Læsetid: 4 min.

»For os handler det ikke så meget om omsætning«

IKEA Danmark opfordrede i år kunderne til at købe genbrug på Black Friday. Virksomhedens Country Commercial Manager, Elefteria Cromlidou, mener, at møbelsalg og bæredygtighed skal gå hånd i hånd, hvis virksomheden skal overleve i fremtiden
IKEA valgte for tredje år i træk ikke at deltage i Black Friday, forklarer Elefteria Cromlidou fra IKEA Danmark.

IKEA valgte for tredje år i træk ikke at deltage i Black Friday, forklarer Elefteria Cromlidou fra IKEA Danmark.

Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix

30. november 2019

Hvorfor går IKEA til kamp mod Black Friday?

»Vores virksomhedsmodel bygger på, at vi har lave priser året rundt, fordi vi gerne vil være relevante for mange. Vi tror, det skaber den bedste relation til vores kunder. I år følte vi os klar til at tage en dialog om, hvordan forbrug kan ske med mere omtanke. Vi har også en langsigtet strategi som hedder People & Planet Positive, som indebærer, at vi skal være klimaneutrale i 2030. Det indebærer helt konkrete tiltag i organisationen, men involverer også vores kunder, og det forsøger vi så blandt andet med Black Friday i år. I IKEA ser vi ikke forbruget som en fjende i sig selv, men vi vil gerne udvikle, hvordan vi forbruger sammen med vores kunder og medarbejdere.«

Hvordan plejede I at markere Black Friday?

»De seneste tre år har vi ikke fejret Black Friday, fordi vi som sagt tror på lave priser året rundt.«

Elefteria Cromlidou

  • Country Commercial Manager, IKEA Danmark.
  • 43 år. Født i Gøteborg af græske forældre. Bosat i Danmark.
  • Uddannet i virksomhedsledelse og økonomi.
  • Har arbejdet i IKEA i 20 år – de seneste ni måneder i sin nuværende stilling

Hvad gør I så for at være miljøvenlige de 364 andre dage i året?

»Vi har som sagt vores People & Planet Positive-strategi. Og vi er allerede 100 procent energineutrale gennem sol- og vindenergi. Og så reparerer og genpakker vi blandt andet mere end 1,8 millioner produkter hvert år. Frem for at smide dem ud, hvis for eksempel emballagen er gået i stykker, sælger vi dem i vores rodebutik til reduceret pris. For at undgå at smide produkterne ud.«

— Føler I, at I som virksomhed har en del af ansvaret for brug og smid væk-kulturen?

»Ja, vi synes, at vi har et ansvar, og vi føler, vi kan blive endnu bedre til at udvikle produkter og have et endnu større fokus på det bæredygtige. Vores produktsortiment består af 10 procent genanvendte materialer og 60 procent fornybare materialer. Vi er ikke ansvarlige for, hvad vores kunder gør med produkterne, efter de er købt hos os, men vi evaluerer lige nu flere projekter, hvor vi forsøger at hjælpe forbrugere på en rejse mod mere genanvendelse med eksempelvis leasing, genbrug, eller at man måske kan komme og levere møbler tilbage til os og sælge dem via rodebutikken.«

Har I regnet på, om det kommer til at koste jer noget i omsætning?

»For os handler det ikke så meget om omsætning. Vi er naturligvis en detailvirksomhed, der lever af at sælge møbler. Men lige nu handler det også om at være bæredygtige. Vi skal kunne begge dele. Vi tror, det er et succeskriterium for at kunne overleve i fremtiden som virksomhed.«

Kan I både øge omsætningen og gavne miljøet?

»Ja, det er jeg helt overbevist om.«

Hvordan hænger genbrugsstrategien sammen med, at jeres ting er så billige, at de let går i stykker. Og at man ofte smider dem væk og køber nyt, fordi det ikke kan betale sig at reparere dem?

»Når du stiller spørgsmålet på den måde, handler det meget om din opfattelse af IKEA. Jeg vil heller ikke sige, at vi ikke har potentiale for at udvikle bedre produkter, for det har vi. Men vi har en vældig tydelig proces omkring kvalitetssikring, inden vi sælger vores produkter, og på større køb som madrasser, garderobeskabe og køkkener følger der en meget lang garanti med, og vi ved, at omkring 70 procent af vores kunder er tilfredse med kvaliteten af vores produkter.«

— Hvor meget fylder klimabekymringer i din hverdag?

»Jeg har en søn på fem år, som jeg føler allerede nu går meget op miljøet, så for mig fylder det ret meget.«

Hvad lavede du på Black Friday?

»Min kæreste havde været ude og rejse, så vi ventede på, at han kom hjem, hyggede os og satte juletræet ind i stuen.«

Hvor ofte køber du nye møbler?

»Det sker faktisk ikke særligt tit.«

Hvad er det seneste, du har købt brugt?

»Det var to barnestole til bilen. Jeg købte dem på Den Blå Avis«

Har du et yndlingsmøbel?

»Jeg er meget forelsket i dansk design, og en af de lamper, jeg sparede op til, da jeg flyttede til Dammark, var en Verner Panton Globe pendel, som jeg har hængende over spisebordet. Jeg købte den faktisk brugt.«

Så dit bedste møbel er ikke fra IKEA?

»Nej, ikke kun, og i IKEA går vi netop ind for det, der hedder mix and match, hvor man blander stilarter og designs.«

Hvad giver dig håb?

»Min søn.«

Hvis du skulle leve i en anden tid, hvilken skulle det så være?

»Jeg er født af græske forældre. Så jeg synes, det kunne være spændende at opleve antikken.«

Hvilken sang burde alle høre og hvorfor?

»Jeg er Leonard Cohen-fan, så det må være ’Dance Me to the End of Love.’ Han har en magisk stemme, som gør, at man bliver vældig rørt, når han guider en gennem den her sang. Den er fantastisk.«

Klima- og miljøorganisationer har omdøbt Black Friday til Green Friday, og den amerikanske tradition er hvert år genstand for enorm kritik. Men er antidyrkelsen af Black Friday selv blevet tilstrækkelig religiøs, spørger Iben Katrine Alminde.
Læs også
Markedstilpasninger kan nemt udviske de i første omgang positive klimaeffekter af politisk bevidste handlinger som at boykotte Black Friday.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu