Læsetid: 7 min.

»Det er en myte, at kvinder er bange for at investere«

Det mener canadieren Barbara Stewart, som er finansanalytiker og nok den i verden, som ved mest om kvinder og investeringer. I snart 10 år har hun egenhændigt undersøgt, hvordan kvinder investerer deres penge. Og på mindst fire måder adskiller de sig fra mændene
Kvinder praler ikke i samme grad som mænd. Derfor vurderer Barbara Stewart dem heller ikke på, hvordan de taler om sig selv, men på det afkast, de opnår. Foto: Anders Rye Skjoldjensen

Kvinder praler ikke i samme grad som mænd. Derfor vurderer Barbara Stewart dem heller ikke på, hvordan de taler om sig selv, men på det afkast, de opnår. Foto: Anders Rye Skjoldjensen

Anders Rye Skjoldjensen

30. marts 2019

Barbara Stewart var 11 år, da hun fandt ud af, at hun var feminist.

Hun opdagede, at hendes far hver uge gav hendes mor et fast kontantbeløb at købe ind til husholdningen for. Sidst på ugen skulle moren aflevere kvitteringer og redegøre for alle sine indkøb. Og hvis hun havde købt noget, som faderen ikke syntes var nødvendigt, fik hun klar besked.

»Det var der, jeg besluttede, at jeg ville tjene mine egne penge og aldrig være økonomisk afhængig af en mand,« siger Barbara Stewart og træder ind i elevatoren på hotel Radisson Royal i København. Dørene lukker bag hende og elevatoren suser op til øverste etage, hvor hun har værelse.

Barbara Stewart er i dag en meget anerkendt investeringsanalytiker og nok den i verden, som ved mest om kvinder og investeringer.

I snart ti år har hun undersøgt kvinders opførsel på investeringsmarkedet, og hun er en efterspurgt foredragsholder og hovedtaler i hele verden. Indtil nu har hun har foretaget mere end 700 kvalitative interviews med kvindelige investorer fra hele verden for at blive klogere på, hvordan og hvorfor de investerer. Forskningen sker på hendes eget initiativ, ligesom det er hende selv, der har finansieret alle ni rapporter, hun har udgivet om kvinder og penge.

»Jeg elsker bare København,« siger hun, da hun træder ind på sit hotelværelse.

»Jeg har været her en del gange som konsulent for nogle af jeres store banker. Hvilke, kan jeg naturligvis ikke sige. Tavshedspligt, du ved.«

Hotelværelset er småt. Til gengæld har det vinduer over alt og næsten 180 grader udsigt ud over København. Flere af finansverdenens logoer titter frem på høje bygninger.

Barbara Stewart

  • Canadisk finansanalytiker, som har specialiseret sig i, hvordan kvinder investerer. I snart 10 år har hun hvert år på Kvindernes Internationale Kampdag udgivet en rapport om kvinder og investeringer.
  • Finansierer sin forskning ved at holde foredrag og sælge konsulentydelser i hele verden.
  • Hun er CFA-autoriseret (Chartered Financial Analyst), hvilket betyder, at hun er medlem af CFA-instituttet, som sætter de højeste, globale, etiske og faglige standarder for investeringsprofessionelle.
  • Har i 20 år forvaltet rige menneskers formuer som porteføljemanager.

Branchens sorte får

Som led i en 48-dages lang rundrejse er Barbara Stewart ganske kort i København for at interviewe tre kvindelige investorer til hendes sit forskningsprojekt.

»I morgen tidlig flyver jeg videre til Istanbul, og derfra videre til syv forskellige lande i Sydøstasien,« siger hun og skubber rundt med nogle af sine store kufferter, så der er plads til at sidde og tale.

Det var under finanskrisen, at hun fik lyst til at se nærmere på kvinders opførsel på investeringsmarkedet. I 2009, da krisen ramte, arbejdede hun som portfoliomanager og forvaltede rige menneskers formuer. Og da hendes klienter synkront begyndte at styrtbløde penge, faldt hun ned i et hul.

»Mine klienter var vrede, fortabte og kede af det, og jeg brød mig ikke om at skulle håndtere alle deres følelser. Og uanset, hvor meget jeg prøvede, kunne jeg ikke redde deres penge. Alle mistede jo penge dengang, og ingen kunne hjælpe,« siger Barbara Stewart.

Én ting, hun i den periode observerede, var, at mens hendes mandlige klienter handlede overilet og irrationelt i et forsøg på at beholde deres penge, så havde hendes kvindelige klienter en helt anden form for ro.

»Det vakte min nysgerrighed, og jeg endte med at tackle min personlige krise ved at læse alt, hvad der overhovedet dengang fandtes om kvinder og investeringer,« siger Barbara Stewart.

Resultatet var nedslående.

»Alle historier om kvinder og penge var negative. Budskabet var enten, at kvinder ikke forstod sig på penge, at de ikke var risikovillige, og at de hellere ville overlade finanserne til deres mænd, fædre eller brødre. Og det gjorde mig virkelig vred.«

Barbara Stewarts opfattelse var nemlig, at de kvinder, hvis formuer, hun forvaltede, var meget kompetente og bevidste om deres håndtering af penge. Hun tænkte: Der mangler nogle positive historier, så hun interviewede over 50 succesfulde kvinder om deres forhold til penge og investeringer.

Hun finansierede selv rapporten, som hun skrev ved siden af sit arbejde som formueforvalter, og selv om medierne tog godt imod den og gav den meget positiv omtale, brød branchen sig ikke om den.

»Jeg husker, at jeg blev betragtet som branchens sorte får,« siger Barbara Stewart.

»Finansindustrien er meget gammeldags. Nu havde den lige i mange år tjent rigtigt mange penge på at appellere til mænd og drive forretning, som den plejede, og så skulle jeg ikke komme og sige, at kvinderne selv var finansielt kompetente og morgendagens kunder,« siger Barbara Stewart.

Selv om store dele af finansverdenen stadig tænker sådan, er der sket et skift i løbet af de sidste ti år, siger Barbara Stewart. Hun har netop på kvindernes internationale kampdag publiceret sin niende rapport om kvindelige investorer og oplever i dag, at kvinder er bredt accepteret som nye og vigtige kunder hos både banker og investeringsvirksomheder.

Og hvad har hun så fundet ud af i løbet af de sidste ti års undersøgelser? »Well … a lot!« siger Barbara Stewart og slår ud med armene. Men nogle af hendes vigtigste indsigter kan koges ned til, at kvinder adskiller sig fra mænd på mindst fire punkter, når det handler om investeringer.

1. Kvinder taler ofte sig selv ned

En vigtig ting, Barbara Stewart har lært af at tale med over 700 kvindelige investorer er, at kvinder ikke praler. Det kan godt være, at en kvinde har to masters og et vigtigt job og et spændende portfolio, men hun vil alligevel være beskeden, når hun vurderer sine egne evner.

»Da jeg først regnede det ud, forstod jeg, at jeg ikke skulle lytte til, hvordan kvinderne talte om deres bedrifter, men i stedet kigge på deres faktiske investeringer,« siger Barbara Stewart.

Og kvinderne er generelt rigtigt dygtige investorer, og flere nye undersøgelser peger på, at de faktisk klarer sig bedre end mændene – målt på, at de får højere afkast.

»Jeg håber, at al den forskning, som viser, at kvinder er dygtige investorer, kan få nye kvindelige investorer til at tale bedre om sig selv. Jeg taler f.eks. aldrig mig selv ned.«

2. Kvinder foretrækker at investere i sager, som er meningsfulde for dem

Kvinder går generelt mindre op i, om deres investering giver 8,5 eller 8,8 procent i afkast. Det er i hvert fald ikke afgørende for dem, selv om målet selvfølgeligt er at tjene penge. De vil ifølge Barbara Stewart hellere investere i noget, de forstår, som interesserer dem, og som forhåbentligt bidrager positivt til samfundet.

»Kvindelige investorer har meget ofte deres børn i tankerne, når de investerer, og tænker over at investere i ting, der kan sikre familien økonomisk og samtidigt sætte positive aftryk på samfundet.«

3. Kvinder vil kommunikeres til gennem personlige fortællinger

Når kvinder tidligere har været tilbageholdne med at investere i det traditionelle aktiemarked, er det ifølge Barbara Stewart hverken fordi, de ikke forstår sig på penge, ønsker flere af dem, eller er bange for at løbe en risiko.

»Deres tilbageholdenhed skyldes i langt højere grad finansverdenens kommunikation til dem, som har været helt forfærdelig,« siger hun.

Enten kommunikerer bankerne til kvinder, som var de mænd, men den hardcore profitorienterede kommunikation appellerer ifølge Barbara Stewart ikke godt til kvinder. Eller også inviterer bankerne til kvindeaftener, hvor de allierer sig med make up-firmaer for at gøre aktier og investeringer mere sexede.

Finansindustrien er meget gammeldags. Nu havde den lige i mange år tjent rigtigt mange penge på at appellere til mænd og drive forretning, som den plejede, og så skulle jeg ikke komme og sige, at kvinderne selv var finansielt kompetente og morgendagens kunder, siger Barbara Stewart.

Anders Rye Skjoldjensen

»Især nordiske kvinder stejler over den form for events og ser det som en fornærmelse,« siger Barbara Stewart, som hyres ind som konsulent af banker over hele verden for at hjælpe dem med at målrette deres kommunikation ambitiøse kvinder.

Og noget af det Barbara Stewarts undersøgelser har vist er, at kvinder gerne vil kommunikeres til via personlige fortællinger om individer, der har haft succes med at investere, og om deres motivation for at gøre det.

»Bankernes traditionelle kommunikation ræsonnerer slet ikke hos kvinderne. Og den erkendelse er bankerne nu ved at nå frem til. Veluddannede kvinder med penge er den kundegruppe, der er absolut mest rift om lige nu, og hvis bankerne også vil have fat i dem, må de lære at henvende sig til dem uden at tale ned til dem.«

4. Kvinder er ikke bange for risiko. De er bevidste om risiko

En af de mest sejlivede myter om kvinde og penge er ifølge Barbara Stewart, at kvinder er bange for at løbe en økonomisk risiko. Hendes pointe er, at kvinder ikke er risikoangste, men risikobevidste. De løber en risiko, når de investerer, men de er mere kalkulerede i forhold til, hvornår og hvorfor de risikerer at miste penge.

De gambler ikke på aktiemarkedet. De laver deres hjemmearbejde på en måde, hvor de undersøger alt, hvad de kan, og derfor bruger de typisk længere tid end mænd på at beslutte sig for, hvad de skal sætte deres penge i, siger hun.

»Men når først, de har besluttet sig, løber de en risiko – og de risikerer ofte mere end mænd, så myten om at kvinde ikke tør investere, vil jeg meget gerne have aflivet.«

Samme dag, Barbara Stewart efter canadisk lov blev gammel nok til at tage et arbejde, begyndte hun at sidde ved kassen i et lokalt supermarked. Hun håndterede hver dag mange penge, og når ugen var omme, kunne hun hæve sin løn.

»Det føltes vidunderligt. Jeg tjente mine egne penge, og min far bestemte ikke over dem,« siger hun.

Måske netop derfor er hendes mål i dag at få flere kvinder til at investere, så de kan blive endnu mere økonomisk uafhængige. Hvis man tjener sine egne penge, kan man træffe sine egne beslutninger, siger hun, og det er ønske nummer ét blandt de kvinder, hun møder på sine rejser over hele verden.

»Selv om jeg er lykkeligt gift, har jeg stadig mine egne penge at råde over og investere som jeg vil. Og hvad min mand gør med sine, må han selv om.«

Kvindelighed er intet i sig selv. Formålet med hendes feminisme er at huske os på, at vi alle besidder en stræben efter frihed, og at ingen, hverken os selv eller andre, har ret til at knægte den, skriver Tone Frank Dandanell om en genudgivelse af en revideret udgave af Simone de Beauvoirs hovedværk ’Det andet køn’.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Alvin Jensen
  • Katrine Damm
  • Peter Beck-Lauritzen
  • Kurt Nielsen
Alvin Jensen, Katrine Damm, Peter Beck-Lauritzen og Kurt Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu