Læsetid: 4 min.

Center for Vild Analyse: I computerspil er vi udødelige, men kun inden for spillets rammer

Det store spørgsmål om subjektet er i dag måske ikke, om det er dødeligt eller udødeligt, men snarere hvilken form for udødelighed, det tager på sig
Computerspil lærer os det, både Kierkegaard og Lacan har fremhævet: At problemet med os mennesker ikke så meget er vores dødelighed som vores udødelighed.

Computerspil lærer os det, både Kierkegaard og Lacan har fremhævet: At problemet med os mennesker ikke så meget er vores dødelighed som vores udødelighed.

Ulrik Hasemann

7. september 2019

Man må ikke undervurdere computerspil, som Slavoj Zizek for nylig har proklameret. Det 20. århundrede var filmens århundrede, hvor Hollywood formede vores begær. Nu er vi i en periode, hvor tv-serier spiller en enorm rolle for vores forestillingsverden, tænk bare på, hvordan den nylige afslutning af Game of Thrones påvirkede folkestemningen.

Og vi er på vej ind i en æra, hvor computerspillet er i gang med at vinde hidtil uset dominans. Der er astronomiske summer af penge i omløb omkring computerspil, og spil bliver nu vist på tv, på utallige kanaler på nettet, foran kæmpe publikum osv.

Hvordan påvirker et computerspil vores subjektivitet? Hvad nu, hvis computerspil tager os ind i et rum, hvor vi udlever en særlig ’udød’ form for liv? Et slags liv hinsides dødelighed, hvor der aldrig er nogen total udslettelse, som Zizek formulerer det, men hvor vi blot begynder forfra igen, når vi dør.

 

Få de bedste historier, indblik i idedebatter og opdag ting,
du ikke vidste, du var interesseret i.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Kurt Nielsen
Kurt Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu