Læsetid: 8 min.

Længe før Rasmus Paludan og demonstrationerne på Nørrebro begyndte forskere at undersøge gadevoldens logik

I denne uge så vi en velfærdsstatslig lightudgave af de optøjer, der har hærget belastede boligområder i flere vesteuropæiske lande de seneste 15 år. Den konkrete anledning var den racistiske provokatør Rasmus Paludan fra partiet Stram Kurs, men forskningen viser, at den slags optøjer følger nogle faste mønstre og rationaler, uanset hvad der antænder dem
Der stod en sky af røg over Nørrebro i søndags. Unge kastede brosten og kanonslag, satte ild til biler og barrikaderede sig bag brændende containere. 

Der stod en sky af røg over Nørrebro i søndags. Unge kastede brosten og kanonslag, satte ild til biler og barrikaderede sig bag brændende containere. 

Janus Engel

20. april 2019

Søndag eftermiddag stod Rasmus Paludan midt på Blågårds Plads i en lille firkant markeret med rød og hvid afspærringstape. Efter først at have kigget ind i kameraet på sin vens telefon og udråbt sig selv som »samfundets vogter« og »danernes lys«, trak han en læderindbundet, sort koran op af et blåt IKEA-net.

»Vi kan lige så godt gå i gang,« sagde han.

Først slap den kun lige hans hånd. Så kastede han den et par meter op i luften, og lod den lande på jorden.

»Det er jo bare den store luderbog,« råbte han højt.

Fem minutter senere sad lederen af det højreekstreme parti Stram Kurs på bagsædet af et af politiets blå salatfade.

Indtil da var alting forløbet som forventet. Rasmus Paludan var kommet med kamera og koran, og en stor gruppe mennesker var mødt op for at demonstrere imod hans provokationer. Lokale familiefædre, unge mænd, kvinder i tørklæder og venstreorienterede aktivister.

Det kunne nemt være blevet ved det. Sådan gik det bare ikke. De uroligheder, som Rasmus Paludan blev eskorteret i sikkerhed fra, eskalerede først, da han var forsvundet.

En time senere var der stort set kun unge mænd med indvandrerbaggrund tilbage, og der stod en sky af røg over Nørrebro.

De unge kastede brosten og kanonslag, satte ild til biler og barrikaderede sig bag brændende containere. Politiet kastede tåregasgranater, og Ekstra Bladet kunne endda rapportere, at en gruppe betjente havde set sig nødsaget til at trække våben, dog uden at affyre dem.

Natten mellem søndag og mandag, da det hele endelig var forbi, havde optøjerne varet 12 timer og spredt sig til Christianshavn og Amager. 23 mennesker var anholdt, og politiet kunne konstatere 70 ildspåsættelser.

Pøblens sprog

Scenerne på Nørrebro var dramatiske og voldelige. Københavns gader danner kun sjældent ramme om deciderede gadekampe. Til gengæld har der været noget for enhver politisk smag i optøjerne.

Mange har hæftet sig ved den racismedømte Rasmus Paludans unødige og samfundsøkonomisk belastende provokationer. Andre har konstateret, at volden har vundet over ytringsfriheden, eftersom Paludan efterfølgende er blevet nægtet at demonstrere igen på Blågårds Plads og andre steder i københavnsområdet.

Endelig har de, der er bekymrede for islamistiske kræfter på Nørrebro, kunnet læse i Berlingske, at der blev delt angiveligt islamistiske videoer under optøjerne, og at en mand optrådte i en T-shirt med Islamisk Stats logo på.

I et bredere perspektiv er brændende biler og uroligheder i udsatte boligområder i Vesteuropa imidlertid ikke noget nyt fænomen. Derfor har den internationale forskning også beskæftiget sig en hel del med baggrunden for, at spændinger i udsatte boligområder med mange indvandrerunge pludselig kan udvikle sig til uroligheder og optøjer.

I en ny svensk forskningsartikel, Marginalization and Riots: A Rationalistic Explanation of Urban Unrest, definerer to svenske forskere fra Uppsala Universitet, Markus Holdo og Bo Bengtsson, tre sociale mekanismer, der kan føre til, at fortrinsvis unge pludselig begynder at sætte ild til biler og kaste ting mod politiet.

Det handler dels om, at volden kan retfærdiggøres. Eksempelvis med racistiske provokationer eller politiets angiveligt uretfærdige visitationer af indvandrerunge. Dels om, at urolighederne åbner en mulighed for, at kriminelle bandegrupperinger, der er i evig konflikt med politiet, kan opsøge en voldelig konfrontation med ordensmagten.

Endelig er simpel spænding, kammeratskab og en følelse af handlekraft også faktorer, der – kombineret med underliggende sociale indikatorer som dårlig uddannelse og marginalisering på arbejdsmarkedet – kan forklare, hvorfor uroligheder pludselig spreder sig. Ofte med ildspåsættelserne som et spektakulært symbol på, at man har ’registreret’ sig som deltager.

På et pressemøde søndag aften kunne chefpolitiinspektør Jørgen Bergen Skov da også konstatere, at de første uroligheder var »bredt funderet«. Hvorefter det var »områdets utilpassede unge og folk med bandetilknytning«, som forsøgte »at fortsætte urolighederne«.

Og det passer godt med det generelle billede på urolighederne, der har udspillet sig i europæiske forstæder og udsatte boligområder de senere år, lyder vurderingen fra sociolog Malcolm James, der ved University of Sussex blandt andet har forsket i baggrunden for britiske gadeuroligheder:

»Den typiske reaktion fra mange politikere er, at gadeuroligheder er ballademagere og pøblens sprog. Men der er også et mønster og et rationale, som oplevet racisme, marginalisering eller manglende tillid til politiet, hvis man graver lidt dybere. Selv hvis mange af deltagerne ikke har tydelige krav, og urolighederne opstår mere eller mindre spontant.«

’Politiet hjælper ham’

Selv om medierne ivrigt har forsøgt, er det kun i meget få tilfælde lykkedes at få demonstranterne selv til at forklare, hvorfor og med hvilket formål de tyede til vold og hærværk.

Søndag eftermiddag, midt under urolighederne talte Radio24syv med en gruppe drenge, der ønskede at optræde anonymt, men med egne ord havde kastet »brosten, fyrværkeri, og hvad de ellers lige kunne finde, efter politiet«.

Det var forkert, det Rasmus Paludan gjorde. Han skændede Koranen, og de følte sig nødsaget til at reagere.

»Det er jo ikke politiet, som har gjort det,« indvendte reporteren.

»Nej, men de beskytter ham,« sagde en af drengene.

»Han kommer og kaster med Koranen, og politiet hjælper ham.«

Senere kunne Berlingske berette, at der under optøjerne cirkulerede en række videoer på nettet, som appellerede til muslimer om at deltage i kampene med politiet.

»Det racistiske danske politi skyder på muslimer for at beskytte en racistisk person, som har sat ild til Koranen,« lød det på arabisk i en af videoerne.

Dagen efter, da der var nye uroligheder i Albertslund, talte Informations udsendte med en ung mand, der beskrev Rasmus Paludan som »politikernes lille marionetdukke«, der var sendt ud for at provokere.

»Levebrødspolitikere er kun ude på at rakke ned på indvandrere og tale udlændingepolitik,« sagde han.

De få udsagn fra demonstranter eller sympatisører kredser om det samme budskab: Når kampen mod Paludan udviklede sig til en kamp mod politiet, skyldes det, at de opfatter hans ekstreme racisme som et spejl af den generelle racisme i samfundet. Ligesom Paludan er politikerne grundlæggende ude på at chikanere og provokere det muslimske mindretal, og når politiet beskytter Paludan, viser det bare, at det officielle Danmark tager parti på samme side som racismen.

Rasmus Paludan (i midten) brænder Koranen på en éngangsgrill på Christiansborg Slotsplads i København, fredag den 22. marts 2019.

Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Politihad

Gadekampene er muligvis de unges måde at udtrykke deres frustration og vrede over et samfund, de oplever som socialt uretfærdigt og racistisk. Men når de kæmper på gaden, er politifolkene altså den konkrete modstander. Det er dem, de kaster sten efter.

Ifølge Sebastian Roche, der er seniorforsker ved Frankrigs nationale forskningscenter CNRS, er forholdet mellem politi og unge indvandrere i de udsatte kvarterer afgørende for at forstå denne type af optøjer:

»Man går ikke uden videre på gaden og sætter ild til biler og kaster sten mod politiet. Det kræver noget.«

Optøjer er kaotiske, men de er ikke irrationelle, påpeger Sebastian Roche. 

Når man vælger at gå på gaden og være voldelig, er det resultatet af en indre forhandling. De unges vold er både en moralsk overskridelse og forbundet med store personlige risici.

»Det kræver, at tilstrækkeligt mange i gruppen har en negativ opfattelse af politiet som uretfærdigt og racistisk,« siger Sebastian Roche.

Optøjerne er som regel udløst af konkrete sager om politivold.

De massive uroligheder, som spredte sig til hele Frankrig i 2005 og førte til næsten 3.000 anholdelser, var i første omgang en reaktion på, at politiet havde jagtet tre uskyldige teenagedrenge med minoritetsbaggrund. Drengene gemte sig i en lokal transformerstation, fik stød, og to af dem omkom.

På samme måde var optøjerne i Storbritannien i 2011 og Sverige i 2013 udløst af sager om politivold. Og i 2008 var der uro fire nætter på Nørrebro, fordi unge minoritetsdanskere følte sig brutalt behandlet af politiet i de såkaldte visitationszoner.

Det var ikke politivold, som udløste urolighederne i denne uge. Men det betyder ikke, at protesterne ikke handlede om politiet, vurderer Sebastian Roche.

Når politiet beskytter en højreradikal provokatør, får de unge nemt det indtryk, at politiet tager parti imod dem og med de højreradikale, forklarer han.

Selv om årsagerne og de sociale mekanismer bag de europæiske optøjer ofte er de samme, er det væsentligt at sondre mellem omfanget og intensiteten af dem.

En del af forklaringen på, at der kun sjældent er optøjer i Danmark – og at de ikke tilnærmelsesvis når samme proportioner som i Storbritannien og Frankrig – er, at danskerne har bemærkelsesværdig høj tillid til politiet.

»Den er ganske vist lavere blandt unge i de udsatte boligområder, men stadig meget høj i et europæisk perspektiv,« siger Sebastian Roche.

Store optøjer i belastede boligområder

  • I efteråret 2005 var Frankrig i undtagelsestilstand i tre uger. Der var voldelige optøjer i udsatte boligområder i stort set alle større franske byer. Tre døde, mere end 8.000 biler blev brændt, og godt 3.000 mennesker blev arresteret. Det hele begyndte, da politiet jagtede tre uskyldige teenagedrenge med minoritetsbaggrund. Drengene gemte sig i en lokal transformerstation, de fik stød, og to af dem omkom.
  • I 2011 skød Londons politi en sort mand, som de hævdede var bevæbnet. De fandt aldrig våbnet, og så eksploderede sociale boligbyggerier – de såkaldte council estates– over hele Storbritannien. Fire mennesker døde, og der blev brændt, smadret og plyndret for 1,7 milliarder kroner.
  • I maj 2013 skød og dræbte svensk politi en 69-årig mand i Stockholm-forstaden Husby. En efterfølgende demonstration mod politivold udviklede sig til voldelige sammenstød med politet, der spredte sig til en række andre områder i Sverige og fortsatte i en uge.

En antiracistisk bevægelse

Sociolog Malcolm James fra University of Sussex mener imidlertid, at begivenhederne i København kan være en streg i sandet i forhold til den racisme, de unge siger, de oplever i samfundet.

Han sammenligner årsagen til optøjerne på Nørrebro med Southall-opstanden i Vestlondon for 40 år siden, hvor politiet kom i konfrontation med antifascister, der demonstrerede mod den højreradikale gruppe National Front.

Et typisk eksempel på højreorienterede provokationer og demonstrationer i områder med mange første- og andengenerationsindvandrere, som Storbritannien oplevede i de år. Med voldelige optøjer til følge.

»Det var hovedsagelig unge, der havde energien, og en følelse af, at de ikke længere ville tolerere den form for racisme. Nogle havde endda set nogle af deres venner blive dræbt af yderliggående højreorienterede grupperinger. Samtidig følte de unge, at politiet beskyttede de højreorienteredes ret til at demonstrere,« forklarer Malcolm James.

»Men samtidig var det faktisk begyndelsen på en større antiracistisk bevægelse i Storbritannien, som fik masser af momentum.«

Kædedans

Optøjerne var stadig i gang, da Rasmus Paludan bebudede, at han ville gentage sit stunt på Blågårds Plads tirsdag. Politiet afviste dog at lade ham gøre det. Processen gentog sig flere gange i løbet af ugen. Paludan forsøgte at anmelde nye demonstrationer, og politiet nægtede at lade ham gøre det med henvisning til hensynet til den offentlige orden.

Samtidig samlede 200 mennesker sig i en antiracistisk kædedans på Blågårds Plads.

Om det er et tegn på en ny antiracistisk bevægelse er for tidligt at sige. Rasmus Paludan har allerede afholdt 53 demonstrationer i 2018 og mindst 19 i 2019. Og han har tænkt sig at fortsætte.

Dagen derpå efter søndagens demonstration på Blågårdsgade på Nørrebro i København. Her er det resterne efter en nedbrændt skurvogn.
Læs også
Rasmus Paludan er kendt for at afholde provokerende happenings, hvor han bl.a. skænder koranen.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Er det første gang du skal stemme til et folketingsvalg?
Vi giver alle førstegangsvælgere gratis digitalt abonnement under valget.

Tilmeld dig

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Henrik Hansen
  • Torben K L Jensen
  • Runa Lystlund
  • Lillian Larsen
  • Flemming Berger
  • Alvin Jensen
  • Gert Romme
  • Kurt Nielsen
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Carsten Hansen
  • Espen Bøgh
  • Katrine Damm
  • Christian Mondrup
  • Maj-Britt Kent Hansen
  • Niels Duus Nielsen
  • Olaf Tehrani
  • Eva Schwanenflügel
  • Bjarne Toft Sørensen
Henrik Hansen, Torben K L Jensen, Runa Lystlund, Lillian Larsen, Flemming Berger, Alvin Jensen, Gert Romme, Kurt Nielsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Carsten Hansen, Espen Bøgh, Katrine Damm, Christian Mondrup, Maj-Britt Kent Hansen, Niels Duus Nielsen, Olaf Tehrani, Eva Schwanenflügel og Bjarne Toft Sørensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Johnny Werngreen

Hans broder hævder, at han er meget intelligent, så hvorfor mon han opfører sig så tåbeligt, at det første, man tænker, er, at her er nok tale om et enormt mindreværdskomplekts, der kommer til udtryk ved en pueril ekshibitionisme, lidt ligesom hos mobbere i folkeskolen. Reaktionerne er så nemme at finde hos unge muslimer, der ikke har lært, at de sparker sig selv bagi ved overhovedet at forholde sig til en så ynkelig personage.

Jesper Bracht, Mads Berg, Lillian Larsen, Karsten Lundsby, Nette Skov, Hanne Ribens, Eva Schwanenflügel, Susanne Kaspersen, Alvin Jensen, Kurt Nielsen, Viggo Okholm, Herdis Weins, Anne Mette Jørgensen og Karen Nygård anbefalede denne kommentar

Ja det har nok sin rigtighed, at urolighederne når det optræder er forløsning af opstemt energi. En provokation kan blive dråben der får bærgeret til, at flyde over, efter længere tids frustrationer og oplevet racisme. Det unge udtrykker jo, at de oplever, at politiet tager parti i sagen.

I mange tilfælde hvor det kommer til en konflikt vil man jo efterfølgende nok kunne konkludere, at der var tale om forløsning af opstemt energi.

Desværre kan man jo ikke sige, at selve konflikten når der forløber forløser noget af den opstemte energi, som luften kan renses af et skænderi i et ægteskab. Tværtom kan en konflikt eller raceuro jo blot bidrage yderligere til en opfattelse af diskrimination - og således føre til øges spænding.

Myndighederne er naturligvis nødt til, at få sådanne optøjer under kontrol ved anvendelse af magt, men herved bringer de jo sig yderligere i modsætningsforhold til minoritetsgrupper, som med deres egne ord føler sig diskriminerede.

Et eller andet sted kan man tale modsætningsforhold op, men en konflikt løser måske heller ikke noget - og set i det lys var sidste søndags begivenheder ikke befordrende. Hvad alle sikkert godt ved, så er der potentiale til yderligere konflikter i fremtiden

Birte Pedersen, Karsten Lundsby, Alvin Jensen, Niels Duus Nielsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Christian Mondrup, Eva Schwanenflügel og Trond Meiring anbefalede denne kommentar

"Hvor de brænder bøger, vil de ende med at brænde mennesker."

(Heinrich Heine, 1821).

Anders Reinholdt, Kim Folke Knudsen, Torben K L Jensen, Helene Kristensen, Birte Pedersen, Benjamin Bach, Erik Karlsen, Lillian Larsen, Karsten Lundsby, Flemming Berger, Nette Skov, Hanne Ribens, Holger Madsen, Alvin Jensen, Gert Romme, Kurt Nielsen, Rikke Nielsen, Niels Duus Nielsen, Søren Bro, Christian Mondrup, Maj-Britt Kent Hansen, John Andersen, Ervin Lazar, Trond Meiring, Karen Nygård og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Karen Nygård

Vil Information prøve at opsøge nogle af de (mest) unge, der reagerer med vold og brand for at høre dem om, hvad de forestiller sig at få ud af det? De ender jo med at give ham mere opmærksomhed - altså skyder de sig selv i foden.
Og jeg kunne ønske, at medierne husker at skrive, hvor mange der kommer for at bakke op om Rasmus Paludan. Han får så mange timers opmærksomhed med kun få følgere, såvidt jeg kan se.
Sikket stunt - hvis/når andre lærer det, så har vi politi i alle gader.

Michael Hullevad, Steffen Gliese, Birte Pedersen, Karsten Lundsby, ingemaje lange, Hanne Ribens, Alvin Jensen, Carsten Hansen, Viggo Okholm og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Der er naturligvis mange der tager afstand fra kasten med brosten mod politiet og gadekampe. Man skal dog nok ikke anskue det fra en vinkel som de unge nødvendigvis har en bestemt politisk strategi. I nogen udstrækning er det måske noget der sker spontant i nuet. Ud over at det er en reaktion på Paludans demonstration er det måske også en reaktion på politiets manifestation af magt.

Tingene udvikler sig ikke altid under kontrollerede former når det sker i gaden, hvor en større gruppe mennesker er samlet. Når først det går løs griber det om sig. At dømme efter artiklen forløb det jo i nogle faser med forskellige grupper. Varigheden var her godt 12 timer med uro, men i udlandet kan man jo læse, at det har været mere omfattende. Når først noget står i lue kan det være sin sag, at få tag på ilden.

Nette Skov, Alvin Jensen, Niels Duus Nielsen, Eva Schwanenflügel og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Anne Mette Jørgensen

Politiet skal følge loven, og beskytte tossen. Det ved de unge ikke. De sammenblander beskyttelsen med afsky til dem. Indsigt og viden kræves. jeg vil såadan ønske mig, at de går forbi i store rækker og griner højt. gør ham dog til grin i stedet for brosten og ild.
Ja, hans bror påstår han er højt begavet, men i en intelligenstest tester man også for empati og her vil RP dumpe fælt.

Michael Hullevad, Niels Johannesen, Rikke Nielsen, Lillian Larsen, Karsten Lundsby, Karen Nygård, Niels Jakobs, Nette Skov, Carsten Wienholtz, Bjarne Bisgaard Jensen, Carsten Hansen, Viggo Okholm, Herdis Weins og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Anne Mette Jørgensen: Det var jo politiets valg, at han måtte demonstrere på Blå Gårds Plads. De kunne også have valgt, at forbyde det under henvisning til offentlig ro og orden. Nu er der jo nok ikke mange herude der har insider viden om hvilke overvejelser der ligger bag ved Politiets beslutning.

Jeg har hverken belæg for, at påstå det ene eller det andet, men det undrer mig da ligegodt, at man tillod en demonstration på Blå Gårds Plads, som så også krævede et større opbud af politi. Men det er jo også lidt historie nu - hvor urolighederne er afviklede.

Jeg forstår naturligvis godt et princip om, at loven må holdes i hævd i alle offentlige områder af Danmark. Men nu er det ikke mig der har fingeren på pulsen med hvad der foregår i gaderne i København, men man skulle tro, at politiet har det.

I alle tilfælde så tegner der sig jo nu et billede fremadrettet om, at Paludan ikke kan optræde med demonstrationer hvor som helst - med mindre man vil gå ind på risikoen for nye uroligheder. Det er vel her vi står nu - hvis man skulle drage en lære af det skete. Den energi der kan udløse gadeuro i København eksisterer fortsat derude.

Kim Folke Knudsen, Karsten Lundsby, Hanne Ribens, Alvin Jensen, Carsten Wienholtz, Erik Fuglsang, Niels Duus Nielsen, Christian Mondrup og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Det var nok politiets forårstræningsmanøvre.
Der var hidkaldt betjente helt fra Fyn, og der var over 600 kampklædte. Plus diverse køretøjer.
Og hele baduljen var kørt i stilling før den empatitumpede mand overhovedet dukkede op.
Så godt gæt, Jan Boisen.

Berith Skovbo, Helene Kristensen, Lillian Larsen, Karsten Lundsby, Hanne Ribens, Alvin Jensen, Carsten Wienholtz, Erik Fuglsang, Jan Jensen, Torben Skov, Dennis Tomsen, Jens Erik Starup, Kurt Nielsen, Rikke Nielsen, Jan Boisen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar

Man kan jo sige at den "kære" Paludan får tusindvis til tasterne og meninger ud veksles og konfronteres. Om det er sundt for demokratiet eller vores udvikling skal jeg lade være usagt.
Jeg kom bare til at tænke på Asmaa Abdol Hamid og et oplæg på face book om at den her uro måske kunne få flere både muslimer og ikke muslimer til at læse i Koranen og her konstatere at budskabet i den bestemt ikke er vold og hævn. Hun mener mere det er udslag af kultur m.v. den vold som her beskrives. Men stadig volden kan måske forstås,men kan aldrig forsvares som sådan og den enkeltes brug af den vil altid være den enkeltes ansvar- men jeg mener så heller ikke at den skal straffes umiddelbart.

Rikke Nielsen

Rasmus Paludan er da så intelligent, at han udmærket ved, hvilke faktorer, der tænder "pøbelen".

Det er jo ikke med et rent uskyldigt hjerte, han brænder koranen af - han ved godt, hvad der sker.
Han lukrerer på det had og den sociale modstand mod muslimer, som politikerne igennem mange år har spundet ind i vores samfund resulterende i spændinger, der på et eller andet tidspunk må eksplodere.

Selbom Rasmus Paludan kan fremstå som en nar, er det politikernes skyld, at situationen overhovedet kan opstå.

Rasmus Paludan er ikke en nar, han er en farlig mand.

Anders Reinholdt, Kim Folke Knudsen, Benjamin Bach, Lillian Larsen, Karsten Lundsby, Hanne Ribens, Eva Schwanenflügel, Alvin Jensen, Carsten Wienholtz og Tom Finkel anbefalede denne kommentar
Dennis Tomsen

Giv dog Paludan lov til at fortsætte provokationerne, men at han må acceptere at det bliver uden politibeskyttelse.
Lad os så se om det i så fald bliver til noget.

Dorte Haun Nielsen, Lillian Larsen, Karsten Lundsby, Hanne Ribens, Eva Schwanenflügel, Alvin Jensen, Torben Skov og Per Langholz anbefalede denne kommentar

Vi kan ikke se dansk TV. Men vi har dog set et par korte indslag fra Rasmus Paludan´s vælgermøder, eller hvad khan nu vil kalde sin provokation. Og de indslag vi kunne se, var der faktisk kun 12-16-årige at se overhovedet.

Derfor, - kan man overhovedet tale om en politisk aktivitet? - Eller er det ren provokation af pur-unge, som denne Rasmus Paludan foretager.

Spørgsmålet om, at disse provokationer kan være valgmøder er vigtige. Og da disse pur-unge jo endnu ikke kan siges at være vælgere i samfundet, kan man jo heller ikke kalde Rasmus Paludan´s provokationer af de unge for valgmøder. Og hvis der skulle være tale om valgmøder, burde denne provokatør jo finde sin målgruppe et helt andet sted.

Man hvis disse provokationer ikke er valgmøder, så er det altså fuld bevidste provokationer. Og hermed mister provokatøren Grundlovens beskyttelse, for så kan politiledelsen frit vælge at stoppe "møderne" under hensyn til opretholdelse af lov og orden.

Anders Reinholdt, Steffen Gliese, Karsten Lundsby, Eva Schwanenflügel, Alvin Jensen, Carsten Wienholtz og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

Paludan har sin ytringsfrihed intakt ligemeget hvad politiet beslutter. De har andre opgaver. Hvorfor i alverden skal 600 kampklædte betjente stilles til rådighed for ham når man ikke engang kan få to betjente i en halv time ved et indbrud?

Han kan som privatperson ytre hvad han vil, hvor han vil. Det står ham frit for at tage til Blågaardsplads og brænde koranen eller Bilkas tilbudsavis af eller iklæde sig en baconjakke. Hved end han nu måtte føle tilfredsstiller hans ynkelige trang til opmærksomhed den dag.

Jeg kunne godt tænke mig et personligt budget på 23.000.000 til folkeoplysning. Det var der sikkert mange andre danskere der også kunne. Men nej, den slags luksus er forbeholdt "politikere" med et partiprogram der vil afvikle Grundloven. Og så undrer folk sig over politikerleden. Vor herre bevares.

Jørn Stjerneklar, Lillian Larsen, Karsten Lundsby, Hanne Ribens, Eva Schwanenflügel, Alvin Jensen og Carsten Wienholtz anbefalede denne kommentar
Henrik Hansen

Tom Finkel
"nært beslægtet med den andre mellemøstlige religioner, kristendommen og jødedommen"

Med den ene lille forskel at koranen kommer direkte fra gud og kan derfor ikke kritiseres ej heller omskrives. Her i ligge den store forskel mellem de beslægtede religioner.

Jeg ved du ikke ønsker at følge links, men det ville gavne debat hvis du ikke kommer med den slags vildledende/halve oplysninger.

Henrik Hansen. Der er masser af passager i biblen og toraen ligeså der kalder på bål, brænd og mord på folk der afviser disse religioner. En totalitær tilgang til religion er overhovedet ikke noget der er eksklusivt for koranen. Men det passer måske ikke ind i dit narrativ hvorfor du vælger at ignorere det?

Og jo. Koraren er direkte udsprunget af de andre to. Ingen halve sandheder her. Andre end at du forsøger at distancere de tre brødreideologier fra hinanden. Lidt historieløst egenligt at foreslå at essensen er forskellig.

Anders Reinholdt, Mads Berg, Lillian Larsen, Michael Gudnæs, Eva Schwanenflügel, Alvin Jensen, Niels Duus Nielsen, Rikke Nielsen og Per Langholz anbefalede denne kommentar
Henrik Hansen

Tom med dig kan jeg i hvet fald ikke debatere, for det er ikke korrekt det du fremfører, det håber jeg du er klar over. Hvis du bare tilnæmensvis har lyttet til dem det tolker islam ville du vide og ikke beskylde mig for at have skjulte hensigter.

Henrik Hansen

Med at denne debat om ytringsfrihed og islam, er her et lille tanke eksperiment.
Hvordan ville medier, politikere og folkemasserne har reageret hvis Rasmus havde fremført sine kritiske synspunkter på en saglig farcon og talt med en human stemme?
At det faktisk er had når islam/koranen/sharia mener at bøsser skal dø.
At utroskab straffes med pisk eller stening.
At kvinder kun er det halve værd som vidne og arving. Hvor er alle feministerne.
Ligestilling hvor mænd og kvinder ikke sidder/beder sammen?
Fakta er at sådanne forhold lever mennesker under i de dele af verden der har indført denne lovrelegion.

Koranen er fyldt kontroversionelle leve regler, den er sandheden direkte fra gud og kan per definitation ikke ændres. En ideologi der ikke kan gradbøjes lyder ikke særlig demokratisk og udelukker debat.
Havde det været en hvilken som helst anden ideologi havde vi taget afstand og hjulpe de mennesker som lider under dette umenneskelig styresystem, der holde dem i skak.

Men hvor er vores håndsrækning til disse mennesker, hvor er vores hjælp til dem der mener reformering er på sin plads.

Michael Hullevad, Per Torbensen, Karsten Lundsby, Søren Ferling og Jan Kauffmann anbefalede denne kommentar

Henrik jeg beklager men for mig er de andre to ikke et hak bedre og det har jeg ret til at argumentere for.

Jeg er i øvrigt ateist med stort A men finder det håbløst ignorant at vi i vesten er så ivrige efter at dæmoniserer én bestemt religion. Vi har gjort det før med jøderne. Enhver der har læst religiøse tekster ved at de mellemøstlige religioner alle har nogle ucharmerende passager og vers der hvis de bliver taget bogstaveligt er 100% intolerante overfor alle der ikke bekender sig til den religion.

Skredet i holdningen er kommet efter den stigende indvandring fra muslimske regioner. Havde vi byttet islam ud med buddhismen var det den folk følte sig truede af.

Anders Reinholdt, Steffen Gliese, Mads Berg, Hanne Ribens, Eva Schwanenflügel, Alvin Jensen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Martin Mortensen

Jeg har længe undret mig over, at vi alt for sjældent høre fra forældrene til disse unge mennesker. Er de forældreløse? Er der ingen til at fortælle dem, at det er en virkelig dårlig ide med en plettet straffeattest. Jeg gætter på, at der er flere årsager/lag gemt bag disse uroligheder, såsom forholdet imellem børnene og deres forældre. Det er mit indtryk, at myndighederne gør meget for at tilbyde de unge mennesker aktiviteter og steder at opholde sig, når det kniber med privatliv i de små lejligheder eller konflikter på hjemmefronten. I hele diskussionen omkring tolerance og racisme får man ofte fornemmelsen af, at det handler om, at forskellige grupper i samfundet har formået at isolere sig så meget, at de bekræfter sig selv i en offerrolle - uden iøvrigt at være i stand til at reflektere over, hvordan deres handlinger rammer andre mennesker. Må man minde Paludan og de unge uromagere om, at der også er ofre forbundet med deres handlinger. I er ikke uden skyld, kig indenad før I opfører jer egoistisk!

Karsten Lundsby, ingemaje lange, Alvin Jensen, Herdis Weins og Erik Fuglsang anbefalede denne kommentar

Grundlaget for balladen er tydeligvis lagt et andet sted: »Levebrødspolitikere er kun ude på at rakke ned på indvandrere og tale udlændingepolitik,«

Så vidt jeg forstår, er de monoteistiske religioner uden undtagelse opstået hos ørkennomader i mellemøsten med basis i de leveregler man brugte der. Patriarkfortællingerne ->Jødedom, Kristendom, Islam. Ingen af børnene kan fordrage hinanden.

Sciencefiction forfattere har mange gange været inde på det. Hvis udviklet race vil forhindre en underudviklet race i udvikle sig til magtfulde intelligente samfund, skal man bare introducere en monoteistisk religion på et tidligt stade. Enten går de til, eller også er de nemme at styre.

Mads Berg, Karsten Lundsby, Eva Schwanenflügel og Alvin Jensen anbefalede denne kommentar

Har unge mennesker ikke altid forsvaret deres område? Blev de unge på Nørrebro ikke - uforvarende - blandet ind i noget med ytringsfrihed? De havde da gjort det samme, havde Paludan annonceret, at han ville stille sig op og pisse på Blågårds Plads for derefter at gå ned og gøre det.

Jens Thaarup Nyberg

@Henrik Hansen, Tom Finkel
Gud havde det problem, at hans søn ville være kristen.
Derfor måtte han skrive et Nyt Testamente.

Steffen Gliese, Søren Ferling og Alvin Jensen anbefalede denne kommentar
Henrik Hansen

Tom du må mene og tro hvad du vil, men hånden på hjertet hvor mange muslimer har du rent faktisk snakket med om deres tro. Jeg har familie medlemmer som har konverteret, så derfor har det en vis interesse for mig hvad islam er og hvordan det opfattes og praktiseres. Jeg har lyttet til en del "afhoppere" og jeg vil krafitgt opfordre dig og andre til at prøver og forstå hvad disse mennesker rent faktisk siger. For debatten omkring dette emne er mig noget nuanceret og undskyld mig, har en lidt naiv og ensidig tilgang til denne lovreligion.

Men nu er solen igen på himlen og jeg kan glæde mig over at jeg har min frihed til at fejre denne for nogen en højtid, jeg kan drikke mig høne fuld, spiser hvad jeg vil danse og høre musik, der er ingen gud der kan stoppe en god påskefrokost;)

Mange lever i den mistro, at der er afgrundsdyb forskel på religionerne. Hvis man gør sig den ulejlighed at google "abrahamitiske religioner" vil man se, at både jødedom, kristendom og islam (plus nogle stykker flere) bygger på den Abraham, der på Guds befaling var villig til at slagte sin egen søn.

Eva Schwanenflügel, Alvin Jensen, Rikke Nielsen, Niels Duus Nielsen og Gert Romme anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Jeg troede egentlig Abrahams offer netop som resultat havde at man IKKE skulle ofre et menneske.

Michael Hullevad, Steffen Gliese, Lillian Larsen og Søren Ferling anbefalede denne kommentar

@ Steen Sohn,

Og dette gælder alle de gamle mellemøstlige religioner der udspringer af Abraham. Således også begge hovedtolkninger af koranen, der anses som Muhammads lære til folket.

Men koranen beskriver også mange profeter og budbringere inden for jødedom og kristendom, og anser deres respektive tilhængere, som muslimer. Det gælder således Adam, Noah, Abraham, Ishmael, Jakob, Moses og Jesus. ligesom hans apostle anses for at være muslimer i Koranen.

Fra Muhammads side, var koranen dog ikke tænkt som en religion. Men ligesom de 10 bud, der er en stærkt forkortet udlægning af Jesus lære, er koranen tænkt som nogle klare og logiske leveregler for sameksistensen med andre mennesker.

Hos os dyrker vi ingen religion, og vi tror ikke på nogen af dem. Men vi har til gengæld fuld respekt for dem, der er troende. Og jeg kunne ønske mig, at alle lærte sig at forstå disse gamle mellemøstlige religioner, for så vil man få en hel anden forståelse af dem.

Lillian Larsen, Eva Schwanenflügel og Alvin Jensen anbefalede denne kommentar

Religionerne - det skidt - har altid kæmpet intolerant mod hinanden.
Vestens hvide race har i århundreder bredt sin dominans på hele kloden.
Nu er der modstand, krige og flygtninge - og optøjer også her i landet.
Løsningen er ikke at forsøge at afgøre, hvem der har ret, men at adskille parterne i hver deres territorium. I Zoo blander man ikke rovdyr med hjorte.
Situationen er forudset (Glistrup), men de tossegode ville ikke høre. Nu må vi alle føle.
Og politikerne er handlingslammede mæhlam i den aktuelle situation.

Vagn Møller 10.35 er realist og straks udnævnt til et skræmmebillede. Hvem er mest skræmmende. De multikulturelle tossegode samfundsnedbrydere eller deres modpol ?

Niels Duus Nielsen

Mads Jakobsen: "Men kristne har jo så ikke brændt noget af eller kastet med sten i denne sag."

Måske ikke lige i denne konkrete sag om Paludan og hans gadeparlamentariske kritikere. Men hvis du træder et skridt tilbage og ser på, hvordan den nuværende ballade er knyttet tæt sammen med den omstændighed, at begreberne "flygtninge" og "indvandrere" konstant blandes sammen, senest i forbindelse med den såkaldte "flygtningekrise", vil du se, at de flygtninge, som vandrede på de danske motorveje, alle var flygtet fra noget, som kristne havde kastet med, nemlig bomber.

De mange amerikanske krige i Mellemøsten føres af økonomiske årsager, men et ønske om med militære midler at gøre de rige rigere får ikke unge mennesker til at vælge at melde sig frivilligt til en angrebshær. Derfor sælges krigene som en blanding af patriotisme, exceptionalisme og - hold godt fast, her kommer det: - fundamentalistisk kristendom.

Major Stuckert, USMC, skrev, hvad der vel svarer til en bacheloropgave på hvad der svarer til Forsvarsakademiet, hvor han kritiserer de apokalyptiske forestillinger, som driver dele af den amerikanske krigsideologi: Støtten til apartheidstaten Israel begrundes i, at jødernes tilbagevenden til Palæstina er en forudsætning for Antikrists komme. Når Antikrist så er nedkæmpet af det udvalgte folk - en proces, som vil dræbe alle jøder - vil de overlevende opleve Guds Rige på jord.

https://apps.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a485511.pdf

Så den "fredens religion", som du forsvarer, er ikke så fredelig, som du tror, når den således, på papiret i hvert fald, kan tages til indtægt for nogle af de mest forbryderiske krige i nyere tid; krige, som selv vi "fredelige danskere" har deltaget i som angribere. Og med tanke på alt det militære isenkram, som amerikanerne råder over, kan man med god ret anklage de kristne for at være mere krigeriske end muslimerne.

Nu mener jeg så, at de amerikanske kristne fundamentalister er bindegale ekstremister, fuldstændig ligesom de islamiske fundamentalister er det, og at vi derfor ikke skal skyde hverken folkekirkekristne eller vanemuslimer motiver i skoene, som de tydeligvis ikke har.

Anders Reinholdt, Torben Skov, Jan Boisen, Steffen Gliese, Mads Berg, Ole Frank, Lillian Larsen, Eva Schwanenflügel, Alvin Jensen og Leo Nygaard anbefalede denne kommentar

Henrik Hansen - Du taler om de fornuftige og de endda konverterede. Så må du kunne forklarer, hvorfor vi ikke høre ansvarlig tale fra den kant.
Ikke at de skulle ud i moddemonstrationer mod "deres egne", men at de skulle fremstå som en modpol til ballademagerne. (og deres forældre).

Niels Duus Nielsen

Ups, rettelse: Brian L. Stuckert kommer ikke fra USMC, men derimod fra US Army.

Læs hans indsigtsfulde analyse af kristendommens indflydelse på amerikansk strategisk tænkning, og fortæl mig så igen, at kristendommen er en fredens religion.

Torben Skov, Eva Schwanenflügel og Alvin Jensen anbefalede denne kommentar
Mads Jakobsen

Niels Duus Nielsen skrev: "vil du se, at de flygtninge, som vandrede på de danske motorveje, alle var flygtet fra noget, som kristne havde kastet med, nemlig bomber."

Nej, de var ikke alle flygtet fra "kristne bomber." De var flygtet fra den undertrykkelse, borgerkrig og fattigdom som kendetegner masser af muslimske lande. Hvorfor holder du vesten mere ansvarlig for hvad der sker i muslimske lande end muslimerne selv? Fordi du har forskellige standarder for folk med forskellige hudfarver. Hvid = ansvarligt for alt dårligt i verden. Brun = undertrykt og uden ansvar.

Niels Duus Nielsen skrev: "Så den "fredens religion", som du forsvarer, er ikke så fredelig, som du tror,"

For det første er "fredens religion" et navn som Islam får hver gang Islamister springer noget i luften. For det andet har jeg ikke forsvaret noget som helst, det bare en strømand du stiller op så du kan gentage dit copy & paste foredrag.

Niels Duus Nielsen skrev: "at vi derfor ikke skal skyde hverken folkekirkekristne eller vanemuslimer motiver i skoene, som de tydeligvis ikke har."

Men vi kan konstatere at folkekrikekristne tager klokke klart afstand fra både masser af biblens mørke doktriner og kristne fundamentalisters udtalelser og handlinger, mens vanemuslimer er mest bare ser ned på deres skosnuder. Så hvad med at vi stiller samme krav til alle religioner, uanset de troendes hudfarve?

Henrik Hansen. Siden du spørger har jeg på en tidligere arbejdsplads arbejdet med tre nigerianere, to af dem var brødre.

Den ene bror fulgte islam til punkt og prikke som konservativ muslim, den anden bror drak alkohol men fulgte dog ramadanen og bad også inden arbejde osv. Den trejde, en lidt kraftig herre, gad intet af det selvom han definerede sig som muslim. Der var ingen af dem som påduttede hinanden noget som helst. De havde i øvrigt også bevaret traditionelle frugtbarhedsfestivaler (både for jorden og for mennesker) som de sikkert har praktiseret inden de mellemøstlige religioner nåede dem.

Ikke at du Henrik Hansen kan bruge mine personlige erfaring til noget men siden du spurgte. De tre ovennævnte herre delte flittigt videoer af tilfangetagede boko haram krigere og talte om hvilke landsbyer de nu havde terroriseret. De var meget bevidste om deres rettigheder og at hverken regeringen eller nogle religiøse skulle tage dem fra dem.

Derudover går jeg ikke rundt og taler med religiøse om deres religion. Jeg er som sagt ateist og tror heller ikke på påskeharen selvom du da skal have din frihed til at drikke dig hønefuld under de kristne højtider.

Niels Duus Nielsen

Læs nu Stuckerts analyse, Mads Jakobsen, og gem dine indvendinger til du ved, hvad du taler om. Jeg leverer et ærligt modargument, som du afviser uden at have læst det. Det siger mere om dig, end det siger om mig.

Hvorfor alt dette had mod en minoritet? Kender du overhovedet nogen muslimer personligt, siden din kritik er så unuanceret? Jeg kender da et par stykker, som tager skarp afstand fra terrorisme, faktisk kender jeg ingen muslimer, som ikke gør - kender du virkelig slet ikke nogen? I så fald - hvor kommer al din skråskkerhed fra? Fra noget, du har læst? I så fald er du lige så fundamentalistisk som fundamentalisterne, der tror på alt, hvad der står skrevet.

Anders Reinholdt, Steffen Gliese, Ole Frank, Eva Schwanenflügel, Alvin Jensen og Rikke Nielsen anbefalede denne kommentar
Mads Jakobsen

Niels Duus Nielsen: "Jeg leverer et ærligt modargument"

Nej, det gør du ikke. Faktisk tvært imod. Du forventer at jeg skal gå i dybden med motivanalyse af obskure kristne retninger i et fremmet land som intet har at gøre med noget jeg har sagt, alt imens du affejer al kritik af muslimer som: "Hvorfor alt dette had mod en minoritet?"

Du ser kritik af hvide som et intellektuelt adelsmærke og kritik af brune som had mod en "minoritet." Du har forskellige standarder for forskellige hudfarver.

Og hvad angår de moderate muslimer, deres afstandtagen og hvad den er værd når det kommer til stykket, så er her en libanesisk kvinde der kan forklare det: "https://www.youtube.com/watch?v=Ry3NzkAOo3s

"THE PEACEFUL MAJORITY WAS IRRELEVANT."

Så Rasmus Paludan er farlig og Pernille Vermund er ufarlig og får et års gratis opmærksomheds abonnement af journalisterne.
Sådan lever man i hver sin verden.

Rikke Nielsen - Luk øjnene op - se hvad der foregår ude i realiteternes Danmark - og verden !

Sri Lanka - bliver det et næste her - i hovedstaden.

Niels Duus Nielsen

Mads Jacobsen, jeg har fuld forståelse for, at du ikke er i stand til at fastholde en argumentation, der kræver at man skal rumme mere end to tanker samtidigt, og især at det falder dig ekstra svært, når disse to tanker er modstridende. Det er tydeligvis nemmere for dig blot at fastholde tanken om, at muslimerne er syndebukke, uden at inddrage de mange faktorer, som modsiger din teori. Men at det er nemt gør det desværre ikke sandt.

Hvis du ellers gad læse, hvad jeg har skrevet i en anden tråd, vil du se, at jeg tager samme betingede afstand fra optøjerne på Nørrebro, som jeg tager til de optøjer, jeg selv som ungt menneske var med til at anstifte. Så jeg vurderer skam de unge mennesker efter samme standard.

Derimod forekommer det mig, at du finder det særlig forargeligt, når indvandrerungerne gør oprør, selv om de iroligheder, som de anstiftede, ikke var værre end de uroligheder, jeg har været med til at anstifte. Hvorfor gør du det?

De unge reagerer på de sociale uretfærdigheder, som de oplever i hverdagen, det har sgu da ikke ret meget med religion at gøre, ud over den konkrete anledning. En anledning er ikke nødvendigvis en grund, i dette tilfælde er det blot en udløsende årsag for et langt dybere social modsætning, som omfatter langt flere end "de brune", som du kalder dem.

Og så er det altså ikke mig, der lægger Informations redaktionelle linje - men jeg har da hørt om en præst, en kvindelig præst endda, der på TV forsøgte at forstå både Anders Brejvik og Brenton Tarrant, ud fra nogle argumenter, der ligner dine. Så det er da ikke helt uhørt at høre kristne forsvare terror, hvis blot den går ud over muslimer.

Forskellen på dig og præsten og så de unge ballademagere er vel dybest set kun, at de reagerede voldeligt på de følelser, som du nøjes med at lufte på skrift. Jeg håber virkelig, at du bliver ved med kun at have det i munden og i pennen, og ikke vil lade vreden gøre dig til selvtægtsmand. I mellemtiden vil jeg meget gerne prøve at forstå, hvorfor du er så bange for, at muslimerne vil marginalisere dig, og forsøge at finde ud af, hvad vi dog skal gøre for alle jer racister, så I bliver lidt glade igen.

Anders Reinholdt, Steffen Gliese, Eva Schwanenflügel og Rikke Nielsen anbefalede denne kommentar
Søren Ferling

Ingen tvivl om at forfatterne beskriver eksisterende logikker hos de protesterende, men jeg mener man bl.a. glemmer en kulturel faktor og det er at man i en del andre kulturer har en fra os afvigende opfattelse af ansvar for handlinger - mere præcist placeringen af 'locus of control'.

Hos os placerer vi denne kontrol hos individet og vi har f.eks. ingen bestemmelser om at man kan slippe med mindre straf fordi man har dræbt af jalusi eller anden stor vrede. Der er andre kulturer, hvor man omvendt opererer med at ansvaret for en handling udmærket kan ligge hos 'den/de andre', hos omgivelser. 'Se, hvad du fik mig til at gøre', kan være en karakteristisk udtalelse i en sådan kultur.

En analogi findes hos visse individer i vores kultur med oftest mænd, der banker konen, fordi 'hun fik mig til at gøre det', som man ofte hører forklaringen/undskyldningen og løsningsforslaget fra hans side er så ofte at hun må ophøre med at provokere ham, når hun nu udmærket ved, hvad der tænder ham af.

Søren Ferling

@ Anne Mette Jørgensen
20. april, 2019 - 21:34

"Ja, hans bror påstår han er højt begavet, men i en intelligenstest tester man også for empati og her vil RP dumpe fælt."

Lidt OT, men lige i farten, så er IQ-tests generelt rent operationelle og siger hverken noget om empati eller andre menneskelige kvaliteter - udover det rationelt operationelle.

Niels Duus Nielsen

Søren Ferling, du blander vist det man kalder "formildende omstændigheder" sammen med det, der kaldes "skyld".

At der er formildende omstændigheder gør ikke nogen mindre skyldige, heller ikke i andre kulturer, det er vis noget, du lige har fundet på. Formildende omstændigheder har indflydelse på strafudmålingen, intet andet.

Anders Reinholdt, Steffen Gliese, Trond Meiring, Ole Frank, Herdis Weins, Tom Finkel, Eva Schwanenflügel og Rikke Nielsen anbefalede denne kommentar
Rikke Nielsen

Leo Nygaard, Rasmus Paludan er farlig, så han skal ikke glemmes... men gerne ties i glemslen..

Steffen Gliese, Ole Frank og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Det er da helt fint at spørge i Frankrig og England, men de episoder de omtaler havde jo helt andre udgangspunkter end balladen for en uge siden. I Frankrig var der ballade i går i forbindelse med de gule veste og vold og død er noget der i Paris er såre almindeligt set over tid. De gule veste har flere dødsfald og mange kvæstede. Vrede der skal ud ender ofte i vold. Da det er politiet der sættes til at standse volden er det altså dem det går ud over. Politiet anses ikke som enkeltpersoner, men som en organisation som man kan kæmpe mod. En sten mod politiet er en sten mod en organisation og ikke et menneske. Er det ikke det artiklen forsøger at redegøre for ? Om volden har en retfærdig baggrund er formentlig ligegyldig. Adrenalinen skal op at køre. Og de unge er vrede, frustrerede og parate.

Paludan skal ikke ties ihjel hvis han mener noget oprigtigt, han skal ruske i den alt dominerende pænhed hvis indhold ikke er andet end arrogance og prestigeliderlighed.

Eva Schwanenflügel

@ Mads Jakobsen
21. april, 2019 - 16:38 :

"Men hvis du ikke acceptere at hvide og brune skal vurderes efter samme standard når de brænder byen af, så er det ikke mig der er racisten her."

Mads, Niels Duus Nielsen har slet ikke nævnt noget som helst om 'hvide og brune', det er dig der gør det.
Du sammenblander altså etnicitet med religiøse tilhørsforhold, og det er et af racismens nedrige tricks; at forvirre begreberne, og forbinde bestemte etniske befolkningsgrupper med egenskaber og sympatier, der kan opfattes som truende og foragtelige. Pt er islam lagt for had hos mange danskere, fordi visse politikere dyrker splittelsen til at generere vælgere, og få deres egen agenda gennemført.
Del og hersk, hedder det.
Islam er ikke en 'brun' religion, ligesom heller ikke kristendom eller jødedom er det. (Selvom de tre monoteistiske religioner oprindeligt opstod i Mellemøsten).

Steffen Gliese, Trond Meiring, Birte Pedersen, Carsten Nørgaard, Viggo Okholm og Tom Finkel anbefalede denne kommentar
Søren Ferling

@ Niels Duus Nielsen
21. april, 2019 - 17:27

"Søren Ferling, du blander vist det man kalder "formildende omstændigheder" sammen med det, der kaldes "skyld".

At der er formildende omstændigheder gør ikke nogen mindre skyldige, heller ikke i andre kulturer, det er vis noget, du lige har fundet på. Formildende omstændigheder har indflydelse på strafudmålingen, intet andet."

Nej, i udpræget muslimske lande er der strafnedsættelse for 'affekt-forbrydelser'. Iøvrigt skulle du lægge mærke til at begrundelserne fra de aktionerende følger, hvad jeg skrev - man lægger skyld og ansvar hos 'den anden'.

Søren Ferling

@ Eva

"Islam er ikke en ’brun’ religion,..."

Det er sooo yesterday ;-) - i dagens identitetspolitik er islam i dén grad netop en brun religion - og kritik af islam kategoriseres derfor også som 'racisme'.

Man skal stå tidligt op, hvis man vil prøve at følge med i begrebs-akrobatikken på den aktivistiske fløj ;-)

Iøvrigt påpeges der jo bare det enkle faktum at et indlæg bedømmer mennesker med forskellig hudfarve forskelligt. Det kunne man så have forsvaret ved at vise at årsagen er en anden end hudfarve, men i stedet råbes der bare 'racist'...

Eva Schwanenflügel

@ Søren Ferling

At nogle udlægger islam identitetspolitisk gør det ikke til et sandere synspunkt.
I tilgift er etnicitet og identitet ikke nødvendigvis det samme.
Er alle hvide kristne, kunne man også spørge om.

Og hvad dit andet argument angår :
"Iøvrigt påpeges der jo bare det enkle faktum at et indlæg bedømmer mennesker med forskellig hudfarve forskelligt. Det kunne man så have forsvaret ved at vise at årsagen er en anden end hudfarve, men i stedet råbes der bare ’racist’..."

Nej, der er netop ikke påpeget i Niels Duus Nielsens indlæg, at der er forskel mellem 'hvide og brune'.
Det står helt for Mads Jacobsens egen regning.

Steffen Gliese, Trond Meiring, Birte Pedersen, Ole Frank og Tom Finkel anbefalede denne kommentar

Sider