Læsetid: 3 min.

Ugens klimaråd: »Det bedste er at engagere sig politisk og presse de store it-firmaer«

Det er ekstremt kompliceret at være politisk miljøbevidst internetforbruger, forklarer Tarjei Haaland, som er klima- og energirådgiver i Greenpeace. Faktisk er det nærmest nemmere at engagere sig politisk
Det er en god idé at tænke over sit forbrug på nettet, siger Tarjei Haaland fra Greenpeace. Behøver man lægge så mange billeder op? Og hvad er de mest bæredygtige måder at gøre det på? Men: »For de fleste almindelige mennesker, som bare bruger deres computere og er på internettet, er det nok så kompliceret, at man ville skulle investere meget tid på at finde bedre alternativer til opbevaring af ens data. Så det mest effektive er nok at engagere sig politisk og lægge pres på vores regering og direkte på de store it-firmaer.«

Det er en god idé at tænke over sit forbrug på nettet, siger Tarjei Haaland fra Greenpeace. Behøver man lægge så mange billeder op? Og hvad er de mest bæredygtige måder at gøre det på? Men: »For de fleste almindelige mennesker, som bare bruger deres computere og er på internettet, er det nok så kompliceret, at man ville skulle investere meget tid på at finde bedre alternativer til opbevaring af ens data. Så det mest effektive er nok at engagere sig politisk og lægge pres på vores regering og direkte på de store it-firmaer.«

Ari Sigtryggur

20. juli 2019

 – Hvad er klimaproblemet med internettet?

»Al den data, som er tilgængelig på internettet i den såkaldte sky, bliver opbevaret i nogle store servere. De her datacentre bruger en masse strøm. Bliver den produceret af sorte energikilder, fører det til øget udslip, bruger man grøn energi er det nogenlunde klimaneutralt. Størstedelen af internettets data er opbevaret af en lille håndfuld udbydere. Her er nogle bedre end andre. Apple, Google og Facebook, som vil bygge datacentre I Danmark, har på mange måder lagt sig i spidsen. Allerede for fem-seks år siden forpligtede de sig til, at de på længere sigt vil være 100 procent forsynet af grøn energi. Apple lå i 2017 på 83 procent, Facebook 67 procent og Google på 56 procent.«

 – Hvordan kan man som enkeltperson blive en mere klimavenlig internetbruger?

»Det er hamrende besværligt. Langt mere indviklet end at gå ind i en butik og orientere sig i, hvor klimabelastende varerne er. Man skal først finde ud af, hvor en hjemmeside får opbevaret sin data, og så derefter, hvor den udbyder af serverplads får sin el fra.«

 

Få de bedste historier, indblik i idedebatter og opdag ting,
du ikke vidste, du var interesseret i.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu