Læsetid: 3 min.

Nu er det Mettes tur

I denne uge indgik den socialdemokratiske mindretalsregering en aftale om et ’forståelsespapir’ med R, SF og Ø, ikke et regeringsgrundlag, men alligevel »et grundlag, vi kommer til at arbejde på,« som Mette Frederiksen opklarede. Ugen bød også på overraskelser på ministerlisten som Joy Mogensen og Jeppe Kofod
Selv om det nu er blevet Mettes tur, så varer det lidt, inden det bliver Arnes tur. Men Arne har tilgivet Mette, for han er en god socialdemokrat.

Selv om det nu er blevet Mettes tur, så varer det lidt, inden det bliver Arnes tur. Men Arne har tilgivet Mette, for han er en god socialdemokrat.

Mads Claus Rasmussen

29. juni 2019

»Nu er det Arnes tur,« hed det i en socialdemokratisk annonce i valgkampen. Arne er byggeriarbejder i Fjelstrup, og annoncen var en henvisning til partiets løfte om tidligere pension til nedslidte.

Det viste sig desværre, at det ikke var Arnes tur alligevel, for der var ikke flertal for forslaget blandt de partier, som sent tirsdag blev enige om at støtte en socialdemokratisk mindretalsregering. Derfor var nedslidning og tidlig pension ikke nævnt med et ord i det ’forståelsespapir’, som regeringen kunne præsentere.

Forståelsespapiret var ikke et regeringsgrundlag, selv om ingen helt kunne blive kloge på, hvad forskellen er. Nemmere blev det ikke, da Mette Frederiksen på det efterfølgende pressemøde sagde:

»Det er selvfølgelig det grundlag, vi kommer til at arbejde på.«

 

Få de bedste historier, indblik i idedebatter og opdag ting,
du ikke vidste, du var interesseret i.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • ingemaje lange
ingemaje lange anbefalede denne artikel

Kommentarer

Søren Kristensen

Jeg tænker det er Søren og Mettes tur. De kører på første klasse. Søren er 64 og har kronisk ondt i ryggen siden han var 28 og slæbte cement på en byggeplads, ganske vist som arkitektstuderende, men det bliver cementen jo ikke lettere af. Tvært imod, for Søren er slet ikke bygget til den slags arbejde, så man kan godt sige han selv har været ude om det. Han skulle måske hellere være gået ind i politik eller være blevet optiker. Men, nu har han tilbragt det meste af sit liv i en lang og brudt række af aktiveringsprojekter, som hverken har givet bonus i fagforenings- eller lærebogen.Til gengæld har han været med til at rive et hønsehus ned og plukke bjørneklo i Sydhavnen og han ved han alt (for meget) om pipfuglekurser, yoga og mindfulness. De seneste år har han arbejdet som vicevært, ganske vist på nedsat tid, men det er kun godt for arbejdet er både støvet, beskidt og dårligt lønnet. Men hvad gør man ikke for at medvirke til den fulde beskæftigelse, især når alternativet er at skulle møde jobcentrets inkvisitoriske sadister, som ikke har andet mål i livet end at pine og plage folk, som har mere end rigeligt af den slags i forvejen. Altså arbejder Søren videre, ofte på piller, mens han lytter interesseret til hvad Mette siger om at hjælpe de nedslidte (som har arbejdet i mange år). Fælles for Søren og Mette er at de bor i et af verdens rigeste lande, så på den måde kan man godt sige Søren og Mette kører på første klasse. I den næste bog skal vi høre om de kører den samme vej.

Estermarie Mandelquist, Steffen Gliese og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar
Helle Walther

Mette når altid hvad hun sætter sig for, så vent blot, dels kommer der en seniorpension, og der vil komme en ret til tidligere folkepension også for de allermest nedslidte, så der bliver jo faktisk to pensionsformer til de nedslidte.

Søren Kristensen

Jeg tænker nu stadig det er Søren og Mettes tur. Men det rigtigt at Morten er med. Han sidder ved siden af Mette og om-programmerer GPS-en. Nogle gange, når han synes det går den helt forkerte vej, tager han fat i gearstangen, som i virkeligheden er håndbremsen, derfor bliver det sådan lidt stop and go - eller go and stop, som de siger i Brexit. Søren sidder bag Mette og ånder hende i nakken og hans ånde er ikke alt for god, for tandtråd er en af de ting han har valgt fra, for at få råd til både fagforening, A-kasse og Netflix. Bilen er den nyeste minimikro-model på markedet, specielt designet til småbørnsfamilier der gerne vil blive boende i byen, på trods af enorme huslejestigninger; den har automatgear og er fuldstændig CO-2 neutral, idet den kører på lattergas og selvsagt er humøret helt i hopla, selv om der måske i virkeligheden slet ikke er så meget at grine af endda.