Læsetid: 9 min.

I rejsebranchen er klimaet ikke et problem

Det seneste år er klimaforandringerne for alvor blevet et emne, borgerne er optagede af, men samtidig flyver vi mere og mere. Efter en sommer med et historisk højt antal flyvninger brugte Information en dag sammen med direktøren for Bravo Tours for at finde ud af hvorfor
I den ende ende af det åbne kontorlandskab i Bravo Tours, langs en 15 meter lang og fem meter høj endevæg med billeder af smilende børn og solnedgange, sidder medarbejderne i salgsafdelingen med deres headset på. De sælger mellem 600 og 700 rejser om dagen. 2019 er »all time high« i charterbranchen, siger direktør, Peder Hornshøj.

I den ende ende af det åbne kontorlandskab i Bravo Tours, langs en 15 meter lang og fem meter høj endevæg med billeder af smilende børn og solnedgange, sidder medarbejderne i salgsafdelingen med deres headset på. De sælger mellem 600 og 700 rejser om dagen. 2019 er »all time high« i charterbranchen, siger direktør, Peder Hornshøj.

Tor Birk Trads

17. august 2019

Det er en god dag. Det er tirsdag formiddag i Bravo Tours’ hovedkontor i Herning.

Direktør Peder Hornshøj lægger det ene ben over det andet, læner sig tilbage i stolen og folder hænderne bag nakken.

»Skal vi have det op på skærmen?,« spørger den salgsansvarlige Christian og åbner sin bærbare computer.

»Det synes jeg.«

Sammen med to af rejsebureauets salgsansvarlige – såkaldte revenue managers – har Peder Hornshøj sat sig omkring et bord i mødelokalet ’Terminalen’, hvor de skal gennemgå salgstal for efteråret.

»Godt, lad os starte med august og september,« siger Christian.

»Status, bare lige ganske kort: Der er gang i alle fly.«

»Og vi holder flow i de sidste to weekender af august?«

Peder Hornshøj kigger på skærmen.

»Det gør vi.«

Rejser som aldrig før

Generelt ser det »rigtig godt ud« med salget af charterrejser i Bravo Tours. Det er højere end på samme tidspunkt sidste år, hvor det var højere end året før, som igen var højere end året før, som igen …

Salget af rejser er de seneste år steget, ikke bare i Bravo Tours, men i den danske rejsebranche generelt.

Som Peder Hornshøj siger: »Danskerne rejser som aldrig før.« 

»De sidste ti år har danskerne rejst mere og mere for hvert år. Da jeg startede for 35 år siden, sagde mange til mig, at det der med charterrejser da vist var ved at være en død cigar. Siden er det bare gået fremad.«

Denne sommer har antallet af rejsende fra de danske lufthavne sat en række rekorder, blandt andet var der flere rejsende i Billund Lufthavn i juli end i nogen måned tidligere, mens SAS havde den travleste juni nogensinde.

Ifølge den svenske hjemmeside Flightradar24.com, som monitorerer fly i hele verden, blev rekorden fra 2018, hvor der for første gang nogensinde blev registreret flere end 200.000 fly i luften samme dag, overgået i 2019. Faktisk blev den overgået over halvdelen af dagene i både juni og juli.

Stigningen er sket i løbet af et år, hvor klimaproblemerne for alvor er blevet et emne, som danskerne er optagede af. Ifølge flere meningsmålinger er klima det seneste år gået fra at være blandt de vigtigste emner til at være det vigtigste.

Men hvis man kigger på salgstallene hos Bravo Tours, ser det altså anderledes ud.

»Køb to – betal for en«

I mødelokalet er en af de to salgsansvarlige lidt bekymret for salget af rejser til Tenerife og de andre kanariske øer. Generelt ligger salget af rejser i efteråret og vinteren »seks til 20« procent over niveauet sidste år, men på enkelte destinationer ligger det under.

»Lad os lige kigge på Tenerife,« siger Peder Hornshøj.

Christian taster på sin computer. Skærmbilledet skifter og viser salgstallene for flyene til Tenerife i december.

»Kunne vi ikke overveje at lave det der stunt igen?«

Han kigger på de to andre.

»Køb to rejser, og betal for en?«

For at få solgt flere rejser i december fandt Peder Hornshøj og hans kolleger for fire eller fem år siden på at sige til kunderne, at hvis de køber en rejse til De Kanariske Øer i december, så får de en gratis rejse til Kreta i april med i købet.

»Det er en gimmick,« tilføjer han.

»Men folk synes, det er fantastisk.«

Kampagner som »to for en« har været med til at få solgt flere rejser i Bravo Tours. Siden oprettelsen af rejseselskabet i 1998 er antallet af solgte rejser steget fra omkring 12.000 om året til 240.000. Ifølge tal fra charterindustriens brancheforening, Rejsearrangører i Danmark, blev der i 2018 solgt 1,3 millioner charterrejser med rejse fra danske lufthavne. Det er en stigning på 7,4 procent i forhold til året før.

»Det er altså meget i så lille et land. Det er rigtig meget, når man ser det i forhold til, hvad der er kommet af rutefly og lavprisfly og muligheder for selv at arrangere en ferie,« siger Peder Hornshøj.

Ifølge ham er charterrejser i dag på et »all time high«. Peder Hornshøj mærker ikke den stigende bekymring for klimaet.

»Det gør vi ikke.«

Han holder en pause og gentager så:

»Det gør vi ikke. Vi hører rigtig mange sige, at vi skal passe på vores jordklode, men vi stopper ikke med at rejse af den grund.«

»Man kan jo ikke stoppe jordkloden«

Han har fulgt debatten om flytrafikkens udledninger af CO2, ikke mindst op til folketingsvalget i juni. Ifølge direktøren blev debatten »lige voldsom nok i forhold til virkeligheden«. Som han siger:

»Verden kan jo ikke gå i stå. Man kan ikke bare stoppe jordkloden og sige: Nu vil jeg af. Det kan godt være, at det lyder lidt kynisk, men verden kører jo, og Jorden drejer rundt, og den måde, som alting er bygget op omkring industri og transport … man kan ikke bare sige, at nu vil vi ikke flyve mere. Det at holde op med at flyve, det er meget det samme som at sætte verden i stå«.

– Hvorfor tænker du, at det at flyve mindre er det samme som at sætte verden i stå?

»Vi mennesker skal ud og omkring. Dels i vores hverdag og dels gennem arbejdet. Vi skal ud og opleve noget, og jeg tror, man ville gå lidt i stå som menneske, hvis man ikke kommer ud.«

Der skal være »lidt feriestemning«, siger direktør Peder Hornshøj, som derfor har fået et to meter højt portræt af en elefant sat op i den ene ende. Elefanten er en del af det, man i branchen kalder »the big five«, fem store dyr i Afrika, som man kan se, hvis man tager på safari. Peder Hornshøj har været af sted, og selv om en af hans bekendte havde sagt til ham, at hvis man har set en elefant, så har man set dem alle, så var det »det ypperste inden for oplevelser«.

Tor Birk Trads
I sine 35 år i rejsebranchen – først som ansat i et rejseselskab og de seneste 20 år som direktør i sit eget – har han oplevet danskerne som »meget pragmatiske« i forhold til store problemer ude i verden.

»Når der sker noget ude i verden, for eksempel en terrorbegivenhed, så trækker danskerne vejret, og så siger vi: Det kan ikke hjælpe noget, vi skal i gang igen. Så begynder vi at bestille rejser. Det har vi set de seneste 20 år. Det er det samme i forhold til klimaet. Vi siger: Selvfølgelig skal vi passe på vores jordklode, men det skal ikke stoppe os fra at tage ud at rejse.«

150 rejser til Mallorca

Peder Hornshøj startede dagen klokken otte.

En af rejselederne holdt et foredrag om Cuba for medarbejderne, hvor Peder Hornshøj var med. De seneste år har Bravo Tours føjet Cuba og en række andre fjerne destinationer som Kenya og De Dansk Vestindiske Øer til kataloget over rejser, som tidligere først og fremmest indeholdt klassiske charterrejsemål som De Kanariske Øer og Mallorca.

De klassiske charterrejsemål er stadig »rasende populære«, siger Peder Hornshøj.

»Men mange er begyndt at tage længere væk. Folk har fået flere penge mellem hænderne, og man kan ikke købe nyt køkken hvert år eller hvert femte år, så mange prioriterer at bruge pengene på at rejse og få nogle oplevelser sammen med familien. På den måde er en rundrejse i Thailand eller en safari i Afrika, som man tidligere tog en gang i livet, blevet det normale.«

På den 15 meter lange og fem meter høje væg i den ene ende af det åbne kontorlandskab hænger billeder fra netop Thailand og Afrika. Der er også billeder af en række af Bravo Tours’ andre destinationer.

»Hvis vi starter deroppe.«

Peder Hornshøj peger på et fotografi af paladsbyen Alhambra i Spanien (hvor han har været) i solnedgang.

»Fantastisk sted.«

Så peger han på et billede af en lille båd på vej gennem et smalt stræde omkring to klippeøer i den nordlige del af havet mellem Phuket og Krabi (hvor han har været), og videre på en stor hanløve i Kenya (hvor han har været) og en græsk ø (hvor han har været) med hvidkalkede huse i et klippelandskab. Peder Hornshøj har faktisk været alle stederne på billederne. En af hans bekendte spurgte engang, hvor mange lande han havde været i.

»Det var nogle og halvtreds. Men så har jeg været vanvittig mange forskellige steder i mange af landene. For eksempel har jeg været mere end 150 gange på Mallorca,« siger han.

Pres på telefonerne

Fra væggen med Alhambra i solnedgang går Peder Hornshøj forbi receptionen og videre gennem det åbne kontorlandskab, hvor salgsafdelingen og marketingafdelingen og golfrejseafdelingen og rundrejseafdelingen og safariafdelingen sidder i små grupper af skriveborde og planlægger og sælger rejser. Han går forbi et to meter højt foto af en løve og videre op på sit kontor.

Mellem dagens møder tjekker han sin mail. Der er blandt andet kommet en fra Finland, hvor Bravo Tours også sælger rejser, en mail fra en samarbejdspartner i Bulgarien og en fra salgs- og servicechef Mette Zartov.

»Hjælp på telefonen,« står der i emnefeltet.

Salgs- og servicechefen har skrevet en fællesmail ud til alle de 70 medarbejdere på hovedkontoret, fordi hun og de andre salgsmedarbejdere nede i den ene ende har for travlt til at kunne besvare alle opkald denne formiddag og derfor har brug for hjælp.

»Det betyder,« forklarer Peder Hornshøj og vender sig rundt på kontorstolen væk fra skærmen. 

»... at de, der sidder i revenue management og produktion og måske ovre i marketing gerne må hjælpe til med at tage nogle telefoner. Langt de fleste er uddannet til at kunne tage telefonen og sælge nogle rejser.«

Mon ikke vi kan finde noget

Mette Zartov sidder i den anden ende af det åbne kontorlandskab. Ved et skrivebord lige under væggen med billeder fra Bravo Tours’ katalog. På bordet står en Faxe Kondi og en banan.

Hun har haft travlt hele sommeren, fortæller hun.

»Jeg sidder og følger det hele tiden.«

Hun peger på skærmen på et wall board. Indtil videre har 94 ringet for at booke en rejse og cirka 100 med spørgsmål til en rejse. Derudover har vi så chathenvendelser og mails. Mette Zartov har to skærme, hvor hun ud over at overskue sit wall board kan se og besvare opringninger fra kunderne. To søjler på den ene skærm viser antallet af personer i kø til at tale med en sælger og antallet af ledige sælgere. På skærmen til venstre kan hun se indkommende opkald.

Hun tager sit headset på og trykker med musen for at modtage det næste opkald.

»Bravo Tours, det er Mette. Hvad kan jeg hjælpe dig med?«

Et ung kvinde fra Præstø har ringet til Bravo Tours for at bestille en rejse til Alanya i Tyrkiet til hende og hendes kæreste.

»Jeg talte med din kollega før om en rejse til Alanya i uge 35. Hun sagde, at der skulle være seks pladser tilbage. Hotel Hawaii,« siger kvinden.

»Ja, lad mig se, om jeg ikke kan hjælpe dig. Fra Billund eller Kastrup?«

»Og det var to personer?«

»Ja«

Mette Zartov åbner et bookingsystem på en af skærmene.

»Lad mig lige se … Det går bare så stærkt, men mon ikke jeg kan finde noget …«

Returbillet til Prag for 224 kroner

Der bliver solgt mellem 600 og 700 rejser på en almindelig tirsdag i august i Bravo Tours, hvilket blandt andet hænger sammen med de billige priser på flyrejser. Siden 2009 er prisen på interkontinentale rejser ifølge en gennemgang af tal fra Dansk Flyprisindex foretaget af Danmarks Radio i gennemsnit faldet med 33 procent, mens rejser til europæiske lande er faldet med 21 procent. Prisen på en rejse fra Danmark til Thailand er næsten halveret. 

»Jeg fandt lige den her på B.T. …,« siger Mette Zartov og finder en artikel fra formiddagsavisen frem på skærmen. Hun begynder at læse op: »Rekord på flybilletter: Det har aldrig været billigere«.

Af artiklen fremgår det blandt andet, at prisen på en returbillet fra København til Prag koster ned til 224 kroner.

»Det er helt vildt. Og folk læser artikler som den her om de lave flypriser, og så ringer de ind for at bestille en rejse. På den måde er det med til at skabe en interesse,« siger hun.

– Så du kan mærke, at danskerne rejser mere?

»Ja, helt klart. Verden er blevet meget mindre, det kan vi mærke. For otte år siden var sådan noget som Thailand virkelig langt væk. Men Fru Jensen, som ellers har været på Gran Canaria i 25 år, hun tager altså også til Thailand nu.«

– Kan du også mærke den stigende bekymring for klimaet?

»Nej, det kan jeg altså ikke.«

Mette Zartov tænker lidt.

»Medieskabt«

»Jeg kan nærmest ikke mindes, at nogen har italesat klimaet. Der er måske en enkelt, som har sagt: Ja, jeg burde ikke flyve, men jeg gør det så alligevel. Men ellers har jeg ikke hørt noget. Men jeg føler, at det er en medieskabt ting mere end virkelighed.«

– En medieskabt ting?

»Det er i hvert fald ikke noget, som vores gæster er optagede af. Men de klimabekymrede ringer nok heller ikke til os.«

– Hvad er jeres kunder optagede af?

»De er optagede af at finde det rigtige hotel og af at finde ud af, hvad der er den rigtige rejse for dem. Det er folk meget optagede af – at finde ud af det rigtige for lige netop dem.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Gert Romme
  • Niels-Simon Larsen
Gert Romme og Niels-Simon Larsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Søren Kristensen

All time high - eller panik før lukketid? Hvem ved, måske er det slet ikke cool at hørme på charterferie om få år, men lige nu er det stadig socialt acceptabelt, især hvis du ikke er alt for intellektuel. Er du omvendt kendt for at være lidt af en klimatosse, skal du nok ikke rejse længere væk end Bornholm. I hvert fald ikke før vi får de afgifter, der skal redde den kollektive samvittighed og dermed også rejsebranchen.

Bjarne Bisgaard Jensen, jørgen djørup, Henrik Peter Bentzen, Alvin Jensen, Gert Romme, Erik Kall, Arne Albatros Olsen, Lise Lotte Rahbek og Niels-Simon Larsen anbefalede denne kommentar
Niels-Simon Larsen

O.L.K: “Man kan ikke stoppe verden”. Nej, det kan man nok ikke, så derfor kører vi videre, indtil det bryder sammen.
Hvorfor gav du ham ikke kniven for struben og spurgte ham, hvordan han havde det med det? Om han havde børn og børnebørn? Og lod ham fyre den der af med, at alle de klimatosser ikke er rigtigt kloge?

Jeg synes efterhånden, at det journalistiske interview har overlevet sig selv. Det er nok ikke tilladt, at køre offeret op ad væggen, for det er der ingen, der vil stå model til. Dermed er journalisten i et dilemma, og læseren ladt alene med kedsomheden.

Henrik Peter Bentzen, Karen Gravesen, Mogens Holme, Hanne Ribens, Carsten Wienholtz, Anina Weber, Alvin Jensen, Niels Østergård, Jan Weber Fritsbøger, Arne Lund, Martin Rønnow Klarlund og Arne Albatros Olsen anbefalede denne kommentar

"I rejsebranchen er klimaet ikke et problem" - Det er det heller ikke for Inf's annonceafd. Se p. 3 i avisen i dag - en helsidesannonce til nogle af klodens mest truede lokaliteter: Øerne i Det indiske ocean. Rejser i den absolut dyre ende - ikke noget med folkelige risefester her.
Undskyld jeg spør, men er det Informations-læsere, der har så mange penge løse i lommen, at de kan ødsle dem væk på vild luksus? Hvis det er tilfældet, så vil jeg mene, at de betaler alt for lidt i skat.

jens rasmussen, jørgen djørup, Henrik Peter Bentzen, Flemming Berger, Mogens Holme, Carsten Wienholtz, Anders Skot-Hansen, Erik Karlsen, Anina Weber, Alvin Jensen, Ole Schwander, Frederik Groth Nordstrøm, Niels Østergård, jens peter hansen, Hans Larsen, Jan Weber Fritsbøger og Niels-Simon Larsen anbefalede denne kommentar

"I rejsebranchen er klimaet ikke et problem". Men måske bliver det er problem - og måske af gigantisk format efterhånden som holdningerne til klima og flyrejser breder sig fra land til land i Europa..

Jeg så her til morgen, at flyrejsende i Sverige er gået ned siden sidste år. - Mest på indenrigsruterne trods landet har gigantisk i størrelse, for på indenrigsfly er rejserne faldet med 28%. Selv flyruten til Gotland, der bl.a. benyttes af mange ferierende nordmænd og svenskere, er alvorlig ramt.

Og samtidig med, at mange lufthavne og flyselskaber kæmper for livet i Sverige, er der stærk stigning i togrejser i Sverige - både indenrigs men især udenrigs. Dog mest for interrail for ældre, der er steget med 85% siden sidste år.

Flyrejser er et godt sted at begynde, fordi de fleste er ren luksus. Men der skal altså meget mere til, hvis man vil redde klimaet.

jørgen djørup, Henrik Peter Bentzen, Joen Elmbak, Arne Lund, Mogens Holme, Erik Karlsen, Anina Weber, Alvin Jensen og Benta Victoria Gunnlögsson anbefalede denne kommentar
Erik Vestergaard

Selvfølgelig kan man ikke forvente, at rejsebranchen selv påtager sig ansvaret for at klimaregulere, men at der ikke een tanke tilovers til at tænke klimaet ind er ret beskæmmende. Og 2 for 1 er da totalt hen i vejret. Ligefrem forære ekstrarejser, som ellers måske ikke ville være foretaget.
Den branche råber da på regulering.

Henrik Peter Bentzen, Arne Lund, Mogens Holme, Carsten Wienholtz og Alvin Jensen anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Foragten over for folk der rejser på charter eller på anden måde lader sig transportere i store flokke har været stor siden det hele startede i slutningen af halvtredserne, mens folk der tog på opdagelsesrejser til Nepal eller dykkerrejser til Australien var ok. Spanien er det mest yndede rejsemål for danskere. Det er tur på omkring tre timer. Havde man forestillet sig at man skulle køre i bil derned ville det på de i forvejen overfyldte veje tage flere dage. Med tog ville det koste et betragteligt beløb og tage en uendelig lang tid med skift og ophold undedrvejs. Den computer jeg skriver på er tysk, men lavet i Kina. Jeg er med dette indlæg med til et øge et enormt co2-udslip fra serverne rundt om i verden. Der kan naturligvis gøres meget for at mindske udslippet, men det er vist hele den vestlige livsstil med mega forbrug af alt fra avokadoer til tøj der sammenlagt er den værste synder. Chartertrafikken er også en synder, men kun en lille del af en vestlig indbyggers samlede udslip.

Per Torbensen, Joen Elmbak, Arne Lund og Hans Aagaard anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Nedenstående tal er hugget fra Ingeniøren. Her står der også flytrafikken står for 3% af udledningen af CO2. Selvfølgelig skal der være regulering, måske kan denne tabel give et fingerpeg om hvor det især var man skulle sætte ind.
Top 10 over EU's værste CO2 udledere
Bechatów, Polen: 38,3 megaton
Neurath, Tyskland: 32,2 megaton
Niederraussem, Tyskland: 25,9 megaton
Jänschwalde, Tyskland: 22,8 megaton
Weisweiler, Tyskland: 16,8 megaton
Scwarze Pumpe, Tyskland: 12,4 megaton
Lippendorf, Tyskland: 11,7 megaton
Maritsa Iztok Complex, Bulgarien: 10,5 megaton
Boxberg Werk IV, Tyskland: 10,2 megaton
Ryanair*, Irland: 9,9 megaton
*Udledningen omfatter alle Ryanairs flyvninger i EEA-området

Kilde: The Guardian

Jeppe Lindholm

I 2018 steg antal af flypassagerer med hele 289.000.000. I alt var således 4.400.000.000 personer ude at flyve alene i 2018. Nærmest ubegribeligt, at det overhovedet kan lade sig gøre.

Hver dag stiger 432.000 mennesker ud af fattigdom og op i den økonomiske forbrugerklasse. Det forventes derfor at f.eks. efterspørgelsen på alene oksekøb vil stige med 70%. Forbruget af andre vare vil således helt sikkert ligeledes stige. Der kommer ca. 63.000.000 biler yderligere ud på verdens vejnet årligt.

Dette bare for at nævne et par eksempler.

Henrik Peter Bentzen, Ole Schwander, Joen Elmbak og Alvin Jensen anbefalede denne kommentar
Niels-Simon Larsen

Det er let at spille hellig. Jeg har selv rejst en del, ikke som charterturist, men som rygsækturist. Jeg er stoppet, selvom jeg kunne have fortsat. Jeg burde nok holde min mund og lade andre rejse.
Ok, jeg holder min mund, og hvad sker der så? Jo, temperaturen stiger.
Vi er alle en del af problemet. Skal vi så holde mund? Måske.
Hvordan kommer vi væk fra at begrænse andre og til at begrænse os selv? Jeg er ikke meget for den personlige begrænsning og vil hellere have begrænsninger ad politisk vej. Dvs at alle vi klimasyndere, skal have en politik.
Nu er vi kommet så langt, at vi har en 70%-regering. Fint, men ikke fint nok. Der skal dybtgående ændringer til i dagligdagen. Imod er hele flokken, der ikke vil have, at det bliver dyrere at være dansker. Det burde hedde: Det må ikke blive dyrere at være et klimasvin. Den sprogtone går nok ikke, så det bliver Løkke-sproget, der sejrer.

jørgen djørup, Henrik Peter Bentzen, Arne Lund, Karen Gravesen og Anina Weber anbefalede denne kommentar
Torsten Jacobsen

Jens Peter Hansen,

Pointen er vel, at der skal sættes ind over det hele?

Et fokus på omstilling fra kulkraftværker til vedvarende energi, forhindrer ikke en samtidig og voldsom reduktion i Ryanairs virke. Nej, det er alene Ottos stædige insisteren på flamingoer i swimmingpoolen, som synes at garantere gyldne tider for begavede mennesker som Peder Hornshøj, og det i et par årtier endnu.

"Keep Cool!", som man i selvovervurderende selvtilfredshed siger til sig selv og hinanden, i de kredse ;)

https://www.youtube.com/watch?v=7HXUKkuWQXc

Philip B. Johnsen

Med sit budskab om, at de voksne »skider« på hendes fremtid, har den i dag 16-årige svenske skolepige Greta Thunberg præcist beskrevet ‘de voksne’ i rejsebranchen, uden så meget overflødig snak.

Philip B. Johnsen

@Leo Nygaard
Nej!

Nogle påstår bæredygtighed ikke er et dansk problem, den side af sagen løses globalt ikke lokalt, men det er naturligvis vigtigt at reducere CO2 udledningen i Danmark set med globale øjne, hvis verdens største forbrugere og mest CO2 udledende lande målt på den enkelte borger ikke reducere CO2 udledningen, hvem skulle så?

Tænk at CO2 udledning fra shipping, flytrafik og de vare der forbruges i Danmark, men hvor produktionen er udflyttet til lavløns områder, hvor der ikke betales skat, ikke tæller i Paris aftalens klimaregnskab for Danmark.

Det er pinligt, vores ansvarsløse overforbrug slår mennesker ihjel, hver eneste dag hele året rundt.

Philip B. Johnsen

@Leo Nygaard
Det er vel præcist det rederier, flyselskaber og landbruget selv gør Leo Nygaard?
De nedlægger sig selv ikke sandt?