Læsetid: 3 min.

Er det en god idé at forbyde politiske annoncer?

Twitter og Facebook er uenige om, hvordan politiske annoncer skal tackles på de sociale medier. Twitter vil forbyde politiske annoncer, mens Facebook fastholder, at alle politiske annoncer er nyhedsværdige – også selv om de indeholder usandheder
Jeg mener ikke, at private virksomheder skal censurere politiske annoncer eller nyheder, forklarer Facebookchefen, Mark Zuckerberg, og markerer hermed sin uenighed med Twitter.

Jeg mener ikke, at private virksomheder skal censurere politiske annoncer eller nyheder, forklarer Facebookchefen, Mark Zuckerberg, og markerer hermed sin uenighed med Twitter.

Erin Scott

9. november 2019

I sidste uge skrev Twitters administrerende direktør, Jack Dorsey, at det sociale medie snart vil forbyde alle politiske annoncer relateret til kandidater, valg og konfliktfyldte emner såsom abort og immigration.

I en række tweets forklarer Dorsey, at når politikere betaler sig til, at flere brugere ser deres politiske annoncer, så medfører det, at de »tvinger stærkt optimerede og målrettede politiske budskaber ned over mennesker«. Moralen er, at politikerne ikke skal kunne købe sig til brugernes opmærksomhed. Den skal derimod være fortjent.

Politiske annoncer har længe været et betændt emne for Silicon Valley. Lige siden den russiske troldefabrik i Sankt Petersborg forsøgte at påvirke det amerikanske præsidentvalg i 2016, har politikere, akademikere og journalister diskuteret sociale mediers negative rolle i demokratiske valgkampe.

 

Få de bedste historier, indblik i idedebatter og opdag ting,
du ikke vidste, du var interesseret i.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu