Læsetid: 4 min.

Dansk grand prix-vinder: »Kærlighed på en universel skala binder folk sammen«

Den unge sangerinde Leonora er i Tel Aviv som dansk deltager i Eurovision Song Contest, som hun oplever som et åndehul fra politik, der samler mennesker på tværs af kulturer og nationaliteter
Det er øjenåbnende at være her. Jeg føler, at jeg lærer en hel masse om, hvad Israel er for et land, siger Leonora Colmor Jepsen.

Det er øjenåbnende at være her. Jeg føler, at jeg lærer en hel masse om, hvad Israel er for et land, siger Leonora Colmor Jepsen.

Philip Davali/Ritzau Scanpix

11. maj 2019

— Hvad handler ’Love is Forever’ om?

»Sangen handler om kærlighed i alle dens former: Det kan være kærlighed til sin kat, til en fritidsaktivitet, til en kæreste, til venner, til familie eller et fædreland. Den handler om, at kærlighed på en universel skala binder folk sammen, også på tværs af grænser.«

— Er der også et større budskab i det med grænserne?

»Jeg synger også ’don’t get too political.’ Men det større budskab i sangen handler om sammenhold, fællesskab, inklusion og lighed.«

— Har du haft en gammel drøm om at deltage i Melodi Grand Prix?

»Da jeg var lille, syntes jeg, det kunne være sejt at være med i MGP for børn, men det var et fantastisk tilfælde, at jeg kom med i Melodi Grand Prix. Jeg havde lagt en video op på Facebook i maj måned sidste år, hvor jeg synger nogle af mine egen sange, og så var der nogle fra DR, der så den og tænkte: ’Hun skal da synge ’Love is forever’«

— Hvad handler dine egne sange om?

»Nogle af dem handler om kærlighed, mens der er en lidt mere mystisk og undrende stemning over nogle af de andre. Jeg prøver at nå ind til noget eksistentielt, fordi jeg undrer mig over, hvorfor vi er her, og hvad meningen er. Det er de spørgsmål, jeg stiller mig selv, og så kommer det ud som musik.«

Leonora Colmor Jepsen

  • Født 1998, er en dansk sangerinde og sangskriver.
  • Vandt Dansk Melodi Grand Prix 2019 med sangen ’Love is Forever’ med 42 procent af stemmerne og skal torsdag i den kommende uge forsøge at synge sig vej til finalen i Eurovision Song Contest i Tel Aviv.
  • Er tidligere kunstskøjteløber på eliteplan og arbejder som træner og kunstskøjtekoreograf

— Hvordan har I bygget den store stol?

»I Danmark var den bygget af træ, men der er bygget en ny stol hernede med metal indeni. Israelerne går meget op i sikkerhed. Og hvis man er over 60 centimeter over scenegulvet, skal man spændes fast. Så vi har alle sammen klatreseler på under tøjet. Det er lidt komisk, for vi ser lidt tykkere ud, end vi er, og har alle sammen en lille hale, der stikker ud bagved, hvor karabinhagen skal spændes fast.«

Hvad har du lavet i Tel Aviv, siden du kom?

»I går havde vi besøg af den danske ambassadør, der forklarede os om konflikt og sikkerhed og om Israel mere generelt. Vi har også haft sangøvere på hotellet. Men der har været to helligdage i denne uge, hvor alt har lukket, og der ikke er prøver. To gange har jeg oplevet, at der er gået en advarselssirene i gang, blandt andet mandag aften. Og så stopper alle op, trafikken går i stå, og så begynder alle folk at græde. Det er i forbindelse med helligdagene, hvor man blandt andet mindedes alle de mennesker, der er mistet i forskellige krige og Holocaust.«

— Hvordan er det at opleve?

»Det er øjenåbnende at være her. Jeg føler, at jeg lærer en hel masse om, hvad Israel er for et land. Deres nationale identitet og kultur. At helligdage for eksempel er noget, der ligger israelerne meget på sinde. De tager det meget mere højtideligt end i Danmark.«

Var du bekymret, da du skulle til Israel, set i lyset af de uroligheder, der netop har været i området?

»Man mærker ikke noget til det. Men det er nok, fordi det er Tel Aviv – det ville have været anderledes i Jerusalem. Det er lidt mærkeligt, at det er så tæt på, men ikke er noget, man snakker om.«

Nogle kunstnere har opfordret til boykot af Eurovision på baggrund af menneskerettigheder. Hvad tænker du om det?

»Det er rigtig ærgerligt, at der sker grimme ting tæt på, og ja sådan set også rigtig mange andre steder i verden. Men Eurovision handler om musik. Det er et åndehul fra politik, og det samler en masse mennesker på tværs af kulturer og nationaliteter.«

— Hvordan er det at være del af et så stort maskineri, som Eurovision er?

»Jeg er gået fra nul til 100 i forbindelse med det her, for jeg har jo aldrig været vant til at tale med pressen eller få taget billeder og se godt ud hele tiden. Man ved aldrig, hvornår der er et kamera. Men jeg synes, jeg har en god sang med, som jeg tror vil appellere meget bredt. Jeg tror faktisk godt, den kan slå bookmakernes favorit og vinde.«

Hvad giver dig håb?

»Børn. Det er rart at se, at livet kan starte forfra, og at der bliver ved med at komme nye kræfter og nye fantastisk ideer til fra nye mennesker. Der er en evighedsting over børn.«

Hvis du skulle leve i en anden tid, hvilken skulle det så være?

»Så skulle det være 1960’erne, så jeg kunne opleve The Beatles. Jeg elsker Beatles. Det kunne være fedt at komme til koncert med dem.«

Hvilken sang burde alle høre og hvorfor?

»Alle burde høre, ’Friend of a friend’ af Lake Malawi – det tjekkiske bidrag til Eurovision, som jeg sagtens kunne være faldet over i anden sammenhæng. Den er superfed og har et dejligt retrovibe. Og så er dem fra bandet blevet mine gode venner. Friend of a friend«

Hvornår føler du dig mest voksen?

»Jeg tror, det er, når jeg er blevet træt. For træt til at feste eller være glad. Jeg forbinder det med at være voksen med at arbejde og blive træt.« 

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Christian Schönbeck

Til spørgsmålet om boykot svarer Leonora:

"Det er et åndehul fra politik, og det samler en masse mennesker på tværs af kulturer og nationaliteter."

Det er påfaldende, i hvor høj grad dette argument mod boykot minder om propaganden fra den israelske lobby-organisation 'Creative Community for Peace', som i flere år har været spydspids for israelernes kampagne mod den kulturelle boykot.

'Creative Community for Peace' skriver om sig selv:
"We understand the power that music, film, and television has in bringing people together of all backgrounds and believe that the arts are crucial to help bridge cultural divides."

Og hvem er så 'Creative Community for Peace'? På deres hjemmeside fremstår de som et initiativ fra musikindustrien, men organisationen 'Jewish Voice for Peace' har fundet ud af, at det er langt fra sandheden:

"Documents Prove 'Creative Community for Peace' is Front for Right Wing Israel Lobby Group 'StandWithUs'".
https://jewishvoiceforpeace.org/ccpfisraelilobby/

Det var i øvrigt også 'Creative Community for Peace', som stod bag brevet, hvor 100 kendte talte imod boykot af Eurovision:
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/kendte-forsvarer-eurovision-i-israel-bo...