tvivl, så kan palæstinenserne finde venner blandt Israels naboer, hvor de kan leve i fred, - den mulighed har jøderne ikke, de har ikke nogen venner nogen steder.

Og så et lille kursus i storpolitik.

Statsdannelse sker ikke, når man er gode venner.
Statsdannelse sker når uenighederne bliver så store, at der sker væbnet konflikt.

Og efter at ufreden er stilnet af, kan man som regel finde ud af at dem som mener det ene, rykker over på den ene side af grænsen.
Og dem som så mener noget andet, kan så rykke over på den anden side af grænsen.

Palæstinenserne deler skæbne med finnerne på Karelen og tyskerne i Østpreussen.
Begge har tabt deres jord i en væbnet konflikt.
Men i modsætning til finnerne og tyskerne, har palæstinenserne valgt at blive i deres oprindelige lande.

Så har man to muligheder: enten retter man ind, eller også finder man andre græsgange.

Og skulle man så tro, at der er større sikkerhed her i Danmark, så oplyser politiet at de bruger mere end 0,5 million timer om året, på at bevogte jødiske institutioner.

Så jeg er heller ikke sikker på, at Danmark sikker nok, for jøderne.

Samuel Grønlund

Jeg spørger tit hvorfor Israel undertrykker sine palæstinensiske naboer og generelt opfører sig som det dummeste mest brutale svin man kan forestille sig.
Men der gives aldrig ærlige fornuftige svar.
I stedet får man tudet ørerne fulde med latterlige søforklaringer om terror, had og manglende palæstinensisk anerkendelse af Israel, der enten udstiller en ufattelig ignorance om sagens kendsgerninger eller et ensidigt historieløst forsvar for Israel.
Der findes ikke palæstinensisk terror. Palæstinenserne fører frihedskamp med alle tilgængelige midler, som er deres indiskutable ret og pligt, under Israels brutale besættelse og undertrykkelse.
Selvfølgelig hader palæstinenserne de zionistiske jøder - en gruppe der stort set tæller samtlige jøder på planeten. I og udenfor Israel. Palæstinenserne er det folk på planeten, næst efter jøderne, der er blevet svigtet og brutaliseret værst i nyere historie.
Selvfølgelig kan palæstinenserne ikke anerkende og forsone sig med en terroristisk stat, der har palæstinensisk fordrivelse, som primær formål.

Susanne Schmidt

Torben.

"Alle siger, at jøderne opfører sig som brutale undertrykkere, men ingen spørger, hvorfor jøderne opfører sig som brutale undertrykkere!!"

Herefter følger en lang tirade om hvorfor israelske jøder har ret til at behandle palæstinenserne som lort.

Nu skal jeg lige fortælle dig en ting. Jøderne, hverken de israelske eller diasporaen, har ret til Gaza, Vestbreden eller Østjerusalem. Det er slået fast med syvtommersøm og det skal der ikke ændres på fordi jøderne er blevet forfulgt af forskellige europæiske stater.

Hvorfor skal palæstinenserne flytte til andre lande? Er det ikke mere nærliggende at de indvandrede jøder flytter tilbage til Europa?