Læsetid: 6 min.

Når man ser engelsk fodbold, bliver man bombarderet af reklamer fra bettingfirmaer

Det har skabt en usund symbiose mellem fodbold og gambling i hovedet på de unge seere, viser britiske studier. Nu er politikere begyndt at afsøge mulighederne for at losse gamblingindustrien ud af banen igen
Halvdelen af alle Premier League-klubber har et bettingfirma som hovedsponsor på trøjerne, hvilket indbringer klubberne en samlet gevinst på 580 millioner kroner. Her er det Crystal Palaces Wilfried Zaha og West Ham Uniteds Felipe Anderson i nærkamp.

Halvdelen af alle Premier League-klubber har et bettingfirma som hovedsponsor på trøjerne, hvilket indbringer klubberne en samlet gevinst på 580 millioner kroner. Her er det Crystal Palaces Wilfried Zaha og West Ham Uniteds Felipe Anderson i nærkamp.

Paul Terry

12. oktober 2019

Enhver, der jævnligt ser engelsk fodbold på tv, ved det. Bettingfirmaerne har invaderet grønsværen.

Før kampene begynder, skal man gennem en serie reklameblokke, hvor celebriteter som Brian Laudrup, Pilou Asbæk og Clive Owen forsøger at lokke os til at sætte vores penge på alskens væddemål af mere eller mindre gennemskuelig karakter.

Og når pausefløjtet lyder, får vi endnu en spand reklamer fra gamblingindustrien i hovedet.

Budskabet er klart: væd, væd, væd. Fodbold og gambling hører sammen.

Men hvilken effekt har dette bombardement af spilreklamer egentlig på de børn og unge mennesker, der sidder og kigger på? Hvor lang er vejen fra tankepåvirkning til handling hos dem? Ikke mindst i denne moderne medievirkelighed, hvor det er blevet meget lettere at sætte sine penge på spil (og over styr) end nogensinde før?

Som sex og stoffer

I gamle dage skulle man trods alt traske ned til den lokale kiosk og udfylde en tipskupon. I dag kan det klares med nogle knips på telefonen – så er indsatsen fløjet af sted.

 

Få de bedste historier, indblik i idedebatter og opdag ting,
du ikke vidste, du var interesseret i.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu