Neymar var ikke med i PSG’s trup, der sidste søndag vandt 3-0 over Nimes i den franske Ligue 1. Angiveligt en klog beslutning, for parisiske hardcore fans havde prydet tribunerne med bannere med ordlyden »Neymar, din forbandede idiot!« og »Neymar, gå ad helvede til!«
Mishaget mod den brasilianske humørspiller blev yderligere forstærket, da den 27-årige Neymar erklærede, at hans bedste øjeblik som professionel fodboldspiller var Barcelonas sensationelle 6-1-sejr over netop PSG i Champions League 2017. Neymar spillede en afgørende rolle i den kamp. Ikke for PSG, men for Barca. Illoyalt, mener de franske supportere.
Næste dag – i mandags – var alle spor af Neymar fjernet fra PSG’s officielle butik på Parc des Princes stadion. Andre ikoner som Edinson Cavani, Thiago Silva og ikke mindst franskmanden Kylian Mbappé skulle i stedet lokke publikum til at købe trøjer, sko, tørklæder, termoflasker, og hvad der ellers går som fodboldmerchandise. Ovre i et hjørne var der dog stadig et lille spor af Neymar, den selv samme fodboldspiller, der i 2017 blev verdens dyreste, da han skiftede fra Barcelona til nyrige Paris Saint-German for svimlende 222 millioner euro.
Siden da har den franske hovedstadsklub og Barca ligget i krig med hinanden. Kontrakter, reklamerettigheder og bonusbeløb skiller de to mastodonter. Neymar har dog meddelt, at han er parat til at droppe et retskrav mod Barcelona, hvis den catalonske klub tager ham tilbage. Imens har Real Madrid og præsidenten Florentino Pérez holdt sig godt til i PSG’s øverste ledelse og ligger i disse dage lunt i svinget til at hapse Neymar for næsen af Barcelona.
Konspirationsteorier
Lige nu rumler to konspirationsagtige historier på nettet. Den første går på, at PSG vil sælge Neymar eller måske endda låne ham ud til Real Madrid for en købsoption alene for at genere Barcelona og præsidenten Josep Maria Bartomeu. PSG-ejeren Nasser al-Khelaifi har angiveligt set sig gevaldigt sur på ham.
Den anden historie, som den madrilenske sportsavis Marca blandt andet har luftet, er, at Real slet ikke er interesseret i Neymar. De fleste fans vil nemlig ifølge diverse meningsmålinger ikke have ham. Han er hysterisk og en diva af rang. Han er for gammel og derfor en dårlig investering. Han har spillet for Barca, og man køber ikke fra fjenden. Han er alt for meget skadet. Derfor er Reals strategi at nedtone virakken omkring Neymar og at gøre en handel alt for besværlig. Fra ’øv, vi fik ham ikke’, til ’pyha, godt vi ikke fik ham’.
Den store fest
Neymar, manden i centrum, er i et guldrandet limbo. Men uret tikker også for brasilianeren, der først nu er blevet sin seneste skade kvit. Hvad bringer fremtiden?
Der er en joke i Brasilien. Den lyder, at det eneste erhverv, der ikke er negativt påvirket af den økonomiske krise, er jobbet som Neymars ven. I Neymars følge, blandt hans parcas, som er brasiliansk slang for kompagnon eller partner, er der liv og glade dage, fest og farver.
Den portugisiske journalist Marcus Alves har været på antropologisk feltstudie i Neymar-land. I en artikel i Bleacher Report, juni 2018, beskriver Alves blandt andet en scene fra Neymars 26-års fødselsdag.
Den eksklusive pavillon Cambon Cabucines i hjertet af Paris, tæt ved Place Vendôme og Opéra Garnier, var ramme om festlighederne. Neymars parcas var over det hele. Der var den legendariske, brasilianske forward Ronaldo Nazario. Formel 1-ikonet Lewis Hamilton. Victoria Secret-modellen Izabel Goulart. DJ’en Snake stod for musikken, hvor især en funkudgave af Brasiliens nationalmelodi pumpede ud i den spektakulært oplyste festsal. Gæsterne blev trakteret med drinks opkaldt efter fodboldhold og berømte spillere. Den bedste – og dyreste – drink hed naturligvis ’Neymar Jr’.
Neymar havde fløjet 50 venner ind fra Brasilien. Alt betalt, alt arrangeret. Samtidig, hjemme i Brasilien, februar 2017, steg arbejdsløsheden til næsten 13 procent.
En guldrandet forretning
NBA-superstjernen Draymond Green blev forrige sommer interviewet til ESPN efter at have været på Ibiza med Neymar og kammesjukkerne:
»Vi ser stjerner i Amerika, og det er fantastisk. Men en fodboldspiller som Neymar er bare på et helt andet level derovre [i Europa, red.]. Det er vanvittigt. Det er ligesom en kæmpe kult,« udtalte Green.
Men som Alves skriver, så er parcas-slænget omkring Neymar ikke bare kulørte lamper, men også en forretning, der virker begge veje.
Nogle parcas er mere vigtigere end andre, forstår man. Gil Cebola var tidligere en slags personlig assistent, så tog han sig af marketing, og nu er han storleverandør af billeder og andet materiale til Neymars sociale medier. Der er hårstylisten, diætisten, PR-chefen, indretningsarkitekten, workoutspecialisten, og der er folk som Jota Amancio og Carlos Henrique, der skifter lidt rundt i jobfunktion, og hele banden får hver omkring 100.000 kroner om måneden for at være Neymars ven. De bor alle sammen, inklusive Neymar, i en kæmpe villa i Bougival, en vestlig forstad til Paris.
I en klumme i The Guardian, 5. juli 2019, luftede Barney Ronay teorien om, at Neymar er micro managed, detailstyret og beskyttet helt ned i mindste detalje. Han er en maskine og en offentlig persona, man kan tjene penge på.
Måske opsiger Nike deres sponsorkontrakt med Neymar efter de nylige anklager om voldtægt og andre store og små skandaler. Men Neymar er stadig et personligt brand, der matcher med Panasonic, Red Bull, Santander, Volkswagen, Mentos, Castrol, Unilever, McDonald’s, Gillette og mange, mange flere, som alle sammen er med til at mangedoble den hyre på et par hundrede millioner, som Neymar årligt tjener på bare at spille fodbold.
Et fængsel
Hvad siger manden selv? Hvad er der inde bag ved de festglade parcas, de skiftende frisurer, som får internettet i kog, og de beskyttende fløjlsmure i Bougival?
I april 2019 gav Neymar et sjældent interview til det brasilianske tv-program Globo Esporte. Der var ikke, bedyrede Neymar, noget 1:1-forhold mellem livet på og uden for fodboldbanen.
»Jeg synes ikke, mit sociale liv er nogen hindring for, hvor god jeg kan blive på en fodboldbane. Faktisk synes jeg, det er sjovt, at det, jeg foretager mig uden for banen, bliver sammenlignet med, hvad jeg gør på den. På banen kan folk stille spørgsmål med rette. Og så kan de tale om det. Uden for banen passer jeg mig selv. Hvis jeg vil noget, så gør jeg det. Mit liv er mit liv,« sagde Neymar.
For Jonathan Liew, der skriver i avisen Independent, ligger sammenligningen med idolet Justin Bieber lige for: Teenagestjernen, der for evigt er fanget i et voksenbarnligt dukkehus, pivåbent for alle os andre, der benovet kigger ind, og samtidig et fængsel for stjernen selv. Tænk gerne Paisley Park (Prince) og Neverland (Michael Jackson) her.
En anden planet
Neymar-brandet, der strømmer fra Bougival og flyder henover verden som én lang sommerfest af glade parcas er en selvopfyldende profeti, som dagligt distribueres ud til livsstilszapperne. Men til trods for den enorme eksponering vil Neymar have det hele for sig selv. »Mit liv er mit liv,« som han siger. Det er den rolle, parcas har fået med årene. De er et udstillingsvindue for det lukrative brand ’Neymar’, når han er til narrestreger, og samtidig en fæstning, der blidt lukker sig om ham, når han skal sove.
Neymar er en fantastisk fodboldspiller, og havde det ikke været for Lionel Messi og Cristiano Ronaldo, som ifølge Neymar selv »hører til på en anden planet«, ville han være den suverænt bedste i verden.
Alt dét var fansene på Parc des Princes ligeglade med i søndags, da de spændte deres banner ud over lægterne på stadion og forbandede deres dyreste og mest fotograferede spiller ad helvede til.
Har PSG forregnet sig? Svaret viste sig at være ja.
Hvis jeg var en rig fodbold-boss, ville jeg end ikke overveje at købe Neymar. Uanset alle hans ekvilibristiske kvaliteter, er han på mange måder en elendig fodboldspiller - en selvcentreret krukke, som stort set aldrig bidrager positivt til holdspillet, men er ensidigt fokuseret på at sætte sig selv i scene i næsten enhver tænkelig spilsituation.
Jeg forstår udmærket, at PSG-fansene vil af med ham.