Læsetid: 3 min.

Kan Facebook og de andre techgiganter splittes op?

Techgiganternes massive markedsdominans har fået ødelæggende økonomiske, offentlige og politiske effekter. Spørgsmålet er, om antimonopollovgivning er den rette kur mod tidens digitale dårligdomme
Medgrundlæggeren af Facebook, Chris Hughes, skrev i foråret et opråb i Washington Post under titlen »Det er tid til at bryde Facebook op«. Han advarer mod Facebooks markedsdominans og den kolossale magt, som følger deraf.

Medgrundlæggeren af Facebook, Chris Hughes, skrev i foråret et opråb i Washington Post under titlen »Det er tid til at bryde Facebook op«. Han advarer mod Facebooks markedsdominans og den kolossale magt, som følger deraf.

Alastair Pike/AFP/Ritzau Scanpix

7. september 2019

Forargelse, skuffelse og så håbløshed. Det er det ubarmhjertige mønster, som mange brugere genkender, når medierne afslører en ny Facebook-skandale. At slette sin profil og melde sig ind i protestbevægelsen Delete Facebook kan synes oplagt. Det er bare ikke så nemt, som det lyder.

Mark Zuckerberg kontrollerer ikke bare Facebook, men også Instagram og WhatsApp, som han opkøbte i 2012 og 2014. Det er tre centrale kommunikationsplatforme, som alle har milliarder af aktive brugere hver dag.

Medgrundlæggeren af Facebook, Chris Hughes, skrev i foråret et opråb i Washington Post under titlen »Det er tid til at bryde Facebook op«. Han advarer mod Facebooks markedsdominans og den kolossale magt, som følger deraf.

Facebook har udviklet sig til et pengestærkt monopol, som kan udkonkurrere enhver lovende modstander. Hvis ikke konkurrenterne bliver opkøbt, så kan de forvente, at Facebook afviser et eventuelt samarbejde eller kopierer deres teknologi.

Beslutningstagere verden over diskuterer, hvordan de store techvirksomheder skal reguleres. Her er Hughes opfordring klar:

 

Få de bedste historier, indblik i idedebatter og opdag ting,
du ikke vidste, du var interesseret i.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Benno Hansen
  • Thomas Tanghus
Benno Hansen og Thomas Tanghus anbefalede denne artikel

Kommentarer

Nej, techgiganterne har givet os en mulighed for at skabe samhørighed på tværs af alle grænser. Hvad der bliver deres store problem, er at overleve uden en markedsøkonomi, for den står til at falde lynhurtigt: vi har ikke ressourcer til at producere for at kunne udveksle, vi er nødt til at producere med det ene formål at løse en efterspørgsel for andre og i håbet om, at andre gør det samme med det, som vi efterspørger.
Det er 'Hvad Fatter giør, er altid det Rigtige' for fuld udblæsning.

I princippet ja, FB ejer jo f.eks. omså instagram, og google youtube, bare to eksempler, så i den forstand, så burde f.eks. disse to kunne splittes i en her del andre selvskaber.