Læsetid: 7 min.

»Dette års Tour de France ligner et nyt spil, som alle tror, de kan deltage i. Og vinde«

Chris Froome er skadet, og den regerende mester, Geraint Thomas, er såret. Alt er derfor åbent inden starten på årets Tour de France, der har danske Jakob Fuglsang som en af de store favoritter
Chris Froome er skadet, og den regerende mester, Geraint Thomas, er såret. Alt er derfor åbent inden starten på årets Tour de France, der har danske Jakob Fuglsang som en af de store favoritter

Ernst van Norde

6. juli 2019

Det er sværere ikke at tabe Tour de France end at vinde løbet. Nogenlunde sådan har den franske cykelrytter Bernard Thévenet engang formuleret sig.

Argumentet bag det kringlede udsagn er, at favoritten kan forberede sig på både skarpe stigninger, strid sidevind og tidskørsler, hvorimod han i sagens natur intet kan stille op mod det uforudsete.

Selv de fladeste etaper kan byde på overraskelser, der vender rundt på klassementet, og det samme er tilfældet i bjergene, hvilket netop Thévenet erfarede, da han i 1975 vandt sin første af to Tour-sejre.

På 14. etape var Thévenet og Lucien van Impe på vej mod toppen af Puy-de-Dome med Eddy Merckx halsende efter sig. Den belgiske storfavorit og regerende mester var iført løbets gule førertrøje, og trods dagens pinsler gennem Massif Central så Merckx ud til at have situationen under kontrol, da en fransk tilskuer trådte ud på vejen og hamrede en knytnæve i leveren på ham.

Voldsmanden blev anholdt, og Merckx fik senere tilkendt en symbolsk erstatning på en franc. Men allerede samme aften fik han ordineret blodfortyndede medicin, hvilket ifølge belgieren selv afkræftede ham yderligere.

»Resten af Touren havde jeg det, som om mit blod ikke var i stand til at transportere ilt ordentligt. Derfor løb jeg tør for kræfter, « sagde han og tilføjede:

»Det slag kostede mig min sjette Tour de France-sejr.«

Hvorvidt Team Ineos (det tidligere Team Sky, red) er lige så hårdt ramt af de to slag, holdet har fået den seneste måned, vil tiden vise.

Men med den firedobbelte vinder Chris Froome på skadeslisten og den regerende mester Geraint Thomas i tvivlsom form efter et styrt i Schweiz Rundt, byder årets Tour de France-felt på en bemærkelsesværdig bred vifte af favoritter. En af de største er danske Jakob Fuglsang.

Problemet er penge

Siden 2012 har Sky/Ineos haft held med ikke at tabe Tour de France. Hvad enten der er blevet kørt for Bradley Wiggins, Chris Froome eller Geraint Thomas, har holdet groft sagt neutraliseret enhver modstand ved at diktere tempoet og siden kontrollere klassementsrivalerne på de bjergveje, hvor det hele ofte er blevet afgjort.

Dominansen hviler på et rekordstort budget, der sikrer, at holdet har råd til at købe og aflønne stribevis af stjerneryttere. Navne med format til at være kaptajn andre steder.

Det gennemsnitlige World Tour-hold opererer med et årligt budget på omkring 150 millioner kroner, mens Ineos ifølge flere britiske medier har i omegnen af 300 millioner kroner at rutte med. For de penge er der råd til ikke blot verdens bedste hjælperyttere til kaptajnen, men også – har det vist sig – en fuldgod erstatning for kaptajnen, hvis denne skulle være så uheldig ikke at slå til, når det virkelig gælder.

I kølvandet på Sky/Ineos’ Tour-sejr sidste sommer efterlyste en anonym fransk holdejer af samme grund en form for budget- eller lønloft, der kunne hindre et enkelt rigt holds dominans og samtidig gøre særligt de store Grand Tours mere uforudsigelige og interessante for publikum.

»Problemet med cykling er ikke længere doping,« hævdede han i den franske avis Libération.

»Det er penge.«

Den internationale cykelunion, UCI, er tilsyneladende opmærksom på problemet. Antallet af ryttere på hvert hold er skåret ned fra ni til otte, blandt andet for at åbne konkurrencen mere, og uden direkte at pege fingre ad Ineos har unionens præsident David Lappartient tidligere luftet ideen om en form for økonomisk fairplay.

»Når man ser otte ryttere fra ét hold diktere farten og på den måde låse løbet, finder man som tv-seer hurtigt en komedie på en anden kanal. Bolden er på vores bane, og det er op til UCI at gøre løbene attraktive,« har Lappartient udtalt.

Kun enkelte gange har Ineos effektive, men indimellem småkedelige opskrift på succes svigtet, nemlig i 2014 da Froome måtte udgå tidligt i løbet på grund af et styrt på de nordlige brostensstykker.

Afløseren Richie Porte viste sig ikke klar til udfordringen som kaptajn, og som resultatet heraf greb Vincenzo Nibali chancen og kilede sig dermed ind mellem Froomes første og anden Tour-sejr.

Sidste år viste afløseren for Froome, 33-årige Geraint Thomas, sig at være stærk nok til at vinde Tour’en. Spørgsmålet mange stiller sig inden årets løb, er, om afløserens eventuelle afløser, Egan Bernal, er lige så stærk.

To kaptajner på Ineos

På et pressemøde i sidste uge tog Ineos teamchef David Brailsford konsekvensen af usikkerheden omkring Geraint Thomas’ problematiske Tour-forberedelser og erklærede, at man som noget nyt vil stille op med to kaptajner på holdet fra start.

Dagsformen vil herefter afgøre, om der skal køres for Thomas eller den unge colombianer Egan Bernal, der viste sig som en skarp hjælperytter for Thomas i de franske bjerge sidste sommer.

»Erfaringen fra sidste år har lært mig meget,« sagde Bernal på pressemødet.

»Som rytter kender du ikke rigtig Tour’en, før du har prøvet at køre den. Nu ved jeg, hvad jeg kan forvente, og jeg behøver ikke at spekulere så meget over den slags, men kan fokusere endnu mere på selve løbet.«

I Thomas’ fravær vandt den 23-årige Bernal i øvrigt Schweiz Rundt sidste måned, og ingen tvivler på, at colombianerens talent gør ham til en seriøs Tour-sejrskandidat. Bernal ligger nummer to på tidsskriftet Cycling News’ liste over, hvem der lige nu er i bedst form – jeg vender tilbage til, hvem der topper listen – og samme sted fremhæver Philippa York, at årets rute ligefrem kan være en fordel for Ineos unge medkaptajn:

»Hvad bjergklatring angår, har Bernal ingen problemer overhovedet. Han er heller ikke dårlig til at placere sig i feltet. Den eneste svaghed, og det er relativt på dette niveau, er hans enkeltstart, men husk på, at den blot er på beskedne 27 kilometer i årets Tour. Og den er ikke flad.«

Skotske Philippa York, der engang hed Robert Millar, og som rytter vandt bjergtrøjen i Tour de France 1984, pointerer som flere andre, at Froomes fravær gør løbet mere åbent og uforudsigeligt end de seneste mange år.

»Det kan blive et meget underligt Tour de France. Der er blot to tidligere vindere med: Thomas og Nibali, så den erfaring og værdifulde viden behøver ikke nødvendigvis at have en afgørende betydning for, hvordan de første slag mellem klassementsrytterne udvikler sig,« skriver hun og konkluderer:

»Dette års Tour de France ligner et nyt spil, som alle tror, de kan deltage i. Og vinde.«

Heri er nævnte Vincenzo Nibali enig. Den lille Bahrain-Merida-kaptajn nedtoner dog selv sin favoritrolle. Efter at have kørt sig til en andenplads i Giro d’Italia i maj måned er han i tvivl, om, hvor han formmæssigt står. Ganske forståeligt: Froomes problem under Tour’en sidste år var netop, at han også havde satset på Giro’en.

Kun de færreste formår at markere sig i verdens to største etapeløb på én gang (og kun legenderne Coppi, Anquetil, Merckx, Hinault, Roche, Indurain og Pantani har haft held med at vinde begge steder samme år), og den sidste top var tydeligvis snittet af englænderens form efter Giro-sejren.

»Jeg ved ikke, hvad jeg kan udrette. Jeg tager en dag ad gangen, og ser hvad der sker,« udtalte Nibali ved sidste weekends italienske mesterskaber til avisen La Gazzetta dello Sport.

»Tour-ruten er som altid krævende, og der er flere stigninger på over 2.000 meter, som helt naturligt vil sortere folk fra. Det er svært for mig at sige, hvem der er favorit.«

En dansk favorit

Ud over Ineos to kaptajner føres favoritfeltet an af blandt andre Jakob Fuglsang. Hos de fleste bookingbureauer figurer danskeren blandt de tre mest markante navne, og det er da også ham, der topper formlisten hos Cycling News, hvor han får disse ord med på vejen:

»Der kan ganske rigtigt stilles spørgsmål ved, om Fuglsang kan holde i tre uger, men hans sprudlende form i år kan ikke diskuteres. Critérium du Dauphiné er det vigtigste fikspunkt på vejen mod Tour’en, og en sejr dér retfærdiggør alene en plads på toppen af denne liste. Når du dertil lægger sejre i Liege-Bastogne-Liege og Ruta del Sol samt podiepladser i Tirreno-Adriatico, Strade Bianche, Fleche Wallonne og Amstel Gold Race, står det klart, at den 34-årige rytter har sit livs sæson, hvilket gør ham til en stærk kandidat til den gule trøje. Det er ligeledes værd at bemærke, at hans hold har haft en fantastisk sæson, og at Fuglsang vil være omgivet af en samling meget stærke hjælperyttere.«

Fuglsang har ganske rigtig aldrig været i bedre form, og for første gang lader det til, at hans Astana-hold er enige om, hvem der skal køres for i Tour’en.

Da danskeren vandt Critérium du Dauphiné for to år siden, var han ligeledes udset til at være kaptajn for holdet. Den rolle endte han imidlertid med at dele med Fabio Aru, der tilmed sad i den gule førertrøje, da Fuglsang på 13. etape udgik med brud på både håndled og albue efter et styrt to dage forinden.

I år er der ingen tvivl om, at Jakob Fuglsang er kaptajnen, og netop Astana er et af de få hold, der – som Cycling News antyder – synes at kunne matche Ineos.

Ud over stærke navne som Aleksej Lutsenko, Gorka Izagirre og Pello Bilbao, der vandt to etaper i årets Giro, har Fuglsang blandt andet også tre tidligere Tour-etapevindere med som hjælperyttere, nemlig Luis León Sánchez, Omar Fraile og danske Magnus Cort.

Hele ni danskere stiller til start i Tour de France, det største antal nogensinde, hvilket med hjemlige øjne gør årets udgave af det franske etapeløb til et af de mest interessante, siden Michael Rasmussen kørte sig i gult i 2007.

Tour de France starter i dag i Bruxelles og slutter 28. juli i Paris. Daglige transmissioner kan ses på Eurosport og TV 2.

Belgiske Lucien Buysse og italienske Ottavio Bottecchia på vej op mod Perpignan i Tour de France 1924.
Læs også
Richie Porte bliver tilset efter sit styrt.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Anders Sørensen

Det optimale vil være, hvis Fuglsang bliver nummer 3, cirka. Så har de to første på podiet snydt, og Fuglsang er den rigtige vinder, fordi hvis han havde snydt, ville han have vundet over snyderne.

Meget kan man sige om danske cykelryttere, men bortset fra alle de kendte snyder de aldrig.