Læsetid: 8 min.

Gentrificering: Hvordan velfærdsbyen København blev til velstandsbyen København

»Efterhånden står det klart, at man ikke har formået at forløse ideen om en by for alle,« siger Kristoffer Lindhardt Weiss, der står bag ny, kritisk bog om byudviklingen i København
I 1980’erne var København tæt på et økonomisk kollaps, men op gennem 90’erne og 00’erne ændrede byen sig drastisk. Her er det boligbyggeriet Metropolis, der huser 81 eksklusive ejerboliger i ti etagers højde på den yderste halvø i Sluseholmen.

I 1980’erne var København tæt på et økonomisk kollaps, men op gennem 90’erne og 00’erne ændrede byen sig drastisk. Her er det boligbyggeriet Metropolis, der huser 81 eksklusive ejerboliger i ti etagers højde på den yderste halvø i Sluseholmen.

Stig Nørhald

27. april 2019

På den ene side er der sket et mirakel for byudviklingen i København. Siden de de rærlige tilstande i 1970’erne og 1980’erne er byen blevet yderst attraktiv at bo og leve i for velhavende ’gode skatteydere’.

Men bag succesen gemmer sig en fortælling om gentrificering, social eksport og ulighed.

»Udviklingen udfordrer vores grundforestilling om byen som et tilgængeligt rum, der skal kunne rumme alle,« siger filosof og direktør for Arkitektens Forlag Kristoffer Lindhardt Weiss, der står bag debatbogen Kritisk By.

Gennem essays, billeder og interviews med førende arkitekter og byforskere ønsker han at rejse en debat om den udvikling, vi ser i storbyerne i disse år, hvor færre og færre har råd til at bosætte sig i byer som København.

»Politikerne står efterhånden magtesløse over for at håndtere byudviklingen. Vi har jo en forestilling om, at byens udvikling er et politisk velfærdsprojekt, men efterhånden står det klart, at man ikke har formået at forløse ideen om en by for alle,« siger han.

 

Få de bedste historier, indblik i idedebatter og opdag ting,
du ikke vidste, du var interesseret i.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Finn Årup Nielsen
  • Niels Duus Nielsen
  • Dorte Sørensen
  • Marianne Stockmarr
  • Palle Yndal-Olsen
  • Torben K L Jensen
  • ingemaje lange
  • Christian Mondrup
  • Eva Schwanenflügel
  • Maj-Britt Kent Hansen
  • Maria Francisca Torrezão
  • Jes Kiil
  • Michael Christiansen
  • Thomas Tanghus
  • Bjørn Pedersen
Finn Årup Nielsen, Niels Duus Nielsen, Dorte Sørensen, Marianne Stockmarr, Palle Yndal-Olsen, Torben K L Jensen, ingemaje lange, Christian Mondrup, Eva Schwanenflügel, Maj-Britt Kent Hansen, Maria Francisca Torrezão, Jes Kiil, Michael Christiansen, Thomas Tanghus og Bjørn Pedersen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Henrik Brøndum

The punishment for becoming rich is that you have to live with the rich.

Trond Meiring, Carsten Wienholtz, Claus Nielsen, Rolf Andersen, Mikael Johansen, Anders Reinholdt, olivier goulin, Rikke Nielsen, Hans Ditlev Nissen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Jørgen Wind-Willassen

Problemet er nok at alt for mange unge føler det er en straf at flytte udenfor København.
I Ejby under 1 time fra KBH får man et fint hus for 2,5 mio kr.
Så der er da masser af muligheder, lidt væk fra Sankt Hans torv.
Med masser af frisk luft.

Henrik Brøndum

@Jørgen Wind-Willassen

Men det er da ødelæggende for en ung familie, at skulle bruge 4 timer dagligt på transport, udover den miljøbelastning det medfører. Ejby lyder for mig som 2 pendlerbiler?

Rolf Andersen, Anders Reinholdt, Anne-Marie Krogsbøll, Kim Houmøller og Søren Clausen anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Problemet er, at vi liberaliserede bogligmarkedet i 1992, fordi byggeriet var gået delvis i stå pga. dårlige forretningsforhold. Det var det, man burde have løst - bl.a. ved at bygge flere almennyttige foreningsboliger og igen have opført kommunalt udlejningsbyggeri, have givet ejendomsselskaberne mulighed for at konvertere deres erhvervsbyggeri til bolig etc. etc.
Så kunne man bygget nogle erhvervskvarterer langt ude på Amager.

Trond Meiring, Carsten Wienholtz, Rolf Andersen, Anne-Marie Krogsbøll og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar
Poul Erik Jacobsen

Fremtiden - som den tegner sig nu og her - tilhører en veluddannet, kosmopolitisk, kulturelt forfinet og indtjeningsdygtig middel- og overklasse, som finder det både legitimt og i naturens orden at få sine (til tider ekstravagante) servicebehov dækket billigst muligt af resten - den underuddannede, kulturelt underlegne og derfor upassende underklasse.

Jeg er så privilegeret at have et ben i begge lejre, så det er såmænd ikke så svært at få øje på, hvad der egentlig foregår

Ej heller er det mit indtryk, at mine kollegaer og lidelsesfæller i bunden af den socioøkonmisk funderede magtpyramide er i tvivl om, hvilken plads de henvises til - både nu og i fremtiden.

Sværere er det tydeligvis med udsynet fra toppen, ironisk nok. Men mon ikke klokken snart falder så tungt i slag, at selv den mest forbenede og forblændede velstandsdansker vågner op?

Erik Winberg, Trond Meiring, Carsten Wienholtz, Flemming Berger, Tuomas Sihvonen, Bo Klindt Poulsen , Bjørn Pedersen, Susanne Kaspersen, Steffen Gliese, Anne-Marie Krogsbøll, Bjarne Bisgaard Jensen, Kim Houmøller og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

Nu kan man et helt folk altså ikke bo på samme adresse.

Og hele landet skal leve. Derfor skal det gøres attraktivt at bo udenfor de store byer.

Trond Meiring, Claus Nielsen, Anne-Marie Krogsbøll og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
olivier goulin

Utroligt hvordan det, der 'efterhånden står klart' for eksperter, somregel har været set og forudset af de fleste andre hele tiden.

Konkret i denne sammenhæng er det jo ikke fordi, det har skortet på prognoser og advarsler.

/O

Trond Meiring, Claus Nielsen, Flemming Berger, Rolf Andersen, Anker Nielsen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Jørn-Erik Rasmussen

Se en gammel Olsen Banden film - og du ser straks, hvor forarmet og nedslidt København var i 70érne/80érne.
Så trådte staten til. Bl.a med Ørestadsprojekt osv.
Resten af Danmark spyttede i kassen så hovedstaden kunne komme på benene igen.
Industrien var nemlig i årene forud draget mod vest.
Det var i de efterfølgende år nærmest "et lastvognstog af penge", som blev indsamlet via skatter og afgifter i provinsen. Orkestreret af stat/regering/københavns kommune.
Dette (bl.a.) fik København på fode - og mere end det.
I dag er København og hovedstadsområdet et mægtigt kraftcenter, økonomisk, institutionelt, kulturelt. Det samlede hovedstadsområde er nu DEN rige region i Danmark.
Provinsens/udkantdanmarks investeringer reddede Hovedstaden.
I dag hvor Hovedstaden er ved muffen, og store dele af provinsen er den i den forarmede og nedslidte position, kan man sige at rollerne er byttet om.
Dvs. det er de så ikke helt.
Kun den første del, nemlig rollen som den nedslidte region er vekslet.
Medens provinsens dengang udviste solidaritet, ikke gengældes på nogen måde.
Den stigende ulighed i samfundet, den stigende etnocentrisme, egoisme sætter sig også igennem her.
Medens det "udkantsdanmark", som hjalp København på benene lider - er københavns svar og tak for hjælpen dengang: ligegyldighed som af til krydres med spot!

Steffen G. Der har jo været et sammenhængende erhvervskvarter langs Amagers østkyst - incl. jernbane. Ta' en tur herud!

Søren Kristensen

Man behøver ikke gøre det attraktivt at bo udenfor de store byer, det er allerede attraktivt. Folk har bare ikke opdaget det endnu.