Analyse
Læsetid: 3 min.

Er det en god idé at forbyde politiske annoncer?

Twitter og Facebook er uenige om, hvordan politiske annoncer skal tackles på de sociale medier. Twitter vil forbyde politiske annoncer, mens Facebook fastholder, at alle politiske annoncer er nyhedsværdige – også selv om de indeholder usandheder
Jeg mener ikke, at private virksomheder skal censurere politiske annoncer eller nyheder, forklarer Facebookchefen, Mark Zuckerberg, og markerer hermed sin uenighed med Twitter.

Jeg mener ikke, at private virksomheder skal censurere politiske annoncer eller nyheder, forklarer Facebookchefen, Mark Zuckerberg, og markerer hermed sin uenighed med Twitter.

Erin Scott

Moderne Tider
9. november 2019

I sidste uge skrev Twitters administrerende direktør, Jack Dorsey, at det sociale medie snart vil forbyde alle politiske annoncer relateret til kandidater, valg og konfliktfyldte emner såsom abort og immigration.

I en række tweets forklarer Dorsey, at når politikere betaler sig til, at flere brugere ser deres politiske annoncer, så medfører det, at de »tvinger stærkt optimerede og målrettede politiske budskaber ned over mennesker«. Moralen er, at politikerne ikke skal kunne købe sig til brugernes opmærksomhed. Den skal derimod være fortjent.

Politiske annoncer har længe været et betændt emne for Silicon Valley. Lige siden den russiske troldefabrik i Sankt Petersborg forsøgte at påvirke det amerikanske præsidentvalg i 2016, har politikere, akademikere og journalister diskuteret sociale mediers negative rolle i demokratiske valgkampe.

Politiske annoncer og beskeder egnet til at så splid og uenighed gav anledning til en global debat om ’fake news’ – og ikke mindst bekæmpelsen af dem. Nu nærmer amerikanerne sig med hastige skridt det næste præsidentvalg i 2020. Bekymringen er, om vælgere igen vil blive narret af avanceret mikromarketing, vildledende indhold og nu også fænomener som deep fakes.

Dorsey mener, at »vi har brug for mere langsigtet regulering af politiske annoncer (meget svært at gøre). Krav om gennemsigtighed med annoncer er et fremskridt, men stadig ikke nok«. Twitter vil offentliggøre flere detaljer om de nye regler i midten af november og forventer, at forbuddet træder i kraft i slutningen af måneden.

Politiske annoncer med usandheder

Modpolen til Twitters nye regler om at forbyde politiske annoncer er Facebooks CEO, Mark Zuckerberg, som for nylig har forsvaret beslutningen om at tillade alle politiske annoncer – også dem, som indeholder usandheder.

I sidste måned kom Facebook i offentligt stormvejr, fordi virksomheden nægtede at fjerne en annonce fra Trump-kampagnen, som indeholdt et falsk rygte om præsidentkandidat Joe Biden. Facebooks begrundelse var, at alle annoncer fra politikere er nyhedsværdige og vigtige for den offentlige debat.

Facebook har erfaret, at det er bedst at undgå at være dommer i politiske debatter og afviser derfor at faktatjekke politiske annoncer. Men det er en holdning, som både er blevet kritiseret i Kongressen og blandt Facebooks egne medarbejdere – mere end 250 facebookansatte har underskrevet et brev, som modsætter sig politikken.

»Jeg mener ikke, at private virksomheder skal censurere politiske annoncer eller nyheder,« forklarer Zuckerberg.

Frem for at fjerne politisk indhold vil virksomheden hellere fortsætte med at undersøge yderligere skridt, som kan tages for at skabe større gennemsigtighed med politiske annoncer. Facebook har desuden siden 2016 ansat titusindvis af nye medarbejdere, som skal sikre platformen og afværge misinformationskampagner.

Hvad er et ’politisk’ emne?

Hverken Twitter eller Facebook ønsker at stå i en situation, hvor de skal vurdere politiske debatter. Mens Facebooks udmelding har vakt en del postyr, ser mange Twitters nye politik som et prisværdigt initiativ, da virksomheden synes at vægte demokrati højere end ren profitmaksimering.

Men virksomheden står stadig over for en stor udfordring – de skal definere, hvad et ’politisk’ emne er. En uklar definition kan medføre, at reglerne vil ramme en meget større samling af emner end 2020-valgets politiske annoncer, som reglerne i udgangspunktet er rettet mod.

Facebook ved, hvor svært det er at trække en klar linje mellem acceptable og uacceptable annoncer. I foråret introducerede virksomheden eksempelvis en hård politik mod antivaccineannoncer, hvilket medførte, at flere annoncer med tilbud om gratis vaccinationer også blev fjernet.

Tilbage i maj 2018 indførte Facebook desuden en politik, som skulle markere politiske annoncer med en særlig etiket og opsamle informationer om dem i et særskilt arkiv. De politiske annoncer var også her relateret til kandidater, valg og politiske emner såsom abort, våben og immigration.

Målet var at gøre politiske annoncer mere gennemsigtige. Men i forsøget på at beskytte brugere mod vildledende indhold, kom Facebook til at ophæve grænsen mellem politiske annoncer og annoncer for kvalitetsjournalistik om politik – begge blev markeret med advarslen ’political ad’. Ironisk nok medførte politikken således at gøre rigtigt nyhedsstof til politiske annoncer.

Vi har stadig til gode at se noget mere detaljeret om Twitters definition, procedure og resultat af det nye initiativ. De nye regler kan naturligvis ikke løse alle problemer, men forbuddet kan gøre det en del sværere for lyssky aktører at sprede vildledende annoncer op mod demokratiske valg.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her