Interview
Læsetid: 3 min.

Ugens klimaråd: »Det bedste er at engagere sig politisk og presse de store it-firmaer«

Det er ekstremt kompliceret at være politisk miljøbevidst internetforbruger, forklarer Tarjei Haaland, som er klima- og energirådgiver i Greenpeace. Faktisk er det nærmest nemmere at engagere sig politisk
Det er en god idé at tænke over sit forbrug på nettet, siger Tarjei Haaland fra Greenpeace. Behøver man lægge så mange billeder op? Og hvad er de mest bæredygtige måder at gøre det på? Men: »For de fleste almindelige mennesker, som bare bruger deres computere og er på internettet, er det nok så kompliceret, at man ville skulle investere meget tid på at finde bedre alternativer til opbevaring af ens data. Så det mest effektive er nok at engagere sig politisk og lægge pres på vores regering og direkte på de store it-firmaer.«

Det er en god idé at tænke over sit forbrug på nettet, siger Tarjei Haaland fra Greenpeace. Behøver man lægge så mange billeder op? Og hvad er de mest bæredygtige måder at gøre det på? Men: »For de fleste almindelige mennesker, som bare bruger deres computere og er på internettet, er det nok så kompliceret, at man ville skulle investere meget tid på at finde bedre alternativer til opbevaring af ens data. Så det mest effektive er nok at engagere sig politisk og lægge pres på vores regering og direkte på de store it-firmaer.«

Ari Sigtryggur

Moderne Tider
20. juli 2019

 – Hvad er klimaproblemet med internettet?

»Al den data, som er tilgængelig på internettet i den såkaldte sky, bliver opbevaret i nogle store servere. De her datacentre bruger en masse strøm. Bliver den produceret af sorte energikilder, fører det til øget udslip, bruger man grøn energi er det nogenlunde klimaneutralt. Størstedelen af internettets data er opbevaret af en lille håndfuld udbydere. Her er nogle bedre end andre. Apple, Google og Facebook, som vil bygge datacentre I Danmark, har på mange måder lagt sig i spidsen. Allerede for fem-seks år siden forpligtede de sig til, at de på længere sigt vil være 100 procent forsynet af grøn energi. Apple lå i 2017 på 83 procent, Facebook 67 procent og Google på 56 procent.«

 – Hvordan kan man som enkeltperson blive en mere klimavenlig internetbruger?

»Det er hamrende besværligt. Langt mere indviklet end at gå ind i en butik og orientere sig i, hvor klimabelastende varerne er. Man skal først finde ud af, hvor en hjemmeside får opbevaret sin data, og så derefter, hvor den udbyder af serverplads får sin el fra.«

»Men for at gøre det lidt mere overskueligt har amerikansk Greenpeace lavet en rapport, som giver et overblik over, hvor slemme nogle af de store hjemmesider er. Det er et godt redskab til at forsøge at træffe klimabevidste valg.«

 – Her får Netflix karakteren D, mens Twitter får F. Hvorfor er de særligt slemme?

»Det er bedømt ud fra nogle kriterier som gennemsigtighed, bæredygtige ambitioner, andel grøn energi og energieffektivitet.«

Blå bog: Tarjei Haaland

  • Født 1943
  • Har arbejdet med klima- og energipolitik i Greenpeace siden 1992.
  • Fortæller at man kan engagere sig politisk som miljøbevidst internetforbruger ved at lægge pres på de store it-firmaer ved at underskrive indsamlinger, ringe og skrive til de store firmaer og spørge dem, hvorfor de ikke forpligter sig eller har lige så progressive strategier som deres konkurrenter.

 – Jeg forestiller mig, at internettet overordnet set er klimavenligt. At streame en film fra Netflix må for eksempel være mere bæredygtigt end i gamle dage, hvor en fysisk dvd skulle produceres og distribueres rundt i verden?

»Helt klart. Men internettet står trods alt for syv til otte procent af verdens samlede elforbrug. Så det er stadig noget, vi kan forsøge at gøre mere bæredygtigt.«

 – Handler det ikke om, hvor stor en del af den samlede energiproduktion, som er grøn? Der bliver jo kun produceret X antal kilowatt grøn energi. Hvis Amazon beslutter at omlægge til 100 procent grøn energi, er der vel nogle andre i samfundet, som er nødt til at bruge sort energi?

»Det kan man sige. Derfor er det også vigtigt, at de her udbydere tilfører ekstra meget grøn kapacitet, når de etablerer et nyt datacenter. Det har vi også gentagne gange opfordret den danske regering til at stå fast på. De store firmaer, som vil bygge datacentre her, skal enten selv bygge eller hjælpe med at finansiere udbygningen af den ekstra vedvarende energi, som kan dække deres elforbrug. De skal ikke have lov til bare at nasse på vores grønne elproduktion. Men for eksempel har Facebook forpligtet sig til en tilbygning af nye vindmøller i Norge i forbindelse med, at de åbner et datacenter i Danmark.«

 – Hvis jeg kun skulle ændre én enkelt ting i mit internetforbrug, hvad skulle det så være?

»Det er et svært spørgsmål. Man kan selvfølgelig tænke over sit forbrug. Behøver man bruge så meget tid på at streame ting? Behøver man lægge så mange billeder op? Og hvad er de mest bæredygtige måder at gøre det på? For de fleste almindelige mennesker, som bare bruger deres computere og er på internettet, er det nok så kompliceret, at man ville skulle investere meget tid på at finde bedre alternativer til opbevaring af ens data. Så det mest effektive er nok at engagere sig politisk og lægge pres på vores regering og direkte på de store it-firmaer.«

 – Hvordan gør jeg det?

»Der findes underskriftindsamlinger. Ellers må man ringe til dem og skrive direkte til de store firmaer. Spørge dem, hvordan det kan være, at de ikke har forpligtet sig, eller hvorfor de ikke har en lige så progressiv strategi som konkurrenten. Det kan faktisk godt have en effekt, hvis tilstrækkeligt mange gør det.«

 – Hvad er dit livs største klimasynd, når det gælder internettet?

»Det er, at jeg bruger det meget. Jeg bruger det faktisk hver eneste dag, særligt på mit arbejde.«

Serie

Ugens klimaråd

Vi ved allerede, at vi skal flyve mindre, spise mindre kød og tage cyklen i stedet for bilen, hvis vi gerne vil leve klimavenligt. Men der er også andre – og måske mindre iøjnefaldende – måder at ændre sine vaner på, som kan have en positiv indvirkning på klimaet. I løbet sommeren vil eksperter i alt fra havehold til investeringspolitik give gode råd til, hvordan vi hver især kan gøre en indsats.

Seneste artikler

  • Ugens klimaråd: »Spis en bolle, inden du køber ind«

    10. august 2019
    Den globale fødevareproduktion er den tredjestørste CO2-udleder, og en tredjedel af al verdens mad går til spilde. At få styr på sit madspild er en af de mest smertefri måder at sænke sit personlige klimaaftryk, siger madspildsekspert Selina Juul
  • Ugens klimaråd: Spørg dig selv, hvorfor du egentlig gerne vil leve mere bæredygtigt

    3. august 2019
    Simon Elsborg Nygaard er én af landets få bæredygtighedspsykologer. Som forsker, underviser og konsulent beskæftiger han sig med psykologien i bæredygtig adfærd. Han ser trivsel som nøgleordet i en bæredygtig livsomlægning. Hvis man vil ændre sin adfærd, anbefaler han, at man bliver afklaret omkring sine egne værdier og motivationer, så det bliver et meningsfuldt valg og ikke et identitetsprojekt
  • Ugens klimaråd: »Køb mindre tøj. Så enkelt kan det siges«

    27. juli 2019
    Beklædningsindustrien forurener, og i dag produceres der 60 procent mere tøj end for 15 år siden. Det skyldes en uansvarlig industri og forbrugere, som køber for meget tøj, bruger det for lidt og skiller sig af med det på en ubæredygtig måde, siger tekstilekspert Suzi Christoffersen
Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her