— Hvorfor går IKEA til kamp mod Black Friday?
»Vores virksomhedsmodel bygger på, at vi har lave priser året rundt, fordi vi gerne vil være relevante for mange. Vi tror, det skaber den bedste relation til vores kunder. I år følte vi os klar til at tage en dialog om, hvordan forbrug kan ske med mere omtanke. Vi har også en langsigtet strategi som hedder People & Planet Positive, som indebærer, at vi skal være klimaneutrale i 2030. Det indebærer helt konkrete tiltag i organisationen, men involverer også vores kunder, og det forsøger vi så blandt andet med Black Friday i år. I IKEA ser vi ikke forbruget som en fjende i sig selv, men vi vil gerne udvikle, hvordan vi forbruger sammen med vores kunder og medarbejdere.«
— Hvordan plejede I at markere Black Friday?
»De seneste tre år har vi ikke fejret Black Friday, fordi vi som sagt tror på lave priser året rundt.«
Elefteria Cromlidou
- Country Commercial Manager, IKEA Danmark.
- 43 år. Født i Gøteborg af græske forældre. Bosat i Danmark.
- Uddannet i virksomhedsledelse og økonomi.
- Har arbejdet i IKEA i 20 år – de seneste ni måneder i sin nuværende stilling
— Hvad gør I så for at være miljøvenlige de 364 andre dage i året?
»Vi har som sagt vores People & Planet Positive-strategi. Og vi er allerede 100 procent energineutrale gennem sol- og vindenergi. Og så reparerer og genpakker vi blandt andet mere end 1,8 millioner produkter hvert år. Frem for at smide dem ud, hvis for eksempel emballagen er gået i stykker, sælger vi dem i vores rodebutik til reduceret pris. For at undgå at smide produkterne ud.«
— Føler I, at I som virksomhed har en del af ansvaret for brug og smid væk-kulturen?

— Har I regnet på, om det kommer til at koste jer noget i omsætning?
»For os handler det ikke så meget om omsætning. Vi er naturligvis en detailvirksomhed, der lever af at sælge møbler. Men lige nu handler det også om at være bæredygtige. Vi skal kunne begge dele. Vi tror, det er et succeskriterium for at kunne overleve i fremtiden som virksomhed.«
— Kan I både øge omsætningen og gavne miljøet?
»Ja, det er jeg helt overbevist om.«
— Hvordan hænger genbrugsstrategien sammen med, at jeres ting er så billige, at de let går i stykker. Og at man ofte smider dem væk og køber nyt, fordi det ikke kan betale sig at reparere dem?
»Når du stiller spørgsmålet på den måde, handler det meget om din opfattelse af IKEA. Jeg vil heller ikke sige, at vi ikke har potentiale for at udvikle bedre produkter, for det har vi. Men vi har en vældig tydelig proces omkring kvalitetssikring, inden vi sælger vores produkter, og på større køb som madrasser, garderobeskabe og køkkener følger der en meget lang garanti med, og vi ved, at omkring 70 procent af vores kunder er tilfredse med kvaliteten af vores produkter.«
— Hvor meget fylder klimabekymringer i din hverdag?
»Jeg har en søn på fem år, som jeg føler allerede nu går meget op miljøet, så for mig fylder det ret meget.«
— Hvad lavede du på Black Friday?
»Min kæreste havde været ude og rejse, så vi ventede på, at han kom hjem, hyggede os og satte juletræet ind i stuen.«
— Hvor ofte køber du nye møbler?
»Det sker faktisk ikke særligt tit.«
— Hvad er det seneste, du har købt brugt?
»Det var to barnestole til bilen. Jeg købte dem på Den Blå Avis«
— Har du et yndlingsmøbel?
»Jeg er meget forelsket i dansk design, og en af de lamper, jeg sparede op til, da jeg flyttede til Dammark, var en Verner Panton Globe pendel, som jeg har hængende over spisebordet. Jeg købte den faktisk brugt.«
— Så dit bedste møbel er ikke fra IKEA?
»Nej, ikke kun, og i IKEA går vi netop ind for det, der hedder mix and match, hvor man blander stilarter og designs.«
— Hvad giver dig håb?
»Min søn.«
— Hvis du skulle leve i en anden tid, hvilken skulle det så være?
»Jeg er født af græske forældre. Så jeg synes, det kunne være spændende at opleve antikken.«
— Hvilken sang burde alle høre og hvorfor?
»Jeg er Leonard Cohen-fan, så det må være ’Dance Me to the End of Love.’ Han har en magisk stemme, som gør, at man bliver vældig rørt, når han guider en gennem den her sang. Den er fantastisk.«